Gå til innhold

Hevder solceller mellom jernbaneskinnene kan gi like mye energi som fem atomkraftverk. Norske eksperter er skeptiske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For norge sin del.

4.200.000m x 1,4m = 5.880.000m²

X 145 = 852.600.000.

852 megawatt under optimale forhold, noe du ikke får.

Og da uten et eneste mellomrom i panelene.

Med tanke på designet vi ser så skulle det kanskje bare gi 1/4.

213 optimale megawatt. 

Selv med Tyskland sitt 7 ganger større jernbanenett så ligger du ikke godt an sammenlignet med en reaktor på 1300 megawatt.

 

Må ha ganske mye jernbane eller små rektorer for at det skal være mulig å bytte mellom dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er det ikke oppfunnet her, dessuten fungerer det ikke i mørketiden med vinter, heller ikke i nordvendte hellinger og tunneller. Så det så!

Hva med å se på hvor det KAN fungere? Så lite trafikk som det er på lange strekninger i Norge vil det bli lite skygge fra togene, i det minste!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ganske naturlig tanke å begynne å ettergå. Det originale spørsmålet var nok "kan vi gjøre jernbanen energinøytral ved å legge inn solceller på området den beslaglegger?" og så regnet de seg fram til at det kunne gjøres energipositivt. Til slutt skulle budskapet tabloidiseres, og da regnet de det om til fotballbaner... Uhm, atomkraftverk.

Hvis vi ser på Norge spesifikt, kunne det vært interessant å flytte transport bort fra E6 og over på energinøytral/energipositiv jernbane. Siden solcellepanel er en begrenset ressurs hadde det vært mer effektivt å sette opp solcellefarmer langs ekvator og fore verden derfra. Men det handler ikke bare om hvor det er mest optimalt å ha et solcellepanel, men også om hvordan stater selv kan gjøre enkle beslutninger som kan transformere energibehovet enklest.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, NERVI said:

Man har vel et periodisk vedlikehold av pakken også, med komprimering og etterfylling/justering. De må vel fjernes da, om de ikke tåler vibrasjonene og steinstøvet? Og stålstøv fra sliping av skinnene?

Et av de store problemene med solcelleveiene var støv, pollen, løv og annet dritt som la seg på cellene og blokkerte lys. Dette blir neppe noe bedre når man har skinner på hver side til å holde alt samlet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når jeg endelig trodde Dave Jones var ferdig med å debunke Solar Roadways,  så selv de mest ihuga tilhengerne skjønte at veien er en dårlig plassering av skjøre, glatte glassplater...

Nå skal de passere dem i jernbanesporet??!!

Dette er idiotisk av mange årsaker. Jernbanesporet vedlikeholdes regelmessig. Skinnene må slipes, pukken må vaskes, svillene må rettes på osv... Solcellepaneler vil bli dekket av støv og pollen om sommeren, og knust av snøplogen om vinteren.

Normalspor har 1435 mm avstand mellom skinnestrengene, og for å gi klaring til falsen på toghjulet må panelet være smalere.

Ønsker vi mer Buss for Tog?

Det er kjedelig, men nødvendig når sporet vedlikeholdes. Å doble dette for vedlikehold av solcellepanelene er en sikker måte å få flere togpendlere til å kjøpe bensinbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Et av de store problemene med solcelleveiene var støv, pollen, løv og annet dritt som la seg på cellene og blokkerte lys. Dette blir neppe noe bedre når man har skinner på hver side til å holde alt samlet.

Fordelen med å legge solceller på skinnegangen er at det då vil være mogleg å utstyre siste vogna med kost eller anna vasking. 

Det er mogleg ideen kan være mogleg å realisere dersom det alt er lagt opp kablar til elektrisk drift. Men skal ein i tillegg til å montere solceller også strekke kabel så blir dette eit håplaust prosjekt. Det er sjølvsagt mykje meir rasjonelt å legge solceller utover eit stort samla areal enn det er å legge eit solcellefelt som ein tynn strek som strekker seg over mange mil for å få same arealet. 

Ein bør nok starte med meir lavthengande frukt, som til dømes å legge solceller på dei fleste tak. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...