Gå til innhold

Har tesla fått orden på kvalitetsproblemene sine?


DrAlban3000

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

… Men saken handler om å saksøke sine egne kunder? Dieselskandalen - som sikkert var langt verre handlet vel om at VAG forsøkte å lure en test for å unngå miljøgebyr?

De måtte også betale kunder til slutt og som tesla anket de for å betale minst mulig. Det var bare ett eksempel på at dette er relativt normalt. Ikke at det er bra på noen som helst måte:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

De måtte også betale kunder til slutt og som tesla anket de for å betale minst mulig. Det var bare ett eksempel på at dette er relativt normalt. Ikke at det er bra på noen som helst måte:)

Ok, jeg tenkte på sakens utsprang - for VAG og dieselgate var med overlegg. Det var et forsøk på å svindle, vel - alle. Gud vet hvor mye skade det stuntet gjorde. Jeg var ikke kjent med at VAG saksøkte kundene for å melde ifra, har du en kilde på det? Den du linket til viste til at tre tyske fylker(?) saksøkte VW for miljøskader. Jeg synes det er forskjell på en offentlig sak og en imot en gjeng privatpersoner.

Det handler igjen om Tesla service, de har norgesrekord hos forbrukerrådet og har noen vannvitte historier på nakken. Det er ikke en planlagt svindel from the top, men heller en elendig oppfølging av kunder. Det er kjipt å gå slike runder med en bilprodusent, og ingen gjør det oftere enn Teslaeiere i Norge.

Jeg har selv gått en lang kjip runde med Møller, i en 2015 Superb 190 m/DSG6. Jeg har ikke noe godt å si om de personlig.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Myriad skrev (1 time siden):

En av de yngste kommunikasjonssjefer noen sinne som slutter i Tesla?

Har noen andre sluttet i det hele tatt i et såpass "nystartet" selskap? Hva er det egentlig slags rar kommentar? Jeg klarer ikke fatte det enorme hatet mot Tesla. Jeg skal ikke ha noe Tesla som neste bil mest sannsynlig, men jeg sliter med å sette meg inn i alt det hatet mot Tesla og elbiler. Hva er egentlig problemet?

Endret av Nimrad
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Har noen andre sluttet i det hele tatt i et såpass "nystartet" selskap? Hva er det egentlig slags rar kommentar? Jeg klarer ikke fatte det enorme hatet mot Tesla. Jeg skal ikke ha noe Tesla som neste bil mest sannsynlig, men jeg sliter med å sette meg inn i alt det hatet mot Tesla og elbiler. Hva er egentlig problemet?

Kundebehandling i dette tilfellet. Kvalitet i endel andre. Sikkerhet. Pleier ofte å følge med noen kilder til det som diskuteres.

Hvem som først ble lei av at Even sa ingen kommentar vet jeg ikke - der er det liten vits å spekulere uten grunnlag. Der er jeg enig med deg. Det virker også som Tesla har blitt selve ikonet på elbil her til lands, det er ikke rart - og på den måten hektes endel kritikk der som godt kunne vært spredt over de andre merkene. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Har noen andre sluttet i det hele tatt i et såpass "nystartet" selskap? Hva er det egentlig slags rar kommentar? Jeg klarer ikke fatte det enorme hatet mot Tesla. Jeg skal ikke ha noe Tesla som neste bil mest sannsynlig, men jeg sliter med å sette meg inn i alt det hatet mot Tesla og elbiler. Hva er egentlig problemet?

Det var et forsøk på en spøk basert på innholdet på nettsiden jeg siterte

Lenke til kommentar
Myriad skrev (4 timer siden):

Det var et forsøk på en spøk basert på innholdet på nettsiden jeg siterte

Tenker du på at alt der inne handler om at han var den yngste ditt og den yngste datt, og i stedet for å oppgi arbeidsperiode oppgir han hvor ung han var når han hadde jobbene?

Jeg forstår hva han prøver på (ungt geni elns.), men det sender meg dårlige vibber. Kanskje ikke helt heldig når man jobber med kommunikasjon...

 

Edit: Oi, dette var mitt innlegg 5000 :D 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hatet" mot Tesla dreier seg nok i stor grad om følgende:

* Teslaeiere er voldsomt fanboys, og det finnes ikke én post på noe elbilforum i dette land hvor noen spør etter anbefaling til elbil hvor ikke en eller annen gjøk anbefaler en Tesla, uavhengig av hvilke kriterier OP hadde. Dette er nok til en viss grad forsterket av div affiliate-program og sånn Tesla har kjørt.

* Tesla har slitt en del med kvalitetstrøbbel, slurvete montasje, dårlige tilpasninger, støy i kupé, rust og annet. Veldig gode på SW og akselerasjon, not so much på kvalitetsfølelse. Dette har vært feid nonchalant under teppet av pkt 1.

* Kundebehandlingen deres har til tider vært fiendtlig. Lang ventetid på service og reklamasjoner er én ting, å saksøke kunder er liksom i en egen divisjon.

Jeg forsøker personlig å holde meg noenlunde nøytral til hele rabalderet, men det er ikke alltid like lett:)

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med å si til en kompis som skaffer seg Tesla at de er kule biler. Har som sagt hatt både S og X før, skjønt sistnevnte stod inne på verksted i 6 måneder pga feil med bakdøren så da kjørte jeg en hybrid-Golf på Teslas regning.

Men det må være liv å dra frem feil og mangler på både bil, servicemarked og organisasjon uten å få anti-fanboy stempelet. Alt dette har jo empirisk grunnlag og er godt dokumentert. Der er ikke uten grunn at det ligger sjekklister ute på nettet om ting du MÅ sjekke ved overtakelse av ny Tesla. Disse feilene er som regel eliminert hos andre bilmerker i form av bedre kvalitetskontroll.

https://elbilforum.no/index.php?topic=57297.0

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke problemer med å si til en kompis som skaffer seg Tesla at de er kule biler. Har som sagt hatt både S og X før, skjønt sistnevnte stod inne på verksted i 6 måneder pga feil med bakdøren så da kjørte jeg en hybrid-Golf på Teslas regning.

Men det må være liv å dra frem feil og mangler på både bil, servicemarked og organisasjon uten å få anti-fanboy stempelet. Alt dette har jo empirisk grunnlag og er godt dokumentert. Der er ikke uten grunn at det ligger sjekklister ute på nettet om ting du MÅ sjekke ved overtakelse av ny Tesla. Disse feilene er som regel eliminert hos andre bilmerker i form av bedre kvalitetskontroll.

https://elbilforum.no/index.php?topic=57297.0

Har sett ett par gå rundt med disse sjekklistene ved overtakelse. Herregud så flaut. 

Men ja, tesla har hatt sitt å stri med. Ingen tvil om det. Men de fleste er veldig fornøyd, som en kan se på undersøkelser. Jeg har enda ikke hatt en problem bil og satser på jeg slipper unna det neste gang også:) 

Ikke rart en blir fanboy når en ikke har feil og bilene er så gode. Men jeg skjønner godt at en blir lei når bilene står månedsvis på verksted. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke problemer med å si til en kompis som skaffer seg Tesla at de er kule biler. Har som sagt hatt både S og X før, skjønt sistnevnte stod inne på verksted i 6 måneder pga feil med bakdøren så da kjørte jeg en hybrid-Golf på Teslas regning.

Men det må være liv å dra frem feil og mangler på både bil, servicemarked og organisasjon uten å få anti-fanboy stempelet. Alt dette har jo empirisk grunnlag og er godt dokumentert. Der er ikke uten grunn at det ligger sjekklister ute på nettet om ting du MÅ sjekke ved overtakelse av ny Tesla. Disse feilene er som regel eliminert hos andre bilmerker i form av bedre kvalitetskontroll.

https://elbilforum.no/index.php?topic=57297.0

Get over it!

De feilene som var på Model S og Model X er ikke å finne på de bilene som leveres nå. Både Model 3 og Model Y er gode kvalitetsbiler. Ingen går rundt med sjekklister lenger ved utlevering. Vel, en og annen finnes det vel, men de oppdager fort at det var helt unødvendig.

Men evig eies kun et dårlig rykte, og mange jobber hardt for å tviholde på gamle "fakta" om Tesla, og nekter å se den positive utviklingen som det har vært på både bilene og service-apparatet.

Nå blir jeg vel stemplet som "fanboy" siden jeg drister meg frampå med positive fakta om Tesla. Det liker jo ikke de som kaller seg selv for "bil-entusiaster". Jeg kaller slike for noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Har sett ett par gå rundt med disse sjekklistene ved overtakelse. Herregud så flaut. 

Men ja, tesla har hatt sitt å stri med. Ingen tvil om det. Men de fleste er veldig fornøyd, som en kan se på undersøkelser. Jeg har enda ikke hatt en problem bil og satser på jeg slipper unna det neste gang også:) 

Ikke rart en blir fanboy når en ikke har feil og bilene er så gode. Men jeg skjønner godt at en blir lei når bilene står månedsvis på verksted. 

 

Er litt spesielt med de som gjør det ja.

Har selv vært med på 6 utleveringer av Model 3 nå og de ønsker jo at man går over bilen før utlevering så man kan få registrert problemer det med en gang, men det har aldri vært noe.

Sist påpekte de en ripe vi ikke klarte å se engang og spurte om det var ønskelig å sette opp time til å reparere, men det slapp de.

Ingen av eierne til bilene har vært super kresne da. Er bruksbiler dette.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Get over it!

De feilene som var på Model S og Model X er ikke å finne på de bilene som leveres nå. Både Model 3 og Model Y er gode kvalitetsbiler. Ingen går rundt med sjekklister lenger ved utlevering. Vel, en og annen finnes det vel, men de oppdager fort at det var helt unødvendig.

Men evig eies kun et dårlig rykte, og mange jobber hardt for å tviholde på gamle "fakta" om Tesla, og nekter å se den positive utviklingen som det har vært på både bilene og service-apparatet.

Nå blir jeg vel stemplet som "fanboy" siden jeg drister meg frampå med positive fakta om Tesla. Det liker jo ikke de som kaller seg selv for "bil-entusiaster". Jeg kaller slike for noe helt annet.

Husker jeg var skeptisk i 2019 når jeg hentet ut min første 3'er. Litt dårlig fit and finish, men innenfor det jeg aksepterte. Akseptabel standard, resten var en stor opptur ift. det jeg forventet mot Model S. Bilen var også feilfri i mitt eie.

Hentet ut en ny Y LR nå i 2022. Her snakker vi produksjonskvalitet på Toyota-nivå. De som snakker ned Tesla på gammelt grunnlag kan ta seg en bolle. Her har det hendt _mye_ de siste årene. Og jeg er kresen.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Wisd0m said:

Husker jeg var skeptisk i 2019 når jeg hentet ut min første 3'er. Litt dårlig fit and finish, men innenfor det jeg aksepterte. Akseptabel standard, resten var en stor opptur ift. det jeg forventet mot Model S. Bilen var også feilfri i mitt eie.

Hentet ut en ny Y LR nå i 2022. Her snakker vi produksjonskvalitet på Toyota-nivå. De som snakker ned Tesla på gammelt grunnlag kan ta seg en bolle. Her har det hendt _mye_ de siste årene. Og jeg er kresen.

Fra Kina og delvis Berlin er kvaliteten god men for folk i usa som får biler fra freemont er kvaliteten veldig variende, sjekk denne nye model s’en

https://www.instagram.com/reel/CemQb4TlFst/?igshid=NDBlY2NjN2I=

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Get over it!

De feilene som var på Model S og Model X er ikke å finne på de bilene som leveres nå. Både Model 3 og Model Y er gode kvalitetsbiler. Ingen går rundt med sjekklister lenger ved utlevering. Vel, en og annen finnes det vel, men de oppdager fort at det var helt unødvendig.

Men evig eies kun et dårlig rykte, og mange jobber hardt for å tviholde på gamle "fakta" om Tesla, og nekter å se den positive utviklingen som det har vært på både bilene og service-apparatet.

Nå blir jeg vel stemplet som "fanboy" siden jeg drister meg frampå med positive fakta om Tesla. Det liker jo ikke de som kaller seg selv for "bil-entusiaster". Jeg kaller slike for noe helt annet.

Du må ha en kilde for at det skal være fakta. Min kilde er Autoindex (over 1000 teslabiler fulgt ved servicek)forbrukerrådet. 

Fanboy statusen blir videre forsterket med utsagn uten basis. Det jeg vet er at Tesla har flere feil med Y etter to år enn med S - så kilden her blir litt viktig.

Kan du vise til en kvalitetsforbedring? Færre verkstedbesøk pr bil er det ikke. Færre saker i forbrukerrådet er det ikke, det har økt. Jeg har sikkert oversett noe?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, DrAlban3000 said:

Du må ha en kilde for at det skal være fakta. Min kilde er Autoindex (over 1000 teslabiler fulgt ved servicek)forbrukerrådet. 

Fanboy statusen blir videre forsterket med utsagn uten basis. Det jeg vet er at Tesla har flere feil med Y etter to år enn med S - så kilden her blir litt viktig.

Kan du vise til en kvalitetsforbedring? Færre verkstedbesøk pr bil er det ikke. Færre saker i forbrukerrådet er det ikke, det har økt. Jeg har sikkert oversett noe?

 

Vi får vel ikke biler fra USA til Norge lengre?

Her har du kilde som sammeligner MiC Model 3 mot andre biler. Model 3 har best kvalitet.

https://electrek.co/2020/08/03/tesla-made-in-china-cars-lead-market-quality/

Edit: Jeg ser ikke en eneste link til kilde i ditt innlegg. Du drar fram forbrukerrådet og flere. Link til kildene dine!

 

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

*linker til en to år gammel kinesisk undersøkelse.*
 

Nevnte autoindex plasserer Tesla rock bottom og kommer fra en anerkjent leverandør. Såpass anerkjent at de fleste importører i Norge bruker dette som referanse (kilde: jeg har snart 20 år hos forskjellige bilimportører i Norge).

Helt til topps samlet i undersøkelsen går Lexus. De har også de mest fornøyde verksted-kundene. I helt motsatt ende av skalaen finner vi Tesla.

Bileierne har svart på 21 spørsmål i verksted-kategorien. Tesla havner nederst på 14 av dem. Dermed ender Tesla på en samlet score på 833,4. Gjennomsnittet i denne kategorien er på 883. Mens Lexus på førsteplassen ender på 957,5.

Men dersom DU er fornøyd med Teslaen din og synes servicen til Tesla er såpass upåklagelig så er det helt i orden for meg. Bileierskap er mye følelser..

Ps. Et kjent amerikansk triks er å lage undersøkelser som motstrider anerkjente undersøkelser, for da blir det liksom ord mot ord..

Endret av Retroman
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

*linker til en to år gammel kinesisk undersøkelse.*
 

Nevnte autoindex plasserer Tesla rock bottom og kommer fra en anerkjent leverandør. Såpass anerkjent at de fleste importører i Norge bruker dette som referanse (kilde: jeg har snart 20 år hos forskjellige bilimportører i Norge).

Helt til topps samlet i undersøkelsen går Lexus. De har også de mest fornøyde verksted-kundene. I helt motsatt ende av skalaen finner vi Tesla.

Bileierne har svart på 21 spørsmål i verksted-kategorien. Tesla havner nederst på 14 av dem. Dermed ender Tesla på en samlet score på 833,4. Gjennomsnittet i denne kategorien er på 883. Mens Lexus på førsteplassen ender på 957,5.

Men dersom DU er fornøyd med Teslaen din og synes servicen til Tesla er såpass upåklagelig så er det helt i orden for meg. Bileierskap er mye følelser..

Ps. Et kjent amerikansk triks er å lage undersøkelser som motstrider anerkjente undersøkelser, for da blir det liksom ord mot ord..

Du greier ikke å dra frem en ekstern kilde men wall of text. Gi oss en url

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...