Gå til innhold

Mellomvalgene i USA 2022


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

SilverShaded skrev (10 minutter siden):

Når det gtjelder The Big Lie, er dette interessant :

Spoiler

Poll2.jpg

 

Absolutt interessant, og spesielt en faktor jeg tenker på er at jo mer Trump og disse MAGA-republikanerne forteller velgerne sine at valget i 2020 ble stjålet og at det er masse juks, jo færre engasjeres til å gå og stemme. For hva er vel poenget med å stemme om "valget er rigget" uansett? Jeg tror denne store løgnen i stor grad virker mer og mer mot sin hensikt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Absolutt interessant, og spesielt en faktor jeg tenker på er at jo mer Trump og disse MAGA-republikanerne forteller velgerne sine at valget i 2020 ble stjålet og at det er masse juks, jo færre engasjeres til å gå og stemme. For hva er vel poenget med å stemme om "valget er rigget" uansett? Jeg tror denne store løgnen i stor grad virker mer og mer mot sin hensikt.

Det kan godt hende det er riktig. Men det kommer Trump aldri til å forstå. Han kommer til å forlange at det står Stolen Election" på gravsteinen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 minutter siden):

Det kan godt hende det er riktig. Men det kommer Trump aldri til å forstå. Han kommer til å forlange at det står Stolen Election" på gravsteinen sin.

Tja....det er jo bevist av 1/6-komiteen at han faktisk skjønte at han hadde tapt. Og han varslet i god tid før valget at det var en strategi han kom til å bruke, etter forslag fra sine fantastiske rådgivere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Regenburg skrev (1 time siden):

Ok. Takk for kilde.

At det koster 75 dollar for å ordne seg ID er så klart ingen argument for å være det eneste demokratiet i vesten som tillater å delta på valg uten legitimasjon. I min mening. 

Særlig disse forhånds post stemmene, som det er nok å signere og legge i postkassen er hårreisende i min mening.

Det er på tide å bringe USA til den moderne tid ved å innføre samme valgkrav som i resten av vesten.

Da tror jeg du misforsto det hele. Det er krav om å legitimere seg ved valg. Eneste forskjellen her er at de må ha legitimasjon som viser bilde.. Og det koster penger som sagt.

For fattige blir det som sagt vanskelig da $75 er ganske mye penger for fattige folk.. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Regenburg said:

Ok. Takk for kilde.

At det koster 75 dollar for å ordne seg ID er så klart ingen argument for å være det eneste demokratiet i vesten som tillater å delta på valg uten legitimasjon. I min mening. 

Særlig disse forhånds post stemmene, som det er nok å signere og legge i postkassen er hårreisende i min mening.

Det er på tide å bringe USA til den moderne tid ved å innføre samme valgkrav som i resten av vesten.

Mangel på ID og poststemmer er overhode ikke et problem. Det er ingen undersøkelser som viser det.

Et ENORMT problem er gerrymandering. Det er helt opplagt kun for å «ugyldiggjøre» stemmer (og noe begge sider driver med). Det må de få en slutt på.

Et annet problem er lovverket rundt hvem som bestemmer valgresultatet. Det at man velger valgmenn og at de igjen ikke alltid må velge det de ble valgt til å velge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Er det ikke krav om foto-ID i Norge også? Sikkert mange som vegrer seg for å betale for det her også.

Jo, det er det....hvis man blir bedt om legitimasjon. Ved de to siste valgene har vist Valgkort og ikke blitt bedt om ID...antagelig en unnlatelses-synd av valg-personalet.

Pass eller ID-kort i Norge koster kr.570. Ergo er det dyrere i USA, når 75 dollar tilsvarer ca. kr. 770 med dagens kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Et ENORMT problem er gerrymandering. Det er helt opplagt kun for å «ugyldiggjøre» stemmer (og noe begge sider driver med). Det må de få en slutt på.

Er i grunnen synd at det ikke er lover mot det. 

SilverShaded skrev (Akkurat nå):

Jo, det er det....hvis man blir bedt om legitimasjon. Ved de to siste valgene har vist Valgkort og ikke blitt bedt om ID...antagelig en unnlatelses-synd av valg-personalet.

Pass eller ID-kort i Norge koster kr.570. Ergo er det dyrere i USA, når 75 dollar tilsvarer ca. kr. 770 med dagens kurs.

Så vil jeg også tro at de fattige i USA har det litt vanskeligere enn fattige i Norge.. Med tanke på alle andre utgifter de måtte ha.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (22 minutter siden):

Det er interessant å se hvordan den urbane delen av befolkningen stemmer Democrat mens de som bor i mindre urbane strøk og på landsbygda stemmer GOP. Selv om det finnes unntak der feks New Jersey stemte frem en GOP guvernør som Chris Christie.

Det gjelder særlig norsk amerikanerne i North Dakota med deres bondekultur og tro på selvstendighet og som har lite  kontakt med andre etniske grupper.  Norske bønder som ønsker tilbake til den tiden da bondene tjente bra penger med sine små gårder og den norske kirken(Lutheran synod) sto sentralt i deres liv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (6 minutter siden):

Jo, det er det....hvis man blir bedt om legitimasjon. Ved de to siste valgene har vist Valgkort og ikke blitt bedt om ID...antagelig en unnlatelses-synd av valg-personalet.

Pass eller ID-kort i Norge koster kr.570. Ergo er det dyrere i USA, når 75 dollar tilsvarer ca. kr. 770 med dagens kurs.

ID kort varierer mye fra delstat til delstat.  Her i Ohio koster det kr. 103 med dagens kurs så lenge du har fødselattesten.  Andre delstater er det helt gratis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 minutter siden):

Er det ikke krav om foto-ID i Norge også? Sikkert mange som vegrer seg for å betale for det her også.

Jeg trodde også det var det. Det er mest vanlig å bruke førerkort og pass når man stemmer. Det er det tryggeste, for å unngå juks. Jeg husker puber og utesteder krevde foto-id når jeg gikk på vgs og skulle ut på byen, så da bør man vel det ved valg og? Alternativet er vel bankkort, Visa eller MasterCard. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (9 minutter siden):

Følger litt med på CNN. For øyeblikket holder de 201 republikanere i Represetantenes Hus mot 182 demokrater. 48 mot 48 i Senatet. Ikke en rød bølge da som noen trodde. 

Valgresultatene  skader Trump.  Fox News hevder:

Many conservatives say Tuesday's election results show it's 'time to move on' from Trump

https://www.foxnews.com/politics/conservatives-point-finger-trump-gops-underwhelming-election-results-never-been-weaker

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (23 minutter siden):

Mangel på ID og poststemmer er overhode ikke et problem. Det er ingen undersøkelser som viser det.

Er jo, sammen med elektroniske stemmemaskiner (som også bare brukes i usa av alle demokratier), det som er hovedpunktet som Trumpfolket mener rigget valget.

Noe som lager en kjempekløft og splittelse i demokratiet.

Gerrymandering er jo alle 'fornøyd' med, selv om det kan få teite utslag... Vi har jo en veldig veldig utvannet variant selv her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (19 minutter siden):

Er i grunnen synd at det ikke er lover mot det. 

Så vil jeg også tro at de fattige i USA har det litt vanskeligere enn fattige i Norge.. Med tanke på alle andre utgifter de måtte ha.. 

Basiskostnadene i usa er mye lavere enn Norge. Og man har ganske mye velferd i usa også. Er også mye lavere terskel inn i arbeidslivet. Er ikke så enkelt at fattigdom er enklere i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...