Gå til innhold

Bytte fra android til ios eller bli?


Anbefalte innlegg

Personlig, så er iOS bare et gedigent rot og frustrasjon for meg. Vært inne på 'Instillinger' (f.eks) å sett der?

Skjønner ikke hvordan noen kan kalle det for brukervennlig. Det er mer klikk her og der for å kunne gjøre det samme som en Android telefon (som f.eks Samsung Galazy Z Fold4 som jeg har nå) kan gjøre på 1-2 klikk.

Jeg snakker av erfaring med at jeg bruker den nyeste iPhone SE med nyeste iOS versjon som jobbtelefon.

Og jeg ser heller ikke på hvordan flere kan si at iOS er mer gjennomført enn det Android er. Har dere i det hele tatt sett på hvor godt gjennomført Android 12L på Z Fold4 er f.eks?

Kan nevne noen ting som gjør det til en automatisk nektelse i å ta en iOS enhet i bruk til privaten.

  1. Kan ikke benytte langt bedre web engines enn det Safari bruker. Skal du ha noe annet, blir det bare sånne dårlige mobile-versjoner som er langt dårligere enn de vanlige fullverdige nettleserne.
  2. Har ikke full tilgang på internlagringen / systemet.
  3. Elendig tastatur-system. Apple sitt eget tastatur er jo rene flausen. Andre har bedre tastatur til iOS, men lysår i fra å være så bra som tastaturene er på Android uansett.
  4. Ingen fullverdig system for å endre på ikoner og themes. Man kan endre på ikoner med 'Shortcuts', men blir ikke det samme som å ha et eget system for det.
  5. Ingen mulighet til å plassere ikoner nøyaktig der man vil.
  6. Liker ikke arrogansen til Apple på at de skal være de som alltid skal bestemme alt og at de velger massiv profitt over alt annet.
  7. iPhone / iOS er så si det samme år etter år uten at Apple har kommet med noe nyskapninger / innovasjoner. I Android verdenen, så har vi mye vi kan velge mellom når det kommer til 'form factor', hardware, pris og design. Her får man det man trenger eller faktisk vil ha.

Dette er bare kort forklart på hva noen av hovedpunktene er for å sky unna iOS er.

Med det Android 12L her får til gjør regelrett en hvilken som helst iOS enhet, inkludert en iPad Pro til å se lekete ut i forhold.

Joda, kan godt hende at iOS har hakket bedre stabilitet på apps i noe, men til hvilken pris eller til hvilke andre negative sider det tar med seg?

Har opplevd ekstremt lite ustabilitet på Android og apps til Android de siste 4-5 årene jeg har hatt de beste Samsung-telefonene. Så det er faktisk ingen problem for meg dette i det hele tatt.

At man kan oppleve ustabiliteter på langt rimeligere telefoner er ikke å legge noe skjul på, nemlig fordi de er billigere og har dårligere support osv. Problemet er at noen sammenligner hva slike billigere Android telefoner gjør i mot langt langt dyrere iPhones kan gjøre. Noe som blir helt feil å gjøre eller sammenligne.

Joda, nå snakker jeg om det heftigste og dyreste man får tak i av Android telefoner osv i mot en iPhone 13 Pro Max. Men dette viser bare hva Android er i stand til å gjøre.

Er du vandt og komfortabel med Android, så er det å anbefale å bare bli der.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (46 minutter siden):

men lysår i fra å være så bra som tastaturene er på Android uansett.

Har du noen eksempler? 

Quattrokongen Fra Ålesund skrev (47 minutter siden):

iPhone / iOS er så si det samme år etter år uten at Apple har kommet med noe nyskapninge

De som bruker iPhone i familien ser på dette som en stor fordel. De vil(kan) ikke lære noe nytt. Har alltid hatt iPhone, for det er det de kan. Samboer byttet over etter et tiår med iPhone, og nå foretrekker hun android. Den eneste negative hun kan fortelle om android er at det er vanskelig å finne gode guider for hvordan instillinger og funksjoner på kameraet fungerer i forhold til iPhone. Det er gjerne bakdelen med at det finnes stort mangfold. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
3 minutes ago, Sjørøver said:

Har du noen eksempler? 

De som bruker iPhone i familien ser på dette som en stor fordel. De vil(kan) ikke lære noe nytt. Har alltid hatt iPhone, for det er det de kan. Samboer byttet over etter et tiår med iPhone, og nå foretrekker hun android. Den eneste negative hun kan fortelle om android er at det er vanskelig å finne gode guider for hvordan instillinger og funksjoner på kameraet fungerer i forhold til iPhone. Det er gjerne bakdelen med at det finnes stort mangfold. 

Mulig det bare er jeg som tenker for simpelt på det, og ikke leiter med lupe, men er ikke Android og iOS interfacet omtrent identisk da? Det er en haug med ikoner spredd utover x-antall desktops. Kanskje Android ikonene er litt mer avrunda i kantene, men ellers så er det jo likt :p eller hva er det jeg misforstår som disse Android guruene mener er så revolusjonerende med hvordan Android sprer ikonene utover :p

Andre utslitte argumenter som at «Apple ikke kommer med noe nyskapende lenger» kan man like så godt snu rundt også. Det skjer jo ikke annet på Android fronten heller en små iterasjoner for hver år. Ingenting å heve øyenbrynene for der heller.. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Har du noen eksempler? 

De som bruker iPhone i familien ser på dette som en stor fordel. De vil(kan) ikke lære noe nytt. Har alltid hatt iPhone, for det er det de kan. Samboer byttet over etter et tiår med iPhone, og nå foretrekker hun android. Den eneste negative hun kan fortelle om android er at det er vanskelig å finne gode guider for hvordan instillinger og funksjoner på kameraet fungerer i forhold til iPhone. Det er gjerne bakdelen med at det finnes stort mangfold. 

Når det kommer til tastaturene, så kan jeg jo blant annet nevne dette med 'Alternative tegn' som du kan se her i fra min Z Fold4: https://drive.google.com/open?id=1OtNGTrI90oep31R7krpbjd1bqo9WyFK4&authuser=tomhelgea%40gmail.com&usp=drive_fs

Etter det jeg ser, så er det ingen tastatur på iOS som støtter dette. Og dette er noe av det jeg ser på som tungvint med at jeg skriver en del på iPhone når jeg må skrive logger / rapporter. Irriterer meg hver gang jeg skal ha noen ekstra tegn og må trykke meg inn på en annen side på tastaturet for å finne det. Blir svært mye ekstra unødvendige klikk i løpet av en arbeidsuke det.

Så til det siste. Det er absolutt ingen negative sider med å lære noe nytt, så lenge det som er nytt vil fungere bedre eller raskere.

Å leve på et system som for det meste er det samme som det har vært siden 2010-2012 er ikke akkurat positivt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, aidskake said:

Ja, korrekt. Jeg teller ikke med alle tøyse-OS basert på Linux og denslags, eller skal du være kverulant å liste opp alle andre mikro varianter, som i praksis er ubrukelig for alle praktiske formål?

Du vet at Android er en Linux distro? IOS er basert på ett system som er eldre enn Linux, men det stammer fra Unix der og som Linux.

De fleste produsentene modifiserer jo Android mye før de puttet det på telefonen sin, så det kan være meget stor variasjon selv om de kjører samme system i bunnen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
31 minutes ago, Complexity said:

Du vet at Android er en Linux distro? IOS er basert på ett system som er eldre enn Linux, men det stammer fra Unix der og som Linux.

De fleste produsentene modifiserer jo Android mye før de puttet det på telefonen sin, så det kan være meget stor variasjon selv om de kjører samme system i bunnen.

 

Ja, det vet jeg.. og du skjønte jo hva jeg mente, men måtte kverulere allikevel. Du må gjerne komme med eksempler på konkurrerende plattformer til de 3, selv om WP ikke eksisterer lenger. Så i praksis er det kun 2, og da vil jeg si at det er å «ha prøvd alt». Men det er såklart unødvendig å forklare, all den tid du egentlig skjønte helt fint hva jeg mente..

Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (4 timer siden):

Z Fold4 ser seg ikke enig i det der 😉

Du kan nå ikke si at zfold er gjennomført på software biten ihvertfall. Det var et eneste rot og buggy opplevelse på zfold 3. Ingenting var tilpasset formatet og det var hverken fugl eller fisk i bruk. Byttet til s22u etter bare noen uker med fold, men mest pga at jeg har litt for røff bruk til å ha en telefon med folde mekanisme som ikke tåler støv godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (27 minutter siden):

Du kan nå ikke si at zfold er gjennomført på software biten ihvertfall. Det var et eneste rot og buggy opplevelse på zfold 3. Ingenting var tilpasset formatet og det var hverken fugl eller fisk i bruk. Byttet til s22u etter bare noen uker med fold, men mest pga at jeg har litt for røff bruk til å ha en telefon med folde mekanisme som ikke tåler støv godt.

Nå snakker vi om Z Fold4 som er første enhet med Android 12L. Her er opplevelsen og hvordan ting er satt opp en del annerledes enn det som er med vanlig Android 12.

Så det er en merkbar og bedre opplevelse med Z Fold4 kontra Z Fold3. Vet dette med at jeg selv hadde Z Fold3 i et helt år før jeg nå nylig gikk over til Z Fold4.

Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (2 timer siden):

Nå snakker vi om Z Fold4 som er første enhet med Android 12L. Her er opplevelsen og hvordan ting er satt opp en del annerledes enn det som er med vanlig Android 12.

Så det er en merkbar og bedre opplevelse med Z Fold4 kontra Z Fold3. Vet dette med at jeg selv hadde Z Fold3 i et helt år før jeg nå nylig gikk over til Z Fold4.

Og med det så sikter du deg kanskje litt inn på hva som skiller Apple og eksempelvis Samsung. Samsung har så langt lansert 3 brettbare telefoner som egentlig har vært litt halvferdige på software siden, og nå som de henholdsvis har "løst" software siden har en fortsatt  problemet med at foldables er svært skjøre enheter av ymse grunner. Så konseptet har enda sine problemer. Apple har oppigjennom tiden vært mer påpasselig med å kun lansere kosepter og funksjoner  som fungerer 100% når de lansers og ikke noe halvkokte løsninger, den dagen de klarer å løse de fundamentale problemene som foldables har per i dag tror jeg nok vi og kommer til å se en slik telefon fra apple og.

Men uansett så er innovasjon bra og jeg setter pris på at Samsung tørr å være først ut med dette konseptet, på samme måte som at Apple var først ute med å vellykket kommersialisere det som har blitt dagens smart telefon marked, multi touch og svært mye grensesnitt og løsninger som har blitt kopiert frem og tilbake mellom iOS og Android  de siste 14 årene :)

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/27/2022 at 8:49 PM, Christoffero89 said:

Apple er eneste med I message. Og eneste merke som ikke er med på det åpne Google chat systemet. Apple låser deg til imessage og icloud og i min bok er det kundefientlig 

iMessage, FaceTime og iCloud. Apple til Apple. Genialt. Og Google apper fungerer bra på min iPhone og iPad. Og mange nyheter med ios16 som er rett rundt hjørnet.

Og det er vel en grunn til Apple selger mest i Norge….år etter år…

Find My fungerer suverent….

Og sikker på at Android fungerer flott. Det er et valg.

Noen hopper fram og tilbake, andre holder seg til det man er vant med, og som fungerer for dem.

De fleste av oss bruker bare en liten del av hva våre smarttelefoner kan gjøre. Sånn er der bare….

 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (2 timer siden):

iMessage, FaceTime og iCloud. Apple til Apple. Genialt. Og Google apper fungerer bra på min iPhone og iPad. Og mange nyheter med ios16 som er rett rundt hjørnet.

Og det er vel en grunn til Apple selger mest i Norge….år etter år…

Find My fungerer suverent….

Og sikker på at Android fungerer flott. Det er et valg.

Noen hopper fram og tilbake, andre holder seg til det man er vant med, og som fungerer for dem.

De fleste av oss bruker bare en liten del av hva våre smarttelefoner kan gjøre. Sånn er der bare….

 

Alle disse funksjonene har android

Find my iPhone - find my android Og galaxy

I message - rcs

FaceTime - Google duo

I cloud : Samsung sikkerhetskopi, one drive etc

 

Forskjellen er at apple låser deg til deres produkter mens Google ikke gjør det. 

 

Derfor liker ejg android bedre.  Blir ikke låst i deres system

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (9 timer siden):

Alle disse funksjonene har android

Find my iPhone - find my android Og galaxy

I message - rcs

FaceTime - Google duo

I cloud : Samsung sikkerhetskopi, one drive etc

 

Forskjellen er at apple låser deg til deres produkter mens Google ikke gjør det. 

 

Derfor liker ejg android bedre.  Blir ikke låst i deres system

 

Litt av cluet med å velge iPhone er at du som sluttbruker egentlig får i pose og sekk da det meste av google apps og er tilgjengelig for iPhone, google maps, duo, docs ,foto med de cloud backuppen som det bringer og ellers den programvaresuiten som Android brukere har fra google. Noe som har gjort det svært enkelt for meg som tidligere Android bruker å gå over til iPhone og fortsatt beholde de funksjonene og appene jeg er vandt med å bruke, til forskjell fra deg føler jeg meg overhode ikke fastlåst i systemet men føler jeg har fått utvidet muligheter og flere funksjoner enn tidligere.

Det er selvfølgelig lov å mene at Apple er kjipe ved å låse ned sine apper og funksjonalitet til sine telefoner og derav prinsipielt avstå fra å kjøpe fra de av den grunn, og har jo en forståelse for det synspunktet og, men faktumet er jo at Google i all hovedsak er et software selskap mens Apple i all hovedsak er et hardware selskap, så Google er tjent med at så mange som mulig bruker deres software, noe Apple på den andre siden ikke er :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
7 hours ago, Evil-Duck said:

Litt av cluet med å velge iPhone er at du som skuttbruker egentlig får i pose og sekk da det meste av google apps og er tilgjengelig for iPhone, google maps, duo, docs ,foto med de cloud backuppen som det bringer og ellers den programvaresuiten som Android brukere har fra google. Noe som har gjort det svært enkelt for meg som tidligere Android bruker å gå over til iPhone og fortsatt beholde de funksjonene og appene jeg er vandt med å bruke, til forskjell fra deg føler jeg meg overhode ikke fastlåst i systemet men føler jeg har fått utvidet muligheter og flere funksjoner enn tidligere.

Det er selvfølgelig lov å mene at Apple er kjipe ved å låse ned sine apper og funksjonalitet til sine telefoner og derav prinsipielt avstå fra å kjøpe fra de av den grunn, og har jo en forståelse for det synspunktet og, men faktumet er jo at Google i all hovedsak er et software selskap mens Apple i all hovedsak er et hardware selskap, så Google er tjent med at så mange som mulig bruker deres software, noe Apple på den andre siden ikke er :)

Kan man velge standard nettleser på iPhone nå? Eller åpner linker alltid i Safari?

Bare undrer altså vet det var ett problem før

Lenke til kommentar
22 hours ago, Christoffero89 said:

Alle disse funksjonene har android

Find my iPhone - find my android Og galaxy

I message - rcs

FaceTime - Google duo

I cloud : Samsung sikkerhetskopi, one drive etc

 

Forskjellen er at apple låser deg til deres produkter mens Google ikke gjør det. 

 

Derfor liker ejg android bedre.  Blir ikke låst i deres system

 

Vi som har iPhone føler oss ikke låst i et system. Vi har bare det beste systemet. 
Og vi benytter oss også av Google ting.

Og Android er ett system, pluss det systemet tlf. legger til. Sånt slipper vi med Apple. 😎

 

https://www.phonearena.com/news/iphone-14-ios-16-to-turn-millions-of-android-users-into-apple-sheep-tim-cook-has-a-plan_id142128

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (10 minutter siden):

Vi som har iPhone føler oss ikke låst i et system. Vi har bare det beste systemet. 
Og vi benytter oss også av Google ting.

Og Android er ett system, pluss det systemet tlf. legger til. Sånt slipper vi med Apple. 😎

Dere har det mest stabile systemet ihvertfall, men også den overlegent raskeste mobilen med Apples egne bionic A15 chip. Dog ganske fan av et så rent Android som mulig, noe jeg syntes OxygenOS til Oneplus 7t'en min har.  Ikke så mye extra bloatware o.l. Fortsatt rask i bruk med Snapdragon 855 plus chip og 8 GB RAM. Vært litt bugs her og der men mesteparten har blitt fixa via updates. Må dog lade hver eneste dag, og selv om den lader lynrask, savner jeg lenger batteritid og ikke minst trådløs lading så jeg kan lade lettere i bilen o.l. Og som nevnt tidligere er skjermen litt for svak og den blir litt for lett overoppheta i sola. Kjenner jeg er litt spent hva jeg hadde syntes om iOS når jeg ikke er har brukt det i det hele tatt før. Må nok bare prøves. Har en Samsung Note 20 Ultra som jobb mobil, så i verste fall kunne jeg bare ha bytta om 😁

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
On 8/28/2022 at 2:15 PM, Quattrokongen Fra Ålesund said:

Z Fold4 ser seg ikke enig i det der 😉

Tja, Linus sier seg ikke enig i det der ;) Skal jeg tippe, har nok Apple nok varianter av slike på bakrommet, men virker ikke som teknologien er kommet langt nok til et problemfritt produkt, i hvert fall ikke etter Apples standard..

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...