Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet kom til sykehuset - hvordan vet de at jeg var her?


Gjest 2a55e...24b

Anbefalte innlegg

Gjest 2a55e...24b

Takk for alle svar.
Er vel i utgangspunktet ganske uenig i de fleste resonnementene, da jeg finner det helt urealistisk at politiet har kontaktet venner eller familie for noe slikt.

Jeg bor alene i en bopel, har ikke delt adresse med noen, har private facebook etc. Det er 2 personer som vet at jeg er her, det er en bror i et annet land og en mor som bor i samme by. Det er 100% at ingen av disse ville sagt hvor jeg er, og de vet heller ikke detaljene om hvor jeg befinner meg.

Selv om jeg er uenig i de fleste forslag, så kan jeg i alle fall si meg enig i at politiet neppe kommer til å gi meg denne informasjonen. Jeg har sendt en formell henvendelse til politiet og bedt om å få vite det, samt at jeg vil gå via fylkesmannen om jeg ikke får svar.

Jeg fikk beskjed via digipost/altinn om at jeg var anmeldt for 3 måneder siden, og gjorde som det stod i brevet jeg mottok da. Etter det har jeg ikke fått noe videre dialog med politiet før dette kom. 

Finner bare det hele veldig spesielt mtp at jeg aldri har vært anmeldt/gjort noe kriminelt før, er innlagt som pasient, og at politiet åpenbart har gjort noe aktivt for å finne ut hvor jeg er. 
 

Anonymous poster hash: 2a55e...24b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Guest 2a55e...24b said:

Jeg bor alene i en bopel, har ikke delt adresse med noen, har private facebook etc. Det er 2 personer som vet at jeg er her, det er en bror i et annet land og en mor som bor i samme by. Det er 100% at ingen av disse ville sagt hvor jeg er, og de vet heller ikke detaljene om hvor jeg befinner meg.

Hvis jeg hadde vært politiet hadde jeg da begynt med å ringe moren din. Det er fullt mulig at moren din ikke har sagt noe, men du kan jo høre med henne om politiet har ringt. Hvis svaret er ja så er det jo åpenbart at politiet startet prosessen med å spørre familie, venner og bekjente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a55e...24b
nomore skrev (1 time siden):

Men hvorfor finner du det mer realistisk at en person som risikerer å miste jobben sin har brutt taushetsplikten?

Du hopper jo glatt over de mest naturlige forklaringene her.

Jeg føler vel ikke at jeg hopper glatt over det du mener er naturlige forklaringer. Jeg mener det er lite sannsynlig at det er tilfellet. 
Årsaken til at jeg mener det er pga:

-Kun 2 personer i min omkrets vet at jeg er her. Begge disse har vært pådrivere for at jeg skal gå igjennom dette programmet, og en av årsakene til at jeg ikke ville var pga stigma rundt mental helse, ergo vet de at det er viktig for meg at ingen får vite at jeg er her.
-Begge disse ville gitt beskjed til meg om politiet kontaktet de og spurte etter meg.

I utgangspunktet ville jeg nok ikke reagert selv på at politiet kom hit, men etter samtaler med personalet, så mente de at det var sjokkerende at de visste at jeg var her, men også spesifikt hvor jeg var.

Avdelingen min er en sideavdeling til selve sykehuset, og det er ekstremt lite trafikk hit. Samtidig kom politiet direkte til denne avdelingen, og deretter direkte til korrekt fløy, uten å henvende seg i resepsjonen etc. 

Men jeg skjønner hva du mener, og ofte er det slik at det enkle er det beste osv. Svaret er nok helt sikkert mer naturlig enn hva jeg tror. Nå har jeg kontaktet politiet, så får vi se hvilken respons jeg får. 

Anonymous poster hash: 2a55e...24b

Lenke til kommentar
Gjest 79159...32f

hva med å forsøke å sende inn en klage til "spesialenheten for politi-saker" og fortelle historien din til den instansen der? 

deretter kan vel dem undersøke om noen i politeit faktisk har vært og undersøkt i for eksempel journalene dine eller lignende, som dem egentlig ikke har lov til å rote i uten rettslig kjennelse. 

Anonymous poster hash: 79159...32f

Lenke til kommentar

Politiet er avhengig av helsevesenet for å hente ut journalopplysninger, det er ikke slik at de logger på journalsystemet selv. Spesialenheten kan sikkert be om tilgangslogg, men uten en spesifikk mistanke eller grunn til å tro at det er hendt noe straffbart frykter jeg de henlegger dette som ikke rimelig grunn til å etterforske.

Lenke til kommentar
Gjest 2a55e...24b skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet ville jeg nok ikke reagert selv på at politiet kom hit, men etter samtaler med personalet, så mente de at det var sjokkerende at de visste at jeg var her, men også spesifikt hvor jeg var.
 

På en psykiatrisk avdeling vil nok gjerne personale og behandlere stille seg på pasientens side ved eksterne stressfaktorer. Dette er en enkel metode for å roe ned en situasjon og unngå unødvendig uro.

I dette tilfellet ser det ut til at det har virket mot sin hensikt……

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2a55e...24b
Inspector skrev (5 minutter siden):

På en psykiatrisk avdeling vil nok gjerne personale og behandlere stille seg på pasientens side ved eksterne stressfaktorer. Dette er en enkel metode for å roe ned en situasjon og unngå unødvendig uro.

I dette tilfellet ser det ut til at det har virket mot sin hensikt……

Hehe, du bidrar iallefall sterkt til å holde oppe stigma rundt psykisk helse, det skal du ha.

Anonymous poster hash: 2a55e...24b

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at politiet har fått utlevert noe informasjon om deg via helsevesenet. I så fall er det helt klart noen som ikke har gjort jobben sin, for det skal være en ekstremt god grunn til at slik informasjon utgis, det må en rettsordre til, og selv da kan legen nekte å utgi informasjon pga prinsipiell holdning til taushetsplikt.

Jeg tror som andre har påpekt i tråden, at noen andre enn helsevesenet, som feks familie, venner eller nav har svart på hvor du er. Eventuelt bare godt politiarbeid og litt sannsynlighet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen nyttige lenker:

Skjema for å få skrevet ut en tilgangslogg for journal:

https://tjenester.helsenorge.no/skjemautfyller/HSO-UI-1

Skjema for å sperre deler av journal (f.eks for å hindre lesing av psyk journal fra andre avdelinger):

https://tjenester.helsenorge.no/skjemautfyller/HSO-SJ

Skjema for spørsmål om oppslag i journal:

https://tjenester.helsenorge.no/skjemautfyller/HSO-SI-1

Psyk journal er for mange foreløpig ikke synlig på helsenorge. Jeg ble fortalt at i min region vil det neppe bli synlig før sent i 2023. Andre spesialistbehandlingsavdelinger er synlige, og det er mulig å lese tilgangsloggen i disse på helsenorge. Men psyk journal er langt mer vanskelig for deg selv å følge. For min egen del så tolket jeg dette dithen at det betød at psyk journal var separert ut slik jeg hadde bedt om. Noe jeg senere fant ut at ikke var tilfellet. Med mindre en har fylt ut og sendt inn skjema for å sperre psyk journal så vil alle spesialisthelsetjenester kunne lese i din psyk journal. Og i de aller aller fleste tilfeller så får det ingen konsekvens (da det er svært vanskelig å oppdage og bevise at noen har vært inne). Når du ber om utskrift av din journal følger det ikke med tilgangslogg... Og på helsenorge har du oversikt over alle andre avdelinger sine journalnotater og tilgangsloggen, men ikke for psyk journal. Noe som for de fleste nok vil føre til en falsk trygghet om at ja men da er jo den journalen skillt ut da.

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg finn det mest naturleg at politiet har funnet deg gjennom gamaldags etterforskning og leiting. Når ein person ikkje er heime i fleire dagar så er sjukehuset ein av plassane som det kan være aktuelt å oppsøke, i tillegg til andre lokasjonar som arbeidsplassen, hos familie og vennar, passasjerlister, osv. 

Om politiet har gått langt i sin etterforskning så er det mest nærliggande å tenke at dei har spora telefonen din, noko som er langt enklare og nøyaktig enn å leite i journalen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politiet har snakket i media ganske nylig om at de ønsker utvidede tilganger til å lese folks helsejournal. Og da spesielt ift. folk som har hatt en eller annen kontakt med psykolog eller psykiatri. Man kaster alle i samme skuff.

Om det skjer håper jeg virkelig hver eneste borger får lov til å bestemme hva som fortsatt skal stå i journalen. At det blir deres eiendom å forvalte. Samtykke til journalføring ble ingått under andre premisser enn når politiet ber om tilgang.

Når det er sagt så kan folk komme i kontakt med psykiatri som resultat av langvarig trakasessering. Selv fra arbeidsgivere som Politiet. Her trenger vi ikke flere trangsynte som har tilgang.

Jeg har en bekjent hvor slik tilgang ble misbrukt for å skvise vedkommende ut av arbeidsplassen i nettopp Politiet. Ene og alene pga. intern maktkamp rundt stillinger. Hva stod i journalen til vedkommende? En vanskelig oppvekst som i voksenlivet førte til behov for samtaler med psykolog.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Eg finn det mest naturleg at politiet har funnet deg gjennom gamaldags etterforskning og leiting. Når ein person ikkje er heime i fleire dagar så er sjukehuset ein av plassane som det kan være aktuelt å oppsøke, i tillegg til andre lokasjonar som arbeidsplassen, hos familie og vennar, passasjerlister, osv. 

Om politiet har gått langt i sin etterforskning så er det mest nærliggande å tenke at dei har spora telefonen din, noko som er langt enklare og nøyaktig enn å leite i journalen. 

Sykehus er naturlig å sjekke om en person er borte og ikke tilgjengelig over tid.

Hvilke forhold politiet jakter på er også avgjørende for hva de kan gjøre.

Er man en ærlig person har man liten grunn til å være paranoid eller engstelig for politiet. Er man ærlig er man nok bare glad for å raskt få avklart hvorfor politiet vil prate med deg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo postet under temaet "juss" og da skulle man jo tro at diskusjonen handlet om dette temaet, men det ser jo ut til å være nærmest fraværende i en del innlegg over. Kan ikke si at jeg vet særlig mye om juss i helsevesenet, eller i forhold til politiet, men vil allikevel forsøke litt.

I denne problemstillingen og ut i fra det som er beskrevet som "sakens faktum" så synes jeg at det er flere rettspørsmål som følger av "sakens faktum" enn det som står beskrevet i tråden over.

Spørsmål 1 - Som er nevnt: Har Politiet tilgang til opplysninger om at "noen" har blitt lagt inn og mottar behandling på et psykiatrisk sykehus?

Spørsmål 2: Hvis politiet kjenner til at en person er innlagt ved et sykehus og mottar behandling kan da politiet oppsøke denne personen og foreta et avhør mens vedkommende er til behandling? Hvilke rettsregler er det som gjelder og som regulerer politiets atferd og handlemåte i en slik sammenheng?

Spørsmål 3: Hvis politiet tar kontakt med sykehuset og meddeler behandlende lege at de vil foreta et avhør, har da behandlende lege lov til å gi politiet tilgang, eller har behandlende lege plikt til å vurdere om det er medisinsk forsvarlig å gjennomføre et slikt forhør, og så eventuelt avvise politiet hvis avvik ikke er medisinsk forsvarlig? Hvilket lovverk er det som gjelder for denne avveiningen?

Man kan jo tenke seg en situasjon der pasienten svever mellom liv og død, og så ankommer ridende politi med ridebukser og pisk inn i operasjonssalen. Pasienten ser dette, ruller med øynene, trekker sitt siste åndedrag og dør.

Her er det vel åpenbart at det vil behøves en form for samarbeid mellom politi og sykehus, der det ut i fra all rimelig fornuft må være sykehuset ved ansvarlig behandlende lege som avgjør om det er forsvarlig å gjennomføre et avhør.

Her er en informasjonsfolder fra Helsedirektoratet som sier noe om  spørsmål 1, og det som går på helsepersonellets taushetsplikt:

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/rett-og-plikt-til-a-utlevere-pasientopplysninger-til-politiet/Helsepersonellets taushetsplikt – Rett og plikt til å utlevere pasientopplysninger til politiet – Rundskriv.pdf/_/attachment/inline/23b06da7-0659-4de6-b2b3-f24bf02cdd0b:e6459016a8c2d6a1b2b9d21f8cced0f4601954a9/Helsepersonellets taushetsplikt – Rett og plikt til å utlevere pasientopplysninger til politiet – Rundskriv.pdf

Forskrift om Psykisk Helsevern sier egentlig ikke så mye konkret, som får direkte anvendelse i forhold til saken, synes jeg, men jeg legger nå en link:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1258/

Det litt mer generelle rettsprinsippet som går på kravet til "forsvarlig helsehjelp" og altså om det var lovlig og forsvarlig å gjennomføre et avhør mens man var innlagt som pasient, det har en liten beskrivelse her:

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/krav-til-helsepersonells-yrkesutovelse/-4.forsvarlighet

"Sakens faktum", altså "det som faktisk skjedde" rommer jo egentlig anda flere rettspørsmål enn det som er nevnt over, i forhold til lovlig atferd for politi og sykehuspersonell.

Man kan jo klage både på rettadferden til politiet og i forhold til det som gjelder "forsvarlig helsehjelp" og eventuell brudd på taushetsplikt fra sykehuset sin side, og så kan man se om man får medhold og en litt nærmere juridisk faglig gjennomgang av situasjonen og det som skjedde. 

https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/

https://www.politiet.no/kontakt-politiet/klage-pa-politiet/klage-pa-tilsette-i-politiet/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her fant jeg faktisk regelverket for Helse Bergen i forhold til politiets adgang til sykehuslokaler. Selv om dette er et internt regelverk for Helse Bergen, så er det nok sannsynlig at det er alt vesentlig de samme reglene som gjelder for de andre sykehusene også. Jeg noterer med at min antagelse over om at det er behandlende lege som avgjør om det er forsvarlig å gjennomføre avhør, ser ut til å være rett. Det gir rett og mulighet til å klage på denne avgjørelsen ut i fra kravene til forsvarlig helsehjelp.

https://kvalitet.helse-bergen.no/docs/pub/dok62387.pdf

Quote

Behandlingsansvarlig lege må vurdere om det er forsvarlig at pasienten avhøres av politiet. Politiet skal normalt ta hensyn til pasientens tilstand, for eksempel ved å utsette avhør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Om politiet har gått langt i sin etterforskning så er det mest nærliggande å tenke at dei har spora telefonen din, noko som er langt enklare og nøyaktig enn å leite i journalen. 

Skal ikke være enkelt for dem, det skal være en kjennelse fra tingretten. Men det kan også skje at teleselskapet ikke respekterer den regelen. Danske Telenor har systematisk gitt ut opplysninger om kunder, uten rettskjennelser. Trolig andre tilfeller også.

 

arne22 skrev (35 minutter siden):

Behandlingsansvarlig lege må vurdere om det er forsvarlig at pasienten avhøres av politiet.

 Ja, dette kjenner vi igjen fra filmer der sykepleiere forsøker å nekte politiet å gå inn til pasienter. I trådstarters tilfelle prøvde de å gi et valg, vil du snakke med dem eller vil du ikke? Og trådstarter reagerer på at politiet sa: "Vi vet at personen er her". 

https://e24.no/naeringsliv/i/wPLzpL/telenor-norge-kan-ikke-avkrefte-at-teledata-er-delt-ulovlig

Lenke til kommentar

Rent teknisk sett så kan det jo være godt mulig å spore ved hjelp av teledata.

Hvis man sender en formell klage på henholdsvis politiets arbeid og på sykehusets arbeid og behandling av saken, så kan man jo også be om opplysninger om hvilke rettshjemler som er brukt, og hvordan man har funnet fram til opplysninger om at man var/er innlagt på sykehus. Man kan nok avfeie en muntlig henvendelse, men ikke en formell skriftlig klage. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre de har en mobilsender rett på fasaden til avdelingen så er ikke teledata nok til å plassere det med sikkerhet. Ja, man kan ha observert via teledata over tid (dag, natt osv) og konkludert på det viset men det kan liksågodt være at man har vært på besøk i en bollig noen meter unna med mindre dette er langt fra all annen bygningsmasse.

Jeg ville sett det som tvilsomt at teleoperatører får lov å sette opp motakere/sendere som identifiserer pasienter på en slik avdeling. Disse teledata kan man heller ikke hente ut uten noen form for tillatelse.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...