Gå til innhold

Putin må ikke få splitte Europa


Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (1 minutt siden):

Vesten bør holde sammen når Russland opptrer aggressivt. Men det blir vel vanskelig. Særlig Tyskland er i ferd med å lære en dyr lekse. Landet har begått to store tabber innen energipolitikk. 1. Gjort seg avhengig av russisk gass, og 2. Lagt ned atomkraftverkene. Storbritannia og Frankrike varsler ny satsing på atom. Det bør nok også Tyskland vurdere. 

Vel, la oss håpe ikke radikale, populistiske partier kommer til makten i EU-land hvis det kommer en økonomisk resesjon. Vesten har allerede mistet sin stabilitet, men noe forteller meg at det kan bli verre. De siste årene har Vesten vinglet hit og dit med drastiske klimatiltak, covid-nedstengning, massive sanksjoner mot Russland, inflasjon osv. Hva blir den neste store flokkbevegelsen hvor man kaster rasjonalitet og fornuft over bord? 

Med all sannsynlighet er de såkalte radikale populistiske partiene, både mindre radikale og mer rasjonelle enn psykoene som styrer landene i vesten i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jacobandersen skrev (5 minutter siden):

Med all sannsynlighet er de såkalte radikale populistiske partiene, både mindre radikale og mer rasjonelle enn psykoene som styrer landene i vesten i dag.

Historien forteller oss noe annet. Se f eks hva som skjedde i Hellas etter finanskrisen, med fascistiske og kommunistiske partier som vokste seg store. Slike partier finnes også i andre stater.

Inflasjonen vil nok vare en stund til. Jeg håper og tror den går over etter vinteren. Men ja, det er et mektig våpen Putin sitter på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det norske folk må godta snikinnmeldingen i EU, for ellers så vinner Putin... VG har vært for snikinnmelding i EU siden før Putin ble president, men de er gode på vikarierende motiver, det skal de ha. Jeg finner det ikke særlig fengende, men det er jo helt tydelig at Putin-narrativer treffer mange for tida.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Aiven said:

Det norske folk må godta snikinnmeldingen i EU, for ellers så vinner Putin... VG har vært for snikinnmelding i EU siden før Putin ble president, men de er gode på vikarierende motiver, det skal de ha. Jeg finner det ikke særlig fengende, men det er jo helt tydelig at Putin-narrativer treffer mange for tida.

Hæ ? 

Vi må inn i EU tenker du på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Aiven said:

Det er vanskelig å ikke se på ACER og det felles strømmarkedet som noe annet enn et ledd i den gradvis snikinnmeldingen av Norge i EU, som startet med EØS-medlemskapet i 1993.

Så klart. Vi nyter vel alle ulempene (noen av fordelene kanskje?) uten å få godene med ikke-eu men litt likevel medlemskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europa har i all hovedsak seg selv å takke for høye energipriser. Gassprisene begynte å stige i 2020/2021 og prisene steg fra ca lave 5€/MWh i 2020 til 180€ i desember 2021. Faktorer som har påvirket gassprisene er:

  • Covid-nedstengninger
  • Nedleggelse av atomkraft
  • Nedleggelse av kullkraft
  • Nei til Nord Stream 2
  • Vanvittig klimapolitikk
  • Konsekvensene av sanksjonene mot Russland.

Synd å si det, men Europa ledes av folk som ikke bør lede. 

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bør børson skrev (2 timer siden):

Synd å si det, men Europa ledes av folk som ikke bør lede. 

Helt enig, velstanden i Europa kommer til å dale nokså raskt. Men tragedien for oss nordmenn er jo at våre politikere gang på gang insisterer på å taue Norge fast i EU-båten, stikk i strid med flertallet av det norske folk.

Endret av Aiven
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jacobandersen skrev (På 2.9.2022 den 19.44):

Med all sannsynlighet er de såkalte radikale populistiske partiene, både mindre radikale og mer rasjonelle enn psykoene som styrer landene i vesten i dag.

Jeg ville ikke akkurat omtalt politikerne slikt, men i vår tid er det ikke godt lenger å vite hvem det er som er rasjonelle og hvem som ikke er det. Jeg kan jo si at en del politikere nå har vist sitt sanne jeg; det var solidarisk og viktig å stenge ned samfunnet for å beskytte folk mot å få corona; men det er visst ikke like viktig å unngå at vi opplever en mat- og forsybningskrise på grunn av ikke_bærekratige strømspiser. Selvfølgelig vil det jo også føre til belastning av helsevesenet og i verste fall at folk død når det ikke gjøres noe som hjelst for å bremse galskapen fra politisk hold. Jeg stiller meg ganske tvilende til "empatien" fra lederne i AP og Høyre, jeg tror ikke på den lenger. Spesielt når alle som har satt seg inn i saken vet at argumentet om at "strømprisene er høye fordi Putin" og "vi må tømme vannmagasinene våre for at Tyskland skal få strøm" i beste fall er ren uvitenhet og i verste fall er en bevisst løgn.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bør børson said:

Europa har i all hovedsak seg selv å takke for høye energipriser. Gassprisene begynte å stige i 2020/2021 og prisene steg fra ca lave 5€/MWh i 2020 til 180€ i desember 2021. Faktorer som har påvirket gassprisene er:

  • Covid-nedstengninger
  • Nedleggelse av atomkraft
  • Nedleggelse av kullkraft
  • Nei til Nord Stream 2
  • Vanvittig klimapolitikk
  • Konsekvensene av sanksjonene mot Russland.

Synd å si det, men Europa ledes av folk som ikke bør lede. 

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Øøø, her glemmer du en ekstra viktig grunn, noe som får meg til å være litt tvilende til at du har hele bildet.

Russland strupte gasseksporten til Europa allerede i 2021. Akkurat som om de planla noe. Lurer på hva det var.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har Putin endret Ohms lov? Hvordan påvirker en spesialoperasjon i Ukraina strømprisen i Norge?

Du kommer ikke utenom at det grønne skiftet har medført nedleggelse av tyske kraftverk, og eksportkablene medfører at nivået faller raskere i Norske magasin idet vi forsyner tysk industri og forbrukere.

Putin kan være utslagsgivende, men det blir feil å skylde på ham. 

Våre politikere skulle ikke gitt Putin den makten. Vi skulle hatt et robust kraftsystem. Og det har Norge, men vi har ikke nok til Tyskland når de ikke gidder å prøve selv.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (35 minutter siden):

Øøø, her glemmer du en ekstra viktig grunn, noe som får meg til å være litt tvilende til at du har hele bildet.

Russland strupte gasseksporten til Europa allerede i 2021. Akkurat som om de planla noe. Lurer på hva det var.

Det er uansett Tyskland som har skyld i krisen da de stengte ren kjernekraft. 

De gjør kjernekraft ren, og samtidig stenger de kjernekraft... suppehuer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Har Putin endret Ohms lov? Hvordan påvirker en spesialoperasjon i Ukraina strømprisen i Norge?

Du kommer ikke utenom at det grønne skiftet har medført nedleggelse av tyske kraftverk, og eksportkablene medfører at nivået faller raskere i Norske magasin idet vi forsyner tysk industri og forbrukere.

Putin kan være utslagsgivende, men det blir feil å skylde på ham. 

Våre politikere skulle ikke gitt Putin den makten. Vi skulle hatt et robust kraftsystem. Og det har Norge, men vi har ikke nok til Tyskland når de ikke gidder å prøve selv.

Rasslands invasjon av Ukraina medførte sanksjoner. Sanksjoner ga furtne russere. Furtne russere stengte kraner til gassavhengig Tyskland med flere. Gassmangel ga høyere gasspriser og behov for andre kilder til oppvarming og energi. Norge er en del av europeisk energibørs. Stigende priser på børsen gir følgelig stigende priser også i Norge.

Så Putler er ikke alene skyld i europeiske kraftpriser, men han har gjort sitt beste for å skape problemer der, da hans standard doktrine er å destabilisere så mye av vesten som mulig. Og krangel om kraft/energi/økonomi og handel er helt glitrende for å destabilisere både stater og mellomstatlige forhold.

Når det gjelder å skape grunnlaget for at kutt av gass blir så effektivt som vi nå har sett det blir, er store deler av europa sin skyld ja. Når man legger eggene sine i en kurv og kurven er eid av banditt- og terrorstater tror jeg ikke engang det grønne skiftet var årsaken. Dersom noen gidder å grundig etterforske Schrøder og den gjengen finner de nok langt mer gruff enn ønske om en grønn hverdag.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Russland strupte gasseksporten til Europa allerede i 2021. Akkurat som om de planla noe. Lurer på hva det var.

Her tror jeg nok hukommelsen din spiller deg et puss, med mindre du har kilder selvsagt. Nordstream 2 ble bygget i 2021. Hvis Russerne planla å strupe, eller allerede strupet gasseksporten gir det null mening med en så massiv utbygging.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Aiven said:

Her tror jeg nok hukommelsen din spiller deg et puss, med mindre du har kilder selvsagt. Nordstream 2 ble bygget i 2021. Hvis Russerne planla å strupe, eller allerede strupet gasseksporten gir det null mening med en så massiv utbygging.

Jeg tror du husker hva du vil huske. Det er ikke min hukommelse som spiller et puss.

https://www.theguardian.com/business/2021/sep/21/iea-calls-on-russia-to-send-more-gas-to-europe-before-winter

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (53 minutter siden):

Rasslands invasjon av Ukraina medførte sanksjoner. Sanksjoner ga furtne russere. Furtne russere stengte kraner til gassavhengig Tyskland med flere. Gassmangel ga høyere gasspriser og behov for andre kilder til oppvarming og energi. Norge er en del av europeisk energibørs. Stigende priser på børsen gir følgelig stigende priser også i Norge.

Så Putler er ikke alene skyld i europeiske kraftpriser, men han har gjort sitt beste for å skape problemer der, da hans standard doktrine er å destabilisere så mye av vesten som mulig. Og krangel om kraft/energi/økonomi og handel er helt glitrende for å destabilisere både stater og mellomstatlige forhold.

Når det gjelder å skape grunnlaget for at kutt av gass blir så effektivt som vi nå har sett det blir, er store deler av europa sin skyld ja. Når man legger eggene sine i en kurv og kurven er eid av banditt- og terrorstater tror jeg ikke engang det grønne skiftet var årsaken. Dersom noen gidder å grundig etterforske Schrøder og den gjengen finner de nok langt mer gruff enn ønske om en grønn hverdag.

 

Vi hadde ikke trengt å være med på noen europeisk energibørs når vi trenger strømmen selv. Vi kan eksportere olje og gass, men strømprisen i Norge kan forbli lav. At vi skal oppleve politisk ustabilitet og legge ned industrien vår, er akkurat hva Putin og Xi ønsker.

Angående den nederste setningen din, tror jeg vi må brygge flere titalls liter Ali kaffe, for tysk politikk virker gjennomsyret av russiske agenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dubious said:

Har du lest artikkelen?

Det står at de ikke økte leveransen fordi de ville få Nord Stream 2 godkjent først. 

Eller skulle de invadere Ukraina? Tja si det. Det var ledig kapasitet i rørene, men de ville ikke eksportere.

Hva Russland sier er grunnen for hva de gjør, har ganske tydelig vist seg å være ikke til å stole på. Eller stoler du også på dem når de sier at Ukraina blir styrt av en jødisk nazist?

Det å planlegge og legge til rette for en invasjon er ikke gjort på en måned.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...