Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet kom til sykehuset - hvordan vet de at jeg var her?


Gjest 2a55e...24b

Anbefalte innlegg

Theo343 (takk for meg) skrev (47 minutter siden):

Såvidt jeg vet så har vel ikke NAV krav på å vite at man tilfeldigvis skulle få behandling på en avdeling på et sykehus? Man kan være sykemeldt av fastlegen og på sykemeldingsdelen til NAV oppgis det ikke diagnose eller annet.

Stemmer. Sosialtjenesteloven opner berre for at politiet kan spørje NAV om dei veit korleis personen kan kontaktast, og NAV kan svare ut med det dei veit utan å bli hindra av tausheitsplikta. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (3 minutter siden):

Arbeids- og velferdsdirektoratet har i medhold av folketrygdloven § 21-4 femte ledd bestemt at samtlige helseinstitusjoner og fengsler skal gi melding om all inn- og utskriving av klienter. På dagen for innskriving går det elektronisk melding til NAV om at du er lagt inn og hvor du er lagt inn. 

Har NAV grunnlag for å dele denne informasjonen videre til politiet? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sosialtjenesteloven § 44 har en eksplisitt hjemmel for det, men gjelder kommunens kunnskap. 

NAV-loven § 7 hadde tidligere en hjemmel for dispensasjon for Arbeids- og velferdsdirektoratet, og direktoratet traff vedtak 11. februar 2009 om å gi dispensasjon for etterforskningsformål (V6-30-00 på Lovdata). Denne hjemmelen ble opphevet i forbindelse med vedtakelsen av forvaltningsloven § 13g, og jeg ser at departementet mener at slik opplysningsinnhenting nå må skje i medhold av forvaltningsloven § 13b nr. 5. Det er vel heller tvilsomt om dette vilkåret er oppfylt. 

NAV-loven § 16 gir ikke kommunen hjemmel for å gå på fisketur i statens informasjonssystemer for å finne ut ting for politiet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...