Gå til innhold

Jo da, skjermbruk er en fare i trafikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså.. Dette er vel ikke en diskusjon engang.

En diger tablet som gir deg popups og lar deg lese/skrive meldinger og bruke alle mulige apper mens du kjører. Veldig trafikksikkert.

Husker det var klaging om at dashcams skapte dårlig sikt og utgjorde en risiko for noen år siden. Rart når de gjerne sitter bak speilet o.l. Men en diger skjerm konstant i syndfeltet, det er det ikke alvorlig snakk om før nå?

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Obligatorisk "No shit, Sherlock".

(Nesten) Like farlig som å trykke på mobil, se på medpassasjer ved siden av sjåfør, se på passasjerer i baksetet (m/u speil), kikke ut vinduet for den vakre utsikten eller å peke og le av hesten som står på taket på fjøset der borte.

Slike skjerme burde ha automatisk kjøremodus der kun nødvendige funksjoner med store ikoner er tilgjengelig: temperatur, vifter volumknapp(er), neste/forrige sang og et lite vindu med gps/maps.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Skjermer har vært gjennom en klassisk hype-kurve hvor fler og fler produsenter har overgått hverandre i bling og størrelse inntil de fleste nå har skjønt at det er er en billig, lite brukervennlig og lite estetisk tiltalende erstatning for fysiske knapper.

Noen unntak har det vært. Mazda var på topp i undersøkelsen fra tyske ADAC.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Mange biler med stor skjerm har vel også en fungerende stemmestyring. Å lære seg å bruke denne vil kanskje hjelpe på. Jeg bruker den i hvert fall ofte til ting som navigasjon, musikkstyring, telefon/sms (både sende og motta) og klima/komfortfunksjoner som sete- og rattvarme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En kan ikke bare ta med farene med skjermene, uten å ta med bidragene de har gitt til å bedre sikkerheten.  Det var for eksempel ikke spesielt trygt å kjøre rundt i en ukjent by med papirkart, mens en prøvde å lese gateskiltene.  Eller å lete etter kassetter i hanskerommet. Manuell giring kan også ta betydelig av oppmerksomheten for uerfarne førere. Så da blir det gitt spesifikk opplæring i det. Tilsvarende må en også lære seg å bruke en skjerm på en god måte. Og her tror jeg opplæringen er mangelfull. 

Blikket skal vandre mellom kjørebane, sideveier, fotgjengere, skilt, speil, speedometer osv.,, og altså såvidt innom skjermen i korte øyeblikk om gangen. Da går det helt fint.

Det som også kommer nå er kamera som sjekker hvor føreren har blikket. Så da kan en jo bare la skjermen gå i svart hvis føreren låser blikket på den for lenge. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (26 minutter siden):

En kan ikke bare ta med farene med skjermene, uten å ta med bidragene de har gitt til å bedre sikkerheten.  Det var for eksempel ikke spesielt trygt å kjøre rundt i en ukjent by med papirkart, mens en prøvde å lese gateskiltene.  Eller å lete etter kassetter i hanskerommet. Manuell giring kan også ta betydelig av oppmerksomheten for uerfarne førere. Så da blir det gitt spesifikk opplæring i det. Tilsvarende må en også lære seg å bruke en skjerm på en god måte. Og her tror jeg opplæringen er mangelfull. 

Blikket skal vandre mellom kjørebane, sideveier, fotgjengere, skilt, speil, speedometer osv.,, og altså såvidt innom skjermen i korte øyeblikk om gangen. Da går det helt fint.

Det som også kommer nå er kamera som sjekker hvor føreren har blikket. Så da kan en jo bare la skjermen gå i svart hvis føreren låser blikket på den for lenge. 

Ir kamera som følger øynene har eksistert lenge.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (3 minutter siden):

Gir ingen meining at å fikle med ein mobil gir heftige bøter, men å fikle med ein skjerm i bilen er heilt ok.
Jo meir som blir styrt utan fysiske nappar og hjul jo meir tid må ein bruke for sjå kva ein driv med.

Ja, for mobiltelefoner med fysiske taster er jo sikkert untatt forbudet i bil, de er vel ikke farlige i det hele tatt, bare de med touchskjermer som er forbudt? 

En del biler har god utforming av knapper og skjermer, og en del biler er elendige. Dette gjelder både elbiler og fossilbiler, skjermer og knapper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (36 minutter siden):

En kan ikke bare ta med farene med skjermene, uten å ta med bidragene de har gitt til å bedre sikkerheten.  Det var for eksempel ikke spesielt trygt å kjøre rundt i en ukjent by med papirkart, mens en prøvde å lese gateskiltene.  Eller å lete etter kassetter i hanskerommet. Manuell giring kan også ta betydelig av oppmerksomheten for uerfarne førere. Så da blir det gitt spesifikk opplæring i det. Tilsvarende må en også lære seg å bruke en skjerm på en god måte. Og her tror jeg opplæringen er mangelfull. 

Blikket skal vandre mellom kjørebane, sideveier, fotgjengere, skilt, speil, speedometer osv.,, og altså såvidt innom skjermen i korte øyeblikk om gangen. Da går det helt fint.

Det som også kommer nå er kamera som sjekker hvor føreren har blikket. Så da kan en jo bare la skjermen gå i svart hvis føreren låser blikket på den for lenge. 

Enig i det, å lete rundt i hanskerommet etter riktig CD var definitivt ikke trafikksikkert. Mye sikrere med et par-tre trykk for å velge Spotify playliste, mens bilen kjører seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderne UI-designere for biler har helt mistet sin Fingerspitzengefühl...

Det er ikke noen vits i å apologisere dette - når øynene forlater veien mer enn et kort øyekast, går ulykkesfrekvensen altså målbart opp. 

Men jeg tror EUs lovmakeri kommer til å få korrigert dette. På sikt finner vi en balanse som er bedre enn før, men akkurat nå klarer ikke sjåførene holde på oppmerksomheten fordi de har tilgang til og faktisk gjør/forsøker gjøre operasjoner i bilen som ikke lar seg kombinere med å ha øynene på veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man har mange muligheter på skjermen. Virtuelle knapper som er fast plassert kan være omtrent like trygge å bruke som fysiske knapper, man kaster gjerne et kjapt blikk mot en fysisk knapp også for å sikre at man treffer den riktige. Og på skjermen ligger de ofte høyere slik at øynene ikke må flytte seg så langt. 

Men alt som inkluderer multi-nivå menyer samt navigasjon og valg av musikk rører jeg aldri mens jeg kjører. Å skrive inn en destinasjon eller bla i lister kan ta sekunder man ikke har. 

Heldigvis er det to løsninger for å unngå skjermbruk under kjøring, nemlig rattkontroller og stemmestyring. Hvis man gidder å sette seg inn i det styrer stemmen fint klima (temperatur, vifte, avising, bakrutevarmer), setevarme (styrke, selektivt for ett eller alle seter), viskere, lys, musikk og navigasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Enig i det, å lete rundt i hanskerommet etter riktig CD var definitivt ikke trafikksikkert. Mye sikrere med et par-tre trykk for å velge Spotify playliste, mens bilen kjører seg selv.

Det gjør man jo med knappene på rattet? Hva med å omfordele luft ,skifte radiokanal, endre følsomhet på regnsensor, justere sidespeil, sette defroster på fullt, justere traction, sette bilen i sports modus, osv. Noen biler er fullstendig håpløse. Det har jo vist på skadestatistikken 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, RJohannesen said:

Ja, for mobiltelefoner med fysiske taster er jo sikkert untatt forbudet i bil, de er vel ikke farlige i det hele tatt, bare de med touchskjermer som er forbudt?

Det er jo nettopp denne dualiteten der alt er lov bare det er fastmontert, som her utfordres.

Som UI-interessert har jeg vært oppmerksom på denne faren helt fra det ble populært å kutte i fysiske knapper i bilene, men disse tallene er ganske store og det har gått ganske lang tid med ganske lite regulering.

Forbrukerne vil ha Steam og Netflix på skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (3 minutter siden):

Man har mange muligheter på skjermen. Virtuelle knapper som er fast plassert kan være omtrent like trygge å bruke som fysiske knapper, man kaster gjerne et kjapt blikk mot en fysisk knapp også for å sikre at man treffer den riktige. Og på skjermen ligger de ofte høyere slik at øynene ikke må flytte seg så langt. 

Men alt som inkluderer multi-nivå menyer samt navigasjon og valg av musikk rører jeg aldri mens jeg kjører. Å skrive inn en destinasjon eller bla i lister kan ta sekunder man ikke har. 

Heldigvis er det to løsninger for å unngå skjermbruk under kjøring, nemlig rattkontroller og stemmestyring. Hvis man gidder å sette seg inn i det styrer stemmen fint klima (temperatur, vifte, avising, bakrutevarmer), setevarme (styrke, selektivt for ett eller alle seter), viskere, lys, musikk og navigasjon. 

Så når du kjører inn i en tunell og ruten dugger fullstendig på ett sek skal du da si: slå på vindusvisker. Da har du jo kjørt hundre meter i blinde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Herr Akkar said:

man kaster gjerne et kjapt blikk mot en fysisk knapp også for å sikre at man treffer den riktige.

Fysiske knapper: Som på et tastatur setter du fingeren på et fast punkt mens du helt ubevisst beveger deg bort dit du skal, gjennom gjenkjenning av berøringspunkter.

Virtuelle knapper: Du har ingen berøringspunkter og må løpende oppdateres om avstanden mellom fingeren og knappen.

Endret av tommyb
Kan ikke stave.
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...