Gå til innhold

Mellomvalgene i USA 2022


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

38 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det er interessant å se hvordan den urbane delen av befolkningen stemmer Democrat mens de som bor i mindre urbane strøk og på landsbygda stemmer GOP. Selv om det finnes unntak der feks New Jersey stemte frem en GOP guvernør som Chris Christie.

Du bør google begrepet Clinton archipelago og Trumpland. Inverse produserte et morsomt kart over stemmefordelingen i landet fra valget i 2016.

Mistenker at folk fra flyover countries rett og slett har andre prioriteringer og verdier enn folk fra større byer, for eksempel muligheten for en verdig jobb eller håp om å kunne forsørge en vanlig kjernefamilie. Så mange arbeidere føler nok at demokratene har drevet lenger og lenger bort fra arbeiderklassen og i stedet valgt å investere i universitetsutdannede storbyfolk. Å bli kalt «basket of deplorables» hjelper nok heller ikke demokratenes sjanser til å vinne stemmer i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Valgresultatene  skader Trump.  Fox News hevder:

Many conservatives say Tuesday's election results show it's 'time to move on' from Trump

https://www.foxnews.com/politics/conservatives-point-finger-trump-gops-underwhelming-election-results-never-been-weaker

 

Det beste for republikanerne er nok en moderat sentrumskandidat, eller en "omsorgsfull konservativ", som det heter, som kan vinne sentrumsvelgere og høyrelente demokrater. Men Trump vinner vel nomianisjonsvalget ganske enkelt, og så blir det omkamp mellom Trump og Biden. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Utelukkende på grunn av løgn etter løgn fra maga folket og trumpisen, ingen problemer med stemmemaskinene, det hadde blitt langt større feil i opptellinga uten dem. 

Det er vel påstand fra deg.

De fant jo først 1 minnebrikke uka etter valget, med overvekt av Trump stemmer.

Og så etter at valgdirektøren sa at dette aldri kunne skje igjen, fant de enda en brikke dagen etterpå.

Kan lete opp kilden i vg om du ønsker.

Ikke særlig tillitsvekkende. Og i alle fall feil å kalle skepsisen til valge 'utelukkende' løgn.

 

Men du ønsker kanskje at man skal kunne stemme uten ID i Norge?

Og at stemmingen skjer elektronisk i valglokalene på datamaskinene til et privateid selskap?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Regenburg said:

Er jo, sammen med elektroniske stemmemaskiner (som også bare brukes i usa av alle demokratier), det som er hovedpunktet som Trumpfolket mener rigget valget.

Noe som lager en kjempekløft og splittelse i demokratiet.

Gerrymandering er jo alle 'fornøyd' med, selv om det kan få teite utslag... Vi har jo en veldig veldig utvannet variant selv her i Norge.

Det skaper kjempe splittelser og stor skeptisk i USA fordi Trump og deler av republikanerne juger og fører folk bak lyset med dette tullet rundt poststemmer. Det er rent oppspinn.

Det ble avgitt 158'383'403 stemmer i 2020. Dersom man jukser, så må man minst opp i størrelsesordenen 3-4 millioner falske stemmer for at det skal være en utfordring for demokratiet. Det er fullstendig umulig å gjøre ved oppmøte uten ID eller ved poststemmer. 
En valgautomat KAN selvfølgelig trikses med i den størelsesorden, men selv der er det umulig med mindre man trikser med svært mange maskiner. Dersom to maskiner har 100% R mens alle andre har 45-55% R, så går selvfølgelig alle alarmer.

Gerrymandering er ikke noe alle er fornøyde med, det er noe de fleste ikke har et bevist forhold til. Det holdes "skjult" fordi begge partier driver med dette. Vi har heller ikke en utvannet variant av noe slikt i Norge.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Regenburg skrev (11 minutter siden):

Er jo, sammen med elektroniske stemmemaskiner (som også bare brukes i usa av alle demokratier), det som er hovedpunktet som Trumpfolket mener rigget valget.

Noe som lager en kjempekløft og splittelse i demokratiet.

Gerrymandering er jo alle 'fornøyd' med, selv om det kan få teite utslag... Vi har jo en veldig veldig utvannet variant selv her i Norge.

Men så har han tapt så og si alle søksmålene han har rettet. Valget var ikke rigget. 

Gerrymandering er brukt av begge sider fordi den ene siden bruker det. Hadde det vært forbudt så hadde ingen brukt det. 

Jeg personlig ser ikke på USA som et fullverdig demokrati grunnet alt dette som er satt opp for å forhindre at folk stemmer. 

Lenke til kommentar
Bastu skrev (5 minutter siden):

Du bør google begrepet Clinton archipelago og Trumpland. Inverse produserte et morsomt kart over stemmefordelingen i landet fra valget i 2016.

Mistenker at folk fra flyover countries rett og slett har andre prioriteringer og verdier enn folk fra større byer, for eksempel muligheten for en verdig jobb eller håp om å kunne forsørge en vanlig kjernefamilie. Så mange arbeidere føler nok at demokratene har drevet lenger og lenger bort fra arbeiderklassen og i stedet valgt å investere i universitetsutdannede storbyfolk. Å bli kalt «basket of deplorables» hjelper nok heller ikke demokratenes sjanser til å vinne stemmer i området.

Innbyggerne i storbyene på øst og vest kystene har midlene og ferdighetene til å klare seg bra i en global verden. Særlig innen IT og finans. Innbyggerne i flyoverstatene sine må se på at jobbene deres i bilindustrien og annen industri sendes til Kina og Mexico.

Derav Trumps seier i 2016. Han gikk til rustbeltestatene og lovde å hente hjem jobbene deres. Og følgelig flippet han dem fra blå til rød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Det skaper kjempe splittelser og stor skeptisk i USA fordi Trump og deler av republikanerne juger og fører folk bak lyset med dette tullet rundt poststemmer. Det er rent oppspinn.

Det ble avgitt 158'383'403 stemmer i 2020. Dersom man jukser, så må man minst opp i størrelsesordenen 3-4 millioner falske stemmer for at det skal være en utfordring for demokratiet. Det er fullstendig umulig å gjøre ved oppmøte uten ID eller ved poststemmer. 
En valgautomat KAN selvfølgelig trikses med i den størelsesorden, men selv der er det umulig med mindre man trikser med svært mange maskiner. Dersom to maskiner har 100% R mens alle andre har 45-55% R, så går selvfølgelig alle alarmer.

Gerrymandering er ikke noe alle er fornøyde med, det er noe de fleste ikke har et bevist forhold til. Det holdes "skjult" fordi begge partier driver med dette. Vi har heller ikke en utvannet variant av noe slikt i Norge.
 

Siden det er winner takes all, og man bare behøver en eller to svingstater for å snu kjerringa er det nok med et par ti tusen ekstra stemmer for å endre valget. Det synes jeg du må vite om du vil diskutere valgsystemet i usa. 

Trump vant valget i 2016 med færre stemmer enn Hillary. Og man fører kun valgkamp i ca 10 delstater. Svingstatene.

Se så F.eks. i de selektive delstatene der de sendte ut poststemmesedler til -alle- i staten. Det er nok med signatur. Valgdeltakelsen ble skyhøy og det tjener den ene siden på.

Merk deg at selv ballot harvesting ikke er eksplisitt forbudt i mange delstater.

Det er så klart ingen som ønsker dette systemet til Norge.

Endret av Regenburg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (5 minutter siden):

Men så har han tapt så og si alle søksmålene han har rettet. Valget var ikke rigget. 

Trump har, i likhet med Al Gore og Hillary, ikke fått prøve valget for en domstol. Noe som viser hvor vanskelig det er å få omgjort et valg som er avholdt. I realiteten umulig.

Hillary kom seg vel så langt som at hennes allierte Jill Stein greide å få til recounts i Wisconsin (som en del av en innsamlingssvindel hvor de beholdt mesteparten av pengene til andre formål).

Donald gjorde noe lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Stemmene til Representantenes Hus

R 52,2 % 

D 45,8 % 

Betyr dette at Trump hadde vunnet valget mot Biden hvis det ble holdt i dag? 

Av Senatet er bare 35 av 100 seter til valg, men Representantenes Hus skiftes helt ut, og det stemmes over hele landet. 

Det må man i utgangspunket se på når alle stemmene er talt opp. Men slik jeg ser det så har Trump gjort ganske dårlig valg da få av hans folk ble valgt inn. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Stemmene til Representantenes Hus

R 52,2 % 

D 45,8 % 

Betyr dette at Trump hadde vunnet valget mot Biden hvis det ble holdt i dag? 

Av Senatet er bare 35 av 100 seter til valg, men Representantenes Hus skiftes helt ut, og det stemmes over hele landet. 

 

Slik jeg forstår det, var det vel ikke for GOP de gunstigste 35 setene i senatet som var til valg i dette mellomvalget. De var altså lettere å forsvare for DNC enn i andre valgår. 

Dette fordi senatorer sitter 6 år. Og det er 2 fra hver delstat. Men det er mellomvalg annethvert år.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Regenburg said:

Siden det er winner takes all, og man bare behøver en eller to svingstater for å snu kjerringa er det nok med et par ti tusen ekstra stemmer for å endre valget. Det synes jeg du må vite om du vil diskutere valgsystemet i usa. 

Jeg har inntrykk av at jeg vet mer om valgsystemet i USA enn deg. Jeg synes at det du kommer med er lite gjennomtenkt og stort sett repetisjon av "talking points" fra ytterkanten av fornuften.
Jeg kommer ikke til å bruke mer tid på å avspore denne tråden med dette nå.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Regenburg skrev (3 minutter siden):

Trump har, i likhet med Al Gore og Hillary, ikke fått prøve valget for en domstol. Noe som viser hvor vanskelig det er å få omgjort et valg som er avholdt. I realiteten umulig.

Okei. Nå må jeg rett og slett rette på deg for det du skriver her er rett og slett tøv. 

Trump har fått prøvd sakene sine uttalige ganger i rettsystemet. Om du mener det motsatte så ignorerer du fakta bevist. 

Har wu kilder forøvrig på at Trump ikke har fått prøvd sine saker i retten? Jeg kan ramse opp veldig mange som sier at han har det. 

Les deg opp. 

Om du forsetter med slike innlegg som dette kommer jeg til å ignorere dine innlegg. Å diskutere konspirasjonsteorier er jeg overhode ikke interessert i. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (Akkurat nå):

Det må man i utgangspunket se på når alle stemmene er talt opp. Men slik jeg ser det så har Trump gjort ganske dårlig valg da få av hans folk ble valgt inn. 

Kanskje Trump er som Obama? Delv er han veldig valgbar. Men alle som assosieres med ham slaktes på valgdisken. I valgene etter 2008 ønsket ikke demokrater på valg å bli fotografert med Obama engang.

Trump er jo den effekten ganger 3. Minst.

Men ja, det lover dårlig for tirsdagserklæringen til Trump i neste uke.

Han burde for sin egen del heller akseptere en elder statesman rolle i partiet. Krone sin etterfølger deSantis og nyte hans seier i 2024 (om han kan vinne).

Jeg er 80% sikker at Biden ikke stiller i 2024.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at jeg vet mer om valgsystemet i USA enn deg. 

Det er ikke mulig når du bruker global valgdeltakelse og mener det krever 3 millioner falske stemmesedler for å påvirke et presidentvalg.

Det ville vært nok med 50 000 fordelt på 3 delstater i 2020, om jeg husker rett. Avisene skrev side opp og ned om dette valgsystemet.

Endret av Regenburg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Kanskje Trump er som Obama? Delv er han veldig valgbar. Men alle som assosieres med ham slaktes på valgdisken. I valgene etter 2008 ønsket ikke demokrater på valg å bli fotografert med Obama engang.

Trump er jo den effekten ganger 3. Minst.

Men ja, det lover dårlig for tirsdagserklæringen til Trump i neste uke.

Han burde for sin egen del heller akseptere en elder statesman rolle i partiet. Krone sin etterfølger deSantis og nyte hans seier i 2024 (om han kan vinne).

Jeg er 80% sikker at Biden ikke stiller i 2024.

Okei.. Nå har jeg seriøst ikke peiling på hva du prater om. 

Viser til svaret mitt over her.

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (7 minutter siden):

Stemmene til Representantenes Hus

R 52,2 % 

D 45,8 % 

Betyr dette at Trump hadde vunnet valget mot Biden hvis det ble holdt i dag?

Et presidentvalg er helt annerledes, der velges det jo valgmenn. Det hjelper ikke å få 100% av stemmene i et par-tre småstater med få valgmen, hvis motstanderen vinner en stor stat med tre ganger så mange valgmenn..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (18 minutter siden):

Det er vel påstand fra deg.

Nei det er et velkjent faktum, det er ingen beviser for valgfusk, vel fra demokratenes side i det minste. Det er velkjent at trump knapt er i stand til å snakke uten at det kommer en løgn. Det er velkjent at trump prøvde å jukse til seg valget, det fins det bevis for, prøvde å "finne" stemmer i Georgia (?) blant annet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...