Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antall måltider og overvekt


Gjest 21940...9c9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, magb said:

Hvor er det nederste sitatet ifra? Jeg finner det ikke i linkene dine. Det jeg derimot finner på Nhi linken din er: "Måltidshyppighet har ingen innvirkning på forbrenningen" 

Men det ignorer du bare? 

"...så lenge det totale kaloriinntaket gjennom dagen er det samme" men det glemte du visst å føye til. Derfor gjør jeg det for deg. At du ikke finner det kan vel ikke jeg noe for. Det står der svart på hvitt. Et sitat fra hver link. Det siste sitatet er fra Fedon linken helt nederst. Sånn, der har du 2 gode kildehenvisninger, blæh.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 timer siden):

Skjønner ikke helt logikken til de som ønsker å spise en dags kaloriinntak på kun 1-2 måltider.

Det er ikke tilfellet. Kroppen tilpasser seg veldig fort. Juster produksjon av sulthormonet. 

 

Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Du verden, her tar vi ut av kontekst i fleng. Dette står da vitterlig også i linkene jeg la ved, på tide at du våkner opp nå. 

Jeg siterte nettopp kilden du linket til, og der sto det jo ganske klart det motsatte...? Det står at når du går fra null matinntak til normalt inntak så øker du forbrenningen med 200kcal. Mener du at kroppen fordøye maten fortere om du spiser ofte? At kroppen derfor bruker mer energi? I så fall er du på tynn is og bør ha gode kilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (19 minutter siden):

"...så lenge det totale kaloriinntaket gjennom dagen er det samme" men det glemte du visst å føye til. Derfor gjør jeg det for deg. At du ikke finner det kan vel ikke jeg noe for. Det står der svart på hvitt. Et sitat fra hver link. Det siste sitatet er fra Fedon linken helt nederst. Sånn, der har du 2 gode kildehenvisninger, blæh.

Glemte å tilføye? Det forandrer ikke poenget mitt. 

Sitat NHOs: "Måltidshyppighet har ingen innvirkning på forbrenningen, så lenge det totale kaloriinntaket gjennom dagen er det samme"

At du på en eller annen måte klarer å tolke det i favør standpunktet ditt at: spise ofte holder magen i gang og øker forbrenningen. Det skjønner jeg ikke, og klarer ikke komme med tydeligere argumenter om hvor feil du tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Sjørøver said:

Det er ikke tilfellet. Kroppen tilpasser seg veldig fort. Juster produksjon av sulthormonet. 

Hvor fort skjer dette og er det variasjoner på mennesker? Jeg prøvde meg i en periode (tror det var ca to måneder) sammen med en kamerat med fasting innenfor en viss periode av dagen. Han klarte det sånn halvveis mens jeg hadde det helt forjævelig. For meg var jeg konstant sulten (etter ca. 4 timer fra siste måltid), ekstremt sliten og orket neste ingenting. I tillegg observerte jeg at kroppen nærmest gikk i dvale når det gikk lang tid mellom måltidene (hadde hvilkepuls på 40 på dagen, mens jeg normalt sett er nærmere 50 enn 40 når jeg spiser regelmessig). Jeg er ikke noe lege eller ekspert på dette, men for meg var det genuint ille. 

Edit: Har testet meg tidligere og lider ikke av sukkersyke, og lav puls er i familien (vi er nede på 30-tallet når vi sover meg og mine søsken, og fått tommel opp fra lege på dette området), så det er ikke noe urovekkende med dette eller som bør være problematisk i seg selv mtp. fasting. Men jevnlige måltider er for meg alfa omega for at jeg ikke går inn i en form for dvale som gjør alt i hverdagen til et ekstremt ork. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, coffeee said:

Når det gjelder måltidshyppighet er det slik at kroppen bare kan nyttiggjøre seg av en viss mengde proteiner om gangen (25-35 gram), så hvis man er opptatt av muskelmasse bør man definitivt spise oftere enn 1-2 ganger om dagen.

Dette er bare hvis måltidet ditt består av en proteinshake. Måltider som tarmen bruker lengre tid på å bryte ned fortsetter å gi kroppen proteiner som den benytter seg av lenge etter du spiste måltidet, selv om det var mer enn 35gram proteiner i det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, spetter said:

Enn skal spise når enn føler seg sulten.
Ikke følg 5-6-7 ganger om dagen om du ikke føler deg sulten. Mange eksperter har advart mot "anbefalingene" og sier enn bør heller spise når føler seg sulten.

Vi kan da også samtidig tilføye at metthetshormonene gjerne ikke setter inn før lenge etter man har spist opp sin mat, så derfor er det viktig å vite forut hvor mye man skal spise for hvis man spiser til man føler seg mett har man gjerne allerede spist for mye. Det beste er om man spiser før man begynner å føle seg sulten, altså hyppigere matinntak for å unngå sultfølelsen.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
ili skrev (4 timer siden):

Som KLM sier så fungerer hoppe dietten bra. Hopp over lunsj. Hoppe over kvelds. 

Tester selv OMAD nå med godt resultat. One meal a day.

«Kurer» og fasting er kortvarige , men skippertak gir sjelden langvarige resultater

Bedre å hoppe tau eller hekk i stedet for å sløve foran tv’n eller lese seg opp på helseangst og dårlig samvittighet……

Lenke til kommentar
magb skrev (8 timer siden):

Du skjønner at det er forskjell på dødelig høyt blodsukker som gjør deg blind, og normalt forhøyet blodsukker etter ett måltid? Så du filmen jeg linket til? Han godt trente fyren som spiser McDonalds og måler blodsukkeret? 

 

Det samme gjelder det meste man måler, du kan ha for høye verdier av feks kolesterol, blodtrykk, osv uten at du nødvendigvis dør av det. 

Å snakke om blodsukker hos friske personer er omtrent som å snakke om blodtrykk hos friske personer. Blodtrykket går også opp og ned avhengig av aktivitet, men det er ikke noe som har noen betydning eller som man engang nødvendigvis merker. Akkurat som den minimale variasjonen i blodsukker hos friske folk. 

Mange har diabetes over flere år uten engang å vite at de har det, så selv hos diabetikere merker man ikke nødvendigvis svingningene i blodsukker. Hvis blodsukkeret til denne fyren går i taket av å spise en hamburger så bør han jo sjekke om han har diabetes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 timer siden):

Dette er bare hvis måltidet ditt består av en proteinshake. Måltider som tarmen bruker lengre tid på å bryte ned fortsetter å gi kroppen proteiner som den benytter seg av lenge etter du spiste måltidet, selv om det var mer enn 35gram proteiner i det.

Det jeg har sett av forskning har indikert at rundt 35 gram per måltid er ideelt i forhold til proteinsyntese, men kan godt hende jeg tar feil. Dette med mat er noe de finner ut nye ting om hele tiden. Og det er veldig bra om det stemmer, da er ikke 500 grams kjøttmiddagene mine bortkastet. Personlig har jeg aldri merket noe forskjell verken på restitusjon eller styrke, det vesentlige er å få i seg et stort nok antall proteiner i løpet av dagen. På det punktet har jeg definitivt merket forskjell. 

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Nei
Nå har du klart å unngått å lese posten du har svart på.

Sorry mac.

Nei ,du kritiserte meg når jeg advarte mot at et for stort kaloriunderskudd på sikt kunne ende opp med tap av muskelmasse ,og du mente at det ikke var noe problemstilling så lenge aktivitetsnivået var høyt. Jeg er ikke enig i det og forsøkte meg blant annet på et ironisk svar. Vil du ha ekstremversjonen med bildebevis så kan du jo se på krigsfanger fra andre verdenskrig, så kan du jo gjøre deg opp en formening om hvor mye muskelmasse de har bevart. Jeg har sett altfor mange ødelegge seg på dietter med for stort kaloriunderskudd, så jeg ser absolutt tap av muskelmasse som en reell problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det dessverre er noe genetikk som gjør det litt mer utfordrende for noen å bli "tynne"/gå ned i en vekt de føler er mer rett.
Det er allerede nevnt i tråden, men det er ikke til å komme forbi at dersom man skal ned i vekt må man bruke mer kalorier enn man inntar som føde.
Og det er ikke alltid så enkelt i praksis, da man må venne seg til å alltid gå sulten.
Når det er sagt så vil sultfølelse være "trenbart" i den forstand at man etterhvert ikke føler sult like mye som da en starter en prosess med å spise mindre enn det kroppen helst vil ha i inntak.
Som en av mange som har vært igjennom kreft i tarm og heftig operasjon/behandling kan jeg skrive under på at det å ikke spise gir en kraftig vektnedgang (over 10kg på 14 dager).
Kan ikke anbefales. 😱
De fleste inkludert meg sjøl har vel en trivselsvekt som gir en BMI som klassifiseres som overvekt. Hvor usunt det er strides det om.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, magb said:

 

Glemte å tilføye? Det forandrer ikke poenget mitt. 

Sitat NHOs: "Måltidshyppighet har ingen innvirkning på forbrenningen, så lenge det totale kaloriinntaket gjennom dagen er det samme"

At du på en eller annen måte klarer å tolke det i favør standpunktet ditt at: spise ofte holder magen i gang og øker forbrenningen. Det skjønner jeg ikke, og klarer ikke komme med tydeligere argumenter om hvor feil du tar.

 

Jeg krangler gjerne med deg en stund til. Her siterer du kun den ene delen av utsagnet uten å legge noe vekt på den siste delen. Poenget mitt er jo at kaloriinntaket slett ikke blir det samme når man spiser oftere og mer....for da øker nemlig forbrenningen. Man putter mer ved på bålet og oftere, det er også slik kroppens forbrenning fungerer. Mer mat og oftere måltider, mer forbrenning og en jevn og god "flamme". Hvis ikke dette høres logisk ut for deg så tenker jeg at jeg ber om en liten raincheck så sees vi rundt omkring. 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (3 timer siden):

Jeg krangler gjerne med deg en stund til. Her siterer du kun den ene delen av utsagnet uten å legge noe vekt på den siste delen. Poenget mitt er jo at kaloriinntaket slett ikke blir det samme når man spiser oftere og mer....for da øker nemlig forbrenningen. Man putter mer ved på bålet og oftere, det er også slik kroppens forbrenning fungerer. Mer mat og oftere måltider, mer forbrenning og en jevn og god "flamme". Hvis ikke dette høres logisk ut for deg så tenker jeg at jeg ber om en liten raincheck så sees vi rundt omkring. 

 

 

Du får fortsette å spise ofte for å holde "flammen" din inngang. God sommer. 🔥

  • Liker 2
Lenke til kommentar
coffeee skrev (4 timer siden):

Å snakke om blodsukker hos friske personer er omtrent som å snakke om blodtrykk hos friske personer. Blodtrykket går også opp og ned avhengig av aktivitet, men det er ikke noe som har noen betydning eller som man engang nødvendigvis merker. Akkurat som den minimale variasjonen i blodsukker hos friske folk. 

Mange har diabetes over flere år uten engang å vite at de har det, så selv hos diabetikere merker man ikke nødvendigvis svingningene i blodsukker. Hvis blodsukkeret til denne fyren går i taket av å spise en hamburger så bør han jo sjekke om han har diabetes.

Det er ikke uten grunn enhver legesjekk inkluderer måling av blodtrykk.

Du snakker om diabetes, men hvordan tror du folk får diabetes type to? (Den suverent mest vanlige typen). Kan det være av forhøyet blodsukker over lang tid kanskje? Fortsatt helt uvesentlig å måle og se hvordan mat påvirker blodsukkeret? 

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Powertrainer said:

 

Du påsto i din originale post at kroppen KAN forbrenne muskler ukondisjonalt ved lavt inntak av mat.
Dette er feil.
Mekanismene er veldig enkle.

Det du har siktet til er noe helt annet: Ved å trene veldig hardt med apparater eller vekter: river du løs store mengder muskler, noe som veldig fort går over hva resirkuleringsbuffern i kroppen kan mellomlagre. Ved å så spise for lite har dermed ikke kroppen nok byggematerialer til øke muskelmassen, kun nok til å klatte på.
Men dermed sikter du til folk som ikke bare klarer å rive seg opp mer enn hva kostholdet dekker, men som også vil klare å arbeide seg opp til å overtrene: selv om de fikk i seg nok mat.
Dette har postene mine allerede forklart, men at du klarer å overse det for å poste broscience for være din sak.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (2 minutter siden):

Du påsto i din originale post at kroppen KAN forbrenne muskler ukondisjonalt ved lavt inntak av mat.
Dette er feil.
Mekanismene er veldig enkle.

Det du har siktet til er noe helt annet: Ved å trene veldig hardt med apparater eller vekter: river du løs store mengder muskler, noe som veldig fort går over hva resirkuleringsbuffern i kroppen kan mellomlagre. Ved å så spise for lite har dermed ikke kroppen nok byggematerialer til øke muskelmassen, kun nok til å klatte på.
Men dermed sikter du til folk som ikke bare klarer å rive seg opp mer enn hva kostholdet dekker, men som også vil klare å arbeide seg opp til å overtrene: selv om de fikk i seg nok mat.
Dette har postene mine allerede forklart, men at du klarer å overse det for å poste broscience for være din sak.

At du delvis motsier deg selv i innleggene dine og legger ord i min munn får være din sak. Jeg har aldri sagt at det er en problemstilling hvis de får nok mat. Men i dine øyne så får jeg være den desillusjonerte evneveike karen med lesevansker som du så utførlig har forklart at jeg er, lever godt med det jeg👍😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...