Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (På 6.1.2023 den 22.49):

Kritikk av woke er helt OK i en tråd om woke oppførsel.  Diskusjon om andre problemer som ikke dreier seg rundt wokeness er irrelevante.  Det er et grunnleggende prinsipp i en saklig debatt og hindrer ingen saklig kritikk om wokeness.

Hvis det å peke på andre problemer avslører at de woke menneskene har dobbeltmoral eller skjulte motiver så er det tvert imot svært relevant.

Sitat

Hvor mye tid jeg bruker på noe er irrelevant. 

Mengden motbør du vil få er nok proporsjonal med antall poster du bidrar med. Hvis du sier veldig mye om et tema så vil du få veldig mye kritikk.

Sitat

Det er argumentene mine og deres kvalitet eller manglende kvalitet som burde diskuteres.    

Disse sakene er vel så mye verdi-spørsmål som de handler om å avgjøre en saklig uenighet. Man kan hente tall og anekdoter for å støtte sitt syn, men grunnleggende så handler en preferanse for (f.eks) et egalitært samfunn om hvilke verdier man har. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Hvis det å peke på andre problemer avslører at de woke menneskene har dobbeltmoral eller skjulte motiver så er det tvert imot svært relevant.

Det er ikke relevant til woke prinsippet i filmindustrien.  At noe folk som støtter woke er hyklere er ikke relevant til prinsippet selv.  Det angriper mannen og ikke ballen.

Sitat

Mengden motbør du vil få er nok proporsjonal med antall poster du bidrar med. Hvis du sier veldig mye om et tema så vil du få veldig mye kritikk.

Hvor mye kritikk jeg får er relevant til woke i filmindustrien?

Sitat

 

Disse sakene er vel så mye verdi-spørsmål som de handler om å avgjøre en saklig uenighet. Man kan hente tall og anekdoter for å støtte sitt syn, men grunnleggende så handler en preferanse for (f.eks) et egalitært samfunn om hvilke verdier man har. 

-k

 

Dine verdier er irrelevante.  Verdiene i argumentene dine er relevante.  Jeg kan argumentere for noe jeg ikke støtter.  En usaklig debatt er det som diskuterer du og jeg og hvorfor vi er hyklere eller fantastiske mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (56 minutter siden):

Det er ikke relevant til woke prinsippet i filmindustrien.

Jeg hører hva du sier og er uenig. Hvis det er et problem for deg så kan du kanskje be en moderator om å se igjennom?

Sitat

Dine verdier er irrelevante. 

Jeg hører hva du sier og er uenig. Hvis det er et problem for deg så kan du kanskje be en moderator om å se igjennom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 timer siden):

Jeg hører hva du sier og er uenig. Hvis det er et problem for deg så kan du kanskje be en moderator om å se igjennom?

Jeg hører hva du sier og er uenig. Hvis det er et problem for deg så kan du kanskje be en moderator om å se igjennom?

Det er ikke et problem.  Vi kan bli uenige.

Retningslinje 1

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. 

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er satirisk ment. Åpenbart. 

Konservative elsker å si "Go Woke, Go Broke", dette tross for at filmene som får dem til å si slikt sjeldent faktisk går broke. De brukte det om Captain Marvel, Black Panther...alle filmer som var filmer som tjente det beste de årene. 

Endret av Maury
  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

En film kan ikke gå broke, men et filmselskap kan. Hvis nok woke-søppel lages som publikum ikke liker kan det på sikt få alvorlige konsekvenser for filmselskapene. Hvis man går og ser Captain Marvel og kun 45% av publikummere liker den så blir de ikke fristet til å se flere filmer fra serien. 

Kommersiell appell er et dårlig argument for (eller mot) en ideologi.

Hvis folk gikk mann av huse for å se en film sponset av regimet i Kina i 1960 så betyr det ikke at filmens ideologi er «god» (eller «dårlig»). Det betyr antageligvis at den «fanget tidsånden» at den er godt markedsført, at leading actors er pene. Eller at det fantes lite annet å ta seg til den helgen.

Ideologi kan med fordel diskuteres dekoblet fra hva «folk flest liker», eller «hva som gir god ROI for Hollywoods investorer».

Hvis man legger fra seg den «samfunns engasjerte hatten» og heller tenker på kulturens egenverdi, eller fokuserer på penger så kan man si at det å «innskrenke mulighetsrommet for kulturuttrykk» av ideologiske årsaker kanskje/antageligvis gir oss dårligere filmer, og kanskje gir dårligere inntjening. Samtidig kan man argumentere for at det å ikle seg keiserens nye klær eller late som om man brenner for som man egentlig ikke bryr seg om og jatte med eliter eller masser kan være en god økonomisk strategi, jfr «grønnvasking» og «rosavasking». I woke-sammenheng vil det kanskje være rett å kalle det «brunvasking» eller er det over kanten?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Maury skrev (14 timer siden):

Det er satirisk ment. Åpenbart. 

Konservative elsker å si "Go Woke, Go Broke", dette tross for at filmene som får dem til å si slikt sjeldent faktisk går broke. De brukte det om Captain Marvel, Black Panther...alle filmer som var filmer som tjente det beste de årene. 

Vet ikke om jeg vil kalle de filmene "woke". Mer mediehysteriet rundt dem, som at folk nesten lata som at Black Panther var den første superheltfilmen om svarte noensinne og at den fikk en haug med oscarnominasjoner inkludert beste film selv om det bare var en helt middels Marvel-film. Likte egentlig Captain Marvel bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (26 minutter siden):

Når de innfører kjønnsnøytrale kategorier for å være progressive, men så blir det galt likevel siden bare menn blir nominert 🤣

 

327153660_3336670623326632_957414417253372979_n.jpg

Det skal nok mer til før de innrømmer at de har misforstått noe grunnleggende. Dersom ens mottiltak mot patriarkatet ikke virker er det fordi patriarkatet korrigerer. ikke fordi de tok feil om patriarkatet.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (12 timer siden):

 

Når det kommer til Velma serien, så synes jeg han kommer med flere gode poeng her. Det er selvfølgelig helt ok at en serie har et ideologisk synspunkt, men problemet er når ideologien blir historien man skal fortelle. 

Dette summerer jo opp dagens underholdningstrend veldig bra. She-Hulk, anyone? ...alt nyere Marvel, egentlig. Og alt nyere Disney og Lucasfilm, for å nevne de mest åpenbare. Mulan er jo et fantastisk eksempel. Og nyere Wonderwoman fra DC.

Det mangler ikke på eksempler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...