Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Mitt morsmål er amerikansk, jeg har blitt kjent med ordet helt siden jeg deltok i whitewashing på ungdomskolen en gang når svarte ikke fikk lov å gå på min hvit skole.

Whitewashing skjer i hovedsak fordi det ikke finnes en asiatisk Brad Pitt.   Det finnes ikke en asiatisk Brad Pitt i hovedsak fordi whitewashing skjer.  Hvordan endrer vi dette uendelig løkke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Mitt morsmål er amerikansk, jeg har blitt kjent med ordet helt siden jeg deltok i whitewashing på ungdomskolen en gang når svarte ikke fikk lov å gå på min hvit skole.

Whitewashing skjer i hovedsak fordi det ikke finnes en asiatisk Brad Pitt.   Det finnes ikke en asiatisk Brad Pitt i hovedsak fordi whitewashing skjer.  Hvordan endrer vi dette uendelig løkke?

Ditt morsmål er vell da engelsk? Min bestemor var også fra USA, men ganske sikker på at hennes morsmål var engelsk. Finnes det en svart Brad Pitt? Det finnes nok bare en Brad Pitt og han regnes nok som hvit. Men måtte de ha med Brad Pitt? Rollen kunne vært spilt av Donnie Yen, 

Det at du har deltatt i whitewashing på ungdomskolen gjør det ikke nødvendigvis rett. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (44 minutter siden):

Ditt morsmål er vell da engelsk? Min bestemor var også fra USA, men ganske sikker på at hennes morsmål var engelsk.

Sier du det!

 

Sitat

Finnes det en svart Brad Pitt? finnes nok bare en Brad Pitt og han regnes nok som hvit. Men måtte de ha med Brad Pitt?

Brad Pitt er en superstjerne i Hollywod,  jeg kjenner ingen asiatiske superstjerner.  Holllywood generellt vill ha skuespillere som tjener dem mer penger og superstjerner gir dem bedre sjanse til å tjene bra penger.  Det blir vanskelig for minoriteter å bli superstjerner når de fleste karakterene er hvite og når det finnes gode roller skrevet for minoriteter så velger Hollywood ofte å whitewash med hvite superstjerner.  Det er et godt eksempel av systemisk rasisme.

Sitat

Det at du har deltatt i whitewashing på ungdomskolen gjør det ikke nødvendigvis rett. 

Selvsagt.  Det som er ironisk er at ungdomskolen min er 90% svarte og jeg er sikkert at George Washington og Thomas Jefferson karakterene på skolens skuespillene blackwashes.   Ungdomskolen min ble 90% svarte fordi hvite folk i småbyen min bygde sin egen privat skole for å unngå blandingen av fattige og rike elever.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Sier du det!

Jeg kjenner ingen asiatiske superstjerner. 

Du som sier at morsmålet ditt er amerikansk ikke jeg. 

Hva som gjør noen til superstjerne vet ikke jeg, men finnes flere amerikanske skuespillere med asiatisk opphav.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:American_male_actors_of_Asian_descent

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:American_actresses_of_Asian_descent

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Du som sier at morsmålet ditt er amerikansk ikke jeg. 

Etymologien til ordet whitewashing når det gjelder film og TV er amerikansk og det var derfor jeg spøkte jeg litt med å si at jeg snakket amerikansk.  Jeg kan også snakke litt Canadian,  Cincinnatian , Hoosier og North Carolinian fordi jeg kjenner dialektene veldig godt.  Jeg ble misforstått i Norge av og til pga uttrykk og ord som kom med dialekten min hadde ingen rundt meg hørt om .

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (24 minutter siden):

Du som sier at morsmålet ditt er amerikansk ikke jeg. 

Hva som gjør noen til superstjerne vet ikke jeg, men finnes flere amerikanske skuespillere med asiatisk opphav.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:American_male_actors_of_Asian_descent

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:American_actresses_of_Asian_descent

Jeg finner bare en asiatisk skuespiller i topp 100 og han er kjent som supporting actor, ikke en leading man.

https://www.the-numbers.com/box-office-star-records/worldwide/lifetime-acting/top-grossing-leading-stars

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 timer siden):

Whitewashing skjer i hovedsak fordi det ikke finnes en asiatisk Brad Pitt.   Det finnes ikke en asiatisk Brad Pitt i hovedsak fordi whitewashing skjer.  Hvordan endrer vi dette uendelig løkke?

Hvis du ser på skuespillere så må man være temmelig rase-sentrisk for å tenke at hudfargen deres er det mest oppsiktsvekkende.

Hva med den påfallende graden av vakre trekk, perfekte tenner, struttende muskler og pupper, selv når de begynner å komme litt opp i årene? Hvorfor er det så mye verre at en mørk mann mangler representasjon i Hollywood, enn at de 99% av oss (lyse så vel som mørke) som er kvapsete, har hengepupper, skeive tenner, vassent blikk, kontor-muskler, plattfot og duknakke mangler representasjon? Du later til å abonnere på en filosofi hvor "rase" er den viktigste egenskapen ved et menneske. Jeg savner en rettferdiggjøring av dette, annet enn at dette er et estetisk valg du har tatt, all den tid vi f.eks. har gode data på at overvekt er et større sosialt stigma blant små barn enn etnisk minoritets-tilhørighet.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 timer siden):

Hvis du ser på skuespillere så må man være temmelig rase-sentrisk for å tenke at hudfargen deres er det mest oppsiktsvekkende.

Hva med den påfallende graden av vakre trekk, perfekte tenner, struttende muskler og pupper, selv når de begynner å komme litt opp i årene? Hvorfor er det så mye verre at en mørk mann mangler representasjon i Hollywood, enn at de 99% av oss (lyse så vel som mørke) som er kvapsete, har hengepupper, skeive tenner, vassent blikk, kontor-muskler, plattfot og duknakke mangler representasjon? Du later til å abonnere på en filosofi hvor "rase" er den viktigste egenskapen ved et menneske. Jeg savner en rettferdiggjøring av dette, annet enn at dette er et estetisk valg du har tatt, all den tid vi f.eks. har gode data på at overvekt er et større sosialt stigma blant små barn enn etnisk minoritets-tilhørighet.

-k

Hvis spørsmålet er hvorfor det ikke finnes asiatiske superstjerner så er trekk/tenner/muskler relevant bare hvis du mener asiatere har mer problemer med dette enn andre raser.  Spørsmålet var ikke hvorfor de fleste av oss ikke får bli superstjerner.

Jeg mener forresten at  rase er meget langt fra den viktigst egenskap når det gjelder  skuespillerers sukksess og liv generellt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (20 minutter siden):

Spørsmålet var ikke hvorfor de fleste av oss ikke får bli superstjerner.

Jeg mener at du stiller deg selv (og oss andre) feil spørsmål, og derfor kommer til irrelevante konklusjoner. Etter alt å dømme fordi du har gravd deg ned i et hull hvor rettferdighet og et godt samfunn handler bare om rase.

Tror du at denne kraft-karen "mangler asiatisk representasjon" og føler at han ikke kan komme noen vei i samfunnet fordi an ikke ser flere av disse vakre (asiatiske) jentene på film? Eller tror du at det er helt andre årsaker til at han evt er lei seg når han er alene om kvelden, eller at han evt fremstår som uambisiøs i arbeidslivet?

-k

39304844-overweight-asian-guy-sitting-on-the-couch-with-remote-in-hand-trying-to-watch-some-tv.jpg

main-qimg-1c6734f707a1412664e13437ddd4df7a-lq.jpeg

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 5.1.2023 den 17.33):

Whitewashing skjer i hovedsak fordi det ikke finnes en asiatisk Brad Pitt.   Det finnes ikke en asiatisk Brad Pitt i hovedsak fordi whitewashing skjer.  Hvordan endrer vi dette uendelig løkke?

Det fantes ikke en ikke-asiatisk Bruce Lee heller. Eller en hvit Samuel L Jackson. Glimrende talent eller skuespillere blir jo på en måte sin egen merkevare og det er ikke bare bare å bytte de ut med andre skuespillere uansett hvilken hudfarge de har.  Så neppe noe eksempel på white-washing det der.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at du stiller deg selv (og oss andre) feil spørsmål, og derfor kommer til irrelevante konklusjoner. Etter alt å dømme fordi du har gravd deg ned i et hull hvor rettferdighet og et godt samfunn handler bare om rase.

-k

Er tråden om fat shaming eller woke oppførsel i underholdningsindustrien?  Tråden er ikke om meg og hva du/jeg tror mine verdier er og hvorfor du har forakt mot meg.  Jeg mener, forresten at rettferdighet gjelder mye mer enn rase.  Disse problemer sjelden diskuteres i norsk debattfora kanskje fordi dere har allerede løst disse sakene og det finnes lite uenighet til å diskutere.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Det fantes ikke en ikke-asiatisk Bruce Lee heller. Eller en hvit Samuel L Jackson. Glimrende talent eller skuespillere blir jo på en måte sin egen merkevare og det er ikke bare bare å bytte de ut med andre skuespillere uansett hvilken hudfarge de har.  Så neppe noe eksempel på white-washing det der.

Glimrende talent må ha sjansen til å vise sin talent.  Whitewashing og Hollywoods tendensen til å satse på velkjent talent hindrer denne sjansen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (24 minutter siden):

Glimrende talent må ha sjansen til å vise sin talent.  Whitewashing og Hollywoods tendensen til å satse på velkjent talent hindrer denne sjansen.

I Norge også så er det mange av de velkjente navnene som går igjen. Dette fordi det oppleves trygt og godt for publikum å komme og se filmen når det er velkjente ansikt man kjenner igjen fra tidligere gode opplevelser. (Dessverre er mange av billettkjøperne så enkle)

Det har nok heller ingenting med "whitewashing" å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

I Norge også så er det mange av de velkjente navnene som går igjen. Dette fordi det oppleves trygt og godt for publikum å komme og se filmen når det er velkjente ansikt man kjenner igjen fra tidligere gode opplevelser. (Dessverre er mange av billettkjøperne så enkle)

Det har nok heller ingenting med "whitewashing" å gjøre.

 Alle har problemet at Hollywood satser på de velkjente, bare minoriteter har dette problemet + whitewashing.   Både problemer bidrar til manglende representasjon 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (31 minutter siden):

Er tråden om fat shaming eller woke oppførsel i underholdningsindustrien? 

Det er vanskelig å diskutere woke hvis det ikke skal være adgang til å foreslå at det er feil løsning på feil problem. Da får man lage en tråd hvor alle wokerene klapper hverandre på ryggen med hvor flinke de er.

Sitat

Tråden er ikke om meg og hva du/jeg tror mine verdier er og hvorfor du har forakt mot meg. 

Tenker du at innlegget var foraktfullt? Jeg mener at du tar feil og at du bruker mye tid på å fronte en vinkling som er uheldig. Det betyr ikke at jeg forakter deg.

Sitat

Jeg mener, forresten at rettferdighet gjelder mye mer enn rase.  Disse problemer sjelden diskuteres i norsk debattfora kanskje fordi dere har allerede løst disse sakene og det finnes lite uenighet til å diskutere.  

Det diskuteres mye rart i Norske nettfora. Noe av det rareste et at vi er så lettpåvirkelige at noen av oss helt ukritisk tar til seg en Amerikansk virkelighet og argumenterer for å importere problem og foreslått løsning.

Det finnes både etnisk hat og tjukkas-hat, gamlis-hat, spekter-hat og mye annet grums i Norge.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (38 minutter siden):

Glimrende talent må ha sjansen til å vise sin talent.  Whitewashing og Hollywoods tendensen til å satse på velkjent talent hindrer denne sjansen.

Men handler det bare om talent da? Jeg mener... Hvis du har en eksepsjonelt god asiatisk skuespiller, som ser ut som en million, så vil det uansett ikke gå an å caste vedkommende til å feks spille Obama?  Og hvis man ser på demografien i USA, så er det jo en veldig lav andel av mennesker med asiatiske aner der. Det er jo naturlig at filmer som lages i USA gjenspeiler demografien? 

Omhandler filmen hendelser eller historie fra Asia, så er det naturlig å ha asiatiske skuespillere
Omhandler filmen hendelser eller historie fra India, så er det naturlig å ha indiske skuespillere. 

image.png.dea9070000d654b0f543079984fbd841.png

 

Det er vel ikke så utrolig rart at det ikke er mange asiatiske skuespillere på topplisten i USA, men det burde absolutt gjenspeile demografien og kanskje vært fler? 

 

 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (13 minutter siden):

Vent, er bare 12% av innbyggerne i USA svarte? Man skulle jo tro det var 50% når man ser nyere filmer 🤣

Skulle tro de var nær 19% -- som er representasjonen deres i film.
Men 12% er av afrikansk opprinnelse -- mens de som er halvt afrikansk er 6%.
Obama, for referanse, er halvt afrikansk og halvt hvit.

De har en tendens til å regnes som fargede, så 18% vs 19% er temmelig riktigL
Latin-amerikanere er dog fremdeles svært underrepresentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Det er vanskelig å diskutere woke hvis det ikke skal være adgang til å foreslå at det er feil løsning på feil problem. Da får man lage en tråd hvor alle wokerene klapper hverandre på ryggen med hvor flinke de er.

Kritikk av woke er helt OK i en tråd om woke oppførsel.  Diskusjon om andre problemer som ikke dreier seg rundt wokeness er irrelevante.  Det er et grunnleggende prinsipp i en saklig debatt og hindrer ingen saklig kritikk om wokeness.

Sitat

Tenker du at innlegget var foraktfullt? Jeg mener at du tar feil og at du bruker mye tid på å fronte en vinkling som er uheldig. Det betyr ikke at jeg forakter deg.

Hvor mye tid jeg bruker på noe er irrelevant.  Sakene dreier seg ikke rundt meg og hvilke saker jeg mener er viktigere enn andre.  Det er argumentene mine og deres kvalitet eller manglende kvalitet som burde diskuteres.    

Sitat

 

Det diskuteres mye rart i Norske nettfora. Noe av det rareste et at vi er så lettpåvirkelige at noen av oss helt ukritisk tar til seg en Amerikansk virkelighet og argumenterer for å importere problem og foreslått løsning.

Det finnes både etnisk hat og tjukkas-hat, gamlis-hat, spekter-hat og mye annet grums i Norge.

 

Jeg snakker ikke om problemene du nevner (hat).  Det finnes problemer jeg ville løse i USA som er langt viktigere men som sjelden diskuteres i disse fora.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...