Gå til innhold

Dine beste alternativer til kjøttdeig?


Anbefalte innlegg

Ville strømpriser, renta på tur opp og økte matvarepriser får oss til å revurdere favorittmiddagen her i huset. Det blir fort dyrt når 4 munner skal mettes.

Hvilke alternativer mener du kan erstatte eller supplere kjøttdeig best i kjøttdeig og spagetti og andre retter? Det bør mette og helst ha litt tyggemotstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med linser, bønner og kikerter, er det forskjell på de man kjøper ferdig utvannet og de tørre man vanner ut selv? Tenker både på smak, konsistens og næringsinnhold.

Hvordan er tyggemotstanden?

 

Karbonader er vel krydret og har andre tilsettinger i seg? Skal ikke klage om det er billigere og inneholder kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
masjoninfor skrev (2 timer siden):

Med linser, bønner og kikerter, er det forskjell på de man kjøper ferdig utvannet og de tørre man vanner ut selv? Tenker både på smak, konsistens og næringsinnhold.

Hvordan er tyggemotstanden?

 

Karbonader er vel krydret og har andre tilsettinger i seg? Skal ikke klage om det er billigere og inneholder kjøtt.

En tørr 5kg sekk med bønner på innvandrerbutikk er vel mye billigere enn ferdig utvannet, men da må man vanne ut selv over natta? Jeg vet ikke hvordan smaksforskjell er.

Til taco/pita/kebab så synes jeg at røde/svarte bønner med løk, hvitløk, oregano og kummin er en fullgod erstatning for kjøttdeig. I ymse gryter (casoulet?) så synes jeg at store hvite bønner er godt. De er også gode å mose som potetstappe.

Til burgere eller kjøttkaker så foretrekker jeg rødt kjøtt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Kjøp koteletter og kvern dem til kjøttdeig selv. Ellers er det jo en del ben i koteletter som man også betaler for. Hvis du kjenner noen som går på jakt, kanskje du får en god pris.

Bland kjøttdeig med bønner for å drøye den og ikke utelate, for å beholde kjøttsmaken.

Bruk mye grønnsaker i kjøttsausen. Hakk feks. gulrøtter i små biter og ha i. Det gir søtsmak til sausen. Squash, brokkoli, sjampingjong, paprika - hva man måtte ha i kjøleskapet - mest av rimelige grønnsaker som feks. løk.Tyggemotstand av å ikke koke grønnsakene til de blir helt myke.

Det er billigere å kjøpe grønnsaker på innvandrerbutikker. Noen typer frosne grønnsaker kan være billigere enn ferske.

Lenke til kommentar
Subara skrev (21 minutter siden):

Kjøp koteletter og kvern dem til kjøttdeig selv. Ellers er det jo en del ben i koteletter som man også betaler for. Hvis du kjenner noen som går på jakt, kanskje du får en god pris.

Det et fascinerende at nakkekoteletter er noe av det billigste kjøttet (50-60,- pr kg om man er heldig, 99 i verste fall), mens svinenakke (som er akkurat det samme bare uten beinkammen og uten å være delt opp) er ganske dyrt (150-200,- pr kg).

På samme måte så er hel rå svineskinke billig mat (helt ned i 29.90 noen ganger), mens samme skinke kokt og skåret i skiver kan være 300-500kr/kg.

Rått svin er jevnt over billig sammenlignet med sau og ku. Men foredlet svin når nesten opp i samme pris som foredlet sau og ku.


Innmat er også billig (kyllinghjerte er fint til taco, jeg kan styre meg for lever). Tunge er vel billig. Hale, kjaker, skank, høyrygg, nyretapp har pleid å være billig, men har vel fått et pris-løft pga mannlige hipster-kokker.

Jeg kjøper endel hel kylling og «slingsete» lårklubber. Mer gøy og mer smakfullt enn kyllingbryst. Fett, grovt kyllingkjøtt er også mye enklere å steke enn bryst.

Fiskedisken min selger avskjær. Fine kveite-biter er ca 400 kr/kg. Mens avskjær av hode og buk er 99,-. Akkurat like godt men ser ikke like pent ut om man har gjester. Torsk avskjær er samme greia (men torsk er litt rimeligere i utgangspunktet).

Og disken med utgåtte varer er den første jeg oppsøker på butikken. Spekemat, rødt kjøtt, ost/syrnede meieriprodukter, alle slags tørrvarer. Halv pris og like godt. Jeg kjøper aldri fersk fugl, fisk, skalldyr eller melk som går ut på dato.

 

Å lage mindre porsjoner er en veldig enkel måte å redusere kost på. 125g kjøtt heller enn 250g kjøtt per voksen er en halvering av den (vanligvis) dyreste ingrediensen. Evt lag dobbelt porsjon og ha flere dager.

Mye grønnsaker. Hvis det blir lite kan man ha litt rester/dessert etterpå. Folk forventer mer kjøtt om de får store rene skiver (biff, stek, kotelett), og mindre hvis det er terninger i en gryte eller taco.

Trykkoker og sous vide kan være en formuftig investering pga svinn og muligheten til å bruke billigere råvarer. For min del er motivasjonen først og fremst flere muligheter og ergonomi.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også ein trend med at mange reduserer kjøttbruken til vanleg, men heller unner seg kjøtt av god kvalitet når ein skal ha kjøttrettar. 

Bønner, erter og ande belgfrukter er gode kjøttalternativ. Til pastarettar så vil eg likevel anbefale å finne gode vegetaralternativ i staden for å prøve å finne erstatning for kjøttdeigen. Så i staden for kjøttdeigsaus kvifor ikkje lage tomatsaus med grønsaker som paprika, sopp, gulrot, selleri, blomkål, osv. Sidan målet er ein billegare middag og ikkje nødvendigvis at det skal være vegetar så kan du "jukse" med oksebulljong, bacon, kokte egg, eller enkelt og greit ein kvart kjøttdeigpakke. 

Det er ikkje veldig viktig at middagen inneheld kjøtterstatning i form av protein, du kan også lage rein pasta med saus som middag og heller ta proteininntaket som kveldsmat. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Fordi jeg har hatt kylling som gikk ut på dato samme dag og luktet så fælt at jeg måtte bære den ut av huset.

Fordi krabbe eller reker er luksus som er bedre jo ferskere det er.

-k

Kylling kan være gått om utløpsdato er samme dag ja.

Fisk pleier jeg å ta, melk tar jeg alltid alt som er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...