Gå til innhold

Rec Solar-tillitsvalgt: – Kun strømprisene som er problemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare jeg som gjerne skulle sett hvor mye strøm de har brukt for 60 millioner kroner i juli? Trenger ikke oppdelt per fabrikk siden det gjelder to stk, men å si de forventer en strømregning på 60 millioner norske kroner for juli måned uten å si hvor mye de faktisk har brukt virker litt sensasjonelt forfattet..

Lenke til kommentar

Jeg får ikke påstandene til å henge helt på greip. Det påstås at kun strømprisene er problemet. Med en strømregning på 60 millioner på én måned for to fabrikker til sammen så vil det med samme forbruk og pris si at strømmen koster 720 millioner i året. Men nå var jo underskuddet på 2,4 milliarder. Hadde strømmen vært gratis så ville de jo fortsatt havnet rundt 1,68 milliarder i minus. Hva er forklaringen på det? Hvilken strømpris har de forutsatt for å gå i null? Er det bare løgn at kun strømprisen er problemet?

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Jeg får ikke påstandene til å henge helt på greip. Det påstås at kun strømprisene er problemet. Med en strømregning på 60 millioner på én måned for to fabrikker til sammen så vil det med samme forbruk og pris si at strømmen koster 720 millioner i året. Men nå var jo underskuddet på 2,4 milliarder. Hadde strømmen vært gratis så ville de jo fortsatt havnet rundt 1,68 milliarder i minus. Hva er forklaringen på det? Hvilken strømpris har de forutsatt for å gå i null? Er det bare løgn at kun strømprisen er problemet?

Hvorfor skulle ansatte og tillitsvalgte i REC lyve? Eller tror du ikke de forstår sin egen situasjon? Du kan ikke anta at strømregning for juli måned er representativ for hele året, kanskje det har vært driftsstans i deler av måneden? Du har rett og slett altfor lite informasjon for å kunne uttale noe som helst om den finansielle situasjonen i REC. Det blir ren spekulasjon. Dersom man leser artikkelen så finner man at underskuddet i fjor skyldes "nedskrivning av varige driftsmidler og immaterielle eiendeler".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Er det bare løgn at kun strømprisen er problemet?

kanskje de bedriver litt forenkling av virkeligheten i alle fall.

men, jeg er ikke "bedriftsøkonom" -for alt jeg vet kan det paradoksalt nok kanskje være lettere for bedriften å takle gjelden på 2,4 milliarder (pga. vilkår, tidsramme, etc.) enn en strømregning på 60 millioner her og nå. ?

Uansett, vi vet det blir vedtatt strømstøtte for næringslivet om kort tid, men det blir ikke virksomt før i desember med utbetalinger. Spørsmålet blir da om "staten" skal gjøre en hastebehandling av denne saken, slik at de får pengene tidligere.

Men med tanke på nivået på kompensasjon (blir kanskje lavere enn for privat husholdningene?) vil jo juli-regningen uansett bli høy for de.

Når vanlige folk sliter, for de gjerne beskjed om å kontakte banken sin. Hvorfor kan ikke bankforbindelsen deres stable litt kassakreditt (eller hva det heter) på beina inntil strømstøtta kommer?

I verste fall står denne bedriften allerede med ene beinet i graven, og bare prøver å minimere gjeld mest mulig før det er kroken på døra uansett, ved å mase om penger, "helst i morgen"

skal bli interessant å følge denne storyen i dagene/ukene fremover og se hva det egentlig handler om.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Jeg får ikke påstandene til å henge helt på greip. Det påstås at kun strømprisene er problemet. Med en strømregning på 60 millioner på én måned for to fabrikker til sammen så vil det med samme forbruk og pris si at strømmen koster 720 millioner i året. Men nå var jo underskuddet på 2,4 milliarder. Hadde strømmen vært gratis så ville de jo fortsatt havnet rundt 1,68 milliarder i minus. Hva er forklaringen på det? Hvilken strømpris har de forutsatt for å gå i null? Er det bare løgn at kun strømprisen er problemet?

Mange som skylder på strøm hadde ikke hatt lønnsom drift uansett. Strømpris er ei beleilig unnskyldning for å putte skylden et annet sted enn hos seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Interessant å se det grønne skiftet møte seg selv i døra

nja, vi vet jo ikke enda om det har noe med direkte ulønnsomhet i "grønne skiftet" å gjøre?

det blir vel gravd mer i årsaken til problemene i bedriften fremover, kanskje det dukker opp at penger har blitt tappet fra selskapet, ukloke disponeringer, og slike ting?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Mange som skylder på strøm hadde ikke hatt lønnsom drift uansett. Strømpris er ei beleilig unnskyldning for å putte skylden et annet sted enn hos seg selv.

Det er nok sant. Eller for å si det på en annen måte: dersom bedriften allerede slet litt med likvidet før, så er det tvilsomt at økt strømregning på ca 700% hjelper på ...

Dette har vi jo bare ventet på. Hvor lenge klarer konkurranseutsatte bedrifter å hevde seg mot utlandet?

Selv med gratis strøm (som Simen1 var inne på) ville mange bedrifter ha slitt. Det er ikke alltid så lett å operere i Norge. At politikerne (og vi andre?) sitter stille i båten og bare ser på, er for meg litt uforståelig. (Ikke at jeg gjør så mye annet enn å sitte stille selv, altså. Ja, samt prøver å betale inn strømregningen [ekstraskatten] så godt jeg klarer fra måned til måned!)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Det er nok sant. Eller for å si det på en annen måte: dersom bedriften allerede slet litt med likvidet før, så er det tvilsomt at økt strømregning på ca 700% hjelper på ...

Dette har vi jo bare ventet på. Hvor lenge klarer konkurranseutsatte bedrifter å hevde seg mot utlandet?

Selv med gratis strøm (som Simen1 var inne på) ville mange bedrifter ha slitt. Det er ikke alltid så lett å operere i Norge. At politikerne (og vi andre?) sitter stille i båten og bare ser på, er for meg litt uforståelig. (Ikke at jeg gjør så mye annet enn å sitte stille selv, altså. Ja, samt prøver å betale inn strømregningen [ekstraskatten] så godt jeg klarer fra måned til måned!)

Ting kan snu fort, om man gjør de rette grepene, men gigantiske ekstraregninger gjør ikke nødvendigs så mye for å hjelpe til...

https://no.ehandel.com/artikler/snudd-gigantunderskudd-til-overskudd/380564

Lenke til kommentar

Sist gang de gikk i pluss var i 2006. La det synke inn. 2006. 16 år siden.

Men nei selvsagt, strømprisene er selvsagt det som hindrer dem fra å lønnsom drift 🙄. Kall meg gjerne en kynisk skeptiker, men jeg har lite tiltro til at det faktisk er strømprisene som er problemet deres istenfor at den er den siste dråpen som får investorene til å innse deres sunk cost fallacy.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
4 hours ago, shockorshot said:

Sist gang de gikk i pluss var i 2006. La det synke inn. 2006. 16 år siden.

Men nei selvsagt, strømprisene er selvsagt det som hindrer dem fra å lønnsom drift 🙄. Kall meg gjerne en kynisk skeptiker, men jeg har lite tiltro til at det faktisk er strømprisene som er problemet deres istenfor at den er den siste dråpen som får investorene til å innse deres sunk cost fallacy.

Har du kilde på det?

Nå skal vi ikke glemme at REC Solar opererer i et av verdens tøffeste marked, der man er garantert å tape dersom man ikke klarer å redusere produksjonskostnaden med ca. 50 % hvert andre til tredje år - og det over mange år. Det er nesten mer utrolig at de faktisk har fått holde på i 16 år med underskudd. Det tyder på eiere som er ekstremt langsiktige og vet at solenergi kommer til å ta over i framtida. Slik sett er det veldig bra at bedriften har vært eid av utenlandske selskaper (les: kinesiske og nå sist indiske) og ikke norske.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 timer siden):

Sist gang de gikk i pluss var i 2006. La det synke inn. 2006. 16 år siden.

Men nei selvsagt, strømprisene er selvsagt det som hindrer dem fra å lønnsom drift 🙄. Kall meg gjerne en kynisk skeptiker, men jeg har lite tiltro til at det faktisk er strømprisene som er problemet deres istenfor at den er den siste dråpen som får investorene til å innse deres sunk cost fallacy.

Mange bedrifter får lov til å drive med underskudd i laaaang tid av investorene. 

Men det er selvfølgelig begrenset hvor tålmodig de er. Kanskje Rec måtte ha meldt oppbud uansett. Kanskje ikke. Jeg har ikke nok kjennskap til investorenes prioriteringer til å konkludere her. 

En fast utgift, som hvert eneste år har vært temmelig stabil, plutselig 7-dobles (eller mer?), vil nå hvertfall påvirke. 

Tenk om leie av lokaler plutselig skulle 7-dobles over natten? Eller tenk om lønnskostnader plutselig skulle 7-dobles? Eller om innkjøp av råvare plutselig 7-dobles? 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Stereohode said:

Har du kilde på det?

Nå skal vi ikke glemme at REC Solar opererer i et av verdens tøffeste marked, der man er garantert å tape dersom man ikke klarer å redusere produksjonskostnaden med ca. 50 % hvert andre til tredje år - og det over mange år. Det er nesten mer utrolig at de faktisk har fått holde på i 16 år med underskudd. Det tyder på eiere som er ekstremt langsiktige og vet at solenergi kommer til å ta over i framtida. Slik sett er det veldig bra at bedriften har vært eid av utenlandske selskaper (les: kinesiske og nå sist indiske) og ikke norske.

Du har antakelig helt rett. Norske selskaper har blitt vant til oljedoping. Vi har sett det samme med vindkraft, hvor europeiske fond har vært godt fornøyd med en avkasting som har vært alt for lav for norske selskaper med en kort horisont. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...