jjkoggan Skrevet i går, 19:29 Skrevet i går, 19:29 DukeNukem3d skrev (11 minutter siden): Egentlig ikke, det betyr bare at pakistanere har klart å skaffe seg et dårlig rykte... Systemisk/strukturell rasisme betyr jo at politikerne har rigget det til for å sette minoriteter opp til å feile. Men det har de da vitterlig ikke gjort, norske politikere kaster jo penger etter alle mulige løsninger i håp om at minoriteter lykkes. Vi har ingen systematisk rasisme i Norge, vi er et av verdens minst rasistiske land. Men det er nok mye systemisk rasisme i Pakistan f.eks. Du er ikke istand til å vurdere hvor rasistiske noe er hvis du mener rasediskriminering har ingenting å gjøre med rasisme. 3 1
fredrik2 Skrevet i går, 20:54 Skrevet i går, 20:54 Läste lite i rapporten om idretten https://www.idrettsforbundet.no/contentassets/d68e80a40ec14d07983a554ecdd50ed3/2021_64_kristiansen-sonne-1.pdf I det närmaste meningslös skulle jag si. Kan ikke se at de faktiskt visar på något problem men lite rasism finns det sikkert. Det som är intressant och förväntat är att man som vanligt ser på resultatet, antalet utövare, antalet ledare etc. Når då inte alla grupper er lika inkluderade så antar man eller ser i alla fall möjlighet att orsaken är strukturell rasism eller diskriminering. Det intressanta er nu hur man försöker lösa detta med viktigheten av att ta upp rasism i diverse reglement, införa projekt för att få fler men minoritets backgrund och sånt. I kort för att idretten ska bli av med den "strukturella rasismen" så må man införa en massa forskjells behandling för att försöka få med vissa grupper. Det er alltså inte tillräckligt att skidklubben er helt neutral till etnisitetet i alla led och låter alla ha samma möjlighet. Man må göra en ekstra insatts att få tag i folk med etnisk bakgrund. Att de fra Somalia eller Pakistan kanske inte er lika intresserade av att konkurrera på ski ignoreras. Har hållit på med idrett själv både som utövare och ledare och det är för de flesta idrettene förutom fotball och kanske handball tillräckligt vansklig att få tag i barn og unga utan att försöke övertyga barn och andra som inte ens er speciellt intresserade av att vara med. I många idretter er det också redan en relativt ojämn demografi hvis man bara ser på etniskt norska barn baserat på hvor de bor, föräldrars utdanning, inkomst och intressen. 1 2
VifteKopp Skrevet i går, 21:03 Skrevet i går, 21:03 fredrik2 skrev (8 minutter siden): Det intressanta er nu hur man försöker lösa detta med viktigheten av att ta upp rasism i diverse reglement, införa projekt för att få fler men minoritets backgrund och sånt. I kort för att idretten ska bli av med den "strukturella rasismen" så må man införa en massa forskjells behandling för att försöka få med vissa grupper. Det er alltså inte tillräckligt att skidklubben er helt neutral till etnisitetet i alla led och låter alla ha samma möjlighet. Man må göra en ekstra insatts att få tag i folk med etnisk bakgrund. Att de fra Somalia eller Pakistan kanske inte er lika intresserade av att konkurrera på ski ignoreras. Utilsiktet diskriminering skal løses med tilsiktet diskriminering! 3
Fatninja Skrevet i går, 21:04 Skrevet i går, 21:04 1 hour ago, jjkoggan said: Du er ikke istand til å vurdere hvor rasistiske noe er hvis du mener rasediskriminering har ingenting å gjøre med rasisme. Du er etnisk pakistaner ikke sant? Hva tenker du om din egen kultur? Mener du den er fri for å preferere andre pakistanere over nordmenn? Eller thaier for den saks skyld? 4
jjkoggan Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Fatninja skrev (19 minutter siden): Du er etnisk pakistaner ikke sant? Hva tenker du om din egen kultur? Mener du den er fri for å preferere andre pakistanere over nordmenn? Eller thaier for den saks skyld? Jeg har ingen pakistansk bakgrunn, bare engelsk, tysk og irsk som er ganske typisk her i Ohio. Jeg er annen generasjon innvandrer til USA siden bestefaren min vandret inn fra England i 1903. 6
Fatninja Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 25 minutes ago, jjkoggan said: Jeg har ingen pakistansk bakgrunn, bare engelsk, tysk og irsk som er ganske typisk her i Ohio. Jeg er annen generasjon innvandrer til USA siden bestefaren min vandret inn fra England i 1903. Det var overraskende og interessant. Hva er årsaken til at du henger på et lite obskurt norsk diskusjonsforum og er i stand til å kommunisere så bra på skriftlig norsk da? 4
Duriello Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden jjkoggan skrev (33 minutter siden): Jeg har ingen pakistansk bakgrunn, bare engelsk, tysk og irsk som er ganske typisk her i Ohio. Jeg er annen generasjon innvandrer til USA siden bestefaren min vandret inn fra England i 1903. Pass på så Ice ikke finner deg nå da.. 2
DukeNukem3d Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) jjkoggan skrev (2 timer siden): Du er ikke istand til å vurdere hvor rasistiske noe er hvis du mener rasediskriminering har ingenting å gjøre med rasisme. Det er få land det er så lite rasediskriminering i som i Norge. Vi har til og med lover som beskytter mot det. Vi er et av verdens minst rasistiske land og at vi har "systematisk rasisme" her er selvsagt bare tøv, politikerne fra Rødt til FRP retter opp i alt sånt hvis de kommer over det. Systematisk rasisme er for Russland, muslimske land, India og sikkert Kina m.fl Endret 22 timer siden av DukeNukem3d 2
jjkoggan Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Fatninja skrev (39 minutter siden): Det var overraskende og interessant. Hva er årsaken til at du henger på et lite obskurt norsk diskusjonsforum og er i stand til å kommunisere så bra på skriftlig norsk da? Hensikten min er å Forbedre norsket mitt Lære hva noe nordmenn mener om politiske saker, særlig amerikansk politikk 3
jjkoggan Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden DukeNukem3d skrev (21 minutter siden): Det er få land det er så lite rasediskriminering i som i Norge. Vi har til og med lover som beskytter mot det. Vi er et av verdens minst rasistiske land og at vi har "systematisk rasisme" her er selvsagt bare tøv, politikerne fra Rødt til FRP retter opp i alt sånt hvis de kommer over det. Systematisk rasisme er for Russland, muslimske land, India og sikkert Kina m.fl Ingen land er uten noe strukturelle rasisme, noe land er bare bedre i å kjempe imot det. Vi blir aldri helt kvitt av fremmedfrykt og fordommer. 2 2
DukeNukem3d Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Strukturell rasisme kan umulig være "at noen innbyggere har fordommer og fremmedfrykt". Det gir jo ingen mening. Men isåfall har dere selvsagt rett, da har ALLE land strukturell rasisme og det er et problem som er helt umulig å bli kvitt. Men det er også et problem som antagelig vil gjelde omtrent alle kategorier av innbyggere. Alt fra hudfarge, religion, utseende, politisk orientering, røyker/ikke røyker etc. Strukturell rasisme må jo bety at det er noe i selve systemet vårt som diskriminerer visse minoriteter eller setter dem opp for failure. Ingenting slikt finnes i Norge. 2
fredrik2 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 8 minutes ago, jjkoggan said: Hensikten min er å Forbedre norsket mitt Lære hva noe nordmenn mener om politiske saker, særlig amerikansk politikk Hur mye erfarenhet har du av Norge? Har du for eksempel varit ledare i en norsk idrettsklubb? Har du överhuvudtaget noen erfarenhet av Norge? Jag spør för du verkar ha väldigt mye åsikter om hur det är i Norge samtidigt som du för det mesta verkar skriva implicit om USA når vi diskuterar Norge. 5 minutes ago, jjkoggan said: Ingen land er uten noe strukturelle rasisme, noe land er bare bedre i å kjempe imot det. Vi blir aldri helt kvitt av fremmedfrykt og fordommer. Ja, med den vissa definitioner av strukturel rasism så stämmer det. Men det kanske er en ide at tänka på at man kan vara nöjd noen gang eller i alla fall ikke fokusera på det hela tiden. Personligen tycker jag det blir helt meningslöst hvis man ska fokusera på rasism och en del annat väldigt ofta når det faktiskt är rätt bra och på många sätt blir bättre och bättre. Om allt er rasism, som det ibland verkar som det er, så er det möjligt att man faktiskt missar det som är rasism och dåligt. Strukturel rasism inom idretten tror jag er ett minimalt problem i Norge och den artikeln gjorde inget för att visa att det faktiskt er ett problem men det finns samtidigt en del uppenbar rasism som att man skriker åt fotballsspillere. Vad är då fördelen med att påstå att den etniska skjevfördelningen i många idretter kan vara ett tegn på strukturel rasism? Man hittar på ett problem istället för att försöka lösa problemen som finns. 2
fredrik2 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 3 minutes ago, DukeNukem3d said: Strukturell rasisme kan umulig være "at noen innbyggere har fordommer og fremmedfrykt". Det gir jo ingen mening. Men isåfall har dere selvsagt rett, da har ALLE land strukturell rasisme og det er et problem som er helt umulig å bli kvitt. Men det er også et problem som antagelig vil gjelde omtrent alle kategorier av innbyggere. Alt fra hudfarge, religion, utseende, politisk orientering, røyker/ikke røyker etc. Strukturell rasisme må jo bety at det er noe i selve systemet vårt som diskriminerer visse minoriteter eller setter dem opp for failure. Ingenting slikt finnes i Norge. Det första du skriver verkar vara definitionen som man bruker. Hvis en etnisk grupp har noen som helst nackdel i ett land baserat på vad individer (norska alltså) som grupp gör så är det strukturel rasism. Så lite fordommar och skeptisism er tillräckligt. Så om många nordmen blir skeptiska till USA på grund Trump och deras politik och det gör att man velger att i snitt ikke ansätte amerikaner lika ofta som andra så är det strukturel rasism. 1 1
Fatninja Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 22 minutes ago, jjkoggan said: Hensikten min er å Forbedre norsket mitt Lære hva noe nordmenn mener om politiske saker, særlig amerikansk politikk Forbedre norsken min, heter det forresten , men generelt skriver du norsk på et veldig høyt nivå Dette virker for å være et diskusjonsforum med unormalt stor takhøyde og relativ anonymitet, så da vil du vel kunne få et relevant bilde av hva folk faktisk mener og ikke bare later som de mener utad. Er det en del av et studie? Jeg antar du ikke gidder å gjøre dette fordi du forguder Norge liksom? 3
Red Frostraven Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) VifteKopp skrev (På 8.1.2026 den 11:27 PM): Nå er dette noen år siden - så jeg har ikke detaljene helt klart for meg - men såvidt jeg husker klarte aldri denne rapporten å bevise at underrepresentasjonen av minoriteter i enkelte idrettsgrener skyldtes strukturell rasisme. Hvordan gikk det med deltagelsen etter at de iverksatte tiltak mot strukturell rasisme? Er deltagelsen blant minoriteter økt..? Økonomiske barrierer er del av strukturell rasisme, i tillegg til å være del av hva som definerer øvrige klasseskiller. https://www.imdi.no/tall-og-fakta/tall-om-integreringen-i-norge/indikatorrapport-2025/sosial-integrering/ I forbindelse med idrettslaget mitt jobber jeg med inkludering og rekruttering. Og jeg liker å hjelpe folk med forskrudde forestillinger å komme inn på mer normale og fornuftige tankemønstre om verden de lever i, enten det gjelder selvbilde og utseende, sosial vs. antisosial atferd, samt kunnskap om verden og politikk -- som er grunnen til at jeg engasjerer meg mot misinformasjonen bak anti-woke og mot populistisk retorikk fundert på misinformasjon og spredning av løgner om vitenskap. Det er mye rare forestillinger om strukturell rasisme de siste par sidene som kommer rett ut av høyrepopulistisk misinformasjon. Selv Erna Solberg og Høyre vet at strukturell rasisme er et problem i Norge; Det er ikke fordi de har blitt fortalt at det er slik og tror på det uten å tenke selv -- det er fordi de ikke er grovt misinformerte av populister av hva ord betyr, og ei heller misinformert om hva som er reelle problemer i samfunnet. https://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg-om-strukturell-rasisme-det-finnes-i-samfunnet-vart/s/12-95-3424126919 Hun vet dog at fagbegrepet er tabubelagt -- politisk ukorrekt for politiske høyre -- nettopp fordi folk har forestillinger om hva strukturell rasisme er, fra tullinger og idioter som sprer eller gjentar misinformasjon. Som er det generelle problemet som definerer disse debattene: Folk blir lurt om tema de selv ikke har gode kunnskaper om. Det er ingen symmetri overhode, ingen 'begge sider'. --- Enhver forestilling om at woke er et problem bør sammenligne tilfeller av 'woke' hvor fagfolk de kjenner -- eller på forumet -- faktisk er enige om at det konkrete eksempelet er et problem som skyldes ideologi, og se hvor mange tilfeller fordelt på antall år i eget land det faktisk finnes eksempler på reelle problemer. For Norge så har vi jo absolutt ingen reelle tilfeller av at 'woke' har gått for langt. Vi har et tilfelle av at Discovery valgte å fjerne Nissene Over Skog og Hei i rett over en uke på grunn av påstander om at den ble oppfattet rasistisk av noen blant publikum, som den absolutte toppen. Er det galt av dem å oppfatte serien rasistisk? Omtrent like galt som å bli støtt av OL-seremonien i Paris. Så hvorfor lage et så stort nummer ut av hva som var et valg Discovery gjorde? Det har jo aldri vært noen nye tilfeller verdt å diskutere, all den tid det ikke finnes faglig grunnlag for å kalle noe annet etter det 'woke', per alternative høyre/MAGA sin definisjon. (Raymond Johansen sin mening er jo irrelevant, uansett hvor mye man skulle ønske at han var relevant aktør når det kommer til amerikansk kultur -- spesielt når det kommer til denne tråden, hvor praktisk talt ingenting som tas opp faktisk er 'strenge regler for hva som er lov til å mene' -- og hvor det generelt er anti-woke som har strenge regler for hva som er lov til å mene, og ikke evner å ta til seg ny faktuell informasjon.) --- Innen medieindustrien så ser du i de første sidene hvordan forestillingene til Trump-supportende amerikansk anti-woke debunkes av medieindustriens insidere her i Norge. Som jo er hva anti-woke faktisk er -- konservativ anti-vitenskapelig, anti-liberal, anti-feministisk anti-akademisk og anti-journalistisk propaganda, ment å støtte Trump og Putin, og andre høyreradikale og autoritære nasjonalister i Europa, gjennom misinformasjon om at alle disse fiendegruppene deres er korrupte -- alle som forsøker å formidle faktuell kunnskap om politikk og samfunn og verden vi lever i. Hvis man ser på kildene som er anti-woke vil det alltid være søppel og folk som ikke faktisk har faglig relevans for problemstillingen de formidler påstander om. https://www.nature.com/articles/s41586-024-07942-8 Endret 14 timer siden av Red Frostraven 3 2
fredrik2 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hvis man nu pratar idrett. Vems ansvar är det att försöka få med minoritets grupper? Pappan eller mamman som är skitrener på dugnad eller de i minoritetsgrupperna själva? Är det verkligen de i klubbarna som har ett ansvar i att försöka rekrutera utövare utifra etnisisitet jämfört med att gi alla lika stora möjligheter?
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden fredrik2 skrev (19 minutter siden): Är det verkligen de i klubbarna som har ett ansvar i att försöka rekrutera utövare utifra etnisisitet jämfört med att gi alla lika stora möjligheter? Ansvar neppe, men i deres beste interesse? Helt klart. 3
fredrik2 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Förövrig tycker jag det jag läste i går om idretten var ett bra eksempel på woke (men orkar inte med hundratals inlägg om det ordet igen). Rapporten startar med Floyd saken och att man har fått upp ögona för all rasism inom norsk idrett tillslut. Så man anser man har hittat ett nytt område där man ropa om rasism. Når man sen läser det de skriver, tar har med sin egen erfaring och lite logik så verkar grunlagget vara väldigt tynt för att påstå noe om noen strukturel rasism eller något stort rasism problem inom norsk idrett. Er bara ett alvarligare och tydligare eksempel på nissene. Noen gör allt för att vara mest politiskt korrekt och tror sig har funnet rasism som de sen ropar högt om. De flesta andra förstår inget alls och desta mer man sätter sig in i saken blir den bara tynnare och tynnare.
fredrik2 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 2 minutes ago, skaftetryne32 said: Ansvar neppe, men i deres beste interesse? Helt klart. Varför skulle det vara i deras beste intresse at försöka rekrutera folk fra nya grupper? Är ju inte ens sikkert att man med en enda ny aktiva utövare trots en massa jobb. (Greit, självklart skulle det vara bra hvis alla idretter har lik fördelning av utövare men i praktiken handlar det om vad man får till och om man då försöker rekrutera fra grupper som inte har kulturen fra idretten så riskerar man bara att kasta bort tid och resurser och den lilla ändringen skulle inte göra idretten bättre.)
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden fredrik2 skrev (Akkurat nå): Varför skulle det vara i deras beste intresse at försöka rekrutera folk fra nya grupper? Är ju inte ens sikkert att man med en enda ny aktiva utövare trots en massa jobb. Fordi disse idrettsklubbene er en del av samfunnshelsen, jo flere vi får med i aktivitet jo bedre for samfunnsøkonomien, og det er klart ingen aktivitet i det hele tatt betyr jo at idrettsklubben ikke eksisterer, ingen aktivitet ingen eksistens. Om det er nye eller gamle grupper er helt uinteressant. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå