Gå til innhold

Lunar Bank - god ide?


Strato

Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (På 31.8.2022 den 12.41):

Mental accounting er en greie, selv om det ikke er strengt rasjonelt. At du mener en sparekonto holder betyr ikke at det holder for andre for å oppnå deres mål. 

Man kan jo bare bruke et regneark hvor man fører inn hvor mye man har spart til hvert enkelt undermål selv om den totale sparesummen står på én konto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Sitat

You’ve asked, and we’ve listened. That is why we’re getting ready to launch Norwegian accounts for all users in Norway. That means that you’re getting new features in the app!

- Receive your salary in your Lunar-account

- Pay invoices with KID

- Transfer to/from Norwegian accounts with 0 fees

Transferring your account from Danish to Norwegian happens 100% automatically - you don’t have to do anything. You’ll get a new Norwegian account number, and we’ll move any funds and cards to the new account for you. You’ll have the same interest rate on your new account as the old one.

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp blitt kunde hos Lunar nå, og de tilbyr fortsatt ikke efaktura eller avtalegiro. Eneste betalingsløsning er å bruke kid-nr og enkeltoverføringer.

Så dette er IKKE en fullgod nettbank på linje med andre.

Appen virker veldig fra dog, og de har god rente. Så om man ikke betaler så mye regninger, så funker denne banken bra.

Jeg kontaktet support, og de kunne IKKE gi noe antydning om når efaktura og avtalegiro kommer på plass, bare at "vi jobber med dette" og "dette vil komme etterhvert" (noe i den stilen).

Lenke til kommentar
Gjest 6c648...01d
10 hours ago, Seriøs said:

Jeg har nettopp blitt kunde hos Lunar nå, og de tilbyr fortsatt ikke efaktura eller avtalegiro. Eneste betalingsløsning er å bruke kid-nr og enkeltoverføringer.

Så dette er IKKE en fullgod nettbank på linje med andre.

Appen virker veldig fra dog, og de har god rente. Så om man ikke betaler så mye regninger, så funker denne banken bra.

Jeg kontaktet support, og de kunne IKKE gi noe antydning om når efaktura og avtalegiro kommer på plass, bare at "vi jobber med dette" og "dette vil komme etterhvert" (noe i den stilen).

Nei, fungerer ikke fortsatt ikke med eFaktura, avtalegiro eller legger betalinger til forfall fram i tid. Har ved flere anledninger prøvd å få avklaring i kjøringstider (betalingsfrister og godskrivingtidspunkt), men henviste til NICS og at de fleste banker har informert om sine 4-5 kjøringer ift. betalingsfrister og godskrivingstidspunkt som en kan forholde seg til for at pengene som mottas i mottakerbank samme virkedag. Evt. bankoverføring til Lunar. Han jeg chattet med skulle da videre. De svarer bare at overføringer skjer puljevis. Beløpene står reservert en stund. Jeg har erfaring og inntrykk av at overføringer gjort innen 13:30 ankommer mottakerbank samme virkedag. Penger som overføres til Lunar oppgis med klokkeslett når den ankommer ihvertfall.

Jeg liker å betale regninger fra min tradisjonelle foretrukne dagligbank. Samt overføre til andre, til investeringer osv. så pleier bare å overføre fra Lunar, MyBank el. Å betale derfra, evt. ha lagt betalinger til forfall, godkjent efaktura eller la AvtaleGiro betales derfra for historien sin skyld, synes banken har god arkivoversikt med historisk som går langt tilbake samt da kan jeg ha en mest samlet oversikt over inntekter, utgifter, innkommende beløp og utgående beløp om det skal være aktuelt å få en mest total oversikt. Tenker det er mindre sannsynlig at den tradisjonelle banken eksisterer i det lange løp. Ift. oppkjøp/ konkurs. 

Noen har vært negative til Lunar ift. at eies av et kinesisk selskap og ift. persondata. 

Ikke prøvd nylig men antar at straksoverføring til Lunar fortsatt ikke fungerer. Går fortsatt ikke an å sette kontoen til mottakerkonto i Vipps. Konto hos Danskebank får en ikke opp saldo i Vipps på men støttes som mottakerkonto. Og konto hos MyBank kan legges til mottakerkonto i Vipps. Men får ikke opp saldo. Ikke prøvd å motta penger via. Vipps til MyBank men antar det vil gå da en får lagt til konto. Og antar at det kun fungerer å toppe opp fra kort, Vipps via. kort lagt til Vipps hvor det sikkert kan ta opptil 3 dager før pengene kommer, og ikke toppe opp fra konto lagt til Vipps. Samt bankoverføringer som ikke er straksoverføring.

Ellers har de et veldig stort utvalg av banker en kan få tilgang til Lunar og muligens hente penger fra, eller betale via. Men ingen banker jeg vet om har mulighet for å legge til Lunar. Jeg har ikke benyttet meg av å legge banker til Lunar. Kunne vært mer foretrukket å legge til Lunar gjennom Open Banking hos tradisjonelle banker.

Prøvde også å få svar på renten på 3 prosent er effektiv eller nominell. Men fikk til svar at nominell/effektiv rente bare er relevant ift. lån hvor det er vanlig med månedlig kapitalisering. Jeg mener at det også er relevant i forhold til innskuddskontoer med månedlig kapitalisering. Da den effektive renten betinger at en lar den månedlige kapitalisert renten blir stående på kontoen slik at en får rentesrenteseffekt. Ser at Lunar når er i oversikten til finansportalen med effekt rente. Men opp det er en antatt rente fra forbrukerrådet som står bak finansportalen basert på 3 % rente hos Lunar som de antar er nominell rente eller at det er Lunar sin faktiske effektive rente jeg usikker på. Har brukt MyBank til fordel for Lunar ift. sparing til fordel for Lunar siden de har en marginalt bedre rente  En kan straksbetale til MyBank, legge betaling fram i tid, støtter efaktura, avtaleGiro. Usikker på kjøringstidene. Fikk i svar på mail litt etter jeg hadde opprettet konto hos MyBank at overføringer skjedde innen neste virkedag. Men det var informasjon som ikke virket så riktig. Mer som typiske sparekontoer hvor innskudd gjøres med KID og uttak gjøres en gang pr. dag og gjerne ankommer dagligbank forseint til å rekke dagens siste kjøring for regningbetaling eller overføring som ikke er straksoverføring/Vipps for at overføringen skal skje innen samme rentedato/valuedate. Så antar MyBank også forholder seg til NICS. Om pengene går ut forløpende eller ei så antar jeg at det er 4-5 kjøringer. Kunne vært praksisk å visst når disse kjøringene var. Ellers har noen 3,5% rente hos KomplettBank som bruker KID hvor komplettbank bruker kontoer hos Nordea. Uttak kan kun gjøres med melding og jeg tror uttak må gjøres seinest en gang mellom 00:00 og 00:06 for at pengene skal mottas dagligbank samme virkedag, og da kommer den typisk på siste godskrivingstidspunkt 15:30-16:00. Så ift. regninger/forfallsbetaling så bør uttak gjøres en dag i forveien gjerne til MyBank, Lunar om en vil maksimere renteopptjening om en skal betale regning med KID. Hos DNB på kredittkort og forbrukslån får en også et eget kontonummer alternativt til felleskontonr med KID så en kan gjøre uttak til fra Komplettbank, Aprila Bank ol. til. Noen krever bankene som krever at innskudd gjøres med KID krever at innskuddet gjøres av kontoeier. Og uttak også. Men noen lar lar en betale regninger /gjøre uttak til andre. Komplettbank, Instabank.

https://www.finansportalen.no/bank/dagligbank/

Så mulig den effektive renten er 3,04% hos Lunar. 

Lunar (Lunar Bank A/S) 3,04%

 

MYBANK ASA

Sparekonto
Eff. rente 3,06 %

https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Blir vel 3,02% nominell rente hos MyBank.

Fordel med månedlig kapitalisering er jo at en kan bruke avkastningen på kjøpekraft, fond, nedbetaling av lån mer fortløpende. Fremfor ved årlig kapitalisering ift. negativ realrente etter er år ift. prisstigningen/inflasjon.

Får også rente kapitalisert ved avslutning av konto. Så om en flytter BSU til banker som gir bedre rente får en mer rentes renteseffekt. Tilsvarende med lån for gunstigere i rente hvor en også får fradrag for kostnadene ved refinansiering.

Men Lunar gir en ganske god rente på brukskonto med tilknyttet kort. Ift. sammenligning av andre brukskontoer med kort tilknyttet. Men er gebyr for kortuttak i minibank. Ikke i forbindelse med butikkjøp virker det som. Og MyBank fungerer i praksis som en fullverdig brukskonto hvor en får opp efakturane fra registeret.

Så Lunar er også fint i kombinasjon med Curve, som flere andre kredittkort og kort er. Med Gobackintime så kan en jo få gunstig rente på pengene før en bruker dem på kortkjøp i motsetning til tilgjengelig kreditt på kredittkort.

Nylig oppdaterte Lunar prisene. Har inntrykk av at Revolut, Curve tar gebyr frakt av erstatningskort om det er ens egen feil at en må erstatte kortet men ikke om det er på grunn av at kortet har gått ut. Har en mistanke om at Lunar i utgangspunktet tar gebyr ved frakt av kort når nytt sendes ut når nåværende går ut. Har egentlig ikke bruk for fysisk. Så kan klare meg virtuelt. Får få en avklaring på dette innen god tid før nåværende går ut.

Lunar Prisliste privat (gjeldende inntil 14.06.23)

Leveringskostnader for fysisk Visa-debetkort (gjelder kunder etablert fra 15. mars 2023)11 79 NOK (ENDRING)
Erstatningskort 149 NOK

 

Lunar Oppdatert Prisliste (GJELDENDE fra 15. juni 2023)

På frakt for nye kunder etter 15. mars og for erstatningskort samme som for oppfor. 

Anonymous poster hash: 6c648...01d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...