Gå til innhold

Amerikanske myndigheter vil blokkere Microsofts oppkjøp av Activision Blizzard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (4 timer siden):

Da må de i så fall forby all type eksklusivitet, da må det bli frislipp av PS og Nintendo spill på Xbox og PC også.

 

TheKims skrev (1 time siden):

Sony har også kjøpt opp en del studioer, men der hører man ingenting om at det ødelegger for konkurranse.


Det er vesentlige forskjeller mellom Sony sine kjøp og Microsoft sine. Det handler først og fremst om markedsandeler. Activision-Blizzard var allerede blant verdens største utgivere og sammenslåing av flere av de største utgiverne gjør at markedet blir for lite konkurranseutsatt.

Sony har for det aller meste kjøpt bittesmå studioer og gjort de store i etterkant. Det er kun 2 unntak fra denne praksisen, og det er ved kjøpet av Bungie og til dels Insomniac. Ved kjøpet av Bungie har Sony gjort det ettertrykkelig klart at Bungie selv bestemmer hvor de vil gi ut spillene sine, og at det i hovedsak er deres ekspertise på Games as a Service de er ute etter. Og uansett kommer ingen av disse kjøpene engang i NÆRHETEN av å ha lignende markedsandeler som Activision-Blizzard. Og det er jo faktisk ikke bare Activision-Blizzard vi snakker om engang, men hele forbanna Zenimax Media, der Activision-Blizzard bare er en del av det. Activision-Blizzard ALENE anslås å stå for nesten 11% av den totale spillindustrien i verden, og er kun slått av Microsoft, Tencent og Sony, og med selveste Nintendo liggende på femteplass bakom. Så selv om Microsoft allerede lå på førsteplass (med ekstremt god margin), så kjøper de altså opp fjerdeplassen. Sony sine kjøp er ikke på topp 100 engang.

Forøvrig kjøper Sony utviklere, mens Microsoft kjøper utgivere. Det er også en vesentlig forskjell.

Det skulle bare mangle at det ble reaksjoner.

Endret av Gringorilla
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så FTC vurderer å blokkere oppkjøpet fordi de hører på klagen fra Sony?

Sony som er selve symbolet på eksklusivitet når det gjelder konsoller?

Etter min mening har de ikke en dritt de skulle sagt.

Personlig syns jeg sånt bare er tull. Jeg har aldri skjønt logikken. Er det ikke bedre å selge spillene på det som kan krype og gå av konsoller fremfor å ha de eksklusivt for og bruke de til å drive konsoll salget. Konsoller de uansett taper penger på.

Jeg ville nesten tro at slik som Microsoft har posisjonert Game Pass, at de kan bruke den tjenesten som en driver for å selge konsoller fremfor eksklusive titler.

Selv om Microsoft har flere eksklusive titler i katalogen som Sony og Playstation brukere ikke kunne brydd seg mindre om. Ja kanskje til og alle sammen egentlig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (22 timer siden):
Fleskelars skrev (På 10.12.2022 den 9.23):

Microsoft er Blizzard sin reddende engel , vi trenger at Microsoft kjøper opp Blizzard slik at Blizzard kan lage bedre spill . Dette er til spillernes eget beste faktisk . La oss håpe ingen kåler det til .

Ja takk, få et diablo infinite.

Å? Et bra spill altså? Ja takk!

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Et spill som ble utsatt, enda ikke er ferdig utviklet, hvor multiplayer delen var så dårlig at de gav opp.

Vet ikke hvorfor du mener det er bra.

Jeg spilte campaignen i 20-25 timer og hadde en kjempegod opplevelse. Det var nok for meg. Beste campaignen 343 har lagd så langt.

Vet at multiplayeren ble tatt veldig godt imot da den kom ut. Spillet har en relativt høy brukerscore på Metacritic, så noe må de ha gjort riktig: Halo Infinite for Xbox Series X Reviews - Metacritic

Så kan jeg gå med på at post-launch supporten har vært mangelfull, men det betyr ikke at det er et dårlig spill. Tvert imot.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (På 9.12.2022 den 15.27):

og er kun slått av Microsoft, Tencent og Sony, og med selveste Nintendo liggende på femteplass bakom. Så selv om Microsoft allerede lå på førsteplass (med ekstremt god margin), så kjøper de altså opp fjerdeplassen. Sony sine kjøp er ikke på topp 100 engang.

Jeg er helt enig med resten av innlegget ditt, men denne må du forklare nærmere. De rankingene jeg har sett over selskap i spillbransjen plasserer som regel Sony på topp. Selv med oppkjøpet vil Xbox fortsatt bare ligge på 2. plass når man legger sammen tallene til Xbox/Zenimax/ABK*.

*Jeg vet det blir for enkelt å bare legge sammen tallene. Det er så mange variabler i det regnestykket at det ikke er usannsynlig at Xbox+ABK vil passerere Sony dersom Xbox spiller kortene riktig.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Det er langt flere ratinger på Xbox-siden. 7.9 i rating etter 5200 ratings (6.6 etter 1100 ratings på PC)

Ser du glemte å sitere lenken i innlegget mitt, så jeg poster den på nytt her: 
Halo Infinite for Xbox Series X Reviews - Metacritic

Endret av Mr. Pants
Lenke til kommentar

Ok, først og fremst, nei, FTC har ikke saksøkt MS, og dette vil ikke blokkere noe i seg selv. De har fremmet en "administrative complaint" som i praksis er en intern greie som skal se nærmere på saken innen et par år. Deretter kan MS klage... Osv osv osv.

Dette hindrer på ingen måte MS fra å ferdigstille handelen. Men, om de ikke kommer til enighet med FTC over tid så kan det være de må restrukturere selskapet.

Problemet til FTC er at de overestimerer verdien av oppkjøpet og hvor mye det betyr i spillindustrien, og har enda ikke klart å dokumentere effekten av bekymringene.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
DirekteDemokrati skrev (På 9.12.2022 den 14.14):

Men ikke Microsoft. De ødelegger alt de rører. 

 

Uenig.

Microsoft har utrettet mye bra, både som selskap (For selskapets ego) og for menneskeheten via godt brukergrensesnitt på livsnødvendig teknologi.

I tillegg har grunnleggeren, Bill Gates, verdens nest største stiftelse som gjør/gir mye til mennesker som ikke har det bra.

Det aller meste av formuen til Gates, som er kommet fra Microsoft, går til veldedighet.

Så til produkter vedr. Microsoft. AD, Exchange, Office/365, Explorer/edge, med mer.

For ikke snakke om OS, både for privat og proff. Windows server og klient.

Og for å avslutte der jeg startet: Microsoft har utnyttet teknologi på en god måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...