Gå til innhold

Hundre ganger høyere strømpris i sør


Anbefalte innlegg

On 7/12/2022 at 1:26 PM, jacobandersen said:

Norge er et spesielt land. Ikke bare har de i Rogaland og Sør-vestlandet betalt høyere nettleie for å bygge infrastruktur relatert til utenlandskablene. De blir i ettertid ofre for at kablene ble bygget ut gjennom dyrere strøm

Høgare straumpris, litt. Høgare nettleige, nei. Statnett set faktisk nettleiga si til 0 i lang tid framover pga store inntekter frå HVDC kablane. Dvs at dei lokale nettselskapa ikkje betalar for å bruke sentralnettet, som igjen betyr lågare nettleige for oss alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (På 12.7.2022 den 20.54):

heldigvis er ikke drikkevann på børs, men kommer kanskje det og.

så må vi konkurrere med budgivere fra Saudi-Arabia osv. på vårt eget vann.

Det er ingen dum idé faktisk. Hvor mange liter vann regner det i Norge årlig? Hvor mange liter klarer vi 5,5 millioner innbyggere å konsumere i form av produksjon av drikkevarer og springvann? Uten å ha regnet på så går jeg ut fra at vi har et rimelig stort overskudd av rent vann som føres ut i havet i stedet for å samles opp og selges verden rundt. Det kan også ha noe å gjøre med fraktpris vs produksjonspris andre steder i verden. Godt mulig det er dyrere å frakte det enn å produsere det nærmere der det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 13.7.2022 den 11.21):

Godt resonnement. 

Det er en konsekvens av at vi har motsatt oss bygging av infrastruktur i naturen. Men ikke bare. Det er også et resultat av at man ikke har funnet det lønnsomt. Og det var et helt riktig resonnement fram til i fjor høst. Nå er det ekstremt samfunnsøkonomisk å utvide kapasiteten i linjene nordover i landet. Og det kommer til å skje. Sannsynligvis raskt (i strømnett sammenheng).

Kapasiteten fra NO3 og sørover skal visstnok øke i 2025. Vedtatt for ganske mange år siden og byggestart omtrent nå.

iblazeqt skrev (1 time siden):

Jeg hadde oppriktig betalt 100x mer for strømmen min, for å fått klimaet i sør. Jeg er helt hinnsides ufattelig lei av været her i Trøndelag. 

Hadde jeg hatt klimaet i sør hadde jeg hatt mye lavere strømforbruk enn det jeg har her.

iblazeqt skrev (1 time siden):

Hadde det kun vært opp til meg, så hadde jeg allerede vært på vei. Tror dere oppriktig at prisene i sør vil påvirkes på noen som helst måte, dersom strømmen kunne ha fått flyte fritt mellom nord og sør? Jeg er genuint nysgjerrig - min frykt er at eksporten øker, og vi får et nasjonalt prisnivå som dere har i sør nå. 

Det produseres ganske mye kraft i NO3 og NO4 siden det er store områder med mye fjell og mye nedbør, i motsetning til f.eks NO1 Østlandet. Så jeg tror det kan gi et stort tilskudd av kraft i retning sørover ja. Stort nok til at nasjonal krafttransport igjen vil dominere over internasjonal, slik at vi får mindre og sjeldnere prisforskjeller i Norge, og markant redusert prisimport.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Jeg tror du har rett. Stømmen i Norge hadde blitt sabla dyr over hele fjøla. De som skummer fløten har skjønt at de kan ta hva de vil, fordi folk er 100% avhengige av strøm. Man bruker ikke strøm for moro skyld. 

Jeg skulle likt å sett statistikken over salg av panelovner i år (i stedet for varmepumpe), antall meter varmekabel, antall usmarte varmtvannsberedere solgt i år, antall elektriske terrassevarmere, utendørs bassengvarmere osv. Jeg er ganske sikker på at skremmende mange faktisk bruker strøm for morroskyld. Det er bare litt upopulært å kalle en spade for en spade og en sløser for en sløser. Folk går i total skyttergravs-stilling om noen kaller spaden for en spade.

iblazeqt skrev (1 time siden):

Jeg blir oppriktig provosert av dette temaet. Jeg har gjort alle tiltak innenfor rimelighetens grenser innenfor strøm-forbruket mitt. Og vi har nærmest gratis strøm. El-bil-laderen er nedjustert til 3kw, vi dusjer kun på morgen, eller kvelds(ikke hver dag). Vaskemaskinen/oppvaskmaskinen går 2-timer etter middag, alt for å forhindre å komme >5kw (mtp nye nettleie-modellen). 
Alt av lys/varme har jeg automatisert med en rasberry PI og HA. Eneste jeg ikke har gjort smart er VVB’en. 
 

Min husholdning sløser ikke med strøm, til tross for hinnsides lave priser. Jeg er dog forberedt på økte strøm-priser også her, etterhvert. 

Jeg har også billig strøm og ja, det føles litt bortkastet å gjøre energitiltak når sparepotensialet er teoretisk maksimalt 3 øre/kWh. Jeg kunne droppet sparetiltak for 30 000 kr og heller betalt 100 kr mer for strømmen. Men nå regner jeg med at prisene ikke blir like lave bestandig så jeg håper tiltakene vil lønne seg en gang i framtida.

Forøvrig ville jeg startet i motsatt ende av deg: Smartet opp VVB som det nest første tiltaket etter varmepumpe.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle likt å sett statistikken over salg av panelovner i år (i stedet for varmepumpe), antall meter varmekabel, antall usmarte varmtvannsberedere solgt i år, antall elektriske terrassevarmere, utendørs bassengvarmere osv. Jeg er ganske sikker på at skremmende mange faktisk bruker strøm for morroskyld. Det er bare litt upopulært å kalle en spade for en spade og en sløser for en sløser. Folk går i total skyttergravs-stilling om noen kaller spaden for en spade.

Jeg har også billig strøm og ja, det føles litt bortkastet å gjøre energitiltak når sparepotensialet er teoretisk maksimalt 3 øre/kWh. Jeg kunne droppet sparetiltak for 30 000 kr og heller betalt 100 kr mer for strømmen. Men nå regner jeg med at prisene ikke blir like lave bestandig så jeg håper tiltakene vil lønne seg en gang i framtida.

Forøvrig ville jeg startet i motsatt ende av deg: Smartet opp VVB som det nest første tiltaket etter varmepumpe.

Vi har planer om å flytte om 1-2år, så det er begrenset hvor mye penger jeg gidder å investere per i dag. Raspberry’n tar jeg med meg, og panelovnene, samt lys er Ikea trådfri - ikke mange hundrelappene som ble brukt. Var mest for å få testet setup’en :) 

ved flytting så vil VVB’en og termostater være første prio. Vi går da også til anskaffelse av varmepumpe. Per i dag er ved-fyring vår primære varmekilde (gratis ved). 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Nå har Gunnar Stavrum våknet også:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvorfor-skal-sornorske-stromkunder-subsidiere-gratis-strom-i-nord-norge/o/5-95-575951

Sitat: Hva hadde skjedd hvis strømkunder i Nord-Norge måtte betale 150 ganger mer for strøm enn søringene? Det hadde vært fakkeltog, aksjoner på Facebook og den ene rikspolitikeren etter den andre ville skreket på statlige tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Nå har Gunnar Stavrum våknet også

synes han bommer fullstendig jeg.

vi subsidierer ikke nord, de har jo billig strøm nå pga. overfylte vannmagasiner, fravær av EU-kabler og manglende overføringskabler innad i Norge.

løser ingen praktiske ting å hause opp "dem" mot "oss" slik han legger opp til.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/12/2022 at 8:59 PM, fwj__ said:

Ingen som ville ha monstermastene, man får ikke i pose og sekk, men nordmenn er naive

Ahh hadde helt glemt den idiotiske debatten som gikk I Norge. Nordmenn er både inkonsekvente og sløve her; Man klager på natur og miljø, men er ikke villige til å gjøre noe for det (bortsett fra å klage på alle "de andre" som produserer dritten vi skal forbruke), med det resultatet at natur og miljø blir enda mer skadet. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (På 14.7.2022 den 13.26):

Jeg hadde oppriktig betalt 100x mer for strømmen min, for å fått klimaet i sør. Jeg er helt hinnsides ufattelig lei av været her i Trøndelag. 

jeg flytta og har det helt topp, sol omtrent hver dag i sommer. dritværet i trøndelag er helt hinsides, fint for de som liker sånt. jeg får se på høyere strømpris som en slags klimaavgift, vel anvendte penger ☀️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (På 14.7.2022 den 13.32):

Hadde det kun vært opp til meg, så hadde jeg allerede vært på vei. Tror dere oppriktig at prisene i sør vil påvirkes på noen som helst måte, dersom strømmen kunne ha fått flyte fritt mellom nord og sør? Jeg er genuint nysgjerrig - min frykt er at eksporten øker, og vi får et nasjonalt prisnivå som dere har i sør nå. 

man må tenke marked, børs og ovenføringskapasitet. når overføringskapasitet blir stor nok mellom nordmog sør vil de i nord må betale det samme som de i sør. kjøp av kraft går via nordpool og pris styres av tilgang og etterspørsel. den som byr høyest vil sette prisen. de i nord vil altså måtte prismessig konkurrere om kjøp av kraft på lik linje med de andre tilknyttete markeder. dvs de får europapriser 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 minutter siden):

man må tenke marked, børs og ovenføringskapasitet. når overføringskapasitet blir stor nok mellom nordmog sør vil de i nord må betale det samme som de i sør. kjøp av kraft går via nordpool og pris styres av tilgang og etterspørsel. den som byr høyest vil sette prisen. de i nord vil altså måtte prismessig konkurrere om kjøp av kraft på lik linje med de andre tilknyttete markeder. dvs de får europapriser 😁

Nettopp. Strømmen som produseres i midt/nord er ikke i nærheten av å være av en slik mengde at det vil redusere prisene i EU. Det vil være en fjert i en orkan, og midt/nord får samme priser som sør… 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Nettopp. Strømmen som produseres i midt/nord er ikke i nærheten av å være av en slik mengde at det vil redusere prisene i EU. Det vil være en fjert i en orkan, og midt/nord får samme priser som sør… 

Ja, det er ikke nok kapasitet til å kunne påvirke noe som helst. Markedet har blitt helt fritt, takket være kraftbransjen og politikere som ikke vet hva de driver med. Resultatet er at prisene blir ekstremt volatile sammenlignet med tidligere. Prisforskjell mellom overskudd og underskudd er helt vilt siden vi også reelt sett ikke har faktisik konkurranse, det er bare papirbørs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (9 timer siden):

Jeg synes han bommer fullstendig. La meg forklare hvor:

- Han påstår at ingen reagerer på at strømmen i sør er mye dyrere enn i nord. Det er feil. Mange har reagert på det.

Sitat

Men det er dessverre ingen grunn til å tro at økt kraftproduksjon i sør vil hjelpe noe som helst så lenge Statnett fortsetter å frakte strømmen til Europa og dermed importerer europeiske priser til Norge.

Stavrum legger til grunn at det er en vesensforskjell på det å produsere mer kraft i sør og det å tilføre mer kraft til sør nordfra. Det er logisk feil. Videre påstår han at det ikke vil monne, selv om det er marginalkraften som avgjør prisen, ikke volumet. Økt tilførsel eller kraftproduksjon i sør øker bare volumet litt, men endrer balansen i marginalkraft kraftig. Selv en liten økning i tilførsel kan gi massive prisforskjeller. Men det skjer ikke i år pga tørrår. Noe som sikkert gir han vann på mølla til flere slike brautende utrop, uten at det nødvendigvis gir langsiktig mening.

For langsiktig mening bør Stavrum sette opp et enkelt regneark og gjøre en enkel analyse. Pris for f.eks en ny 420kV linje fra Oslo til Trondheim vs antatt framtidig prisdifferanse mellom de to nevnte byene vs antatt overført energi. Så kan han konkludere hvorvidt en sånn linje vil være lønnsom eller ei. Merk at en sånn linje tar mange år å bygge, så det er ikke prisene i sommer som må inn i regnestykket, men prisene fra linja står klar. Vi er inne i en ekstrem prissituasjon nå og oddsen for at den vedvarer til linja står klar er lav.

- Stavrum bør ta inn over seg forskjellen på netto krafteksport og balansekraft (netto null krafteksport, kun "Europas batteri" som lader like mye inn som ut). Det bør også sees i sammenheng med den voldsomme overgangen til sol- og vind-energi som skjer nå, samt mangelen på regulerbar gasskraft, som også kan bli langvarig. Hvis det ikke blir massiv økning i døgnlagring av energi både på forbruksersiden og på produsentsiden så vil prisnivået i framtida komme til å variere ennå mer mellom dag og natt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 14.7.2022 den 14.54):

Det er ingen dum idé faktisk. Hvor mange liter vann regner det i Norge årlig? Hvor mange liter klarer vi 5,5 millioner innbyggere å konsumere i form av produksjon av drikkevarer og springvann? Uten å ha regnet på så går jeg ut fra at vi har et rimelig stort overskudd av rent vann som føres ut i havet i stedet for å samles opp og selges verden rundt.

hvis det kun handlet om å eksportere "overskuddsvann" på fat og i bunker så hadde slikt selvsagt vært greit.

men jeg prøvde å relatere det til Nord Pool systemet og "utenlands drikkevann-rørledninger" ala strømkabler, med daglige budrunder osv. Og, siden fylker og kommuner eier vannverkene rundt i landet og tar betalt/avgifter, er det lett å se for seg at dette kunne endt på samme måte som med strøm. Men er vel forhåpentligvis bare science fiction scenario.

Lenke til kommentar

Typisk misunnelse-journalistikk. 1. Sett folk opp mot hverandre. 2. Appeller til misunnelse. 3. Publiser.

Vi har en rekke bransjer som har hatt det tøft under korona, høye drivstoffpriser og nå høye strømpriser. Betyr det at vi skal bruke våre alles skattepenger på å holde alle disse i hånda? Ting går opp og ned - folk og bedrifter må være rustet for en uværsdag - ikke bare få det til å gå såvidt rundt en godværsdag.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Betyr det at vi skal bruke våre alles skattepenger på å holde alle disse i hånda?

det er jo ikke "skattepengene" som betaler for strømstøtteordningen, men mer-inntektene fra de høye strømpriser som staten håver inn. De bruker ikke engang hele ekstra-inntekten.

Siden også næringslivbedrifter betaler Texas-pris på strøm, burde de inkluderes i strømstøtte synes jeg, inntil tingen er normalisert igjen. (på linje med landbruk og drivhusnæringa)

Du vet jo godt at den norske staten er styrtrik, og når det til overmål egentlig ikke medfører noe ekstra utgift som nevnt, å gi tilbake en del av gevinsten, så skjønner jeg ikke helt den strikse "uforsonlige" holdningen? Ingen er jo tjent med at mange små/mellomstore virksomheter og arbeidsplasser går dukken pga. denne turbulente situasjonen vi står i.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...