Gå til innhold

Skal ta betalt for navigasjonstjenester


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (16 timer siden):

Abonnement er med på å redusere bruktverdi og forkorte bilenes økonomiske levetid.

Det er vel motsatt? En av de store ulempene med en bruktbil er jo at du må «ta den som den er», alternativt bruke evigheter på å lete etter en bruktbil som har akkurat de tingene du vil ha. 

En bruktbil som har samme muligheten til å konfigureres som en fabrikkny bil vil jo være verdt mer, ikke mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (20 timer siden):

Akkurat her kan jeg forstå Tesla, i og med at denne connectivity-pakken faktisk er avhengig av et mobilabonnement, og den slags er ikke gratis. Det er verre med abonnement på funksjoner som allerede er fysisk tilstede i bilen, slik som rattvarme, setevarme og cruise-kontroll.

Er jo mye mer intrikat de oppdateringene som må til for å få ADAS og etter hvert autonome biler til å fungere skikkelig. Da må en jo i så fall ha et godt oppdatert kart med mye mer innhold enn det vi bruker for vanlige navigasjon der, samt et "nedjustert" et fordi man ikke abonnerer på karttjenester? 

Dette er jo veien det kommer til å gå hos de alle, fordi de kan tjene penger på det. Ikke fordi slikt koster penger for dem. Det er en regning de uansett må ta om de for eksempel skal ha 5 stjerner i NCAP som jo inkluderer mer og mer slikt nå innover i fremtiden. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (11 timer siden):

Hva tenker du da om løsningen til Tesla angående Full Self Driving? Hardwaren er allerede der, men du må betale ekstra for å endre koden fra FALSE til TRUE. Og hva med boost pakken som åpner opp for mer hestekrefter? Samme der, samme hardware, men åpnes via software.

Jeg har da uttalt meg kritisk til Tesla mange ganger på forumet på grunn av dette. Eneste jeg forsvarer er at de tar betalt for datapakkene, siden det er en reell kostnad. Så vidt jeg vet har ikke Tesla offline navigasjon (bruker vel Google Maps), så derfor trengs en datapakke for å laste ned kart underveis. Om Tesla faktisk bruker offline kart trekker jeg tilbake min støtte til Tesla her.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke én biljournalist på planeten som eier BMW i dag? 

Maken til søppel og fjas fra både nasjonal og internajsonal media etter at BMW snakket om rattvarme on demand har jeg aldri sett maken til. Å betale for tjenester er da på ingen måter nytt for BMW (eller andre premiummerker). Det som er nytt er at de utvider tilbudet til å gjelde flere egenskaper ved bilen. Dette er bra for oss sluttbrukerne!

For de som ikke forstår fordelene med dette, så kommer det en teskje her:

1. Du kan fremdeles kjøpe f.eks. rattvarme til å vare evig når du kjøper bilen, akkurat som om du skulle huket av rattvarme på utstyrslisten i gamledager. Det er altså ingen ting nytt der.

2. Du som sluttbruker sparer penger på dette. Sett at en engelskmann skal besøke familien i Norge. I stedet for å betale flerfoldige tusen for noe han bare skal bruke én gang i året, så kan han i stedet betale en bitteliten sum for å bruke det den ene måneden.

3. Det høres selvsagt rart ut at BMW aktivt går inn for å tjene mindre penger (færre som huker av for å ha tjenesten for livstid), men de sparer nok en god slant med penger på å strømlinjeforme produksjonslinjen og tilby samme hardware til alle. Dermed sitter BMW igjen med en fordel av å gjøre dette. Det er sikkert mange som har stått på venteliste for å kjøpe nylansert elbil og oppdaget at folk med senere kønummer får bil tidligere enn en selv. Det er av akkurat samme grunn: det går raskere å produsere like biler, så de med like konfigurasjoner samles i bulk.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hvis du kunne velge mellom en bruktbil som har seter inkludert i kjøpesummen til evig tid og en bruktbil der du kan velge månedsabonnement på seter til 129 kr/mnd - hvilken ville du betalt mest for?

Dette eksempelet føler jeg er flåsete, av to grunner.

For det første: seter er vel en rimelig essensiell greie ved bilen. Vi kan jo holde oss til eksempelet med navigasjon da.

Og for det andre: evig tid? En bil har vel, hvis jeg er generøs, en levetid på, si rundt 15-20 år? Ja, det finnes fullstendig avhengslede entusiaster som holder biler gående i tiår etter tiår, men det er unntaket.

Så, hvis jeg er på jakt etter en rimelig bruktbil så si den er mellom 5 og 10 år gammel et sted. Jeg vil ha navigasjon, og en rekke andre funksjonaliteter. Da må jeg pr. i dag enten finne en bil som matcher på alle (eller tilstrekkelig mange) av disse kriteriene, eller så må jeg velge å avstå fra noen av dem. Det er det reelle valget. Hvis jeg visste at jeg kunne, uansett hvilken bruktbil jeg kjøpte, få navigasjon aktivert (enten ved en engangssum eller ved et abonnement) så hadde det vært en enorm fordel. Abonnementstjenester har også den fordelen at du kan bruke dem når du trenger dem, og la være når du ikke gjør det. Rattvarme kun i de kaldeste månedene, for eksempel. Matrix-LED frontlykter trengs ikke på sommeren, så da kan man pause abonnementet på dem.

Men hvis vi kommer tilbake til navigasjon, så vil det til 129 kroner måneden over 20 år beløpe seg til totalt ~30k kroner, og det er ikke så langt unna den prisen det koster i dag å få det installert fra fabrikk – og da har man i tillegg den fordelen jeg nevnte med at man kan la være å betale for det når man ikke trenger det, og man trenger ikke når man bestiller bilen tenke på hvilket funksjonssett som gjør bilen enklest å videreselge siden.

Jeg ser ærlig talt ikke ulempene med dette, bortsett fra for folk som lider av den tankefeilen at «så lenge noe er nært nok innen rekkevidde så er jeg berettiget det». 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Dette eksempelet føler jeg er flåsete, av to grunner.

For det første: seter er vel en rimelig essensiell greie ved bilen. Vi kan jo holde oss til eksempelet med navigasjon da.

Og for det andre: evig tid? En bil har vel, hvis jeg er generøs, en levetid på, si rundt 15-20 år? Ja, det finnes fullstendig avhengslede entusiaster som holder biler gående i tiår etter tiår, men det er unntaket.

Så, hvis jeg er på jakt etter en rimelig bruktbil så si den er mellom 5 og 10 år gammel et sted. Jeg vil ha navigasjon, og en rekke andre funksjonaliteter. Da må jeg pr. i dag enten finne en bil som matcher på alle (eller tilstrekkelig mange) av disse kriteriene, eller så må jeg velge å avstå fra noen av dem. Det er det reelle valget. Hvis jeg visste at jeg kunne, uansett hvilken bruktbil jeg kjøpte, få navigasjon aktivert (enten ved en engangssum eller ved et abonnement) så hadde det vært en enorm fordel. Abonnementstjenester har også den fordelen at du kan bruke dem når du trenger dem, og la være når du ikke gjør det. Rattvarme kun i de kaldeste månedene, for eksempel. Matrix-LED frontlykter trengs ikke på sommeren, så da kan man pause abonnementet på dem.

Men hvis vi kommer tilbake til navigasjon, så vil det til 129 kroner måneden over 20 år beløpe seg til totalt ~30k kroner, og det er ikke så langt unna den prisen det koster i dag å få det installert fra fabrikk – og da har man i tillegg den fordelen jeg nevnte med at man kan la være å betale for det når man ikke trenger det, og man trenger ikke når man bestiller bilen tenke på hvilket funksjonssett som gjør bilen enklest å videreselge siden.

Jeg ser ærlig talt ikke ulempene med dette, bortsett fra for folk som lider av den tankefeilen at «så lenge noe er nært nok innen rekkevidde så er jeg berettiget det». 🤷🏼‍♂️

Ulempen kommer den dagen de velger å avslutte tilbudet fordi for få folk kjøper abonnementene. Da sitter du der med din relativt nyinnkjpte bruktbil, og så virker kanskje pakken noen måneder, så får du melding om at du enten må kjøpe pakken uten fremtidige oppdateringer, eller være fri. Alternativt, utviklingen er stoppet opp og tjenesten blir utilgjengelig.

Jeg frykter det blir realiteten når bilene passerer 10-14 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man bare kobler telefonen til bilens infosystem er vel ikke dette et stort problem. Har aldri hatt bil med eget navigasjonsystem, selv om jeg helt sikkert får det med på neste bil jeg kjøper. At an kan velge å kun ha rattvarme om vinteren eller at man kan betale for å få det på en brukt bil er vel greit nok. Ellers så ligger det ofte funksjoner ferdig programert i biler. Har sett folk som enabler selvkjørings funksjoner på BMW biler som fabrikken har uviklet men ikke solgt. 

Må innrømme at jeg hadde hatt min 10år gamle bil ganske lenge før jeg oppdaget at den hadde rattvarme. Fant også ut ganske nylig at den hadde ambient belysning både i dører og fotbrønner. Kan ikke huske at jeg krysset av for det. Kan godt hende den har flere funksjoner. Setter meg kun inn og kjører. Slår ofte av hele info skjermen. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Så lenge man bare kobler telefonen til bilens infosystem er vel ikke dette et stort problem. Har aldri hatt bil med eget navigasjonsystem, selv om jeg helt sikkert får det med på neste bil jeg kjøper. At an kan velge å kun ha rattvarme om vinteren eller at man kan betale for å få det på en brukt bil er vel greit nok. Ellers så ligger det ofte funksjoner ferdig programert i biler. Har sett folk som enabler selvkjørings funksjoner på BMW biler som fabrikken har uviklet men ikke solgt. 

Må innrømme at jeg hadde hatt min 10år gamle bil ganske lenge før jeg oppdaget at den hadde rattvarme. Fant også ut ganske nylig at den hadde ambient belysning både i dører og fotbrønner. Kan ikke huske at jeg krysset av for det. Kan godt hende den har flere funksjoner. Setter meg kun inn og kjører. Slår ofte av hele info skjermen. 

Nå er ikke problemet bare navigasjon. Det er kanskje det minste problemet, siden man kan bruke Android Auto eller Apple Car. Det er først og fremst andre tjenester som varme i ratt, frontrute eller baksete. Matrixlys, app for fjernvarming, multimedia etc.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Nå er ikke problemet bare navigasjon. Det er kanskje det minste problemet, siden man kan bruke Android Auto eller Apple Car. Det er først og fremst andre tjenester som varme i ratt, frontrute eller baksete. Matrixlys, app for fjernvarming, multimedia etc.

Er i gang med å bestille bil. Der kan man i alle fall kjøpe det man har lyst på. Men det er klart at neste eier ønsker kanskje å kjøpe bilen min men mangler falsk motorlyd, varme i dørhåndtak, autodimming, auto parkering eller ryggefunksjon for tilhenger. Da kan det være greit at han enten kan kjøpe det eller abonere på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Dette eksempelet føler jeg er flåsete, av to grunner.

Seter eller ikke - det som er nå en funksjon som følger med på bilkjøpet. Man betaler flere hundre tusen kroner for en bil så det er ikke sånn at det er veldig synd i en bilprodusent som stakkars har vært så dum å inkludere tjenesten i kjøpet. Funksjonen man nå betaler for gjennom bilkjøpet får man ikke trukket fra kjøpesummen - den blir bare lagt på i tillegg til kjøpesummen - om man velger å beholde funksjonen da. Så da kan man altså velge å enten betale det samme - for et produkt med færre funksjoner - eller betale mer for et produkt med samme funksjoner. Uansett hvordan man snur og vender på dette blir kjøpet dårligere etter denne endringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er jeg ikke overrasket? Tesla har en track record for vanvittig dårlig kundeservice. Dette kan de rett og slett ikke. Noe sier meg at det er tredd ned over ørene på ansatte ovenfra og at det er en fryktkultur og munnkurv-kultur som ikke ligner grisen i det selskapet.

Lenke til kommentar
On 7/26/2022 at 3:24 PM, Simen1 said:

Dette er en dreining mot å måtte leie bilen man eier, omtrent som leiligheter med betydelige felleskostnader i tillegg til selve kjøpeprisen. Bare at her kjøper man tydeligvis "leilighet" med gratis felleskostnader de første 8 årene også får senere eiere bare ta felleskostnaden til etterretning når de byr på og kjøper. Det vil si lavere bruktpris. Økt verditap er en svært så snikende kostnad som kommer til å gå de fleste nybilkjøpere hus forbi før tapet realiseres.

Dette vil først og fremst gå ut over de som selger og kjøper noen år gamle brukte biler. På et tidspunkt blir leiekostnadene så høye i forhold til bilens verdi at bilen ikke er verdt vrakpanten lengre. Abonnement er med på å redusere bruktverdi og forkorte bilenes økonomiske levetid. Dette er et tilbakesteg for miljøet og for folks lommebok.

Prinsipielt burde ny teknologi og en mer tilkoblet verden føre til bedre produkter og tjenester for en billigere penge. Ikke omvendt.

Ja her er det økonomer og salgsfolk som har gjort jobben sin! Effektivt sett spiser de seg inn på bruktmarkedet og tjener på noe de tidligere bare har tapt på. Minner om planned obsolescence som også er en "genistrek" bare økonomer og salgsfolk kan finne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På sikt bør bileieren gjennom lovregulering ha muligheit til å leie tjenestene fra andre enn bilprodusenten - i alle fall etter at garantitiden har gått ut. Vil tro at EU tar seg av dette etter hvert når det blir plagsom.

Kan også tenke meg at hackerne knekker det tekniske, saken kommer for retten og vi finner ut ståa.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
8 hours ago, keramikklampe said:

Hva tenker du da om løsningen til Tesla angående Full Self Driving? Hardwaren er allerede der, men du må betale ekstra for å endre koden fra FALSE til TRUE. Og hva med boost pakken som åpner opp for mer hestekrefter? Samme der, samme hardware, men åpnes via software.

Data abonnement idag er relativt billig, så kan ikke forstå annet enn at grunnen til å gjøre dette er for å få inn noen ekstra kroner. Hvis ikke burde Tesla hatt en SIM slot tilgjengelig for forbruker slik at de kunne koblet sitt eget kort oppi. 

Det er på samme nivå som når de introduserte premium/standard connectivity. Det er kun en ekstra inntekt kilde. Eller når de fjerner funksjoner fordi du ikke har premium, selv om du er koblet opp til WiFi. 

Self-drive handler mye om en programvareløsning som har blitt utviklet og skal videreutvikles. Det har en kost i starten, men også en vedlikeholdskostnad.

Et rele for å slå av og på setevarmere o.l. krever ikke noe vedlikehold. Det er ikke en online-tjeneste som har en driftskost og tilhørende app som også skal vedlikeholdes. Ikke noe trafikkdata i henhold til datasamling for å forbedre AI/ML slik det kan være for self-drive. Det er ikke tredjepartslisenser.  Kosten er ikke mer enn maskinvaren som allerede er installert. Man kan såklart ha at også setevarmer starter ved formvarming, men da får bør det heller være en del av fjernfunksjonspakka å kunne gjøre dette.

Slik sett har jeg en viss forståelse for abotjeneste knyttet til fjerntilgang til bilen og den funksjonaliteten. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, trikola said:

På sikt bør gjennom lovregulering bileieren ha muligheit til å leie tjenestene fra andre enn bilprodusenten - i alle fall etter at garantitiden har gått ut. Vil tro at EU tar seg av dette etter hvert når det blir plagsom.

Kan også tenke meg at hackerne knekker det tekniske, saken kommer for retten og vi finner ut ståa.

Utfordringen her blir jo at backend bilene snakker med er leverandørens backend. Men kanskje vil man se at det i større grad er tredjepartsselskaper som blir tjenestelevberandører fra starten av. I bunnen her ligger det samme teknologi/løsning/produkt hos flere bilprodusenter. F.eks. at det er aktører som Bosch som står bak systemet i bilen. Da kunne det vært interessant om slike aktører i praksis leverte en whitelabel-løsning hvor logoen til produsenten ble satt inn, men at de tok seg av videre vedlikehold og utvikling.

Noe jeg håper EU tar tak i i enda større grad, og ikke bare for biler, er hvor lenge slike tilkoblede tjenester skal være tilgjengelig og hvor lenge leverandøren skal vedlikeholde dette sikkerhetsmessig. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 minutter siden):

Self-drive handler mye om en programvareløsning som har blitt utviklet og skal videreutvikles. Det har en kost i starten, men også en vedlikeholdskostnad.

Et rele for å slå av og på setevarmere o.l. krever ikke noe vedlikehold. Det er ikke en online-tjeneste som har en driftskost og tilhørende app som også skal vedlikeholdes. Ikke noe trafikkdata i henhold til datasamling for å forbedre AI/ML slik det kan være for self-drive. Det er ikke tredjepartslisenser.  Kosten er ikke mer enn maskinvaren som allerede er installert. Man kan såklart ha at også setevarmer starter ved formvarming, men da får bør det heller være en del av fjernfunksjonspakka å kunne gjøre dette.

Slik sett har jeg en viss forståelse for abotjeneste knyttet til fjerntilgang til bilen og den funksjonaliteten. 

Hva med boost pakken da? Ett tastetrykk også åpnes flere hestekrefter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...