Gå til innhold

Bytte fra android til ios eller bli?


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Iterion said:

Jeg sitter litt i samme bås. Har alltid hatt Android mobil,  inkl Motorola, Nokia, Samsung og nå Oneplus(7t) som jeg vurderer å bytte ut ila året pga batteriet begynner å svekkes, skjermen er litt for svak i sola og blir overoppheta litt for lett i varmen. Har i tillegg noen riper som ødelegger litt ved selfiekameraet.  Vurderer for første gang å gå over til IOS selv da premium mobilene til OnePlus nærmer seg prisene til IPhone, men ligger fortsatt et stykke bak på det meste, etter hva jeg har sett. 

Er ikke overbevist over de nye OnePlus mobilene som har kommet ut det siste året eller to. Vurderer kjøp av 9 Pro men er usikker. Eneste store plusset er vel at de lader mye raskere og at man kan gjøre mer som vil med Android. Men det er det virker det som. Savner bedre kamera, lengre batteritid og det frister rett og slett å prøve noe nytt. Bruker mobilen aktivt hver dag, men bruker den ikke spesielt mye til gaming.  Har hørt mye bra om Apples egen bionic chip som skal være det beste av det beste på markedet. Vurderer sterkt å kjøpe en Iphone 13 Pro Max litt etter nye Iphone 14 har kommet ut. 

Hva tenker dere? 

Er vel bare å kjøre på da ja.

OnePlus har blitt bare tøv så ikke vits å gå for dem. Har 2 bekjente med 9 Pro og begge er veldig plaget med bugs. Dette skjedde ikke før i tiden når OnePlus kjørte tilnærmet ren android men nå har de jo stappet inn bloatware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (33 minutter siden):

Er vel bare å kjøre på da ja.

OnePlus har blitt bare tøv så ikke vits å gå for dem. Har 2 bekjente med 9 Pro og begge er veldig plaget med bugs. Dette skjedde ikke før i tiden når OnePlus kjørte tilnærmet ren android men nå har de jo stappet inn bloatware.

Jepp er nok det da. Blir nok ikke OnePlus denne gangen da. De kjørte som du sier en tilnærmet ren android tidligere, blant annet på 7 modellene. Usikker når de stoppet med dette men skuffende er det nå uansett. 

Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (På 16.8.2022 den 11.45):

ting du vil miste iallefall med ios:

1. messenger chat bobler hvis du liker det. iphone støtter det ikke

2.  skikkelig widget system og frihet

3. kunne velge enkelt hvor ikoner på hjemskjerm skal være.  flytter du et ikon på hjemskjermen detter bare resten 1 hakk opp.

5. revers trådløs lading mangler på iphone hvis du bruker dette

6. raskere lading som android støtter

7 ekte picture in picture på flere apps.

8. ingen tilbakeknapp.  

 

9. bedre utvalg/flere modeller å velge mellom i alle prisgrupper, får nye Android telefoner fra alt fra ca. kr 1.000 til 18.000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iterion said:

Jepp er nok det da. Blir nok ikke OnePlus denne gangen da. De kjørte som du sier en tilnærmet ren android tidligere, blant annet på 7 modellene. Usikker når de stoppet med dette men skuffende er det nå uansett. 

OnePlus sjefen sluttet, og selskapet migrere da mere over til sine eiere: Oppo

Og de er rake motsetningen av hva OnePlus var. Der skal alt endres og bloatifiseres..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynte med Sony og etterhvert Sumsang fra 2011 til jula 2015. Da byttet jeg til iPhone. En av grunnene var at mine Sumsang telefoner ikke likte at jeg tok en tur til Sverige. En gang kjørte jeg halvveis til Stockholm, uten at den koblet seg til det svenske nettet.

En annen grunn var at min datter skulle studere i Australia, og hun hadde en iPhone. Da kunne jeg sende bilder og videoer med iMessage uten at det kostet noe. Alle bilder lagret iCloud, sende bilder til andre iPhones med AirDrop. 
Alle apper på et sted, ikke to steder. Slippe å vente et halvt år på en Android oppdatering. 
Nå kommer oppdateringene stadig vekk. 
Var på besøk for noen uker siden, og måtte hjelpe til med en Sumsang A-40 som var et år gammel. For en rotete telefon.

Så utrolig knotete. 
Samspillet mellom iPhone og iPad. For å nevne noe. 
Og ja, siden jeg fikk iPhone så svitsjer den når jeg drar over grensa. 
Den virker alltid. Har ikke angret et sekund. Apple rules. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (23 minutter siden):

Begynte med Sony og etterhvert Sumsang fra 2011 til jula 2015. Da byttet jeg til iPhone. En av grunnene var at mine Sumsang telefoner ikke likte at jeg tok en tur til Sverige. En gang kjørte jeg halvveis til Stockholm, uten at den koblet seg til det svenske nettet.

En annen grunn var at min datter skulle studere i Australia, og hun hadde en iPhone. Da kunne jeg sende bilder og videoer med iMessage uten at det kostet noe. Alle bilder lagret iCloud, sende bilder til andre iPhones med AirDrop. 
Alle apper på et sted, ikke to steder. Slippe å vente et halvt år på en Android oppdatering. 
Nå kommer oppdateringene stadig vekk. 
Var på besøk for noen uker siden, og måtte hjelpe til med en Sumsang A-40 som var et år gammel. For en rotete telefon.

Så utrolig knotete. 
Samspillet mellom iPhone og iPad. For å nevne noe. 
Og ja, siden jeg fikk iPhone så svitsjer den når jeg drar over grensa. 
Den virker alltid. Har ikke angret et sekund. Apple rules. 

Aldri hatt tull over grensene med dekning emd samsung eller apple.   Airdrop har android også så ingen savn der. I message også.    Alle grunner du kommer med her er bare tull i 2022.   

 

Ios er også så begrensende at man ikke engang kan flytte ikonene enkelt der du vil.    Og samsung er overhodet ikke knotete i bruk🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
On 8/16/2022 at 10:13 AM, Villfaren said:

Eg har alltid hatt android, og trives veldig godt med det. 

Klarer ikkje helt å se hvorfor eg skal bytte, men vurderer det kun fordi det er noe nytt. 

 

Kan de av dere som har peiling på hvorfor eg eventuelt skulle ha byttet, eventuelt hvorfor ikkje fortelle hvorfor? 

 

Har Windows pc, og går nok ikkje vekk fra det.

Andre ting som kan påvirke min eventuelle overgang? 

 

 

Jeg ville kjørt på og byttet, så har du da i hvert fall testet det selv, og finne ut av selv hva du liker og ikke.

Å spørre her inne er rimelig håpløst, du drukner stort sett i fanboys fra begge leire som konkurrerer om å si hvor dårlig alternativet er, uten å antakelig ha prøvd det ;) 

Så prøv selv, det kan da ikke skade å teste noe nytt for forandringes del uansett :)

Lenke til kommentar

Anbefaler å skifte bare for å ha prøvd det iallfall. Har vært innom Android, Windows og sist iPhone. Hadde Android lengst og likte det godt, rootet stort sett og la inn custom rom, og kunne få de slik jeg ville.

Det var en veldig stor overgang til iPhone - fikk helt noia og klaus i starten av å ikke ha skikkelig tilgang til filsystem og os, alt var så beskyttet. Fant noen apper etterhvert som hjalp pittelitt.

Likevel har jeg blitt hos iOS siden jeg skiftet. Det er bare så mye mer sømløst og enkelt. Viktige grunner for meg er de granulære innstillingene jeg kan gi for tilganger til hver enkelt app. Nå er det ikke lenger random apper som har tilgang til mikrofon, kamera, nettverk osv. Her har sikkert Android blir bedre med årene, men tror de har langt igjen fortsatt. 
 

En annen viktig grunn for meg er personvern - hvem som har informasjonen min og hva de bruker den til - Apple har en helt annen forretningsmodell enn reklamebyrået Google her. 
 

Så er backup av alt i iCloud veldig praktisk og nyttig når man skifter enhet, setter opp nye osv. Nå har jeg etterhvert gjort det enkelt for meg selv med stadig flere eple-enheter, så da blir det jo enkelt når alt spiller på lag, og selvsagt en fin lock in til Apple som gjør det kjipere å bytte.

Det verste med å bytte fra Android var alt jeg hadde kjøpt i Google Play som jeg nå måtte erstatte eller kjøpe på nytt i App store. Og like kjedelig blir det om jeg skulle bytte igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (13 timer siden):

Anbefaler å skifte bare for å ha prøvd det iallfall. Har vært innom Android, Windows og sist iPhone. Hadde Android lengst og likte det godt, rootet stort sett og la inn custom rom, og kunne få de slik jeg ville.

Det var en veldig stor overgang til iPhone - fikk helt noia og klaus i starten av å ikke ha skikkelig tilgang til filsystem og os, alt var så beskyttet. Fant noen apper etterhvert som hjalp pittelitt.

Likevel har jeg blitt hos iOS siden jeg skiftet. Det er bare så mye mer sømløst og enkelt. Viktige grunner for meg er de granulære innstillingene jeg kan gi for tilganger til hver enkelt app. Nå er det ikke lenger random apper som har tilgang til mikrofon, kamera, nettverk osv. Her har sikkert Android blir bedre med årene, men tror de har langt igjen fortsatt. 
 

En annen viktig grunn for meg er personvern - hvem som har informasjonen min og hva de bruker den til - Apple har en helt annen forretningsmodell enn reklamebyrået Google her. 
 

Så er backup av alt i iCloud veldig praktisk og nyttig når man skifter enhet, setter opp nye osv. Nå har jeg etterhvert gjort det enkelt for meg selv med stadig flere eple-enheter, så da blir det jo enkelt når alt spiller på lag, og selvsagt en fin lock in til Apple som gjør det kjipere å bytte.

Det verste med å bytte fra Android var alt jeg hadde kjøpt i Google Play som jeg nå måtte erstatte eller kjøpe på nytt i App store. Og like kjedelig blir det om jeg skulle bytte igjen.

Du kan gjøre fininnstillinger på apptillatelser på Android også, og det er en god stund siden det ble mulig, så jeg ser ikke at det er så langt igjen egentlig. 

Delvis enig i at Google er et reklameselskap, men Apple annonserte akkurat at de skulle satse mer på reklame på sine platformer, og apper, så vi får se. Er uansett ikke fullt så ille med overvåkningen på Android som enkelte skal ha det til. 

iCloud ser jeg ikke som et argument egentlig. Android har like gode eller bedre alternativer. Selv bruker jeg Onedrive (M365 pakken) og er ikke låst til noen. 

Appene er jeg enig i om man har mange betalt apper. For den som bruker in-game kjøp så hopper disse ofte på kryss av plattformene. 

Selv foretrekker jeg Android over iOS, men savner Windows10m, og mange av valgene i WP7 og 8, så nå er jeg tvunget inn på et alternativ frem til verden tar til fornuft og MS lanserer ny mobil med Windows Core OS 🤗

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Mye gode innlegg.  Her er også en liten video der de sammenlignes. Kjenner igjen mye av dette selv

Wow, to velkjente iPhone-entusiaster sammenligner Android (et operativsystem) mot iPhone (et hardware-produkt). Blir ikke mer seriøst enn dette 🤪

Alle runder: "Android is best, but I prefer the iPhone. Point goes to iPhone" 😅

Nei, dette var akkurat så useriøst som jeg så for meg når jeg så hvem som hadde laget videoen 😛 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kajac said:

Wow, to velkjente iPhone-entusiaster sammenligner Android (et operativsystem) mot iPhone (et hardware-produkt). Blir ikke mer seriøst enn dette 🤪

Alle runder: "Android is best, but I prefer the iPhone. Point goes to iPhone" 😅

Nei, dette var akkurat så useriøst som jeg så for meg når jeg så hvem som hadde laget videoen 😛 

MKBHD foretrekker jo Android da. Med mindre det kommer en ny iPhone han må teste så har han simkortet sitt i en Android av noe slag.

Men blir litt feil å sammenligne software mot ett produkt ja.

Personlig er jeg meget fornøyd med Android, men holder meg for øyeblikket til Pixel da jeg ikke er så gira på bloatware. Det var greit før i tiden når man bare kunne roote å avinstallere alt tøv, men det kan man ikke lenger uten at vitale apper (bank og vipps f.eks) slutter å fungere.

Skulle jeg kjøpt en ny Android ville det vel blitt en Asus eller Motorola da de har lite bloatware og lager gode mobiler.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Wow, to velkjente iPhone-entusiaster sammenligner Android (et operativsystem) mot iPhone (et hardware-produkt). Blir ikke mer seriøst enn dette 🤪

Alle runder: "Android is best, but I prefer the iPhone. Point goes to iPhone" 😅

Nei, dette var akkurat så useriøst som jeg så for meg når jeg så hvem som hadde laget videoen 😛 

Som han over meg sa så foretrekker mhbhd android og han andre har vel nettopp skiftet. Uansett treffer de godt med hvert eneste poeng. Sammenligningen er jo veldig relevant og akkurat det trådstarter spør om. De sammenligner også iPhone/iOS med de best fra Android og når det kommer til pris de billigste så sånn sett er det i favør Android hele veien. 

De fleste foretrekker iPhone fordi de er bedre og mer gjennomført rett og slett. Postet fra en S22 ultra :) 

Endret av minim
Lenke til kommentar
4 minutes ago, minim said:

De fleste foretrekker iPhone fordi de er bedre og mer gjennomført rett og slett. Postet fra en S22 ultra :) 

Og mange har det bare pga merket 😅

Tror de fleste jeg kjenner med iPhone har det fordi det er iPhone. Kjenner ei som jobber i hotellbransjen og hun kjøpte seg for noen år nyeste iPhone fordi det tok seg bedre ut når den lå bak disken kontra en "billig" telefon..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Og mange har det bare pga merket 😅

Tror de fleste jeg kjenner med iPhone har det fordi det er iPhone. Kjenner ei som jobber i hotellbransjen og hun kjøpte seg for noen år nyeste iPhone fordi det tok seg bedre ut når den lå bak disken kontra en "billig" telefon..

Neppe veldig mange. Men merke selger seg selv når det er såpass mye bedre så det er jo todelt. De fleste kjøper det nok fordi det er bedre og så er det nok noen få utskudd som kjøper det av forfengelighet.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Christoffero89 said:

Aldri hatt tull over grensene med dekning emd samsung eller apple.   Airdrop har android også så ingen savn der. I message også.    Alle grunner du kommer med her er bare tull i 2022.   

 

Ios er også så begrensende at man ikke engang kan flytte ikonene enkelt der du vil.    Og samsung er overhodet ikke knotete i bruk🤣

Velkommen etter med AirDrop. Og med nye widgets på iPhone, og mulighet til å flytte ikoner, det eneste ikonet på telefonen til akkurat dit man vil…de fleste som liker Android har aldri prøvd Apple. 
Men visste jo at folk er redde for Apple. Og iMessage er kun hos Apple. 
Ellers synes jeg det er lite med Android triks på Instsgram, men en drullion med Apple…..

Og så har vi iTag…

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...