Gå til innhold

Ikke mulig å endre gamle innlegg?


Gå til løsning Løst av TSP,

Anbefalte innlegg

Er det satt en timeout på hvor nytt et innlegg må være for at det fortsatt kan endres? Hvor står dette beskrevet?

Jeg har en tråd fra 2017 jeg gjerne skulle få endret litt i. Oppdatere lenker til HTTPS. Fikse litt på bilder. Men har ikke valget om å endre.

 

Legger jeg på følgende på slutten av URL-en over.

/?do=edit

Får jeg opp denne feilmeldingen.

image.png.e3fe21332a53ab82118161d510fe0259.png

Endret av olavrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble satt inn sperre for dette for en tid tilbake. Vi opplevde til stadighet at brukere gikk inn og redigerer bort innleggene sine, som ødela tråder og kontekst for de som eventuelt fant eldre tråder via google eller lignende i jakt på en problemløsning.

Det er en svært god guide som gir mye verdi for forumet du har der, og jeg stiller meg behjelpelig til å redigere innlegget for deg enn så lenge selv om jeg forstår at denne løsningen er suboptimal. Mulig Admin kan gi deg begrenset redigerings rett etterhvert for å vedlikeholde denne og eventuelle andre relevante tråder, men håper du har litt tålmodighet med oss nå da vi er litt midt i en omleggingsprosess til nye eiere og etterhvert nye servere, så admins og teknisk har nok mye å henge fingrene i for øyeblikket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skulle til å spørre om det samme, har gått søkeresultater relatert til meg selv og nicknames - er mildt sagt flau og skulle gjerne ha redigert bort/fjernet en del irrelevante tråder (som ikke er løsningstråder, mer debatt).

Er det noen mulighet for dette?

Kan jeg eventuelt spamme rapporter-funksjoner på noen tråder og spørre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
olavrb skrev (På 3.12.2022 den 10.56):

Er det satt en timeout på hvor nytt et innlegg må være for at det fortsatt kan endres? Hvor står dette beskrevet?

Jeg har en tråd fra 2017 jeg gjerne skulle få endret litt i. Oppdatere lenker til HTTPS. Fikse litt på bilder. Men har ikke valget om å endre.

Du kan sitere/kopiere innlegget som et nytt innlegg i den tråden og endre det du vil, eller her for all del, så kan en moderator kopiere det inn i førsteposten.
Vi kan endre innlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kimelimm skrev (31 minutter siden):

Hei!

Jeg skulle til å spørre om det samme, har gått søkeresultater relatert til meg selv og nicknames - er mildt sagt flau og skulle gjerne ha redigert bort/fjernet en del irrelevante tråder (som ikke er løsningstråder, mer debatt).

Er det noen mulighet for dette?

Kan jeg eventuelt spamme rapporter-funksjoner på noen tråder og spørre?

Om det er personinformasjon du ønsker å få fjernet fra gamle innegg kan du rapportere det ja så kan vi fjerne det 🙂

Husk å skiv i meldingen til rapporten hvorfor du rapporterer.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kimelimm skrev (Akkurat nå):

Okei, men ikke tråder som bare er generelt flaue som faen? 😄

Vi kan se på det. Men i utgangspunktet fjerner vi kun innhold som kan identifisere deg i form av navn osv. 

Lenke til kommentar
On 12/3/2022 at 7:40 PM, Evil-Duck said:

Det ble satt inn sperre for dette for en tid tilbake. Vi opplevde til stadighet at brukere gikk inn og redigerer bort innleggene sine, som ødela tråder og kontekst for de som eventuelt fant eldre tråder via google eller lignende i jakt på en problemløsning.

Det er en svært god guide som gir mye verdi for forumet du har der, og jeg stiller meg behjelpelig til å redigere innlegget for deg enn så lenge selv om jeg forstår at denne løsningen er suboptimal. Mulig Admin kan gi deg begrenset redigerings rett etterhvert for å vedlikeholde denne og eventuelle andre relevante tråder, men håper du har litt tålmodighet med oss nå da vi er litt midt i en omleggingsprosess til nye eiere og etterhvert nye servere, så admins og teknisk har nok mye å henge fingrene i for øyeblikket :)

Hvis jeg kan få unntak for denne ene posten slik at jeg får permanent endringsmuligheteter, er det greit. :)

Å sende det via moderator hver gang blir for tungvindt til at jeg orker å vedlikeholde og forbedre guiden på denne plattformen.

Om det ikke lar seg gjøre flytter jeg guiden til en plattform jeg har mer kontroll over.

Endret av olavrb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
olavrb skrev (På 10.12.2022 den 15.46):

Hvis jeg kan få unntak for denne ene posten slik at jeg får permanent endringsmuligheteter, er det greit. :)

Det er meg bekjent ikke teknisk mulig å gi redigeringsmulighet kun for enkeltemner, i hvert fall ikke uten endringer i forumets programvare. Men la oss ta en kort diskusjon internt, for dette er en problemstilling som gjelder flere brukere enn deg og flere emner enn det du snakker om.

Lenke til kommentar

Ingen kommer vel noensinne til å lese 5-6 år gamle tråder som er "flaue" for en person uansett. Det er jo ikke slik at disse gamle trådene havner på forsiden av forumet.

Et problem tidligere var at folk som spurte om noe gikk inn og sletta alle innleggene sine i tråden når de fikk problemet løst, masse tråder med bare ---- som innlegg men svarene sto jo fremdeles der

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva taper forumet mest på?

Større tråder der første innlegg er ment som en betydelig ressurs, der noen gidder å skrive i noe som ligner på en artikkel / wiki-side / løs og fast samling av diverse info... kan gi betydelig merverdi, både for enkeltemner og for hele kategorier. Det har vært litt av det før, og går man litt tilbake i tid så finner man flere gode eksempler på dette her på forumet. Om mulig burde man gjøre noe for å styrke denne typen tråder.

Bortredigering er irriterende, men det har oftest relativt liten skadevirkning - man mister i værste fall enkelttråder og det kan være litt irriterende for de som svarer... men alt i alt har det lokale og begrensede negative virkninger. Har man et forbud mot det *uten* å teknisk sperre for det, så kan man jo stoppe det meste av unødvendig bortredigering med en kombinasjon av at faste brukere vet/har lært at man unngår det og at man godtar at det går med litt moderatortid på å rette opp i det når man fikser de mest ødeleggende tilfellene.

Ved å ha sperret totalt for redigering tilbake i tid, mister forumet en type innhold som kan være enda bedre over tid enn det normale "spørsmåls-tråder" er. Hvem gidder å legge ned den innsatsen som må til for en større guide/artikkel/samletråd når man vet at man ikke kan holde den oppdatert over tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere har rett i at bortredigering av innlegg ikke er et stort problem, men når man har over 10000 medlemmer så forekommer det ofte nok til at det blir "hull" i forumet her og der.

Om det er noen som ønsker muligheten til å redigere eldre innlegg så kan dere sende meg eller en annen administrator en PM. Er dere et kjent ansikt her på forumet så skal vi ikke være vanskelige.

Lenke til kommentar

Er det ikke brudd på GDPR artikkel 17 (Right to erasure (‘right to be forgotten’)) å nekte brukerene å endre/slette sine egne innlegg? Man har jo under GDPR artikkel 17 fullstendig lov til å tilbakekalle sitt eget samtykke til å la sin egen informasjon fortsette å være lagret hos den aktuelle tredjepart (i dette tilfelle Diskusjon.no/Story House Egmont)

Informasjon jeg har bidratt med er min informasjon. Det trenger ikke være sensitive personopplysninger, det er dine data selv om du har delt informasjonen og du kan når som helst ta tilbake den deletillatelsen (er nettopp derfor det er nødvendig med en art17 som pålegger nettsiden å da ikke lenger lagre denne informasjonen)

Endret av coldball
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 29.12.2022 den 18.35):

Dere har rett i at bortredigering av innlegg ikke er et stort problem, men når man har over 10000 medlemmer så forekommer det ofte nok til at det blir "hull" i forumet her og der.

Om det er noen som ønsker muligheten til å redigere eldre innlegg så kan dere sende meg eller en annen administrator en PM. Er dere et kjent ansikt her på forumet så skal vi ikke være vanskelige.

Er det ikke litt sykt at man må belage seg på "om man er et kjent ansikt på forumet" for å få lov til å fjerne sine egne digitale spor? Som man tilsynelatende har loven bak seg at man har krav på å få fjernet hvis man ønsker det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (8 timer siden):

Er det ikke litt sykt at man må belage seg på "om man er et kjent ansikt på forumet" for å få lov til å fjerne sine egne digitale spor? Som man tilsynelatende har loven bak seg at man har krav på å få fjernet hvis man ønsker det?

Du kan få anonymisert brukeren din og eventuelle andre gjenkjennbare spor, noe som er i henhold til GDPR. Nevnte funksjon gis til "kjente ansikt" fordi vi stoler på at de ikke vil sabotere forumet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

Du kan få anonymisert brukeren din og eventuelle andre gjenkjennbare spor, noe som er i henhold til GDPR. Nevnte funksjon gis til "kjente ansikt" fordi vi stoler på at de ikke vil sabotere forumet.

Så første setning er en løgn hvis man ikke er et kjent ansikt?

Personvernforordningen gjelder alle, ikke bare de du syns du kjenner igjen. Det er ikke din oppgave å velge hvem den gjelder for.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38/KAPITTEL_gdpr-1#gdpr/a4

Sitat
  «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

Hvis noen har lyst å fjerne alle sine spor ifra diskusjon.no/Story House Egmont så må faktisk Story House Egmont følge dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og hva inkluderer anonymiseringen? At innholdet blir stående med et ekte anonymisert (ikke bare pseudonymt) brukernavn? Innholdet er like viktig å få slettet, og det er ikke opp til noen andre enn forfatteren selv å vurdere om det er mulig eller ei å spore det tilbake til den personen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Løsning

Det står om dette i både våre retningslinjer og i vår personvernerklæring.

Fra retningslinjene

Sitat
  • Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.
  • Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra deg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.

Fra personvernerklæringen

Sitat

Diskusjon.no er i tillegg opptatt av å verne om informasjonsfriheten, ytringsfriheten og dine personopplysninger. Disse rettighetene vil noen ganger vurderes opp mot hverandre.

Det er Klikk.no som har det redaksjonelle ansvaret for Diskusjon.no og behandler i den sammenheng personopplysninger for redaksjonelle formål.  Av hensyn til ytringsfriheten og informasjonsfriheten er det store deler av regelverket for behandling av personopplysninger som ikke gjelder for behandling av personopplysninger for dette formålet. Klikk har sterkt fokus på informasjonssikkerhet og oppfyllelse av de kravene som gjelder deres virksomhet, og oppfyller også alle krav som gjelder for deres journalistiske virksomhet. 

 

Sitat

 5.1 Sletting av brukerkonto

 Hvis du ønsker å slette brukerkontoen din, sammen med all persondata assosiert med kontoen din, ta kontakt med oss iht. kapittel 6. Ved sletting av brukerkonto blir blant annet e-postadresse, IP-adresse, visningsnavn, profilbilde og annen informasjon du selv har lagt inn i profilen, slettet.

 Sletting av brukerkontoen medfører også at koblingen mellom innlegg og brukerkonto fjernet. Innleggene blir stående med et anonymisert visningsnavn. Det vil ikke lenger være mulig å gå inn på profilen til brukeren som skrev innlegget, siden profilen er slettet.

Så kan man som sagt rapportere en tråd eller et innlegg til oss, eller sende en epost til [email protected], hvis man føler det er noe er spesielt belastende, gjerne med en nærmere begrunnelse, så gjør vi en vurdering av det. Bonusen da er at man i noen tilfeller også vil få fjernet andre sine innlegg som siterer en osv. 

Hvis man er interessert i å fjerne vedlegg som er lastet opp til forumet kan man ellers gjøre det herfra: https://www.diskusjon.no/attachments/

Jann - Ove skrev (På 29.12.2022 den 15.51):

Bortredigering er irriterende, men det har oftest relativt liten skadevirkning - man mister i værste fall enkelttråder og det kan være litt irriterende for de som svarer... men alt i alt har det lokale og begrensede negative virkninger. Har man et forbud mot det *uten* å teknisk sperre for det, så kan man jo stoppe det meste av unødvendig bortredigering med en kombinasjon av at faste brukere vet/har lært at man unngår det og at man godtar at det går med litt moderatortid på å rette opp i det når man fikser de mest ødeleggende tilfellene.

Ved å ha sperret totalt for redigering tilbake i tid, mister forumet en type innhold som kan være enda bedre over tid enn det normale "spørsmåls-tråder" er. Hvem gidder å legge ned den innsatsen som må til for en større guide/artikkel/samletråd når man vet at man ikke kan holde den oppdatert over tid?

Vi har hatt regel mot bortredigering av innlegg i retningslinjene så lenge jeg kan huske, så det har ikke vært mangel på det. Problemet er at det likevel skjedde i stor nok skala til at det ble et reelt problem, og det skapte en del merarbeid og hull i tråder.

Nå er fokuset i første omgang å oppgradere Diskusjon.no til en ny versjon av forumprogramvaren, men etter det skal jeg notere at vi bør se på noen løsninger for å tilrettelegge bedre for guider og samletråder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...