Gå til innhold

Hundre ganger høyere strømpris i sør


Anbefalte innlegg

KarvaBlad skrev (38 minutter siden):

Kraftprodusentene gidder ikke å stoppe eksporten, fremdeles ødsles nesten en femtedel ut av landet:

https://www.nrk.no/vestland/framleis-stor-krafteksport-_-trass-_spare-instruks_-1.16049065

Nord i Norge har de så mye vann i magasinene, at de ikke gidder å produsere strøm engang:

https://www.nrk.no/mr/omvendt-kraftkrise-i-midt--og-nord-noreg.-tafjord-og-tronderenergi-tapar-pengar-pa-billeg-straum-1.16048980

Hva er det som skjer? Er det så jævla umulig å lage noen ledninger mellom nord- og sør-Norge?

Høres ut som du har en fantastisk forretningsidé - det er bare å løpe og kjøpe en passende skjøteledning og selge billig NO3-strøm for NO1-priser, så renner nok millionene inn - lykke til! PS. Forventer selvsagt at skjøteledningen er lagt og operativ om en ukes tid ettersom det er nå det gjelder. Med lysets hastighet burde det i hvert fall ikke ta lengre tid..

Mon tro hvorfor alle andre bare sitter og ser på at denne forretningsmuligheten seiler forbi - sikkert fordi de ikke gidder. Jepp - det er nok giddalausheten som har skylda. PS. Lykke til atter en gang!

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tall for magasinfylling uke 29 er akkurat publisert. Kort fortalt er det ikke oppløftende tall. Norges magasinkapasitet er 87,3 TWh og energiinnholdet har bare økt fra 56 til 56,9 TWh den siste uka. I prosent har det gått fra ca 64 til 65. All økningen har skjedd i NO5 Vestlandet (+0,5 TWh) og NO4 Nord-Norge (+0,4 TWh). Ingen endring i NO1, NO2 og NO3. Norge eksporterte netto 0,5 TWh i uke 29. All eksporten ble produsert i NO5 Veslandet, NO3 Midtnorge og NO4 Nord-Norge. NO2 Sørlandet produserte uvanlig lite og har fungert mest som transitt-område for kraft fra andre steder + produksjon til eget forbruk, mest fra elvekraft og vindkraft og altså uvanlig lite fra magasinert vannkraft. Produksjon per område og hvilken kraft som fløt hvor kan man finne hos Nordpool.

Etter 1,5 døgn med litt reduserte priser i NO2 ser nå prisen ut til å bli ekstra høy de neste 1,5 døgn. Spotpriser finner man hos Nordpool.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sørlending synes jeg det er litt kjipt ja. Men istedenfor å klage på andre land, synes jeg heller vi kan slutte å gi skattelette til nordlendingene, og heller bruke pengene på å bygge ut det nasjonale transportnettet for energi. Så kan de (nordlendinger) endelig gjøre seg litt fortjent for skattefordelene sine. (Nå blir det liv rai rai)

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forjævlig, vi er ikke lengre herrer i eget hus, EU styrer. Merkel har lykkes med det Hitler ikke klarte. Heldigvis for min del har jeg flyttet til Tokke kommune, fastpris på 50 øre per kWh. Det burde det vært i hele landet spør du meg.

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår logikken bak eksport og import av strøm, hvilke fordeler og ulemper det medfører, og hvorfor det er forskjellige priser i de forskjellige sonene. Men det jeg ikke helt forstår er hvordan man kan forsvare rettferdigheten bak at enkelte landsdeler skal stå for all eksport, med prisforskjellene det medfører. Det eksporteres masse strøm fra enkelte landsdeler som staten tjener masse på, mens innbyggerne i disse områdene kun får dyrere strøm, men ikke inntjeningen av at strømmen deres selges til høy pris. Det jeg heller ikke skjønner noe som helst av er at Statkraft inngikk en avtale med UK hvor de deler flaskehalsinntektene (prisforskjellen mellom de to forskjellige markedene) i to, fordi partene delte kostnadene for kabelen i to. Marte Mjøs Pedersen uttalte at akkurat nå er det ikke lønnsomt, men folk hadde ikke klaget om det var motsatt. Altså, har ikke prisen "alltid" vært høyere i UK enn i Norge, med unntak av korte perioder hvor det blåser mye der? Kunne det ikke vært inngått en avtale hvor selgende markedet tar inntektene (naturligvis), mens kostnadene deles i to? UK ville uansett tjent på at det i den forstand at de får inn strøm når det er lite vind og behov for import, selv om det selvfølgelig koster det selger krever. Så kunne gjerne de som blir offer for høyere priser som følge av eksporten få en økonomisk kompensasjon. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Men det jeg ikke helt forstår er hvordan man kan forsvare rettferdigheten bak at enkelte landsdeler skal stå for all eksport, med prisforskjellene det medfører.

Hittil i juli (tom 26.) er situasjonen slik per prisområde:

NO1: Netto importert 232 GWh (fra utland og andre norske prisområder)

NO2: Netto importert 204 GWh

NO3: Netto eksportert 357 GWh

NO4: Netto eksportert 509 GWh

NO5: Netto eksportert 812 GWh

Kilde. Dette går nok litt mot folks generelle oppfatning. Det norske folk ser ut til å være utsatt for en omfattende misinformasjon eller propaganda fra de som ønsker å slå politisk mynt til sin fordel på saken. Nordmenn er gjerne litt naive og tror Norge er fullstendig fritt for korrupsjon og propaganda, men dette viser med kilde at fakta-situasjonen er i sørgelig forfatning. Jeg synes det er synd at folk ikke forsøker å oppsøke fakta i større grad for å kunne gjøre seg opp en selvstendig mening, Men jeg skjønner at mange føler seg tråkket på tærne og trigger nærmest på hva som helst og at det lett danner "klikker" over folk som hisser seg opp over de samme tingene.

Når det gjelder prissmitte så mener jeg det riktig at NO2 smittes i større grad enn de andre prisområdene, både fordi de er tilknyttet flere land som ofte har høye priser og fordi linjene til andre norske prisområder av og til er flaskehals. NO5 er faktisk ikke knyttet til noen utland, men har gode forbindelser til Sverige via NO1. Hadde kraftlinjene i Norge hatt uendelig kapasitet så hadde det hverken vært prisforskjeller, eller inndeling i flere prisområder. Men nå koster slike linjer ganske mye å bygge og byggetiden er lang.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Det jeg heller ikke skjønner noe som helst av er at Statkraft inngikk en avtale med UK hvor de deler flaskehalsinntektene (prisforskjellen mellom de to forskjellige markedene) i to, fordi partene delte kostnadene for kabelen i to. Marte Mjøs Pedersen uttalte at akkurat nå er det ikke lønnsomt, men folk hadde ikke klaget om det var motsatt. Altså, har ikke prisen "alltid" vært høyere i UK enn i Norge, med unntak av korte perioder hvor det blåser mye der?

North Sea Link har nok en beregnet levetid på mange tiår. Kabelen er uhyre dyr og vil ikke lønne seg "over natta". Lønnsomheten må altså sees over tid. Da må man ta med forventet utvikling langt inn i framtida. UK har forventet relativt stabilt høye priser nå. Men de skal bort fra kullkraft, kjernekraft og redusere gasskraften. Dette skal de gjøre ved å bygge massivt ut med vindkraft. Det vil si at prisene på den siden av sjøen vil variere MYE i framtida. Vi har magasiner på vår side av sjøen så vi er ikke avhengig av øyeblikks-kraft. Vi kan altså kjøpe kraft fra UK når den er billig og selge den dyrt tilbake. "UK sitt batteri" - en godt betalt tjeneste. Men dette markedet ligger litt fram i tid. De jobber hardt med å bygge vindkraftverk, men vi ser neppe de store prisgevinstene av dette før om noen år. Det er nok det Marte Mjøs Pedersen prøvde å si om tålmodighet og langsiktighet.

Lenke til kommentar

Det blir interessant å følge næringsliv og inflasjon de neste 2-3 årene. En del bedrifter kan ikke legge på prisene sine over natten og vil få det vanskelig i en periode. Så vil man få en forsterket inflasjon når de må ta igjen det tapte.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 minutter siden):

Spørsmålet er om Norge har stort nok "batteri" til å forsyne halve Europa.

Svaret på det spørsmålet har vi alltid hatt. Dvs. visst svaret ved hver enkelt utbygging..

Vi har IKKE stort nok batteri til å forsyne halve Europa og har heller ikke mulighet til å bygge oss dit. Men det betyr jo ikke at det er smart å frasi oss hele det markedet. Vi har heller ikke nok gass til å forsyne hele Europa, nok olje, kull, aluminium, torsk, laks, etc. men det betyr jo ikke at det er smart å bare legge ned all eksport..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Vi kan ikke fortsette å sende all strømmen rett ut i et sort hull.

Det gjør vi ikke heller. Vi importerer også en hel del strøm. Både fra Sverige, Danmark, Tyskland og UK. Vi importerer når det er billigere strøm i utlandet enn det er i Norge. Og eksporterer når det er dyrere i utlandet.

 Eksport i seg selv er ikke noe galt eller dårlig for oss så lenge det balanserer godt med import og forbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (På 12.7.2022 den 20.59):

Ingen som ville ha monstermastene, man får ikke i pose og sekk, men nordmenn er naive

Akkurat på det området er mange nordmenn i distriktene idioter (rett gjerne på meg). Ikke vindmøller, ikke strømmaster, ikke grave ned kabler. Ikke røre naturen, fysisk eller visuelt. Men strøm vil de ha og Internett osv

🙄

Nå som flere i sør går en meget  tøff vinter i møte økonomisk og må fryse i eget hjem (vi har lite eldre hus på 80 kvm og kun noe varme i stua til fire personer vinteren som var), så må milliardstøtten vris fra nord mot sør.

Årsaken til forskjellen på strømpris er flere. Uansett så er nå prisgapet mellom nord og sør langt over hinsides i forskjell.

På tide å slutte å være så imot vindmøller? Miljøvernere vil jo heller forpeste naboens eiendom så lenge egen hage er ren (importere strøm på kull). 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hittil i juli (tom 26.) er situasjonen slik per prisområde:

NO1: Netto importert 232 GWh (fra utland og andre norske prisområder)

NO2: Netto importert 204 GWh

NO3: Netto eksportert 357 GWh

NO4: Netto eksportert 509 GWh

NO5: Netto eksportert 812 GWh

Kilde. Dette går nok litt mot folks generelle oppfatning. Det norske folk ser ut til å være utsatt for en omfattende misinformasjon eller propaganda fra de som ønsker å slå politisk mynt til sin fordel på saken. Nordmenn er gjerne litt naive og tror Norge er fullstendig fritt for korrupsjon og propaganda, men dette viser med kilde at fakta-situasjonen er i sørgelig forfatning. Jeg synes det er synd at folk ikke forsøker å oppsøke fakta i større grad for å kunne gjøre seg opp en selvstendig mening, Men jeg skjønner at mange føler seg tråkket på tærne og trigger nærmest på hva som helst og at det lett danner "klikker" over folk som hisser seg opp over de samme tingene.

Når det gjelder prissmitte så mener jeg det riktig at NO2 smittes i større grad enn de andre prisområdene, både fordi de er tilknyttet flere land som ofte har høye priser og fordi linjene til andre norske prisområder av og til er flaskehals. NO5 er faktisk ikke knyttet til noen utland, men har gode forbindelser til Sverige via NO1. Hadde kraftlinjene i Norge hatt uendelig kapasitet så hadde det hverken vært prisforskjeller, eller inndeling i flere prisområder. Men nå koster slike linjer ganske mye å bygge og byggetiden er lang.

At resten av Sør-Norge importerer strøm fra Vestland er vel ikke akkurat noe nytt, men heller ikke veldig relevant i denne sammenhengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tolker enkelte til at Norges sammenkobling med Europa ikke har med de høye prisene å gjøre. Ulike markeder kan ha ulike priser, på grunn av ulik tilbud og etterspørsel. Når man så blir en del av et større marked, så overtar man prisene derfra. Dette er helt grunnleggende økonomi. Grunnen til at det eksisterer noen myter om at det ikke er slik er vel at kraftbransjen vet at dette er ekstremt upopulært i befolkningen, så de kaster ut litt røyk og speil rundt seg for å redde ansikt.

Uansett hvilket marked vi blir en del av, dersom prisene der er vesentlig høyere enn i Norge, så vil selvsagt prisene i Norge justeres mot dette markedet fordi det er på markedet vi kjøper varen. Jeg synes det er litt ufattelig at ellers fornuftige folk ikke forstår noe så enkelt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...