Gå til innhold

Hundre ganger høyere strømpris i sør


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (4 minutter siden):

Du vet jo godt at den norske staten er styrtrik, og når det til overmål egentlig ikke medfører noe ekstra utgift som nevnt, å gi tilbake en del av gevinsten,

Staten gir vel tilbake all gevinst? Uansett hva staten tjener en million ekstra på så går det til nye veier, nye skolebøker eller noe annet fint?

Burde ekstra gevinst man har tjent på strømkunder spesifikt tilbakebetales til strømkunder?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Typisk misunnelse-journalistikk. 1. Sett folk opp mot hverandre. 2. Appeller til misunnelse. 3. Publiser.

Vi har en rekke bransjer som har hatt det tøft under korona, høye drivstoffpriser og nå høye strømpriser. Betyr det at vi skal bruke våre alles skattepenger på å holde alle disse i hånda? Ting går opp og ned - folk og bedrifter må være rustet for en uværsdag - ikke bare få det til å gå såvidt rundt en godværsdag.

Jeg fatter ikke hvordan du kan forsvare dette. Vi bor i ett rike, landet Norge, og hvordan kan én bedrift konkurrere med en annen et par mil lenger nord som betaler 1% av det du betaler i strømutgifter. Det er helt insane.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
knutinh skrev (22 minutter siden):

Burde ekstra gevinst man har tjent på strømkunder spesifikt tilbakebetales til strømkunder?

ikke på generell basis, om det f.eks. er noen få øre ett år til et annet, osv.

men akkurat nå hvor situasjonen er helt ekstraordinær og staten allerede dekker opp for husholdningene, synes jeg næringsliv også burde inkluderes. For å ta vare på de arbeidsplassene vi har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (19 minutter siden):

hvordan kan én bedrift konkurrere med en annen et par mil lenger nord som betaler 1% av det du betaler i strømutgifter. Det er helt insane.

De kan neppe det i lengden. Hvis prisforskjellen er forbigående så bør staten bruke penger på å få de over den vanskelige kneika. Det sparer staten for ledighetstrygd og en del andre saker, men slik støtte kan ikke renne ut ubegrenset. Da får vi et nytt "Norsk Jernverk" aka permanent hull i statskassa. Mye tyder på at situasjonen med høye strømpriser vil vedvare ganske lenge. Pga krigen minst fram til neste år, men på grunn av at Europa har skjønt at russisk energi ikke er til å stole på så skal Europa kvitte seg med den avhengigheten. En kjip avrusingskur. Det vil mest sannsynlig føre til høye strømpriser i Sør-Norge i mange år.

Nå må nødvendigvis grensa gå et eller annet sted og Røros-ordføreren  vet å spille på misunnelse ved å referere til at grensa går der i området. Da virker det liksom mer urettferdig enn om avstandene hadde vært store. Men nå har ikke statskraft brede gradvise grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

ikke på generell basis, om det f.eks. er noen få øre ett år til et annet, osv.

men akkurat nå hvor situasjonen er helt ekstraordinær og staten allerede dekker opp for husholdningene, synes jeg næringsliv også burde inkluderes. For å ta vare på de arbeidsplassene vi har.

Jeg synes Staten bør stille opp der det gir god mening. Samfunnskritiske arbeidsplasser, kompetanse og maskineri vi ikke vil miste ut av landet, økonomiske drivere i landet. Er ølbrygging samfunnskritisk? Unik kompetanse vi ikke kan miste ut av landet? En økonomisk drivkraft for landet? Jeg synes ikke alle bedrifter bør få penger uten behovsprøving og viktighets-vurdering.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke alle bedrifter bør få penger uten behovsprøving og viktighets-vurdering.

det blir fort innviklet måte å vurdere mistenker jeg.

er et bakeri viktig/samfunnskritisk? noen vil si ja, andre vil svare at brød kan fraktes fra andre steder med lastebil.

Denne bakeribedriften har allerede måttet si opp ansatte og eierne tar ikke ut lønn

https://www.nrk.no/sorlandet/sma-bedrifter-sliter-pa-grunn-av-dyr-strom_-_-frykter-konkursras-1.15817993

har det noe hensikt å plage disse som ha lidd nok med rigide regler, for å få strømstøtte? Eller at folk i Flekkefjord skal miste hele bakeriet?

Nå bør vi prøve å redde stumpene.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Jeg synes ikke alle bedrifter bør få penger uten behovsprøving

etter litt ettertanke kan jeg vel være med på denne.

i og med at det er stor forskjell mellom type virksomheter og strømforbruk.

så næring som pga. virksomhetens art må bruke mye strøm, bør vel prioriteres da.

evt. strømstøtte til alle næringer, men høy og lav sats.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 minutter siden):

det blir fort innviklet måte å vurdere mistenker jeg.

er et bakeri viktig/samfunnskritisk? noen vil si ja, andre vil svare at brød kan fraktes fra andre steder med lastebil.

Denne bakeribedriften har allerede måttet si opp ansatte og eierne tar ikke ut lønn

https://www.nrk.no/sorlandet/sma-bedrifter-sliter-pa-grunn-av-dyr-strom_-_-frykter-konkursras-1.15817993

har det noe hensikt å plage disse som ha lidd nok med rigide regler, for å få strømstøtte? Eller at folk i Flekkefjord skal miste hele bakeriet?

Nå bør vi prøve å redde stumpene.

Greit nok med nåværende og generell strømstøtte i en periode.

Hvis ubalansene i europeisk kraftmarked vedvarer, bør strømstøtten fjernes. Da ville protestene og problemene blitt så store at Norge ble tvunget til å ta kontroll over egen kraftproduksjon og utveksling med utlandet. Det lille vi importerer i et normalår, vil enkelt kunne kompensere for med tiltak som er langt mildere enn feks sonevis utkobling.

Jeg er klar over at dette på kort sikt vil skade klimaarbeidet i EU og sette kraftmarkedet mange tiår tilbake, men nå må vi snart velge mellom pest eller kolera.

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

evt. strømstøtte til alle næringer, men høy og lav sats.

En uheldig ting som ble oppdaget med strømstøtte til husholdninger er at støtten beregnes ut fra månedsgjennomsnittpris uavhengig av forbruk, mens kraftselskapet fakturerer etter faktisk forbruk og spotpris i den aktuelle timen. Spekulerer man i å bruke strøm på riktige tidspunkt kan man i teorien ende opp med å få mer støtte enn man betaler i strøm. Denne delen av strømstøtten bør repareres.

Innslagspunktet kan også gi noen merkelige bivirkninger, så de kan jo vurdere om f.eks 50% fra 0 er en bedre ordning enn 70% fra 70 øre.. Det vil i så fall forenkle regnestykket betraktelig. Dvs. halvert regning uansett, så man slipper de som timer forbruket strategisk og gjør faktureringsjobben mye enklere.

Men de må ikke glemme at strømstøtteordninger reduserer lønnsomheten i energisparetiltak slik at strømstøtten kan slå tilbake og indirekte gi dyrere strøm. Det taler i så fall for en dreining i støtten mot en fast støtte på x øre/kWh basert på tidligere års forbruk. Da vil sparepotensialet bli større for hver kWh man klarer å spare nå.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtteordninga ifbm bustøtte treff også skeivt sidan det er fast beløp.
1500/1000 ekstra pr mnd er mykje for ein einsleg som bur i eit lite krypin, men den som har ungar og større bustad så er ikkje dette all verden.
For min del vart straumen nesten gratis i april og mai.
Med 1500(mars)/1000(april-mai) ekstra bustøtte og straumstøtte så kosta straumen meg berre 950kr for mars, 540 for april og under 300kr for mai.
Er faktisk like dyrt eller dyrare i juni-september for meg sidan det er null ekstra desse månadane.
Enda med omlag 950kr for juni. Kva det blir for juli er eg spent på sidan nettleiga også gjekk opp med rundt 10øre/kWh.

For min del så har ordninga vore luksus. Betalar vel normalt 50% meir i same månad tidlegare år.

Er ein post for straumutgifter i bustøtta(for dei som betalar straum separat) som kunne vore justert for ein meir rettferdig fordeling.
Denne summen virkar vere ein fast sum som kun er justert opp nokre få kroner per månad kvart år. Ser ut som den har gått opp med 625kr/år sidan 2013.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-29-1283

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har blitt nevnt i tråden her, men nordnorske venner som bittert har klagd over at de har noe høyere bensinpris i alle år later ikke til å være like fortørnet over at de nå har vesentlig billigere strøm enn sør 🙂

Det er nok ganske menneskelig å sammenligne seg med andre på en og en parameter, og så kritisere alle parametre man kommer verre ut på og la de man kommer bedre ut på passere i stillhet. Sånn er i alle fall barna mine.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

"Vesentlig billigere" var dagens underdrivelse. Vi får se hva de hadde sagt om de måtte betale 2400 kroner literen. Vi snakker hundreganger'n her.

Hehe. Da hadde jeg kjøpt meg en 2011 Leaf om så den kostet 200 000 og solgt det gjenværende på bensintanken i eksklusive 5ml flasker med silkesløyfe på. :)

Men seriøst. 100-gangeren skyldes ikke bare at strømmen er usedvanlig dyr sørpå, men også at den er usedvanlig billig nordpå. Hvis vi sier 40 øre/kWh spotpris eks avgifter er normalt, så koster nå strømmen sørpå rundt 4-8 ganger mer enn normalt, mens den nordpå koster 1/10 til 1/20 av normalt.

Jeg tror folk nordpå er stille angående prisforskjellen fordi de fleste skjønner at dette virker ganske urimelig. Da er det lett å sitte stille i båten og bare se på, i stedet for å argumentere noe. Det finnes vel ikke noen gode argumenter for at det bør være sånn? Og ikke fører det til noe godt å gni inn at det er sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftprodusentene gidder ikke å stoppe eksporten, fremdeles ødsles nesten en femtedel ut av landet:

https://www.nrk.no/vestland/framleis-stor-krafteksport-_-trass-_spare-instruks_-1.16049065

Nord i Norge har de så mye vann i magasinene, at de ikke gidder å produsere strøm engang:

https://www.nrk.no/mr/omvendt-kraftkrise-i-midt--og-nord-noreg.-tafjord-og-tronderenergi-tapar-pengar-pa-billeg-straum-1.16048980

Hva er det som skjer? Er det så jævla umulig å lage noen ledninger mellom nord- og sør-Norge?

Lenke til kommentar
Just now, KarvaBlad said:

Hva er det som skjer? Er det så jævla umulig å lage noen ledninger mellom nord- og sør-Norge?

Hva er poenget, at absolutt hele landet skal få blodpriser?

Jeg skal love deg at dette ikke hadde vært et tema dersom finnmark og troms hadde underskudd på strøm og de prisnivåene vi nå ser på sørlandet. De kraftlinjene ville ADLRI blitt bygd. Når østlandet lider i tillegg da tror jeg faktisk at linjene kommer til å bli bygd da de fleste ledende politikere er derfra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Hva er poenget, at absolutt hele landet skal få blodpriser?

Jeg skal love deg at dette ikke hadde vært et tema dersom finnmark og troms hadde underskudd på strøm og de prisnivåene vi nå ser på sørlandet. De kraftlinjene ville ADLRI blitt bygd. Når østlandet lider i tillegg da tror jeg faktisk at linjene kommer til å bli bygd da de fleste ledende politikere er derfra.

Poenget er at vi lever i samme land! Vi bør ha tilnærmet lik pris på en basisvare som strøm. Går det ikke an å få på noe så basalt som infrastruktur? Vi har tross alt hatt elektrisitet i 132 år i Norge.

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (45 minutter siden):

Poenget er at vi lever i samme land! Vi bør ha tilnærmet lik pris på en basisvare som strøm. Går det ikke an å få på noe så basalt som infrastruktur? Vi har tross alt hatt elektrisitet i 132 år i Norge.

Kan også nevne at det er helt normalt å kjøpe ferske reker til 129 kr/kg her oppe. Sunn og tradisjonsrik mat som har vært med oss sikkert lengre enn 132 år. Mat er helt nødvendig for å overleve. Burde rekeprisene også blitt utjevnet? Enn bensinprisene - de er jo gjerne dyrere i sør. Eller melk? Jeg kan jo nevne at melka koster over 30 kroner literen på Svalbard. Hvem skal bestemme de nasjonale prisene? Sovje.. Den norske stat?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Kan også nevne at vi det er helt normalt å kjøpe ferske reker til 129 kr/kg her oppe. Sunn og tradisjonsrik mat som har vært med oss sikkert lengre enn 132 år. Mat er helt nødvendig for å overleve. Burde rekeprisene også blitt utjevnet? Enn bensinprisene - de er jo gjerne dyrere i sør. Eller melk? Jeg kan jo nevne at melka koster over 30 kroner literen på Svalbard. Hvem skal bestemme de nasjonale prisene? Sovje.. Den norske stat?

Det er litt enklere å overføre energi i kabler med tilnærmet lysets hastighet enn fysiske varer som må fraktes på veier. Strøm er strøm, mat er ikke mat. Syns sammenligningen blir helt søkt og fjollete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...