Gå til innhold

Halvparten vil fyre mer med ved


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du varmepumpe så svarer det seg ikke å fyre med ved med mindre du har fått den ekstremt billig. Viser til https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938  pga at man sponser ca 90% av prisen over 70 øre (ja vet det er snittpris og moms og slikt, men det er hensyntatt). Men på hytta svarer det seg selvsagt.

Endret av c9c
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
c9c skrev (10 minutter siden):

Har du varmepumpe så svarer det seg ikke å fyre med ved med mindre du har fått den ekstremt billig. Viser til https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938  pga at man sponser ca 90% av prisen over 70 øre (ja vet det er snittpris og moms og slikt, men det er hensyntatt). Men på hytta svarer det seg selvsagt.

Stopper ikke folk å fyre med søppel, kjente det i lufta sist vinter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Varmepumpe funker dårlig på de kaldeste dagene.
Godt mulig nye varmepumper er bedre, men ikke alle har råd til å bytte de ut.

Heldigvis så er det ikke så ofte -15 her, men de dagene det er så kaldt så synker temperaturen inne med varmepumpen på.

Ikke den best isolerte boligen, men jeg har ikke brukt varmepumpen på flere måneder.
TV og PC avgir nok varme til å holde temperaturen over 20 grader.   

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, c9c said:

Har du varmepumpe så svarer det seg ikke å fyre med ved med mindre du har fått den ekstremt billig. Viser til https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938  pga at man sponser ca 90% av prisen over 70 øre (ja vet det er snittpris og moms og slikt, men det er hensyntatt). Men på hytta svarer det seg selvsagt.

Det var noko med føresetnadane for det reknestykket som ikkje alltid stemmer. Nokon har hogd veden sjølv og betalar berre med tid. Tid som då ikkje blir brukt på treningssenteret.😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Satser på svigerfar har fellet ekstra mye av skogen bak huset og er gavmild. For ved prisene er helt latterlige, bauhaus reklamerte med 'kupp' i helgen. 40 liter til 110 kroner eller hva det var. Galskap.

Det nytter ikke å fyre med ved som er felt i år, ihvertfall ikke nylig. Min ved er flere år gammel og har ligget under tak hele tiden. Jeg begynte å hogge ned en hel skog da politikerne begynte å snakke varmt om det grønne skifte, ACER, flere utenlandskabler, at Norge skulle være Europas batteri samtidig som Tyskland annonserte at de skulle legge ned atom og kullkraft etc. Glad jeg fulgte magefølelsen. Hadde jeg vært overbevist om at vi alltid skulle hatt billig strøm fordi politikerne i Norge alltid setter norske interesser først, hadde jeg latt skogen stå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Det nytter ikke å fyre med ved som er felt i år, ihvertfall ikke nylig. Min ved er flere år gammel og har ligget under tak hele tiden. Jeg begynte å hogge ned en hel skog da politikerne begynte å snakke varmt om det grønne skifte, ACER, flere utenlandskabler, at Norge skulle være Europas batteri samtidig som Tyskland annonserte at de skulle legge ned atom og kullkraft etc. Glad jeg fulgte magefølelsen. Hadde jeg vært overbevist om at vi alltid skulle hatt billig strøm fordi politikerne i Norge alltid setter norske interesser først, hadde jeg latt skogen stå.

Neida han har fellet i mange år, men om han har fellet mye i år så må han kvitte seg med gammelt som opptar plass:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Samms said:

Det var noko med føresetnadane for det reknestykket som ikkje alltid stemmer. Nokon har hogd veden sjølv og betalar berre med tid. Tid som då ikkje blir brukt på treningssenteret.😉

Forstår ikke helt den. Du hogger sommer/høst og lagrer den til vinteren. Ser ikke helt at treningsvarmen kommer da.

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

 Nokon har hogd veden sjølv og betalar berre med tid.

Ved er salgbar vare. Verdien er hva den er. Det er alltid et alternativ å selge den. Om du mener verdien er null, så kan jeg komme å hente veden din. Kan til og med betale bittelitt.

Samms skrev (1 time siden):

Tid som då ikkje blir brukt på treningssenteret.😉

Riktig trening er bra. Vedhogst kan være så ymse. Kan like gjerne bli en belastningsskade som trening. Styrketrening er bra også for folk som bruker kroppen mye i jobb. Det er ikke all jobb som er bra styrketrening.

 

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det nytter ikke å fyre med ved som er felt i år, ihvertfall ikke nylig.

Spørs hvor kresen du er, det. I en gammel Jøtul brenner alt. Ved, plast, papir, matavfall etc. Koselig med susinga fra kokende ved..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 timer siden):

Spørs hvor kresen du er, det. I en gammel Jøtul brenner alt. Ved, plast, papir, matavfall etc. Koselig med susinga fra kokende ved..

Naboen som har boligen ca. 14 meter lavere en verkstedet mitt fyrte med søppel, skal si at det ble dårlig luft når røyken sivet inn, måtte si i fra og nå fyrer han bare med ved og det er 100% bedre lukt i verkstedet samt ingen røyk :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 timer siden):

Varmepumpe funker dårlig på de kaldeste dagene.
Godt mulig nye varmepumper er bedre, men ikke alle har råd til å bytte de ut.

Heldigvis så er det ikke så ofte -15 her, men de dagene det er så kaldt så synker temperaturen inne med varmepumpen på.

Ikke den best isolerte boligen, men jeg har ikke brukt varmepumpen på flere måneder.
TV og PC avgir nok varme til å holde temperaturen over 20 grader.   

For mange fungerer varmepumpe utmerket på de kaldeste dagene. Det kommer an på hvor i landet man bor (hvor kalde de kaldeste dagene er) og varmebehovet i boligen i forhold til output fra varmepumpa. Det mest lønnsomme er ofte å dimmensjonere varmepumpa for -10°C utetemperatur. Det er ofte billigere å supplere med varmekabler og panelovner de få skikkelig kalde dagene, enn det er å kjøpe en mye kraftigere varmepumpe. Varmekabler og panelover må man uansett ha i backup dersom varmepumpa skulle svikte, så det kan ikke regnes som en tilleggskostnad. Det må være der uansett.

Nye varmepumper er generelt bedre enn eldre i samme prisklasse, men det er sjeldent lønnsomt å bytte før de svikter.

Det er merkelig om varmepumpa SENKER temperaturen inne. Da gjør du noe galt. F.eks har den å AC. Varmepumpa skal ALLTID gi mer varme inne enn om man ikke bruker den.

Høres ut som du har en meget godt isolert bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det er merkelig om varmepumpa SENKER temperaturen inne. Da gjør du noe galt. F.eks har den å AC. Varmepumpa skal ALLTID gi mer varme inne enn om man ikke bruker den.

Har opplevd det samme med en billig Jula.no pumpe, måtte tilføre varme "vifteovn" for at pumpa skulle klare og varme opp et rom når det var -14 grader eller kaldere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...