Gå til innhold

Hundre ganger høyere strømpris i sør


Anbefalte innlegg

Tilgi dem ikke, dem visste hva dem gjorde og konsekvensene av det.


"NordLink NordLink - the "green link" for exchanging German wind energy with Norwegian hydropower - is a connection of two optimally complementary systems. NordLink is a lighthouse project and an enormously important building block of the European energy transition to compensate for dark periods and at the same time to make green energy available safely and affordably in the EU."

https://www.tennet.eu/our-grid/international-connections/nordlink/



Norsk strøm bidrar til gigantiske batterifabrikker i Europa: – Grenseløst naivt"

https://www.nrk.no/nordland/gigantiske-batterifabrikker-i-europa-skal-drives-av-norsk-strom-1.15895097

Skal også sies at både England og Tyskland har en ekstra toll på biler som evnt skulle hatt norske batterier, så de tar strømmen og i tillegg legger handels barriere som gjør at produksjonen av batterier til bil ikke er levedyktig her i norge.
Dette til tross for at vi har en eøs avtale som i all hovedregel gjør oss til eu medlem, bare uten stemmerett. Samme åpne arbeidsmarked som gjør at norsk lønnsnivå blir harmonisert med eu, samme lovene og reglene, samme direktiver, samme regler for velferdsordninger osv.. England er jo ikke engang eu/eøs medlem og dem har en bedre handelsavtale.


Å bygge ut mer kraftproduksjon i troen på at det vil senke kraftprisene, er som å øse en lekk båt med sil og tro den skal flyte.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/regjeringen-tror-den-kan-ose-baten-med-sil/o/5-95-584864

 

EU topper besøker Kvilldal vannkraftverk i 2016, Norges største målt i installert effekt :

Besøk til Kvilldal kraftverk, med Maroš Šefčovič og Elisabeth Aspaker

 

Endret av Musefella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alkan skrev (2 timer siden):

Kan du ikke lese eller er du bare vrang nå? Som sagt det har ingenting å si hvor mange kabler du har. Det eneste som har noe og si er overføringskapasitet, og når to kabler står nesten 45 % av overføringskapasitete så har det ingenting å si hvor mange andre utenlandskabler du har. Se eksempelet fra forrige side så skjønner du hvorfor kabelen mot Finland fra Nord-Norge har ingenting å si. 

Vi har høyere kapasitet både til/fra Sverige og Danmark. Jeg finner topper på 1700 MW mot Danmark og 1800 mot Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Det eneste din post viser er at prisene i Tyskland og England presser prisene opp i Norge, Danmark hadde kanskje en time med mye vind. 

Er du enig i at utenlandskablene til/fra Danmark trakk NED prisene i Norge da, eller er det et så ubehagelig faktum at du helst ikke vil prate om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (1 time siden):

Med strømstøtte blir det 70 øre + 70.746 = 140,7 øre å betale i morgen i gjennomsnitt for sone Sør. La oss si gj.snitt forbruk på 25 kWh. 25 x 140,7 = 35,175 kr / dag.  I sone Midt og Nord blir det under 1 kr for samme forbruk.

Jeg får ikke det til å stemme. Kan du sette opp mer av regnestykket? Og hvordan kommer du fram til mengden strømstøtte for juli?

Myriad skrev (1 time siden):

Fun fact: Moms er over 1 kr i sør i morgen.

Moms på 1 kWh? Det gjelder vel bare hytter? Og hvem bruker egentlig mye strøm på en sommerdag på hytta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Mye forsøk på tåkelegging. 

Vi produserer mer enn tilsiget gir grunnlag for. Det kan få store konsekvenser. Bildet illustrerer det tydelig, skuta er lekk.

Hvilken uke gjelder det? Jeg ser følgende balanse gjelder for NO2 den uka:

UK eksport 100, import 30, netto -70 GWh

NL: 0 (ute av drift)

DE: eksport 140, import 13, netto -127 GWh

DK: eksport 168, import 16, netto -152 GWh

Sum utlandskabler: -349 GW

NO1: "eksport" 0, "import" 249, netto +249 GWh

NO5: "eksport" 0, "import" 67, netto +67 GWh

SUM import fra andre norske prisområder: 316 GWh

Netto for NO2: -33 GWh

Og til slutt: Vurderer du dette også som tåkelegging eller er det godtatt å gjenta de faktaene du la fram?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Ingen fare! På nyåret, når det virkelig er kaldt og prisene går til himmels pga. tomme magasiner så har våre ærede herskere bestemt seg for å redusere støtten i sør.

Wait.... what?? :dontgetit:

https://e24.no/olje-og-energi/i/z7v6Q9/stroemstoetten-80-prosent-i-januar-februar-og-mars

Slapp av - magasinene skal fylles nå på sommeren når folk bruker lite strøm. Høye priser = lavere forbruk = mer sparing på magasinvannet. Dette var akkurat det både folk og politikere krevde i forrige uke: Hev prisen sånn at vannet spares på. Men denne uka roper altså folk heller senk prisen - bruk mer vann. Folk har jammen gullfiskhukommelse - eller klarer ikke å skjønne at pris og vannbruk har en sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trygve? Er det deg??

Seriøst? Fylle opp magasinene i sommer? Med rekordlav fyllingsgrad? Og hvorfor ble de tømt i utgangspunktet? Jo for å sende strømmen ut av landet.

Spare på vannet og få perverse priser eller bruke av vannet og få perverse priser. Saken er at våre ærede herskere, eller folkevalgte om man vil kalle dem det har kjørt landet fullstendig på ræva når det kommer til strømsituasjonen. At det teoretisk sett kan blåse i Danmark så vi får "billig" strøm et par timer løser ikke dette.

Endret av sedsberg
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Er du enig i at utenlandskablene til/fra Danmark trakk NED prisene i Norge da, eller er det et så ubehagelig faktum at du helst ikke vil prate om det?

Nei absolutt  ikke, kabelen til Danmark fører til betraktelig høyere priser her. På lik linje med kablene til tyskland, nederland og england.

Danmark har faktisk verdens dyreste strøm, det er primært basert på vindmøller og er fullstendig dysfunksjonelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Musefella skrev (12 minutter siden):

Nei absolutt  ikke, kabelen til Danmark fører til betraktelig høyere priser her.

Hvordan mener du det foregår? Strøm går alltid fra områder med lavere pris til områder med høyere pris. Så når prisen i Danmark er lavere enn i NO2  så kjøper Norge kraft derfra og blir smittet av lavere priser. Når det er motsatt, så kjøper ikke Norge strøm fra Danmark. Da selger vi heller dyrt dit.

 

Musefella skrev (15 minutter siden):

Danmark har faktisk verdens dyreste strøm, det er primært basert på vindmøller og er fullstendig dysfunksjonelt.

Danmark har dyr strøm når det blåser lite, for da selger vi dyrt dit. Når det blåser mye så får de derimot billig strøm.

Ja, det er primært basert på vindmøller.

Men forklar hva du mener er dysfunksjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Vel, er det ikke det venstresiden ønsker? Altså både fallitt for demokratiet (folkets hånd på roret) og at velstanden normaliseres både på Europeisk nivå og mot globalt nivå..

Det er venstresiden som har gjort at vi har høyere velstand i Norge enn i de fleste andre land. Høyresiden i Norge ønsket å gi alle oljerettighetene til private. Og det ønsker de fortsatt. Pluss å gi bort kraftproduksjonen i Norge til utenlandske selskaper. Å la det frie marked bestemme strømprisene er selvsagt også høyrepolitikk, selv om Ap var med på det, et parti som er blitt mer blått enn rødt dessverre.

Du må gjerne forsøke å argumentere for at disse tingene ville gitt (eller vil gi) mer velstand her i landet.
 

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 minutter siden):

sammen med kapitalismen 🙂

Man må nok si at blandingsøkonomi har vært relativt vellykket. Nå har jo folk handlet med hverandre siden tidenes morgen, så kommentaren din gir ikke så mye mening for min del. Å ikke drive handel var aldri et realistisk alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Vi har høyere kapasitet både til/fra Sverige og Danmark. Jeg finner topper på 1700 MW mot Danmark og 1800 mot Sverige.

Ja og? Kapasitet og pris går hånd i hånd. Sverige og Danmark kabelen kunne vært på 5000 MW, men så lenge Tyske og Britiske priser er dyrere så vil strømmen selges dit. Enkelere er det faktisk ikke.

EDIT: Nå er faktisk Danmark det dyreste landet for strøm, så tydelig at det har snudd litt. Men uansett poenget står.

Endret av Alkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 timer siden):

Det er venstresiden som har gjort at vi har høyere velstand i Norge enn i de fleste andre land.

Det er vel også den samme venstresiden som kontinuerlig har jobbet for å øke bistandsbudsjettene, innvandring og minstelønn for arbeidsinnvandrere - altså velstandsutjevnende mot andre land.

For ordens skyld: Jeg mener innerst inne det er prinsipielt mest rettferdig med velstandsutjevning, men nå sitter jeg passe godt i det i et land "på toppen" så jeg har absolutt ingen personlig egeninteresse i det. Et klassisk ego vs kollektivisme -dilemma. Men jeg har i hvert fall gangsyn til å kunne se hva som er prinsipielt mest rettferdig - selv om det ville vært negativt for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Hvordan mener du det foregår? Strøm går alltid fra områder med lavere pris til områder med høyere pris. Så når prisen i Danmark er lavere enn i NO2  så kjøper Norge kraft derfra og blir smittet av lavere priser. Når det er motsatt, så kjøper ikke Norge strøm fra Danmark. Da selger vi heller dyrt dit.

 

Danmark har dyr strøm når det blåser lite, for da selger vi dyrt dit. Når det blåser mye så får de derimot billig strøm.

Ja, det er primært basert på vindmøller.

Men forklar hva du mener er dysfunksjonelt.

Dysfunksjonelt, i den form av den ikke er stabil.

At den er billig i enkelte tidspunkt hjelper lite når den i gjennomsnitt er verdens dyreste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er vel også den samme venstresiden som kontinuerlig har jobbet for å øke bistandsbudsjettene, innvandring og minstelønn for arbeidsinnvandrere - altså velstandsutjevnende mot andre land.

For ordens skyld: Jeg mener innerst inne det er prinsipielt mest rettferdig med velstandsutjevning, men nå sitter jeg passe godt i det i et land "på toppen" så jeg har absolutt ingen personlig egeninteresse i det. Et klassisk ego vs kollektivisme -dilemma. Men jeg har i hvert fall gangsyn til å kunne se hva som er prinsipielt mest rettferdig - selv om det ville vært negativt for meg.

Vi har ikke minstelønn i Norge.

Det er mye å kritisere bistandspolitikken for, men den har neppe gjort noe betydelig innhugg i norsk velferd.
 

Enkelte ting er verdt å ofre litt velferd for, som å hjelpe fattige. Andre ting er ikke verdt å ofre velferd for, som å berike Europas storkapitalister.

Jeg tar imidlertid ikke til orde for å dele i så stor grad at det vil påvirke velstanden nevneverdig, noe jeg ikke tror noen norske partier gjør.

På mange måter vant venstresiden i Norge, som har sørget for den velferden vi har. Det igjen har ført til en høyrebølge, når alle er blitt rike av sosialistisk politikk, finnes det ingen fattige å ha solidaritet med lengre. Det kan endre seg, om vi tar velferden for gitt og lar oss forføre av nyliberalistisk tankegods.

Når jeg prater med amerikanere blir de sjokkerte over rettighetene til norske arbeidere, antall timer og hvor mye ferie vi har. For meg er det derfor et paradoks at så mange tar til orde for en mer amerikanisert politikk. Joda, de rike og ressurssterke har det utmerket i USA (mange her på forumet hadde klart seg svært bra), men arbeiderklassen må jobbe og slite nesten dobbelt så mye som i Norge for å overleve. Vi ser også mer og mer tendenser til dette i EU.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg får prøve å dra tråden inn på topic igjen, nemlig forkjellen i strømpris innad i Norge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dn69qw/statnett-forstaar-at-det-oppleves-urettferdig-med-ulik-stroempris-etter-stroemeksport

Sitat: 

– Er det rettferdig at prisområdene i Sør-Norge synes å måtte ta hele prisbelastningen ved eksporten av strøm til Europa?

Spørsmålet går til kommunikasjonssjef Irene Meldal i Statnett. De har ansvaret for transmisjonsnettet, som binder strømnettet i ulike områder i Norge  sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...