Gå til innhold

Hundre ganger høyere strømpris i sør


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (7 minutter siden):

Ja vi importerer virkelig billig strøm nå for tiden. Yes sir!

Kan du ikke bare sjekke fakta før du forsøker sarkasme?

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftflyt

https://app.electricitymaps.com/zone/DE?wind=false&solar=false&remote=true

Hele det siste døgnet har NO2 Sørlandet importert billig dansk vindkraft for 1-2 kr/kWh

Fram til kl 10 i morges importerte NO2 Sørlandet billig svensk vannkraft via NO1, for rundt 2 øre/kWh og senere på dagen gradvis økende opp mot 1,9 kr/kWh. Strømmen fra Sverige og Danmark har vært konsekvent lavere enn prisen i NO2 i korresponderende time. Hva tror du ville skjedd med strømprisen i NO2 om vi hadde kappet kablene fra Danmark og Sverige det siste døgnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke bare sjekke fakta før du forsøker sarkasme?

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftflyt

https://app.electricitymaps.com/zone/DE?wind=false&solar=false&remote=true

Hele det siste døgnet har NO2 Sørlandet importert billig dansk vindkraft for 1-2 kr/kWh

Fram til kl 10 i morges importerte NO2 Sørlandet billig svensk vannkraft via NO1, for rundt 2 øre/kWh og senere på dagen gradvis økende opp mot 1,9 kr/kWh. Strømmen fra Sverige og Danmark har vært konsekvent lavere enn prisen i NO2 i korresponderende time. Hva tror du ville skjedd med strømprisen i NO2 om vi hadde kappet kablene fra Danmark og Sverige det siste døgnet?

Strøm som koster ti ganger mer i innkjøp (1 kr per kWh) enn det koster å produsere den i Norge er ikke billig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 minutter siden):

så må milliardstøtten vris fra nord mot sør.

Vel, det er jo tatt betydelige skritt i den retninga med 70% strømstøtte for alt over 70 øre. Dette er også vedtatt å øke til 80 og 90%. I tillegg kan de i sør få ennå mer ved å flytte strøm i tid fra pristoppene til prisbunnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 minutter siden):

Strøm som koster ti ganger mer i innkjøp (1 kr per kWh) enn det koster å produsere den i Norge er ikke billig.

Når strømprisen i NO2 er 2,9 kr/kWh og de importerer svensk strøm for 2 øre/kWh (via NO1) - så importerer de billig strøm ja. Ordet billig er relativt til alternativet: 2,9 ++ kr/kWh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg mener svaret var et svært relevant for sitatet jeg svarte på. Leste du sitatet?

Uenig. NO1, 2 og 5 er effektivt sett langt på vei én sone, med en netto-eksport på nesten 4 GWh i juli. Han skrev "landsdel" og det er åpenbart at han mente denne landsdelen.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Så vi kjøper masse billig strøm ja... og likevel ble det nå satt ny døgnrekord i strømpris. Joda. Strømmen er billig den ja!

Prisrekorden har ikke vært. Den er i mårra, men jeg tror ikke det er noen som har døgnpris-avtaler lengre. Og veldig få betaler den fulle prisen pga strømstøtte og at bedrifter får mva tilbake.

Ja NO2 kjøper billig strøm fra utlandet. Billig er et relativt ord. Relativt til alternativet (ikke kjøpe billig strøm fra utlandet) så er det billig strøm ja. Akkurat som folk kan renne til for å kjøpe billig bensin for 22 kr/l nå, mens det for et år siden ville vært kalt dyrt.

sedsberg skrev (10 minutter siden):

Og kapper vi kablene ligger vi tynt an siden vi allerede har sendt "all" krafta ut av landet.

Aha - så her ligger det altså en aldri så liten innrømmelse av at vi importerer billig strøm NÅ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hittil i juli (tom 26.) er situasjonen slik per prisområde:

NO1: Netto importert 232 GWh (fra utland og andre norske prisområder)

NO2: Netto importert 204 GWh

NO3: Netto eksportert 357 GWh

NO4: Netto eksportert 509 GWh

NO5: Netto eksportert 812 GWhKilde. Dette går nok litt mot folks generelle oppfatning.

Her er det vel egentlig du som finner på egne definisjoner av hva import og eksport betyr. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (18 minutter siden):

Man kan ikke ta flere dagers strømforbruk og presse inn på noen få timer. Så det er begrenset hva man sparer der.

Ja, prisen er relativt høy hele torsdagen så det er mye mindre å spare på flytting av forbruk da enn det var f.eks på søndag.

Spoiler

1442845079_Screenshot2022-07-27at18-17-15Marketdata.thumb.png.9558ce804b2d78831c718bf427c4c45a.png

Det sagt, så forsøkte jeg å tipse folk på lørdag om at det kunne være smart å sette på sengetøysvasken akkurat på søndag. Jeg prøver så godt jeg kan å komme med gode og velmente tips til nytte for de som har generelt høye strømpriser - men uten å teppebombe forumet på en plagsom måte. Men ser at jeg må jobbe litt med formidlingen siden folk som leser det ser ut til å bli dypt fornærmet og provosert - framfor motivert til å gripe sparemulighetene jeg tipser om. Dvs. jeg ser jo at jeg høster få tommel opp, selv for gode råd og faktarike innlegg med linker, mens de som er uenige med meg høster en drøss med tomler, lyspærer og hjerter for faktaløse spydigheter .. Ikke at jeg bryr meg noe voldsomt om disse symbolene, men det er jo en slags lakkmustest på hvorvidt folk liker deg jeg skriver eller ei. Og en lakmusstest på hvorvidt folk bryr seg om fakta eller er mer opptatt av å få ut litt innestengt sinne.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (10 minutter siden):

Her er det vel egentlig du som finner på egne definisjoner av hva import og eksport betyr. 

Nå var det spesifikt snakk om import og eksport av kraft fra de ulike landsdelene. Det var det jeg svarte på. Men greit - jeg kunne skrevet "eksport" eller bare funnet på et eget ord for landsdels-eksport/import.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange er frustrerte og mange sitter allerede og ser på strømprisene nermest fra time til time. Jeg hjelper familien en del med å styre strømbruket men ser det blir mindre og mindre å spare. For at det skal ha noe særlig for seg må timesprisen under 70 øre. Noe som er temmelig sjeldent nå.

Og joda, strømstøtten hjelper veldig godt, men det er fremdeles dyrt!

Lenke til kommentar

Dette er i bunn og grunn veldig enkelt, men utrolige mange bortforklaringer fra poltikere og ulike kraftaktører.

Utenlandskabelene er ene og alene grunnen til de strømprisene vi har i dag. Dette kommer av flere ting, men her et grovt bilde av hva som skjer.

Norge hadde før Storbritanna og Tyskland 15 utenlandskabler. Hvorfor skapte ikke dette et problem? Jo, overføringskapasitet. Okey så hva er problemet med Storbritanna og Tyskland? Jo, overføringskapsitet! Disse to kabelene står ene og alene for 45 % økt overføringskapsitet som ikke er i nærheten av like mye som alle de foregående 15 kablene. Denne kapasitetsøkningen har flyttet punktet for prisfastsettelse ut av Norge, til noe som ligner på Tyskland/Storbritanna.

 

Igjen, poenget mitt kan illustreres godt ved å se på følgende graf. image.png.4f9e01402bba193157b8e48da6cda32b.png

Mens strømprisen var så og si det samme i lang, lang tid, inntraff avviket mellom Sør og Nord-Norge samtidig med den første eksporten til Tyskland i desember 2020. Dette tiltok utover våren og ble ytterligere forsterket med effekten av kabelen til Storbritannia fra oktober.

For å forsterke poenget mitt ytterligere så kan vi se på kabelen som går fra Finland til Pasvik i Nord-Norge. Her er overføringskapsiteten bare 80MW/120MW (import/eksport) Så; Hvorfor er ikke prisene der noe i nærheten av nivået i Finland? (hint: overføringskapasiteten er for lav).

Tyskland og England kabelene står for 1400 MW, altså 24 ganger så mye som kabelen til Finland.

Strøm prises som en råvare der prisen er avhengig av fire faktorer: tilbud, etterspørsel, magasinfylling og overføringskapasitet. De to siste kabelene har altså økt overføringskapasitet med 45 % (!!) Ergo, så har den enorme overføringskapasitet medført at vi har koblet oss på i (enda) større grad det europeiske markedet, og prisene følger deretter. Alt annet er løgn og propganda. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Nå var det spesifikt snakk om import og eksport av kraft fra de ulike landsdelene. Det var det jeg svarte på. Men greit - jeg kunne skrevet "eksport" eller bare funnet på et eget ord for landsdels-eksport/import.

Han er opprørt over den store prisdifferansen mellom Sør-Norge og resten av Norge. Poenget hans er at fordi Sør-Norge er knyttet til Europa i større grad enn resten, så er prisen høy her. Å se på hvor i Sør-Norge strømmen produseres er ikke relevant.

Lenke til kommentar
Alkan skrev (2 minutter siden):

Dette er i bunn og grunn veldig enkelt, men utrolige mange bortforklaringer fra poltikere og ulike kraftaktører. Utenlandskabelene er ene og alene grunnen til de strømprisene vi har i dag. <..>

Aha - ennå en som higer etter å henge ut kun den ene faktoren som hen har lagt for hat.. Absolutt ingen andre forklaringer spiller inn. At det har regnet 7 TWh mindre enn normalt i Sør-Norge det siste 1,5 året har sikkert ingenting med saken å gjøre? :whistle: Ei heller hva som skjer med energimarkedene på andre siden av sjøkablene og luftlinjene. En krig med gassressurser som våpen/utpressingsmiddel og systematisk nedleggelse av kjernekraft har sikkert ingenting med saken å gjøre .. :whistle: Eller at UK har påbegynt et grønt skifte som er forventet å gi høyere priser i Norge på kort sikt, men lavere på lang sikt. En voldsom omlegging av energiproduksjon i en hel verdensdel har sikkert ingenting med saken å gjøre det heller... :whistle: Snakk om ensportet forklaring!

Neidu, det er nok litt mer sammensatt enn å bare skylde på utenlandskablene alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Aha - ennå en som higer etter å henge ut kun den ene faktoren som hen har lagt for hat.. Absolutt ingen andre forklaringer spiller inn. At det har regnet 7 TWh mindre enn normalt i Sør-Norge det siste 1,5 året har sikkert ingenting med saken å gjøre? :whistle: Ei heller hva som skjer med energimarkedene på andre siden av sjøkablene og luftlinjene. En krig med gassressurser som våpen/utpressingsmiddel og systematisk nedleggelse av kjernekraft har sikkert ingenting med saken å gjøre .. :whistle: Eller at UK har påbegynt et grønt skifte som er forventet å gi høyere priser i Norge på kort sikt, men lavere på lang sikt. En voldsom omlegging av energiproduksjon i en hel verdensdel har sikkert ingenting med saken å gjøre det heller... :whistle: Snakk om ensportet forklaring!

Neidu, det er nok litt mer sammensatt enn å bare skylde på utenlandskablene alene.

Uten den ønskende tilknytningen til det europeiske markedet ville de andre faktorene du peker på vært irrelevante. At strømprisene i Europa er så høye nå er selvsagt et sammensatt fenomen. Å bli en del av det europeiske markedet var et politisk valg og utenlandskablene er resultatet av dette valget. Hvis du ikke handler i nabolandene bryr du deg ikke om nabolandenes priser.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 minutter siden):

Han er opprørt over den store prisdifferansen mellom Sør-Norge og resten av Norge. Poenget hans er at fordi Sør-Norge er knyttet til Europa i større grad enn resten, så er prisen høy her. Å se på hvor i Sør-Norge strømmen produseres er ikke relevant.

Jeg leser "I reject reality and substitute my own"

Selvsagt har det noe å si - hva ville NO2 gjort om de ikke var koblet til resten av landet? NO2 har vært netto "importør" av kraft i juli. Å påstå at andre landsdeler ikke har bidratt med kraft til f.eks UK, Tyskland og Danmark er bare kunnskapsløst. NO2 har ikke bare vært transittområde for kraften som er produsert i NO5, NO3 og NO4, men de har også tappet noe av energien som de andre landsdelene har "eksportert". NO2 har produsert mindre strøm selv enn de har forbrukt. Dette har jeg lagt fram dokumentasjon på - nettopp for å tilføre litt fakta til diskusjonen. Det er direkte feil å påstå at visse landsdeler alene må bære hele byrden av eksporten - når den insinuerte "eksportøren" har vært netto importør eller "impørtør" om jeg skal formulere det slik folk her vil med tanke på at "importen" kommer fra andre prisområder innenlands.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 minutter siden):

Uten den ønskende tilknytningen til det europeiske markedet ville de andre faktorene du peker på vært irrelevante. At strømprisene i Europa er så høye nå er selvsagt et sammensatt fenomen. Å bli en del av det europeiske markedet var et politisk valg og utenlandskablene er resultatet av dette valget. Hvis du ikke handler i nabolandene bryr du deg ikke om nabolandenes priser.

Så nå utroper du ett bestemt ledd i en lang kjede av hendelser som den eneste årsaken.. selv om det kunne vært sagt om alle de andre leddene i kjeden også. Det blir litt som å si at girkassen er bilens eneste viktige komponent - for hvis den ryker så stopper bilen. Jeg savner litt mer gangsyn og forståelse for at problemet er sammensatt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...