Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For lite kapasitet for billading i sameie


Anbefalte innlegg

Larzen_91 skrev (4 timer siden):

Poenget er ikke det, men at naboens mulighet for elbillading kan forringe din mulighet til å gjøre det samme.

Nei, du kan fortsatt kjøpe ut naboen frem til nettet oppgraderes.

Her er det bare noen som mener at så lenge bare noen få kan få verdiøkning, så skal ingen få verdiøkning.

Det riktige hadde vært å få en budrunde på disse fordelene, men det er lett å være etterpåklok.

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (11 timer siden):

Elektriske biler er utrolig energieffektive, typisk 1.5 til 2 kwt per mil. Kjører man 1500 mil per år bruker man kanskje 3000 kwt på det, kanskje 15 % av totalt forbruk. For min del kommer jeg til å lade uansett hva nettselskap sier, jeg betaler for min tilkobling og hva jeg bruker strømmen til har de ingenting med å gjøre. 

Hvis alle tenkte som deg ville strømbruddene blitt hyppige.

Du bør nok lese deg opp på nettleieavtalen din

Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Hvis alle tenkte som deg ville strømbruddene blitt hyppige.

Jeg har ingen dårlig samvittighet for å lade på 2.8 kW når jeg samtidig fyrer med ved tilsvarende 5-6 kW i strøm Som sagt, folk flest forstår ikke hvor utrolig energieffektiv en elektrisk bil faktisk er.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Hvis alle tenkte som deg ville strømbruddene blitt hyppige.

Du bør nok lese deg opp på nettleieavtalen din

Vi snakket litt om dette blandt noen venner tidligere her en dag. Har du kjennskap til hva en netteier typisk vil skrive for å kunne pålegge kunden å begrense ladestrøm?

I det man melder installasjon søker man om en gitt hovedsikring. F.eks 3x63A. Når de innvilger dette, må de vel sette av disse 3x63A som brukt på trafokretsen. Jeg forstår at ingen har en samtidighetsfaktor på 1 på hovedsikringen sin, men når de først har innvilget 63A, og ikke f.eks 35A har de jo selv satt seg i denne situasjonen.

Om det er skjevbelastning av nettet, burde nettselskapene vært tidlig ute og fordelt disponible faser til alle boliger i sin kundebase på forhånd. Hus 1 får L1-L2, hus 2 får L2-L3, hus 3 får L3-L1. osv. 

Lenke til kommentar
Minus skrev (12 minutter siden):

Vi snakket litt om dette blandt noen venner tidligere her en dag. Har du kjennskap til hva en netteier typisk vil skrive for å kunne pålegge kunden å begrense ladestrøm?

I det man melder installasjon søker man om en gitt hovedsikring. F.eks 3x63A. Når de innvilger dette, må de vel sette av disse 3x63A som brukt på trafokretsen. Jeg forstår at ingen har en samtidighetsfaktor på 1 på hovedsikringen sin, men når de først har innvilget 63A, og ikke f.eks 35A har de jo selv satt seg i denne situasjonen.

Om det er skjevbelastning av nettet, burde nettselskapene vært tidlig ute og fordelt disponible faser til alle boliger i sin kundebase på forhånd. Hus 1 får L1-L2, hus 2 får L2-L3, hus 3 får L3-L1. osv. 

nei de setter ikke av 63A på trafo. Da ville strømnettet måtte blitt kraftig overdimensjonert.

Det benyttes samtidighetsfaktorer. Det er ingen som benytter maksimal kapasitet hele tiden, ikke en gang de med både en og to elbiler.

 

Selv om det ikke angår temaet i tråden, så brukes det samme prinsippet for internett. 
Det er med hensikt ikke kapasitet til at alle kan bruke maksimal båndbredde hele tiden. Men samtidigheten ved normal bruk gjør at alle får den hastigheten de betaler for.

Og internt i en bolig er det kanskje 10 stk. 16A kurser og en hovedsikring på bare 40A. Allikevel går det helt fint pga. samtidighet.

 

 

 

 

Endret av Opsat500
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (På 10.12.2022 den 12.25):

Problemet er at det på disse eldre anleggene er slik at elbilen bare kommer oppå alt det andre. Du plugger bilen i laderen når du kommer hjem, og du skal fortsatt dra i gang platetoppen for å lage middag. Det er med andre ord et forbruk som ikke har vært der før, som kommer oppå det "vanlige" forbruket.

Ikke hvis lading foregår på natten eller andre tidspunkter det er lite annen bruk.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Ikke hvis lading foregår på natten eller andre tidspunkter det er lite annen bruk.

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil forbruket fra elbillading komme oppå det forbruket man allerede har, da man historisk sett ikke har kjørt bil ved hjelp av elektrisk energi. I praksis vil jeg tro det blir slik at man parkerer bilen på ettermiddagen og plugger den i med en gang, og ikke tenker noe videre på saken før man er tilbake neste morgen og plugger ut. Og ja, man finner tekniske løsninger der man kan styre når man faktisk lader sammenlignet med naboen o.l. men avhengig av hvor mye man selv og naboen kjører med elbilen sin er man nødt til å kunne lade med en viss effekt over tid. Det er ikke uten grunn at kapasitetsproblemer er et stort tema når det kommer til elbillading, både for den enkelte kunde/sameie og for netteier selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (23 minutter siden):

Man regner en samtidighetsfaktor på 0,4-0,5 på bolighus. På vinterstid vil all lading over 16A kunne komme i konflikt med den samtidighetsfaktoren.

Det er derfor de oppfordrer til å lade på natt. Da er strømforbruket fra andre forbrukere mindre. Lavere nettleie og effekt trinn er et forsøk på å styre dette. Alternativet er ganske kostbart for oss alle.

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (1 time siden):

Det er derfor de oppfordrer til å lade på natt. Da er strømforbruket fra andre forbrukere mindre. Lavere nettleie og effekt trinn er et forsøk på å styre dette. Alternativet er ganske kostbart for oss alle.

Ja det koster å være kar. Sameier må akseptere at de ikke har mulighet for hurtiglading og godta begrenset ladekapasitet. 

Lenke til kommentar

Jeg kan si det det er planlagt at eier av strømnettet skal oppgradere infrastrukturen i området her.  Problemet her er at dette er utsatt fordi det er et nytt boligkompleks under planlegging like ovenfor husrekken her. Strømleverandøren må jo uansett inn i området her å gjøre stor endringer her i forebindelse med dette. Det er dette som skaper utfordringer for oss her, da det ikke er noe poeng i oppgradere inntaket her hos oss nå. Om vi hadde byttet ut inntaket nå, så hadde vi satt med samme kapasitet som det vi har pr nå. (Eier av strømnettet  har sagt at vi kun må betale en egendandel når infrastrukturen i området skal oppgraderes).   

Når det gjelder bil-lladingen, så lader nå begge enehetene på minimum kapasitet, slik at utfordringene med for varme inntakssikringer ikke er så problematisk nå. 

Endret av magirus78
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 2.9.2023 den 8.45):

En kjent problemstilling i mange eldre boligområder.
Hvis forsyningen inn til området er for svak, må dette forsterkes på sameiets bekostning som anleggsbidrag.
En kostnad som fort kommer opp i 100 kkr +

Elektrifiseringen av Norge har noen praktiske konsekvenser som ikke alle har tenkt på…..

Jeg har fått beskjed fra eier av strømnettet at de tar brorparten av kostnadene for oppgradering da det er de som i utgangspunktet har tatt intiativ til dette. Vi skal betale en egenandel på dette).

Endret av magirus78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...