Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (7 timer siden):

Så ble selveste Leiv Eiriksson kansellert og satt i kjelleren på nasjonalmuseet grunnet 'kolonialisme' mens Roald Dahl får en moderne overhaling. Jeg vil anta og håpe at dette er en utvikling nordmenn flest ikke ønsker.

Å sensurere gammel (eller ny) kunst og historier er hysterisk. De er jo viktige for å kunne forstå tiden de ble skapt i. Og er de bra om de ikke kan vekke noen følelser i oss? 

Man burde heller legge tilrette for å forstå verkene sitt budskap knyttet opp mot tiden de ble skapt.

Vet ikke om Leiv Eriksson drev med kolonialisering, han var vell ført og fremst en oppdager? Men det burde ikke spille noen rolle. Vi tåler i tilfelle å se at kunstnere har hyllet mennesker eller historier som ikke er positive etter vår egen verdensoppfatning.

Men hvordan har Leiv Eriksson blitt kansellert egentlig?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 timer siden):

Så ble selveste Leiv Eiriksson kansellert og satt i kjelleren på nasjonalmuseet grunnet 'kolonialisme' mens Roald Dahl får en moderne overhaling. Jeg vil anta og håpe at dette er en utvikling nordmenn flest ikke ønsker.

Ta en titt i tråden om Roald Dahl og du får mange go..., vel.. eksempler, på at dette visstnok IKKE er verken woke eller sensur, men kapitalisme. Og at de samme som reagerer på denne, støttet republikanere som var for boksensur i andre tilfeller.😄😂

Jeg kan ikke snakke for alle, men mitt inntrykk er for øvrig at dette er en utvikling de fleste ikke bare syns er overflødig, men faktisk er i stand til å se de åpenbare problemene med. Det er nok i mange tilfeller godt ment, men så var det det med den brolagte veien til helvete. 

Endret av Revie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Revie skrev (På 20.2.2023 den 8.36):

Ta en titt i tråden om Roald Dahl og du får mange go..., vel.. eksempler, på at dette visstnok IKKE er verken woke eller sensur, men kapitalisme. Og at de samme som reagerer på denne, støttet republikanere som var for boksensur i andre tilfeller.😄😂
 

Problemet er at de som sier det , tror ikke at woke finnes. Blir litt som om jeg ikke tror antisemittisme ikke er en greie. Dermed vil jeg få store vanskeligheter med å si at holocaust var et folkemord på jøder. 

Jeg tror veldig mange vil se det maleriet av Leif Eirikson, både nordmenn og utlendinger. Jeg tror spesielt nå at folk vil se det pga den nye Vikings-serien. 

Jeg kan ikke se bortfjerningen av maleriet som noe annet enn cancel culture. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke se bortfjerningen av maleriet som noe annet enn cancel culture. 

Fjerningen i seg selv er ikke (nødvendigvis) cancel culture. Det står nok mange malerier "i kjelleren" av forskjellige grunner. Alt stilles ikke frem på samme tid. Om det er kansellering vil være grunnlaget for å fjerne. Er det rullering/plassmangel så er det jo greit.

Å slenge på bemerkningen kolonialisme ned i heisen, det er fullstendig overtenning. Ser at personen i dag har unnskyldt seg for det. Ble nok litt overivrig i søken etter å være moralsk overlegen andre mennesker.

For øvrig helt enig med deg at det finnes folk som mener det ikke finnes, da i retning cancel culture. Har lest her inne, i et land hvor jeg både tror og forventer at snittet ligger noe høyere vedrørende fornuft enn opphavet, at det er "den amerikanske høyresiden som har funnet opp cancel culture". Da vet man at 'økseskaft' vil være tilsvar i forsøk på diskusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (5 timer siden):

Ta en titt i tråden om Roald Dahl og du får mange go..., vel.. eksempler, på at dette visstnok IKKE er verken woke eller sensur, men kapitalisme. Og at de samme som reagerer på denne, støttet republikanere som var for boksensur i andre tilfeller.😄😂

Jeg kan ikke snakke for alle, men mitt inntrykk er for øvrig at dette er en utvikling de fleste ikke bare syns er overflødig, men faktisk er i stand til å se de åpenbare problemene med. Det er nok i mange tilfeller godt ment, men så var det det med den brolagte veien til helvete. 

Det er helt mulig at Puffin tenkte bare på økonomiske konsekvensene og ikke noe annet enn det.   Det er det jeg trodde vedkommende du refererer til påsto, ikke at det finnes ingen bevegelse som kjemper imot systemisk diskriminering med å minimisere promotering av negative stereotyper av forskjellige grupper 
 

Det er også sannt at det finnes republikanere som er imot Dahl sensuren men vil fjerne bøker om kjønnsidentitet og homofili på biblioteker, jeg kjenner dem personlig her i Ohio. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Det er helt mulig at Puffin tenkte bare på økonomiske konsekvensene og ikke noe annet enn det.   Det er det jeg trodde vedkommende du refererer til påsto, ikke at det finnes ingen bevegelse som kjemper imot systemisk diskriminering med å minimisere promotering av negative stereotyper av forskjellige grupper 
 

Det er også sannt at det finnes republikanere som er imot Dahl sensuren men vil fjerne bøker om kjønnsidentitet og homofili på biblioteker, jeg kjenner dem personlig her i Ohio. 

Det er i ferd med å bli fordomsfullt, men jeg hadde ikke forventet annet over dammen. Der er jo kvinners rettigheter satt hundrevis av år tilbake med et pennestrøk nylig og kreasjonisme er på fremmarsj. 

Jeg tolket det som at "de samme" som var mot bøker av slikt slag, var "de samme" her inne. I så fall tolket jeg det utsagnet feil. Hva kristenkonservative i USA gjør blir jeg ikke overrasket over.  

Lenke til kommentar
Revie skrev (8 minutter siden):



Jeg tolket det som at "de samme" som var mot bøker av slikt slag, var "de samme" her inne. I så fall tolket jeg det utsagnet feil. Hva kristenkonservative i USA gjør blir jeg ikke overrasket over.  

Finnes det noe republikanere i forumet? Dere snakker ofte som dere er amerikansk statsborgere- ofte mer engasjert i amerikansk innenrikspolitikk enn de fleste amerikanere, selv det som aldri kommer til å påvirke Norge 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 minutter siden):

Finnes det noe republikanere i forumet? Dere snakker ofte som dere er amerikansk statsborgere- ofte mer engasjert i amerikansk innenrikspolitikk enn de fleste amerikanere, selv det som aldri kommer til å påvirke Norge 

Jeg er ikke nok her inne til å vite det. 

Jeg vil vel påstå at amerikansk politikk, både innen- og utenriks, i aller høyeste grad påvirker oss. Ikke det at jeg tror Norge kommer til å sette kvinnene tilbake med det første. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (16 timer siden):

Så ble selveste Leiv Eiriksson kansellert og satt i kjelleren på nasjonalmuseet grunnet 'kolonialisme' mens Roald Dahl får en moderne overhaling. Jeg vil anta og håpe at dette er en utvikling nordmenn flest ikke ønsker.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nasjonalmuseet-snur-henger-opp-igjen-krohgs-leiv-eiriksson-maleri.HhxgwEzKK?utm_source=share-btn

 

Da har de laget en plass til maleriet i 4 uker, så de engasjerte kan få mulighet til å se det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (48 minutter siden):

Så fremfor å bli et snev klokere vil de bare utsette idiotiet altså.

Ja nei, jeg er ikke helt inne i kunstverden, til tross for å ha vært vakt på et kunstmuseum noen ganger i min ungdom 🤣

Hvor lenge har dette maleriet hengt der, og hva er planen videre? Er det en del av en samling? Skal det på turné? Eller er dette verket ene og alene kansellert for all fremtid og låses inne i en mørk kjeller?

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
On 12/12/2022 at 3:56 PM, skaftetryne32 said:

Samer er ikke germanske, jeg vet ikke hva de er, men de er ikke et nord-germansk folkeslag som store deler av Norge er.


Såkalte samer har gjennom 3000 års fartstid i Norden blitt suverent mer germanske enn noe annet. De fleste såkalte samer er vel 70-90% etnisk norske, med den neste store komponenten som svensk, finsk eller russisk eller baltisk f.eks. Såkalt samisk DNA kommer gjerne på en sisteplass. Forskning viser at de såkalte samene opprinnelig kom ifra Spania.

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (På 14.1.2023 den 18.21):

Ser ut til at Scooby-Doo har fått en tidsriktig wokeoverhaling med sunne budskap.

 

FmccxAbXgAI6YE7.jpg


Jeg forstår at det går milevis over hodet på mange at alle seriens hovedpersoner er fordomsfulle og/eller idioter -- som er hele poenget med serien.

Welma, karakteren, er en svært fordomsfull og overfladisk minoritetsperson, og at det er meningen at folk skal forstå at hun ikke er et ideal, men en fordomsfull tulling.
Det skal være 'cringe'.

På den måten er serien på én måte woke, men på en måte få mennesker gir den æren for:
Den viser at alle, uansett kjønn, legning og hudfarge, kan være fordomsfulle, og at også at alle kan være offer for fordommer.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 timer siden):


Jeg forstår at det går milevis over hodet på mange at alle seriens hovedpersoner er fordomsfulle og/eller idioter -- som er hele poenget med serien.

Welma, karakteren, er en svært fordomsfull og overfladisk minoritetsperson, og at det er meningen at folk skal forstå at hun ikke er et ideal, men en fordomsfull tulling.
Det skal være 'cringe'.
 

Er det din tolkning av serien eller er det noe de som har skapt serien som har sagt? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Revie skrev (9 timer siden):

Fjerningen i seg selv er ikke (nødvendigvis) cancel culture. Det står nok mange malerier "i kjelleren" av forskjellige grunner. Alt stilles ikke frem på samme tid. Om det er kansellering vil være grunnlaget for å fjerne. Er det rullering/plassmangel så er det jo greit.

Å slenge på bemerkningen kolonialisme ned i heisen, det er fullstendig overtenning. Ser at personen i dag har unnskyldt seg for det. Ble nok litt overivrig i søken etter å være moralsk overlegen andre mennesker.

Jeg er helt enig, det er ikke «cancel culture» men en hårreisende begrunnelse som bør få oss til å se nærmere på hva kulturen i gangene egentlig er.

«Og selv en direktør på Nasjonalmuset går vel ikke rundt og bruker ord som «kolonialistisk» sånn i forbifarten? «Det hjertet er fullt av, renner munnen over med», heter det i ordtaket, og også i sammenhengen det var sagt i er det tydelig at dette er tanker som slett ikke er ukjente i Nasjonalmuseet indre gemakker.»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/malerens-elleville-satire-rundt-leiv-eiriksson-braket/o/5-95-926528

Sitat

For øvrig helt enig med deg at det finnes folk som mener det ikke finnes, da i retning cancel culture. Har lest her inne, i et land hvor jeg både tror og forventer at snittet ligger noe høyere vedrørende fornuft enn opphavet, at det er "den amerikanske høyresiden som har funnet opp cancel culture". Da vet man at 'økseskaft' vil være tilsvar i forsøk på diskusjon. 

Det hevdes å være en del av relativistenes strategi. Deny, deny, deny. Si at det ikke finnes. Si at det bare finnes på Amerikanske Universitet. Si at det ikke er så farlig uansett. Si at den som er kritisk er ytre høyre alt right Putin troll.

(Kommentar under kritikken som Mimir framførte mot avgjørelsen.)

-k

011734A3-5C64-44CF-8006-E655AF70D97B.jpeg

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-disney-odelegger-fullstendig/78540497

Disney sensurerer Bombie the zombie. 

Lurer på om det betyr at alle zombier er rasistiske eller om det er bare de mørkhudede zombiene som er rasistiske. 

bombie.jpg?w=740

Hørte dette på radioen på vei til jobb. Det er galskap. Jeg er enig med at man kan heller ha en disclaimer ved nyutgivelser at historien inneholder representasjon som ikke lenger anses som passende i dag enn å bare kansellere det.

Hvor mange historiske verk skal radbrekkes og ødelegges før woke-kulturen er fornøyd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...