Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For lite kapasitet for billading i sameie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, magirus78 said:

Takk for svar.

Ladepunktet er noe denne seksjonseieren skal betale og bruke selv- og blir koplet inn på leilighetens sikringsskap, så dette får i utgangspunktet ikke sameiet noen utgifter på.   Inntakssikringene er forresten tre 50 ampere sikringer. <

Fant ikke i farten hvor mange seksjoner dere er, men om strømmen brukes til å lade elbil eller om det er ribbesteking mens man støvsuger og varmekabler på fullt, spiller lite rolle for inntakssikringen. Som du selv sier skal laderen kobles til den enkelte seksjonseier og da må de selv begrense ladingen og alt annet av strømforbruk mot tilgjengelig kapasitet. 
Å etablere en 16A (7,2kwh) elbil lader vil ikke nødvendigvis belaste strømnettet mer enn det gjør i dag så lenge seksjonseieren passer på å holde seg under hovedsikringen (noe han allerede må). 

Man må ikke på død å liv ha 22kwh ladere til hele sameiet for å kunne lade elbiler. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (48 minutter siden):

Jo det gir ganske stor mening, for noen har fordeler i felles bygg som de ikke skal ha alene. Dette kan føre til problemer som verditap ved salg. Dette tapet må noen dekke..

Nei. At en leilighet du ikke eier går litt opp i verdi fordi de har elbillader er ikke et tap for andre.

I dette tilfellet er ja til førstemann og nei til andre saklig begrunnet. 

Endret av Mag ne
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det må være med i avtalen at hvis det blir installert fellesanlegg senere så må de som nå har fått mulighet til å lade være med å finansiere fellesanlegget.  (Med fradrag for eventuelle kostnader som blir spart fordi de allerede er etablert ladepunkter. Denne verdien kan fort være negative. Altså det gamle anlegget er bare i veien og ingenting kan gjenbrukes)

Hvis noen har fått rettigheter til å lade allerede så kan de muligens blokkere for ett fellesanlegg. (Det er ikke kapasitet til å installere lading for flere biler uten felles styring. I praksis så må man inkludere de gamle ladepunktene i fellesanlegget.)

I ett lite borettslag så burde det også være bestemmelse om at de som allerede har privat anlegg ikke har stemmerett til å blokkere for at man velger å bygge ett fellesanlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Dette er ett sameie. Der noen av andelseierne har fått en fordel mens andre ikke har...

Hvis du leser litt nøye svaret du har fått så tror jeg at du vil si deg enig i at:

1. Hvis Bob får en Appelsin og Alice ikke får, så er ikke det en verre situasjon for Alice enn om ingen får. (mag ne sitt ståsted).

2. Hvis Bob og Alice tilhører et fellesskap som eier en appelsin så er det urimelig dersom Bob får denne appelsinen og Alice ikke får (ditt ståsted).

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Hvis du leser litt nøye svaret du har fått så tror jeg at du vil si deg enig i at:

1. Hvis Bob får en Appelsin og Alice ikke får, så er ikke det en verre situasjon for Alice enn om ingen får. (mag ne sitt ståsted).

2. Hvis Bob og Alice tilhører et fellesskap som eier en appelsin så er det urimelig dersom Bob får denne appelsinen og Alice ikke får (ditt ståsted).

-k

Ja mitt ståsted er at de eier noe sammen der noen får mer av eiendommen enn andre. Det er ikke fair i mine øyne og bør løses rimelig kvikt før advokatene kommer inn i bildet..

Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Ja mitt ståsted er at de eier noe sammen der noen får mer av eiendommen enn andre. Det er ikke fair i mine øyne og bør løses rimelig kvikt før advokatene kommer inn i bildet..

Vil ikke et styre som skjevfordeler tilgangen på goder i et sameie også risikere erstatningsansvar for dette?

Lenke til kommentar
barfoo skrev (12 timer siden):

Vil ikke et styre som skjevfordeler tilgangen på goder i et sameie også risikere erstatningsansvar for dette?

Jo det tror jeg absolutt, derfor jeg har vært så 'hard' mot styreleder i denne tråden. Personen begynner å få dårlig tid, bare ett spørsmål om tid før noen tar kontakt med advokat.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (21 timer siden):

De må ikke spørre de må bli spurt. Er jo helt fantastisk at trynefaktor skal være avgjørende her. Blir mildt sagt sjokkert. Kravet til nyeste NEK er minimum 7,2kw på fire parkeringsfelt. I dette tilfelle burde det selvsagt være snakk om fellesplasser helt til ladefeltene er lik antall leiligheter som er bebodd.

Har det kommet krav til minimumseffekt nå? Det var nytt for meg. Har du en link til denne bestemmelsen? 

Jeg antar kravet er mindre enn 1,8kW per plass om det er flere plasser? Jeg vet mange større anlegg dimensjoneres med ca. 1kW per plass da det aldri skjer at alle lader samtidig. 1kW i 12 timer per dag gir 12kWh daglig, si 10kWh etter tap. Det er nok til å kjøre ~50km daglig, eller drøye 18.000km årlig. Og ofte vil man få ladet en del mer enn det.

Lenke til kommentar

På større anlegg (mer enn 4 plasser) skal det ihht NEK 400:2022 være dimensjonert 1,5 kW per ladepunkt/plass. Man kan teoretisk sett fravike fra NEK 400, men da må du dokumentere at din løsning er like god eller bedre enn kravene i NEK. Så i all praksis er NEK 400 det man "skal" gjøre.

En annen ny ting er at det ikke lenger er tillatt for elektriker å sette opp stikkontakt for elbillading. Før var dette greit dersom sikringen ikke var mer enn 10A. Det er fortsatt lov for bruker å lade via kontakt, såkalt nødlading, og også som fast lading. Men poenget er at det ikke er ønskelig at stikkontakt skal brukes til fast lading av elbil.

Edit: Får ikke sendt linker siden NEK 400 må kjøpes og jeg ikke har den i hende. Om jeg husker kan jeg ta bilde av Montørhåndboka om den nevner dette spesifikt. Montørhåndboka er "hverdags-NEK'en" til elektrikere, og baserer seg på å finne praktiske løsninger på NEK sine krav.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Med det sagt, jeg tenker at i lys av situasjonen og gjeldende krav er det uklokt å be beboer selv kontakte elektriker. Da havner man fort i situasjonen der "jammen du sa det var greit hvis elektrikeren sa det var greit, og de ga grønt lys", også får man problemer i ettertid og fingre pekes på samtlige.

Det beste her er om sameiet gjør en avtale med lokalt elektrikerfirma for å lage en plan for elbillading fremover for sameiet som helhet, og ikke enkeltvis.

Og til de som sier at beboer står fritt til å gjøre som de vil med sin strøm: ja jeg er i utgangspunktet enig, men all den tid beboers forbruk kan føre til problemer for sameiet ellers så er det ikke bare å "gønne på".

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (1 time siden):

På større anlegg (mer enn 4 plasser) skal det ihht NEK 400:2022 være dimensjonert 1,5 kW per ladepunkt/plass. Man kan teoretisk sett fravike fra NEK 400, men da må du dokumentere at din løsning er like god eller bedre enn kravene i NEK. Så i all praksis er NEK 400 det man "skal" gjøre.

Det betyr at NEK nå i praksis setter en stopper for løsninger der ikke alle får ladet samtidig og biler må stå i kø. 1,5kW betyr i praksis en minimumsdimensjonering på 6A per bil, som også er minimum ladehastighet. Det betyr maks 18 ladestasjoner på en 3x63A 230V og 30 på en 3x63A 400V kurs. 

Men dette er nok fysisk dimensjonering, man har mulighet til å skru ned mer i software for å få lavere nettleie. F.eks om man har en 3x63A 230V kurs (som kan gi 25kW) men det er mye å spare på å holde seg under 20kW.

Lenke til kommentar

Hei,

Skjønner det slik at 6 seksjoner deler strøminntak, dette er på 3x50A?

Hver ladeplass skal potensielt kobles til den enkelte seksjons tavle?

Hva er hovedsikringen på hver tavle? 20A? 25A?

Dersom sikringen på inntaket ryker hvis en av seksjonene tar ut effekt innenfor sin tavles hovedsikring, så kan man jo anta at det er feildimensjonering på anlegget, og det bør rettes uavhengig av kapasitetsutbyggingen.

Det holder fint med en 16A kurs til lading. Vi har 2 elbiler i husstanden som går rundt 30000km året tilsammen. Har en 16A kurs, lader på 13A går helt fint.

25A er kursen som kreves for en moderne koketopp, så dersom hver seksjonseier holder seg innenfor egen hovedsikring, så bør dette gå helt fint å åpne for at alle kan etablere ladeplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr i praksis at NEK legger til rette for en bilpark som har en stadig økende andel som er elektrisk. Dette er snakk om fysisk dimensjonering ja, der man sier at i teorien skal alle ladeplassene kunne stå og lade med 1,5kW hver seg. Dette er positivt både for sikkerheten og for boligeiere som kanskje før har hatt vanskelig å nå frem mot styrer som er restriktive når det kommer til å investere i ladeinfrastruktur.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Hei,

Skjønner det slik at 6 seksjoner deler strøminntak, dette er på 3x50A?

Hver ladeplass skal potensielt kobles til den enkelte seksjons tavle?

Hva er hovedsikringen på hver tavle? 20A? 25A?

Dersom sikringen på inntaket ryker hvis en av seksjonene tar ut effekt innenfor sin tavles hovedsikring, så kan man jo anta at det er feildimensjonering på anlegget, og det bør rettes uavhengig av kapasitetsutbyggingen.

Det holder fint med en 16A kurs til lading. Vi har 2 elbiler i husstanden som går rundt 30000km året tilsammen. Har en 16A kurs, lader på 13A går helt fint.

25A er kursen som kreves for en moderne koketopp, så dersom hver seksjonseier holder seg innenfor egen hovedsikring, så bør dette gå helt fint å åpne for at alle kan etablere ladeplass.

Problemet er at det på disse eldre anleggene er slik at elbilen bare kommer oppå alt det andre. Du plugger bilen i laderen når du kommer hjem, og du skal fortsatt dra i gang platetoppen for å lage middag. Det er med andre ord et forbruk som ikke har vært der før, som kommer oppå det "vanlige" forbruket. Og det byr på utfordringer i en del eldre installasjoner, slik som her. Et elektrisk anlegg bør også dimensjoneres slik at det er "idiotsikkert", i dette tilfellet slik at enhver bruker uten elektrokompetanse skal kunne bruke installasjonen normalt uten å ta forbehold slik at ikke hovedsikringen ryker.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Larzen_91 said:

Problemet er at det på disse eldre anleggene er slik at elbilen bare kommer oppå alt det andre. Du plugger bilen i laderen når du kommer hjem, og du skal fortsatt dra i gang platetoppen for å lage middag. Det er med andre ord et forbruk som ikke har vært der før, som kommer oppå det "vanlige" forbruket. Og det byr på utfordringen i en del eldre installasjoner, slik som her. Et elektrisk anlegg bør også dimensjoneres slik at det er "idiotsikkert", i dette tilfellet slik at enhver bruker uten elektrokompetanse skal kunne bruke installasjonen normalt uten å ta forbehold slik at ikke hovedsikringen ryker.

Ja, slik at hovedsikringen til seksjonen er den som går, og ikke sikringen på inntaket. Så finner jo folk fort ut at de ikke kan ha stek til middag og lade elbilen samtidig, uten at det påvirker naboen.

Så dersom hver tavle har 25A (eller høyere) idag, så vil man måtte sette en begrensing på hovedsikring til hver seksjonseier som ønsker å etablere lading. Frem til anlegget er oppgradert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...