Jump to content
Sveini74

Tvungen lønnsnemnd for lærere .

Recommended Posts

59 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Dette er jo helt tragisk. Da forstår jeg hvorfor mange har så høyt snitt i dag. Helt på trynet for å si det mildt.

Det er nok noe sant i at det kanskje gis til dels urealistisk høye karakterer på grunn av det finnes et forventningspress, og mulighet til å klage.

En annen side ved saken det er at lærerutdanningen har veldig lite opplæring i forhold til juridisk metode og juridiske tema. Dette medfører at en del lærere ikke leser juridiske tekster særlig godt, slik at det kanskje finnes lærere som tror at man har plikt til å veilede eleven fram til karakteren 5 eller 6. En annen side ved saken det er at det kanskje finnes ledere på skolen som tror det samme, med det praktiske resultat at vurderingskriteriene senkes slik at "elevene etter god veiledning kan oppnå karakteren 5 eller 6".

Det betyr jo i praksis at en 4'er gjøres om til en 5'er eller en 6'er, slik at det på et vis går inflasjon i hele karaktersystemet.

Jeg argumenterte over i denne tråden for at slik som den overordnede læreplanen er utformet, og slik som de ulike fagspesifikke læreplanene er utformet, så skal det reelt sett kreves en grad av "dybdelæring" og selvstendighet fra elevenes side for å kvalifisere for de høyere karakternivåene. Det ligger i sakens natur at det er ingen som kan bli passivt veiledet fram til en høy grad av selvstendighet. 

Synes det er litt skuffende at de som tror at elevene har krav til å bli veiledet fram til karakteren 5 og 6 argumenterer litt for dette synet. (Holdningen er vel ikke helt uvanlig, med det nevnte resultat, "inflasjon" i karakterer.) Dette synspunktet at elevene skal veiledes fram til karakterene 5 og 6 er etter mitt syn "helt borte i natta" og helt feil.

Uansett så skal jo karakterene settes ut i fra kompetansemålene i læreplanene og ikke ut i fra kvaliteten på undervisningen. Hvis elever og foreldre argumenterer med at kvaliteten på undervisningen har vært elendig og veiledningen alt for dårlig, da er jo dette også et argument for at gjennomsnittskarakteren i klassen bør ligge lavt.

Man kan rent logisk ikke ha gjennomgått en dårlig undervisning og en elendig veiledning og så ende opp med en høy måloppnåelse. Argumenterer man for høyere karakter, da argumenterer man samtidig for at undervisning og veiledning har vært god.

Har man mye å klage på, og man har en saklig grunn, da skal karakterene også ligge lavt.  

Antallet søkere til pedagogisk utdanning går ned, og skal kvaliteten i skolen bli bedre, så må den gå opp.

Og en annen side ved saken .. Det er vel også behov for en viss grad av "avbyråkratisering", og nedbygging av nedbygging av et kanskje litt ineffektivt skolesystem. De fleste ville vel synes det var litt rart om politikere skulle bestemme hvordan tannleger plomberer tenner, eller kirurger opererer gallestein, men for skolen så fungerer det jo helt greit at alle politikere er gode pedagoger og at de kan bestemme det aller meste.

 

Edited by arne22
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (10 minutter siden):

Wtf!!? 

Hvilken planet har du vært på?

Lærerne fikk ekstreme mengder mer-arbeid under korona! 

Halve klassen skulle undervises via video-link, mens resten av klasses skulle ha vanlig undervisning. Samtidig! Lykke til ...

Noen elever var nok flinke på video-link, men mange var det ikke. Ellers morsomt på småtrinnet hvor barna er helt avhengig av foreldres hjelp.

Tror du ikke fortvilelsen var stor, da en del lavinntektsfamilier kunne informere om at de ikke hadde PC. Okay; skolen låner ut – bare for å oppdage at hjemmet ei heller har råd til internett..! 🤯 Hvordan skal man utføre lovpålagt undervisning da?

Neste uke var det gjerne helt andre kohorter, og nye grupperinger. Plutselig er alle hjemme, før de neste dag beordres til klasserom, og motsatt — som gjør at den planen du hadde kvelden før, bare kan kastes i søpla, og du må begynne på ny. 

I tillegg til alle endringene, var de svært utsatt for å bli smittet av de elever som møtte opp. På slutten av Covid-eppidemien hadde vi irrasjonelle regler som sa at en lærer ikke var smittefarlig mellom kl 08 og 16. Men på kveldstid måtte de holde seg  hjemme og unngå kontakt. Hallo!!?!

Jeg er glad jeg ikke er lærer. Og ekstremt glad jeg ikke var det under covid!

Han bare troller. Ingen er så tåpelig som han gir uttrykk for.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Regenburg skrev (7 timer siden):

Bare lurte. Siden du skriver det du skriver om corona. Det går imot en temmelig akseptert fortelling om lærernes arbeid under pandemien.

Hva er det som er akseptert i dette? Jeg prater om først nedstenging av skoler under corona hvor VGS og elever måtte undervise seg selv (lærerne hadde jo omtrent fri). Etterpå måtte de samme elevene nok en gang komme til stengte dører men denne gang fordi lærerne sutrer! Fortell meg hva som er akseptert med dette!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Vinterro skrev (1 time siden):

Hva er det som er akseptert i dette? Jeg prater om først nedstenging av skoler under corona hvor VGS og elever måtte undervise seg selv (lærerne hadde jo omtrent fri). Etterpå måtte de samme elevene nok en gang komme til stengte dører men denne gang fordi lærerne sutrer! Fortell meg hva som er akseptert med dette!

Sorry ass. Du skal få lov til å påstå dette.

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Vinterro skrev (2 timer siden):

Hva er det som er akseptert i dette? Jeg prater om først nedstenging av skoler under corona hvor VGS og elever måtte undervise seg selv (lærerne hadde jo omtrent fri). Etterpå måtte de samme elevene nok en gang komme til stengte dører men denne gang fordi lærerne sutrer! Fortell meg hva som er akseptert med dette!

Fylkeskommunen kompenserte alle lærere i fylket her på grunn av merarbeid under korona. Det var på ingen måte tilstrekkelig kompensering, men det var i alle fall en innrømmelse av at lærere jobbet mer enn normalt under koronaen. Det ble jo etablert tidligere i tråden at arbeidsgiver ikke betaler en krone mer enn absolutt nødvendig, men her så de det altså som nødvendig å kompensere. Så det er en akseptert sannhet. 

Nå har jeg kastet bort nok tid på deg kjenner jeg. 

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
arne22 skrev (10 timer siden):

En annen side ved saken det er at lærerutdanningen har veldig lite opplæring i forhold til juridisk metode og juridiske tema. Dette medfører at en del lærere ikke leser juridiske tekster særlig godt, slik at det kanskje finnes lærere som tror at man har plikt til å veilede eleven fram til karakteren 5 eller 6. En annen side ved saken det er at det kanskje finnes ledere på skolen som tror det samme, med det praktiske resultat at vurderingskriteriene senkes slik at "elevene etter god veiledning kan oppnå karakteren 5 eller 6".

Elever har langt mer formelle rettigheter i dag enn på 80-tallet. I de fleste tilfeller er det en bra ting. Jeg får dog litt emmen følelse i munnen av bildet av Preben med advokat-foreldre som «truer» seg til bedre karakterer og fordeler.

Nasjonale Eksamer som rettes anonymt skal vel være både en egalitær metode, samt korreksjon til lokal standpunkt-politikk?

-k

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Theo343 (takk for meg) skrev (21 timer siden):

Jeg forundrers over hvordan lærere kan lastes over at unge ligger i sengen og ser på netflix. Man har da virkelig selv ansvar for hva man gjør med hverdagen sin når man ikke går på skolen.

Er det andres ansvar om ikke alt går som jeg vil for meg?

Dessuten ser jeg ingen krise om noen som er 16-20 worst case mister 1 år på skole. Dette er en oppkonstruert krise og storm i et vannglass. Det ene året i arbeidslivet kan ødelegges av tusen andre faktorer og har liten betydning i de 50 årene du skal være i arbeidslivet. Hvis man tror min-maxing er normalt i livet har man misforstått noe grunnleggende.

Hvis man ikke takler dette så lurer jeg på hvordan de skal takle livet senere!

Jeg håper disse elevene selv må leve med arbeidsgivere som gjør livet vanskelig. Da lærer de kanskje hvorfor dette er viktig.

Ja det er lærere sitt ansvar at de ikke stiller opp på avtalene sine men heller sitter utenfor å strikker.

Det er 'vi' som betaler for denne tjenesten. Den har vært ræva i 3 år. Ikke rart folk blir sure.

  • Like 1

Share this post


Link to post
meg0709 skrev (På 30.9.2022 den 21.00):

 

Men da skal jo ikke utdanning å hvor mye gjeld du har heller telle for slikt, godt vi er enige at ingenting betyr noe. :)
En gang overbetalt papirflytter, alltid overbetalt papirflytter.

Hæ? Henge jo ikkje på greip da du skriv her, og eg har aldri i mitt liv vore overbetalt eller papirflyttar, så da må du lengre inn i byden me.

  • Like 2

Share this post


Link to post
7 hours ago, mandodiao said:

Hva er det som hovedsaklig skiller utfordringene mellom barne, ungd.s. og vgs?

Bla puberteten. (Med tilhørende problematikk.)

Share this post


Link to post
6 hours ago, knutinh said:

Elever har langt mer formelle rettigheter i dag enn på 80-tallet. I de fleste tilfeller er det en bra ting. Jeg får dog litt emmen følelse i munnen av bildet av Preben med advokat-foreldre som «truer» seg til bedre karakterer og fordeler.

Nasjonale Eksamer som rettes anonymt skal vel være både en egalitær metode, samt korreksjon til lokal standpunkt-politikk?

Det er nok noe litt galt med hele systemet som ikke er bra for senere arbeidsliv og framtiden, både for elevene og for landet.

Lærere settes nok under press både fra elever, foreldre og arbeidsgiver om å sette "best mulige" karakterer slik at man har "gode resultater" å vise til. Det medfører jo at kanskje det reelle kompetasenivået går ned, samtidig som karakterene går opp. Det blir på et vis til en inflasjon i karakterer slik at de mister litt av sin mening.

Sentralt gitte eksamener er nok en nødvendighet for å motvirke dette.

Reelt sett så kan nok lærerne være litt "strengere" og større forholdsvis større krav, hvis de vil, men da blir det jo en forskjell mellom "snille" og "strenge" lærere.

Noe av problemet er nok at mange lærere kjenner litt for lite til det formelle regelverket, slik at de lar seg presse, selv om det egentlig ikke er noen grunn til det. Det medfører nok også at en del lærere jobber under litt høyere stressnivå enn det som egentlig er nødvendig.

Edited by arne22
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Regenburg skrev (14 timer siden):

Sorry ass. Du skal få lov til å påstå dette.

Det er jo sannheten - handler ikke om min påstand i det hele tatt. Men - Jeg skjønner at det svir å lese. Dersom du er lærer -  Se til Finland og dems skole! Der har de resultater (noe vi ikke har i dette landet).

Se å legg turene til Finland fremfor ferie i Spania de dagene dere har planleggingsdag(er)! Finland har resultater, hvorfor drar dere ikke dit?

Må le: lærere som drar på ferie i betalt arbeidstid, men velger å dra til de landene som ikke har resultater. Finske myndigheter er sikkert sjeleglad at dere ikke kommer til dem?

Edited by Vinterro

Share this post


Link to post
arne22 skrev (14 timer siden):

Bla puberteten. (Med tilhørende problematikk.)

Pubertet er jeg kjent med, den er vell ganske internasjonal, men tenkte mere bemanning, arbeidsbelastning, arbeidsmiljø, krav/lønn opp mot kvalifikasjoner, faglig og pedagogiske krav etc.

Når læreryrket diskuteres, så legges det frem en universiell beskrivelse av utfordringene. Uavhengig av arbeidsted og klassetrinn, samt hvilke fag man underviser i.

Siden noen av dere jobber i skolen, så kanskje dere har litt andre og bedre inntrykk av de ulike stillingene, og hvor skoen trykker mest.

Share this post


Link to post
Regenburg skrev (På 2.10.2022 den 8.18):

Sorry ass. Du skal få lov til å påstå dette.

Herlighet, det er jo sant. Like sant som sykepleierne fikk stående applaus utenfra, selv om vi knapt hadde corona smitte i dette landet! Stående applaus for hva? De hadde det jo ikke travelt slik vi så andre land. Samme med lærere, de har sutret så lenge jeg kan huske - Og jeg har god husk!

Synes forresten at det var et firma i området hvor jeg bor. De hadde styrevedtak om aldri å ta oppdrag fra ansatte i dengang Statoil, men heller ikke lærere 😀😀. De er så kranglete.

Share this post


Link to post
Vinterro skrev (30 minutter siden):

Herlighet, det er jo sant. Like sant som sykepleierne fikk stående applaus utenfra, selv om vi knapt hadde corona smitte i dette landet! Stående applaus for hva? De hadde det jo ikke travelt slik vi så andre land. Samme med lærere, de har sutret så lenge jeg kan huske - Og jeg har god husk!

Synes forresten at det var et firma i området hvor jeg bor. De hadde styrevedtak om aldri å ta oppdrag fra ansatte i dengang Statoil, men heller ikke lærere 😀😀. De er så kranglete.

Gjeeeesp.

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (På 2.10.2022 den 0.05):

Wtf!!? 

Hvilken planet har du vært på?

Lærerne fikk ekstreme mengder mer-arbeid under korona! 

Halve klassen skulle undervises via video-link, mens resten av klasses skulle ha vanlig undervisning. Samtidig! Lykke til ...

Noen elever var nok flinke på video-link, men mange var det ikke. Ellers morsomt på småtrinnet hvor barna er helt avhengig av foreldres hjelp.

Tror du ikke fortvilelsen var stor, da en del lavinntektsfamilier kunne informere om at de ikke hadde PC. Okay; skolen låner ut – bare for å oppdage at hjemmet ei heller har råd til internett..! 🤯 Hvordan skal man utføre lovpålagt undervisning da?

Neste uke var det gjerne helt andre kohorter, og nye grupperinger. Plutselig er alle hjemme, før de neste dag beordres til klasserom, og motsatt — som gjør at den planen du hadde kvelden før, bare kan kastes i søpla, og du må begynne på ny. 

I tillegg til alle endringene, var de svært utsatt for å bli smittet av de elever som møtte opp. På slutten av Covid-eppidemien hadde vi irrasjonelle regler som sa at en lærer ikke var smittefarlig mellom kl 08 og 16. Men på kveldstid måtte de holde seg  hjemme og unngå kontakt. Hallo!!?!

Jeg er glad jeg ikke er lærer. Og ekstremt glad jeg ikke var det under covid!

Jeg har vært på Stavanger planeten og er fortsatt på samme planet. Klarer ikke helt å se at lærerne her fikk så mye å gjøre under corona men jeg ser helt klart og tydelig elever som ikke fikk være russ. Ødelagt ungdomstid. At lærerne valgte å ga til streik like etter corona opphevelsen er ikke annet enn flaut. 

I min by har alle chromebook. Kommunen har også sagt at alle skal ha nett.

Samme hvile argumenter du benytter - så var det synd på alle under corona. Lærerne er ikke unntatt men det blir som om jeg skulle hatt ekstra lønn fordi jeg måtte gjøre 2 jobber samtidig. Egen jobb og undervisning av egne barn. Jeg fikk ingen lønnsøkning og jeg synes ikke det skal være forskjell på meg og lærere. Jeg gjorde dems jobb og har ikke fått betalt for det.

 

 

 

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Vinterro said:

Klarer ikke helt å se at lærerne her fikk så mye å gjøre under corona

Du glemmer de plutselig måtte lære seg å bruke teknologi fra de siste to tiårene de i beste fall bare hadde hørt om tidligere.  Skjønner godt det må ha vært en voldsom påkjenning for lærerne. 

Oss i samfunnskritiske yrker derimot hadde jevnt over mye å gjøre. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...