Gå til innhold

Har tesla fått orden på kvalitetsproblemene sine?


DrAlban3000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (5 timer siden):

Vi får vel ikke biler fra USA til Norge lengre?

Her har du kilde som sammeligner MiC Model 3 mot andre biler. Model 3 har best kvalitet.

https://electrek.co/2020/08/03/tesla-made-in-china-cars-lead-market-quality/

Edit: Jeg ser ikke en eneste link til kilde i ditt innlegg. Du drar fram forbrukerrådet og flere. Link til kildene dine!

 

 

Det er vel strengt tatt ikke jeg som sitter med en uttalelse jeg ikke har kilder på, det ble nevnt at kvaliteten er bedre - og en artikkel om det. Det er ikke en kilde, da rapporterte feil først skjer når kunder kjøper og eier bilen. I en nettsak der de spurte rett over 100 eiere når bilen hadde vært 6 mnd i norge hadde 30 av de vært en eller flere ganger på verksted.
 

«30/105 er hentet fra Elbil24 - dette er eierne mest fornøyd og minst fornøyd med.

Tall fra service er hentet fra Autoindex 2020 og 2021(Tesla er ned 2.5% på opplevd servicekvalitet i 2021 imot 2020. Eller forbedring som det kalles, nybil) 

Tall fra Forbrukerrådet er basert på nettsaker fra 2019, samt statistikk fra 2020. 
 

Så. Hvor er kilden? (Kom ikke kilde sist. Hanhinhj ble stille, så skrev han det samme etter ca 2 mnd) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (15 timer siden):

Du greier ikke å dra frem en ekstern kilde men wall of text. Gi oss en url

Ikke så vanskelig å finne resultatene fra årets autoindex-undersøkelse. Er som nevnt benchmark for mange.

https://www.tv2.no/a/14831793/
https://bilbransje24.no/nyheter/668920

Tesla scora forresten lavt både i 2020 og 2021. Som nevnt over her er det svært spesielt at Teslaeiere på tross av lav score tviholder på merket «sitt» og forsvarer det med nebb og klør.

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Retroman said:

Ikke så vanskelig å finne resultatene fra årets autoindex-undersøkelse. Er som nevnt benchmark for mange.

https://www.tv2.no/a/14831793/
https://bilbransje24.no/nyheter/668920

Tesla scora forresten lavt både i 2020 og 2021. Som nevnt over her er det svært spesielt at Teslaeiere på tross av lav score tviholder på merket «sitt» og forsvarer det med nebb og klør.

Trodde det var kvaliteten på bilene vi diskuterte. Autoindex er alt mulig annet. Forhandler, service m.m. Der kjører Tesla minimumsløsning, noe jeg selv er fornøyd med. Andre sikkert ikke. Mest interessant er failure rate på bilene. Og det har vi ikke god statistikk på før om noen år.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mye mulig. Jeg svarte på diskusjon kring hele bilholdet. At Tesla har en minimumsløsning på service og kunderettigheter er vi vel godt klar over.

Trenger ikke å lete lenge før man finner nyere oppslag fra sjokkerte Tesla nybileiere som finner grove feil på bilen sin. Men akkurat som blinde høns finner korn, så klarer nok også Tesla av og til å sette sammen en feilfri bil.

Et nyere eksempel som jeg gjenkjenner fra mine erfaringer med S’en jeg hadde for flere år siden (de har jo ikke forbedra en dritt):

 

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (10 minutter siden):

Mye mulig. Jeg svarte på diskusjon kring hele bilholdet. At Tesla har en minimumsløsning på service og kunderettigheter er vi vel godt klar over.

Trenger ikke å lete lenge før man finner nyere oppslag fra sjokkerte Tesla nybileiere som finner grove feil på bilen sin. Men akkurat som blinde høns finner korn, så klarer nok også Tesla av og til å sette sammen en feilfri bil.

Et nyere eksempel som jeg gjenkjenner fra mine erfaringer med S’en jeg hadde for flere år siden (de har jo ikke forbedra en dritt):

 

Dette er vell ikke feil? Hva skulle tesla ha fikset her? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Dette er vell ikke feil? Hva skulle tesla ha fikset her? 

Dette er svært graverende feil for en bil til over millionen og god grunn til å reklamere. Løse deksler, slarkete plastdeler, dårlig montering. Du må jo være drømmekunden som finner dette akseptabelt 🥳

Men poenget mitt er ikke enkeltstående biler med åpenbare defekter. Det er det at Tesla slipper disse gjennom det store nåløyet de kaller kvalitetskontroll/sluttkontroll, og at de mener bilen er «god nok» for kunden. Her er flere klassiske eksempler - den nederste videoen har feil som minner meg om min opplevelse med min første Tesla.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 minutter siden):

Dette er svært graverende feil for en bil til over millionen og god grunn til å reklamere. Løse deksler, slarkete plastdeler, dårlig montering. Du må jo være drømmekunden som finner dette akseptabelt 🥳

Men poenget mitt er ikke enkeltstående biler med åpenbare defekter. Det er det at Tesla slipper disse gjennom det store nåløyet de kaller kvalitetskontroll/sluttkontroll, og at de mener bilen er «god nok» for kunden. Her er flere klassiske eksempler - den nederste videoen har feil som minner meg om min opplevelse med min første Tesla.

 

Det eneste løse jeg ser er dørtrekket, og det mangler nok bare ett klips festet. Ja kanskje dro han det ut selv da det er den veien en tar det av. Det andre var jo bare knirk?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Knirker ikke sånn i min Toyota til halve prisen. 

Gjør det nok ikke, men hvorfor skal en sitte å kjenne på interiøret egentlig? Ser virkelig ikke poenget. Har sett videoer av sportsbiler til millioner som også knirker når en tar på interiøret. Men så lenge det ikke knirker når en kjører så ser jeg virkelig ikke problemet, mulig det bare er meg:)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Retroman said:

Er forsåvidt enig, men folk går alltid langt for å forsvare sine egne valg når de liker merket.

Sier han som har postet en haug av videoer fra Amerika. Bilene der leveres ikke til Norge.

Blir siste post fra meg på dette temaet. Kunnskapsnivået er for lavt til at det er nyttig. De som vurderer Tesla Model Y bør bli med i Tesla Model Y gruppen på Facebook å gjøre seg opp sin egen mening. Kvaliteten i Norge ser man der.

Edit: Og posten under viser bare nivået. Ja det er forskjell på kvaliteten fra California og Kina. Trodde det var velkjent.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (12 minutter siden):

Sier han som har postet en haug av videoer fra Amerika. Bilene der leveres ikke til Norge.

 

Ok. Så Tesla har to eller flere kvalitetsnivåer der de dårlige bilene ender opp i USA, og de gode bilene ender opp her i Norge. Got it!

 

edit: kan jo legge til at TUV testa tre år gamle elbiler og Model S som forventet kom på bunn. Eller er det en egen fabrikk for tyske Teslaer også? Du som har god kompetanse på dette kan gjerne komme med solid info

https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (58 minutter siden):

Ok. Så Tesla har to eller flere kvalitetsnivåer der de dårlige bilene ender opp i USA, og de gode bilene ender opp her i Norge. Got it!

 

edit: kan jo legge til at TUV testa tre år gamle elbiler og Model S som forventet kom på bunn. Eller er det en egen fabrikk for tyske Teslaer også? Du som har god kompetanse på dette kan gjerne komme med solid info

https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/

Model S lages kun i USA og leveres ikke til Norge enda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...