Gå til innhold

Lunar Bank - god ide?


Strato

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet frem til at Lunar Bank gir en respektabel innskuddsrente på 2,25% uten øvrige begrensninger på uttak eller lignende.

Jeg lastet ned app og fikk tildelt konto på noen sekunder. Jeg liker tilnærmingen i forhold til simplisitet og brukervennlighet.

Det første jeg merker meg er at kontoen jeg har fått tildelt er dansk. Under detaljer står det ikke noe om hvilken valuta kontoen har, men det kan vel tyde på at innskuddet blir konvertert til danske kroner. Dersom dette er korrekt må man være klar over at spareproduktet gir valutaeksponering mot DKK og dermed har høyere risiko enn en tradisjonell sparekonto.

Det er mulig å sette inn penger med Vipps, kort eller bankoverføring.

Ved bruk av Vipps står det at det er gebyrfritt. Gjelder dette også Vipps sin egen grense på kr. 5.000? Eller betaler man gebyr til Vipps for overføringer over 5.000? I så fall vil overføringer koste 1% av saldo.

Det står også at bruk av Visa eller Mastercard er gebyrfritt. Men siden dette er overføring til en konto må man gjerne være oppmerksom på gebyrer/renter fra for eksempel Mastercard? Siden dette ikke er et varekjøp? Noen som vet?

Til slutt er det mulig å overføre med utenlandsk bankoverføring ved bruk av IBAN og Swift. Dette koster vel rundt kr. 50,- alt etter bank.

 

Noen som har erfaring med Lunar Bank? Setter stor pris på innspill.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (1 time siden):

Glem sparing til 2%. Det tar over 30 år å doble beløpet som da er spist opp av inflasjon og skatt.  Vinning går opp i spinning.

Kom gjerne med alternativ og risikoen i dei. Poenget med ein sånn konto er å unngå at pengane går i minus på ein ordinær sparekonto. Historisk vil du gå ca. i null, sjølv om det er høg inflasjon om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Lunar - men kun til småsparing osv. Setter over litt penger til Lunar-kortet hver måned som går til ekstra mat / uteliv ved behov.

Og nå som spareappen Spiff er stengt og spareappen Dreams har begynt med månedavgift så har jeg begynt å bruke Lunar som spareapp også. Man kan opprette forskjellige sparemål akkurat som i Dreams / Spiff. Hvis jeg bruker Lunar-kortet til å kjøpe ting med så er det gratis og også helt gratis å sette over penger til Lunar. (Bruker Apple Pay til dette, men du kan også bare legge inn bankkortet ditt i appen).

Det eneste som irriterer meg veldig er at hvis du trenger å overføre penger tilbake til hovedbanken din så vil den norske banken ta et gebyr pga. at pengene kommer fra en dansk bank.

Skulle ønske Lunar kunne opprette norske bankkontoer for norske kunder for å unngå dette.

Endret av bromeo
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Zeph said:

Kom gjerne med alternativ og risikoen i dei. Poenget med ein sånn konto er å unngå at pengane går i minus på ein ordinær sparekonto. Historisk vil du gå ca. i null, sjølv om det er høg inflasjon om dagen.

Penger er til å sette i arbeid, ikke for å ha på konto annet enn noen få måneder upkeep (vedlikehold og faste utgifter).

Lenke til kommentar
21 minutes ago, BadCat said:

Penger er til å sette i arbeid, ikke for å ha på konto annet enn noen få måneder upkeep (vedlikehold og faste utgifter).

Dette er var et utrolig dårlig tilskudd til temaet som ble tatt opp.

Jeg liker å holde en buffer på noen hundre tusen. Det gjør at jeg slipper å likvidere markedsporteføljen min når vi for eksempel må bytte takstein, kledning, drenering eller bil. Jeg synes ikke det er idioti å plassere denne bufferen på en høyrentekonto. Jeg synes heller ikke det er idioti å ønske så lav som mulig volatilitet på en slik buffer.

 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, BadCat said:

Opptjening av sykelønn og pensjon makser ut på 6 og 7,1 G så det er grenser for hvor mye lønn det svarer seg å ta ut i utgangspunktet. I alle fall ikke så mye at det skal hope seg opp på en bankkonto.

Høyrentekonto bare i navn da i så fall.

Takk for innspillet. Dog helt irrelevant.

Lenke til kommentar
bromeo skrev (13 timer siden):

Jeg bruker Lunar - men kun til småsparing osv. Setter over litt penger til Lunar-kortet hver måned som går til ekstra mat / uteliv ved behov.

Dette kan du gjøre i hovedbanken din også.
Bare å opprette ny konto og sette en fast overføring.
Null gebyrer for overføring.

 

Lenke til kommentar
On 8/30/2022 at 3:46 AM, Dubious said:

Dette kan du gjøre i hovedbanken din også.
Bare å opprette ny konto og sette en fast overføring.
Null gebyrer for overføring.

 

Jo, det er klart - men i min bank hvertfall så kan man åpne max 9 kontoer.  Så hvis man vil spare til mange forskjellige småkjøp så syns jeg spareappene har vært kjekt til det. 

Endret av bromeo
Lenke til kommentar
bromeo skrev (1 time siden):

Jo, det er klart - men i min bank hvertfall så kan man åpne max 9 kontoer.  Så hvis man vil spare til mange forskjellige småkjøp så syns jeg spareappene har vært kjekt til det. 

Du trenger jo ikke en konto pr. greie du sparer til, holder da med en sparekonto.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Da min forrige bank ikke støttet Apple Pay registrerte jeg meg på Lunar (og Curve forsåvidt). Veldig fornøyd med tjenesten og de har fungert knirkefritt til daglig forbruk via Apple Pay (og fysisk kort). Men når jeg byttet til en norsk bank med støtte for Apple Pay ble Lunar ikke brukt lenger.

Nå er jeg på vei over til en ny bank som ikke støtter Apple Pay (igjen - og de mener Vipps kommer til å dominere markedet snart) så vurderer nå å beholde gamlebanken kun til betalingskort eller tilbake igjen til Lunar.

Men har ikke erfaring med å bruke de til sparing, kun forbruk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ga etter for nysgjerrigheten. Og renten. Selv om den er lav, så er den tross alt høyere enn alle andre for tiden. Kun tenkt å ha penger stående der mens de ikke er i bruk til andre ting. Ser greit ut så langt. Oppretting av kundeforhold og konto var instant. Vippset noen kroner dit bare for å teste og alt er smertefritt så langt.

Er det mulig å få til uttak/overføring gebyrfritt på noen måte? Litt showstopper hvis eneste måte å få ut penger på  (bortsett fra handel) er å betale 100 kr per overføring. Ikke tanken at det skal være mye trafikk ut, men styr å måtte forholde seg til den begrensningen likevel.

Spurte support og fikk til svar: ".. vi jobber med å kunne tilby norske kontonumre, slik at man slipper disse gebyrene"

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Gjest d221f...45d
On 9/15/2022 at 11:22 AM, bo1e said:

Jeg ga etter for nysgjerrigheten. Og renten. Selv om den er lav, så er den tross alt høyere enn alle andre for tiden. Kun tenkt å ha penger stående der mens de ikke er i bruk til andre ting. Ser greit ut så langt. Oppretting av kundeforhold og konto var instant. Vippset noen kroner dit bare for å teste og alt er smertefritt så langt.

Er det mulig å få til uttak/overføring gebyrfritt på noen måte? Litt showstopper hvis eneste måte å få ut penger på  (bortsett fra handel) er å betale 100 kr per overføring. Ikke tanken at det skal være mye trafikk ut, men styr å måtte forholde seg til den begrensningen likevel.

Spurte support og fikk til svar: ".. vi jobber med å kunne tilby norske kontonumre, slik at man slipper disse gebyrene"

en sparebank1 tar ikke gebyr for å motta penger fra utenlandsk bank (Swift) om beløpet er lavere enn 100 kr. Mest praktiske er å vippse fra Lunar-kortet. Vipps fra kort tar opp til 3 virkedager. Og deretter be mottaker om å overføre til din konto med norskregistrert IBAN f.eks. Før de satte opp renten til 2,25 prosent tilbød noen andre forbrukslån-banker en liten stund  gunstigere rente. Og nå har komplett Bank økt renten på sparekonto til 2,75%. Kan overføre fra komplett Bank til norske kontoer. Med kidnummer støttes ikke. De har ikke krav om minimum innskudd på 50000 kroner. Og månedlig kapitalisering. Bruker Lunar litt med Curve. Så kan en bruke go back in time og flytte transaksjoner fra Lunar og igjen tjene penger. Men kommer nok til å prioritere Komplett Bank framover. De sa også for rundt et år siden at de jobbet med å få på plass norsk kontonummer. Men de har ikke fått banklisens i Norge enda. Ellers burde de få på plass mulighet for å legge til mottakere en har betalt til tidligere. Ikke det at det er så viktig når dem ikke tilbyr norsk kontonummer og overføringer stort sett innebærer swiftgebyr for mottakerbank. Det fungerer å toppe opp med Revolut kort. Men ikke å toppe opp med lunar-kort til Revolut. De begrunner det med at det går mot policyen deres ift. å begrense hvitvasking ved å bruke Revolut eller andre tjenester en kan toppe opp til som transistkonto. Men virker mer konkursnsefiendlig i praksis. Så er greit å bruke i perioder når det er gunstigere enn andre aktører i markedet. Men de har jo vært på markedet en stund og har mye potensiale til å komme mer på Revolut eller bli mer funksjonell som et bank-alternativ til tradisjonelle banker. Uttak/overføring fra komplett Bank skjer vel enten samme virkedag eller kommer evt. til mottakerkonto innen neste virkedag.

Anonymous poster hash: d221f...45d

Lenke til kommentar
Gjest d221f...45d

Kundeservice mener en risiker swiftgebyr også med å vippse fra. Men av erfaring skjer det ikke. Pleier ikke å bli belastet rente ved å toppe opp fra kredittkort. Men vil tro det kan være det på noen kredittkort. Men tror de kortene som ikke belaster rente ved å toppe opp til Revolut til ikke gjør det om en topper opp til Lunar heller. Men nå er jo Vipps til Lunar funksjonen tilbake igjen også. Mister at Yabank Kredittkort tar gebyr ift. googling og at en blir belastet rente om en tar ut penger i forbinde med varekjøp. (Så tror Yabank behandler det som uttak i motsetning til kort som behandler det som varekjøp men hvor en som regel ikke får bonus. I begynnelsen fikk en jo bonus også når en topper opp fra noen kort til Revolut eller vippset fra. Vipps har jo begynt med gebyr om en vippser over 5000 til samme mottaker (usikker om det går på nummer eller mottakerkonto registert i Vipps (mistenker nummer) iløpet av et døgn. Så å dele opp Vipps fungerer ikke slik som før. Må være opps på pr. døgn for unngå gebyr. Det gjelder når en vippser til noen som vennebetaling uavhengig om det gjøres fra konto eller kort. Men ikke gebyr med vipps ved varekjøp/til bedrift. Som å bruke vipps som top up metode i praksis fungerer.

Anonymous poster hash: d221f...45d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...