Gå til innhold

Bytte fra android til ios eller bli?


Anbefalte innlegg

21 hours ago, Evil-Duck said:

Har siden jeg hoppet over til iPhone i 2020 på iOS 14 kunne valgt standard nettleser ja, hvordan det var før den tid vet jeg ikke.

Prøvde å google å det ser ut som muligheten med IOS 14 ja. 

Har en bekjent med iPhone 6 eller noe som i lang tid har klaget over dette da Safari ikke funker som det skal på telefonen hans. Men må vel bare få han til å investere i noe nyere da den sikkert er for gammel til å ha version 14. Er jo tross alt 8 år gammel telefon nå 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (På 28.8.2022 den 20.30):

Og med det så sikter du deg kanskje litt inn på hva som skiller Apple og eksempelvis Samsung. Samsung har så langt lansert 3 brettbare telefoner som egentlig har vært litt halvferdige på software siden, og nå som de henholdsvis har "løst" software siden har en fortsatt  problemet med at foldables er svært skjøre enheter av ymse grunner. Så konseptet har enda sine problemer. Apple har oppigjennom tiden vært mer påpasselig med å kun lansere kosepter og funksjoner  som fungerer 100% når de lansers og ikke noe halvkokte løsninger, den dagen de klarer å løse de fundamentale problemene som foldables har per i dag tror jeg nok vi og kommer til å se en slik telefon fra apple og.

Men uansett så er innovasjon bra og jeg setter pris på at Samsung tørr å være først ut med dette konseptet, på samme måte som at Apple var først ute med å vellykket kommersialisere det som har blitt dagens smart telefon marked, multi touch og svært mye grensesnitt og løsninger som har blitt kopiert frem og tilbake mellom iOS og Android  de siste 14 årene :)

Ja, det å starte med et nytt type produkt kommer som regel med ymse greier og problemer som vil vedvare i noen år. Man kan dog ikke stoppe å lage nye produkter av den grunn, for ellers stopper alt bare opp til slutt.

Ja, Z Fold4 eller slike type telefoner frem til nå har nok sine negative sider. Kan jo nevne noen av problemene som står i dag.

  1. Ikke like solid glass over skjermen på foldbare telefoner som på vanlige telefoner som ikke trenger en spesiell type bøybar glass.
  2. Har flere bevegelige deler og åpninger som kan gjøre de langt mer utsatt for støv og sand.
  3. Pris. Disse foldbare telefonene holder seg veldig høy i pris. Heldigvis økte ikke Samsung prisene på Flip og Fold i år mens Apple visstnok skal øke sine priser på iPhone 14 modellene alt i fra 500 til 1000 kr.

Dette med at Apple kun lanserer produkter som fungerer 100% stemmer ikke helt i dag. Joda, mye av det de lanserer fungerer svært godt, men noe fungerer ikke særlig godt heller. Mange vil si at produktene ikke er godt nok med tanke på prisene.

Nå vil sikkert flere si at Z Fold4 ikke står til hva den koster. Kan til dels være enig i det. Men nå har Samsung gjort det eneste rette å fokusert på å perfeksjonere de tingene med Fold-telefonene som faktisk trengs å forbedres. Altså å fikse på de tingene som er mer utsatt for slitasje osv.

Så er bedre å fikse og perfeksjonere på disse tingene før de kliner til med total overhaling av design og proppe Fold-telefonene full av det beste av hardware. Den tiden vil nok komme etter hvert.

Lenke til kommentar
aidskake skrev (7 timer siden):

Tja, Linus sier seg ikke enig i det der ;) Skal jeg tippe, har nok Apple nok varianter av slike på bakrommet, men virker ikke som teknologien er kommet langt nok til et problemfritt produkt, i hvert fall ikke etter Apples standard..

 

 

Poenget er jo at Samsung holder på å perfeksjonere Fold og Flip-telefonene. Er bra at de fokuserer på å fikse på de tingene som er mer utsatt for slitasje og som kan ødelegge telefonene over å bare putte inn det beste av det beste av hardware hele tiden.

Xiaomi MIX Fold 2 er et eksempel på hva man ikke burde gjøre.

Er langt bedre å fikse det som er viktigst først og så i ettertid når Fold-telefonene er bygd som en tanks, så kan man begynne å eksperimentere med skikkelig heftig hardware og design.

Og når det kommer til Android 12L på Z Fold4. Så har den noen bugs hvor man f.eks ikke får utnyttet Taskbar'en om man bruker en custom launcher som 'Nova Launcher' f.eks. Taskbar-funksjonen er en ren Android 12L funksjon og skal da ikke ha noe å si for custom launchere.

Ellers så er Android 12L med OneUI 4.1.1 noe av det mest solide man får tak i av OS når det kommer til tablet sized enheter. Selv iPadOS føles som et leke OS i forhold til det nå.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Apple venter gjerne til de er helt fornøyd før de lanserer ett produkt, men de har brent seg litt på det også.

Apple Homepod floppet jo helt fordi alle hadde jo allerede kjøpt Google Home og Amazon Alexa som kom flere år tidligere.

Apple burde bli bedre på å tørre litt mer. De vil aldri klare å få til noe spennende eller innovere noe for det meste om de bare skal drive på med 'catch-up' til alle.

Ikke bare det, men Apple burde også bli langt raskere på å få ut funksjoner og den biten der. Skjønner ikke på hva som skal ta Apple så lang tid på å få ut 'Always-On-Screen' til iPhones / iPads f.eks?

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
3 hours ago, Quattrokongen Fra Ålesund said:

Poenget er jo at Samsung holder på å perfeksjonere Fold og Flip-telefonene. Er bra at de fokuserer på å fikse på de tingene som er mer utsatt for slitasje og som kan ødelegge telefonene over å bare putte inn det beste av det beste av hardware hele tiden.

Xiaomi MIX Fold 2 er et eksempel på hva man ikke burde gjøre.

Er langt bedre å fikse det som er viktigst først og så i ettertid når Fold-telefonene er bygd som en tanks, så kan man begynne å eksperimentere med skikkelig heftig hardware og design.

Og når det kommer til Android 12L på Z Fold4. Så har den noen bugs hvor man f.eks ikke får utnyttet Taskbar'en om man bruker en custom launcher som 'Nova Launcher' f.eks. Taskbar-funksjonen er en ren Android 12L funksjon og skal da ikke ha noe å si for custom launchere.

Ellers så er Android 12L med OneUI 4.1.1 noe av det mest solide man får tak i av OS når det kommer til tablet sized enheter. Selv iPadOS føles som et leke OS i forhold til det nå.

Du understreker vel egentlig bare poenget mitt. Det er enda ikke et polert og ferdig produkt, og uansett hvor mye cred Samsung skal ha for å kjøre på med formatet, så er ikke jeg interessert i å være en beta tester, eller i beste fall bruke et produkt med irritasjonsmomenter og andre halvferdige funksjoner, være seg software eller hardware.

Fold telefonene (om man kan kalle det telefoner lenger..) plasserer seg jo også godt utenfor segmentet for vanlige smarttelefoner med tanke på den sinnsyke prisen de tar for det, noe som gjør at man ikke forventer mindre akkurat..

Lenke til kommentar
aidskake skrev (12 minutter siden):

Du understreker vel egentlig bare poenget mitt. Det er enda ikke et polert og ferdig produkt, og uansett hvor mye cred Samsung skal ha for å kjøre på med formatet, så er ikke jeg interessert i å være en beta tester, eller i beste fall bruke et produkt med irritasjonsmomenter og andre halvferdige funksjoner, være seg software eller hardware.

Fold telefonene (om man kan kalle det telefoner lenger..) plasserer seg jo også godt utenfor segmentet for vanlige smarttelefoner med tanke på den sinnsyke prisen de tar for det, noe som gjør at man ikke forventer mindre akkurat..

Vil si at Z Fold4 er så polert som den kan bli nå. Må bli fremgang i glassteknologien til bøybare skjermer før Samsung kan få inn noe bedre der. Samme gjelder også 'hinge-mekanismen'. Den er så bra som den kan bli nå. Utfordringen er jo også å kunne få den helt støvtett. Men det går vel en stund før det blir noe av.

Jeg vil ikke akkurat si at man er en beta-tester av Fold-enhetene nå lengere etter at Fold4 kom ut. De er knallsolide på det meste nå hvor man må være litt ekstra forsiktig på noen punkt. Og dette er noe som ikke akkurat har endret på min vanlige bruk av Z Fold4 kontra det som var med S21 Ultra som jeg hadde før. Så jeg føler meg 98% trygg med Z Fold4 kontra 100% med S21 Ultra.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (5 minutter siden):

Vil si at Z Fold4 er så polert som den kan bli nå. Må bli fremgang i glassteknologien til bøybare skjermer før Samsung kan få inn noe bedre der. Samme gjelder også 'hinge-mekanismen'. Den er så bra som den kan bli nå. Utfordringen er jo også å kunne få den helt støvtett. Men det går vel en stund før det blir noe av.

Jeg vil ikke akkurat si at man er en beta-tester av Fold-enhetene nå lengere etter at Fold4 kom ut. De er knallsolide på det meste nå hvor man må være litt ekstra forsiktig på noen punkt. Og dette er noe som ikke akkurat har endret på min vanlige bruk av Z Fold4 kontra det som var med S21 Ultra som jeg hadde før. Så jeg føler meg 98% trygg med Z Fold4 kontra 100% med S21 Ultra.

Se nå videoen det ble lenket til over. Det er akkurat dette folk mener er en av de store forskjellene. Bare i den korte videoen til LTT ble det vist fullt i irriterende småbugs og lite polerte løsninger. Helt greit for mange, men det er en av forskjellene mellom android og iOS.

Det er motsigelser hele veien her. Hingen er ikke så bra som den får blitt når crease er omtrent like synlig som på fold3 og man er avhengig av en skjerm med beskytter. Ikke folder den flatt heller. Uansett dette er ikke en fold tråd, men takk for at du illustrerer poenget med lite polert software veldig godt ved å ta opp fold som må være ytterpunkter av beta preget løsning.

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Se nå videoen det ble lenket til over. Det er akkurat dette folk mener er en av de store forskjellene. Bare i den korte videoen til LTT ble det vist fullt i irriterende småbugs og lite polerte løsninger. Helt greit for mange, men det er en av forskjellene mellom android og iOS.

Det er motsigelser hele veien her. Hingen er ikke så bra som den får blitt når crease er omtrent like synlig som på fold3 og man er avhengig av en skjerm med beskytter. Ikke folder den flatt heller. Uansett dette er ikke en fold tråd, men takk for at du illustrerer poenget med lite polert software veldig godt ved å ta opp fold som må være ytterpunkter av beta preget løsning.

Jeg kan med sikkerhet si at 'creasen' er mindre på Z Fold4 over det som var med Z Fold3. Vet dette med at jeg hadde Z Fold3 i et helt år selv. Kan godt hende at det "kan se" ut til at 'creasen' er det samme om man bare ser på den i fra en vinkel. Men med å føle på 'creasen', så er det langt mindre hump å føle.

Og dette med at det er småbugs i Android 12L er jo noe jeg selv har påpekt. Men det kommer vel oppdatering på dette snart. Har ikke vært en eneste oppdatering til Z Fold4 siden den kom ut så.

At det er småfeil her og der når Samsung og andre merker kommer ut med helt nye telefoner, er jo som forventet. Ikke bare det, men Z Fold4 er verdens første enhet med Android 12L. Og når man er først med noe slikt, så er bugs forventet.

Heldigvis er bugs fiksbar.

Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (9 minutter siden):

Jeg kan med sikkerhet si at 'creasen' er mindre på Z Fold4 over det som var med Z Fold3. Vet dette med at jeg hadde Z Fold3 i et helt år selv. Kan godt hende at det "kan se" ut til at 'creasen' er det samme om man bare ser på den i fra en vinkel. Men med å føle på 'creasen', så er det langt mindre hump å føle.

Og dette med at det er småbugs i Android 12L er jo noe jeg selv har påpekt. Men det kommer vel oppdatering på dette snart. Har ikke vært en eneste oppdatering til Z Fold4 siden den kom ut så.

At det er småfeil her og der når Samsung og andre merker kommer ut med helt nye telefoner, er jo som forventet. Ikke bare det, men Z Fold4 er verdens første enhet med Android 12L. Og når man er først med noe slikt, så er bugs forventet.

Heldigvis er bugs fiksbar.

Potato potito. Den er der og er svært merkbar. Som LTT sa omtrent lik. Igjen igjen Z fold tråd dette..

Akkurat og det er mye av det samme som Zfold3 hadde som aldri ble utbedret på den igjen poengtert i videoen. En slik upolert opplevelse er forskjellen, men noe mer ekstremt på Fold enhetene som må anses å være beta produkter så mye grums som det er.

Det blir trolig som på fold3 ikke gjort særlig med ihvertfall på app siden pga at det er en sær telefon som utviklerene ikke fokuserer på. Det blir igjen ekstrem eksempelet,  men man ser dette igjen på andre android telefoner også. Hos iOS fokuserer utviklerne på å polere appen sin mot et fåtall telefoner og på android må det virke bra på "hummer og kanari". Da sier det seg selv at det ikke blir like optimalt på alt og utviklerne har bortimot en umulig oppgave. Det kan være årsaken til at apps ofte virker bedre på iOS.

Lenke til kommentar
minim skrev (17 minutter siden):

Potato potito. Den er der og er svært merkbar. Som LTT sa omtrent lik. Igjen igjen Z fold tråd dette..

Akkurat og det er mye av det samme som Zfold3 hadde som aldri ble utbedret på den igjen poengtert i videoen. En slik upolert opplevelse er forskjellen, men noe mer ekstremt på Fold enhetene som må anses å være beta produkter så mye grums som det er.

Det blir trolig som på fold3 ikke gjort særlig med ihvertfall på app siden pga at det er en sær telefon som utviklerene ikke fokuserer på. Det blir igjen ekstrem eksempelet,  men man ser dette igjen på andre android telefoner også. Hos iOS fokuserer utviklerne på å polere appen sin mot et fåtall telefoner og på android må det virke bra på "hummer og kanari". Da sier det seg selv at det ikke blir like optimalt på alt og utviklerne har bortimot en umulig oppgave. Det kan være årsaken til at apps ofte virker bedre på iOS.

Når det kommer til apps, så blir det bedre på Z Fold4 og i fremtiden: https://www.sammobile.com/news/galaxy-z-fold-flip-4-get-higher-quality-third-party-apps/

EDIT: Kan også nevne at de fleste appene jeg bruker fungerer svært bra på Z Fold4. At andre kan oppleve noe annet skal jeg ikke nekte for. Alle bruker sine telefoner forskjellig.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (4 timer siden):

Poenget er jo at Samsung holder på å perfeksjonere Fold og Flip-telefonene. Er bra at de fokuserer på å fikse på de tingene som er mer utsatt for slitasje og som kan ødelegge telefonene over å bare putte inn det beste av det beste av hardware hele tiden.

Xiaomi MIX Fold 2 er et eksempel på hva man ikke burde gjøre.

Er langt bedre å fikse det som er viktigst først og så i ettertid når Fold-telefonene er bygd som en tanks, så kan man begynne å eksperimentere med skikkelig heftig hardware og design.

Og når det kommer til Android 12L på Z Fold4. Så har den noen bugs hvor man f.eks ikke får utnyttet Taskbar'en om man bruker en custom launcher som 'Nova Launcher' f.eks. Taskbar-funksjonen er en ren Android 12L funksjon og skal da ikke ha noe å si for custom launchere.

Ellers så er Android 12L med OneUI 4.1.1 noe av det mest solide man får tak i av OS når det kommer til tablet sized enheter. Selv iPadOS føles som et leke OS i forhold til det nå.

Det du egentlig sier her er at du er strålende fornøyd med å kjøpe en telefon til over 20 laken som enda ikke er ferdig, mens du som kunde fungerer som Samsungs betatester på en telefon du har betalt fullt ut. Samtidig innrømmer du å ha kjøpt forrige versjon og...

Fint at du trives med det og er komfortabel med dette, men dette er altså ikke noe for hvermannsen flest.

De fleste vil kjøpe en telefon som er testet, utviklet ferdig og klar til bruk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (20 minutter siden):

Det du egentlig sier her er at du er strålende fornøyd med å kjøpe en telefon til over 20 laken som enda ikke er ferdig, mens du som kunde fungerer som Samsungs betatester på en telefon du har betalt fullt ut. Samtidig innrømmer du å ha kjøpt forrige versjon og...

Fint at du trives med det og er komfortabel med dette, men dette er altså ikke noe for hvermannsen flest.

De fleste vil kjøpe en telefon som er testet, utviklet ferdig og klar til bruk.

Det å bruke noe nytt har sine fordeler og ulemper.

Dessuten, så har jeg kun betalt den halve prisen for Z Fold3 og vil fortsatt bare betale halve prisen av Z Fold4 når jeg går over til Z Fold5 neste år. Telia Svitsj er en fin ting for bytting av telefon hvert år 😉.

Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (1 minutt siden):

Det å bruke noe nytt har sine fordeler og ulemper.

Dessuten, så har jeg kun betalt den halve prisen for Z Fold3 og vil fortsatt bare betale halve prisen av Z Fold4 når jeg går over til Z Fold5 neste år. Telia Svitsj er en fin ting for bytting av telefon hvert år 😉.

Og det er helt greit. Men du må da være enig i at dette er for spesielt interesserte? Hvermannsen er ikke der. De kan kjøpe en fint fungerende iPhone eller Android toppmodell til samme pris - og den virker.

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 minutt siden):

Og det er helt greit. Men du må da være enig i at dette er for spesielt interesserte? Hvermannsen er ikke der. De kan kjøpe en fint fungerende iPhone eller Android toppmodell til samme pris - og den virker.

Ja, har ikke sagt noe om at Z Fold-enhetene er for alle. Har bare poengtert at Android i dag, spesielt på Z Fold4 er svært svært bra. Samme gjelder for mange andre Android telefoner også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

 

7 minutes ago, Quattrokongen Fra Ålesund said:

Det å bruke noe nytt har sine fordeler og ulemper.

Dessuten, så har jeg kun betalt den halve prisen for Z Fold3 og vil fortsatt bare betale halve prisen av Z Fold4 når jeg går over til Z Fold5 neste år. Telia Svitsj er en fin ting for bytting av telefon hvert år 😉.

Det er stor forskjell på "ulemper" som i at ting er annerledes å bruke gitt en ny formfaktor, og bare regelrette feil som aldri skulle vært der.

For å fritt sitere MKBHD, "Nobody buys a product for software promises down the line".

Mange av bugsene Linus påpeker er også nettopp det, feil som aldri skulle vært der. Regelrett et lite polert og uferdig produkt, og kjernen i hele denne diskusjonen, en av de større forskjellene mellom Android devices generelt og Apple. Så kan man selvfølgelig si at dette er mye enklere for Apple siden de har kontroll på hele kjeden med både software og hardware, men det er rimelig irrelevant fra et forbruker perspektiv.

 

Lenke til kommentar
aidskake skrev (6 minutter siden):

 

Det er stor forskjell på "ulemper" som i at ting er annerledes å bruke gitt en ny formfaktor, og bare regelrette feil som aldri skulle vært der.

For å fritt sitere MKBHD, "Nobody buys a product for software promises down the line".

Mange av bugsene Linus påpeker er også nettopp det, feil som aldri skulle vært der. Regelrett et lite polert og uferdig produkt, og kjernen i hele denne diskusjonen, en av de større forskjellene mellom Android devices generelt og Apple. Så kan man selvfølgelig si at dette er mye enklere for Apple siden de har kontroll på hele kjeden med både software og hardware, men det er rimelig irrelevant fra et forbruker perspektiv.

 

Finn meg et produkt som ikke kommer med småfeil. Du finner ingen. Selv Apple har jo slitt i mange år med masse bugs når nye iOS versjoner har kommet ut.

Samsung har jo vært svært svært bra de siste 4-5 årene på å faktisk gi ut nye telefoner / nye Android versjoner som omtrent er fjell stabilt. Har alltid vært småfeil her og der som har vært tingen. Men ikke i den grad at det har endret på valg av telefon.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
27 minutes ago, Quattrokongen Fra Ålesund said:

Finn meg et produkt som ikke kommer med småfeil. Du finner ingen. Selv Apple har jo slitt i mange år med masse bugs når nye iOS versjoner har kommet ut.

Samsung har jo vært svært svært bra de siste 4-5 årene på å faktisk gi ut nye telefoner / nye Android versjoner som omtrent er fjell stabilt. Har alltid vært småfeil her og der som har vært tingen. Men ikke i den grad at det har endret på valg av telefon.

Det er helt riktig, alle produkter har småfeil, det har Apple også, men nå siktet jeg mer spesielt til Fold siden det var den du dreiv å diskuterte. Du kan jo bare se på videoen jeg linket fra LTT, det er ikke småfeil det er snakk om, men graverende feil som går utover brukeropplevelsen lang mer enn det man bør forvente. Tviler ikke på at vanlig Android er stabilt og fint på en vanlig Samsung telefon..

Nå hjelper det trådstarter fint lite at en ihuga Fold fan skal proklmere hvor fantastisk telefonen han har brukt mye penger på er, kanskje bare understreker at det nok ikke kan skade å prøve begge deler selv..

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (39 minutter siden):

Finn meg et produkt som ikke kommer med småfeil. Du finner ingen. Selv Apple har jo slitt i mange år med masse bugs når nye iOS versjoner har kommet ut.

Samsung har jo vært svært svært bra de siste 4-5 årene på å faktisk gi ut nye telefoner / nye Android versjoner som omtrent er fjell stabilt. Har alltid vært småfeil her og der som har vært tingen. Men ikke i den grad at det har endret på valg av telefon.

Artig at du omtaler iOS sine bugs som "masse bugs", mens på Android er det småfeil :)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aidskake skrev (1 time siden):

Det er helt riktig, alle produkter har småfeil, det har Apple også, men nå siktet jeg mer spesielt til Fold siden det var den du dreiv å diskuterte. Du kan jo bare se på videoen jeg linket fra LTT, det er ikke småfeil det er snakk om, men graverende feil som går utover brukeropplevelsen lang mer enn det man bør forvente. Tviler ikke på at vanlig Android er stabilt og fint på en vanlig Samsung telefon..

Nå hjelper det trådstarter fint lite at en ihuga Fold fan skal proklmere hvor fantastisk telefonen han har brukt mye penger på er, kanskje bare understreker at det nok ikke kan skade å prøve begge deler selv..

Z Fold4 er tatt med her i diskusjonen fordi det er den enheten med Android jeg sitter med nå og har erfaring med. Har kun snakket om at Android i dag er veldig bra hvor jeg tok med Z Fold4 som ekstra om man vil ha det absolutt beste innen store enheter.

Dessuten, så var min hovedpost en ren Android vs iOS post hvor jeg tok frem de negative sidene med iOS som Android ikke har.

nomore skrev (43 minutter siden):

Artig at du omtaler iOS sine bugs som "masse bugs", mens på Android er det småfeil :)

Faktisk, så har enkelte iOS versjoner som har blitt sluppet vært proppfulle av nasty bugs. Mulig det er langt bedre nå i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...