Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

7 hours ago, Theo343 said:

https://www.vg.no/spesial/2018/gjengen/straff/
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Onndow/torpedo-vitnet-slapp-straff
https://social.shorthand.com/FonteneMagasin/j2YxjKForT/utsatt-for-grov-vold-pa-jobb
https://www.eub.no/ungdommens-grove-vold-man-blir-jo-fortvilet-nar-man-far-en-skambanket-sonn-hjem/s/5-136-369725
https://www.tv2.no/nyheter/Åsted-norge/17-aring-slapp-fengsel-for-grov-vold-like-etterpa-ble-han-nesten-drapsmann/9862916/

Vi har en også en kar i nær familie på 18 som ble omringet i et parkeringshus på  lørenskog og utsatt for det samme. Han var ute av skole og jobb i 6 måneder etter hendelsen. Der unngikk også ungdomsgjengen straff. Gjerningsmennene var alt fra 15 til 20. Det samme skjedde med sønnen til en kollega når han var 20 i Lillestrøm hvorpå han fikk flere varige mén.

Jeg undres over hvilket samfunn du bor i når du ikke får med deg disse og flere andre hendelser. Men det virker som du er preget av frykten om at slike saker skal omtales.

En grim krønike. Den dagen voldsmonopolet ikke lengre tar på seg jobben med stille kriminelle uansett alder og religion til ansvar for grov vold, så mister voldsmonopolet legitimitet.
  
Opplagt sjokkerende for vanlige folk som lever et still og fredelig liv, plager ingen, følger kansje litt med på NRK, TV2, Dagbladet og VG -- for så helt uventet å møte denne type hverdagsterror som i stillhet sniket seg inn i samfunnet!

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (1 minutt siden):

Ville det være drapsforsøk å kaste en sko også, siden det i ytterste konsekvens kan ta liv?

Hvis du ikke evner å se forskjellen i skadepotensialet på det å kaste en sko mot noen vs det å foreta en pit-manøver på en bil i høy hastighet så har du automatisk diskvalifisert deg selv fra videre deltagelse i diskusjonen...

Det er vel ingen tvil om at dette sannsynligvis ender i en meget streng reaksjon, på linje med drapsforsøk, men det vil som sagt ta litt mer tid før vi vet det sikkert.

For øvrig så bidrar ikke SIAN med noe som helst positivt til samfunnet, kun polarisering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke evner å se forskjellen i skadepotensialet på det å kaste en sko mot noen vs det å foreta en pit-manøver på en bil i høy hastighet så har du automatisk diskvalifisert deg selv fra videre deltagelse i diskusjonen.

Har du sett videoen selv? Virker sjåføren som en utdannet politijakt-sjåfør? Tror du noen i bilen har peiling på hva en pit-manøver er? Samma for meg, egentlig. Dere kan krangle dere ihjel om hvor mange livstidsstraffer de skal få for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, itgrevelin said:

Den reaksjonen mange muslimer reagerer med er langt mer avskyelig enn det meste SIAN driver med. Det er flott vi har noen som tør å får oss til å se dette, for det burde være langt mer uaktseptabelt enn å være veldig respektløs mot en religion. 

Ja det er ikke sikker at koranbrenning og tegne profeten vil bli lovlig om noen få år her i Norge. Etter reiser omkring i verden siste 25 årene har jeg sett et betydelig endring i konservativ retning når det gjelder islam. I land hvor islam var moderat hvor f.eks. ingen eller få kvinner brukte hijab har dette snudd helt hvor både menn og kvinner nå sprader rundt i sharia compliant bekledning. Samtidig har det blitt vesentlig vanskeligere for andre mindretallsreligioner å overleve gjennom systematisk diskriminering og strenge sharia inspirerte lover.

Jeg ser i Norge at islam bruker mye energi på å snakke ned andre religioner. Eksempel https://www.muhammed.no/var-han-guds-profet/hvilken-religion-tror-riktig-om-gud

Hvis dette er den type preken barn utsettes for er de ikke rart de vokser opp med forakt for andre religioner og derfer har lettere for å rettferdigjøre vold mot ikke troende. Det er derfor på tide med krav om at Imaner preker på Norsk og at dette taes opp på video. Denne evindelige us vs them polariseringen må stoppes!



 

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, frohmage said:

Ville det være drapsforsøk å kaste en sko også, siden det i ytterste konsekvens kan ta liv?

Ikke drapsforsøk, men å kaste en sko er en enormt fornærmelse!

The act of throwing a shoe at someone or showing them your sole is “incredibly offensive” in the Middle East
https://edition.cnn.com/2013/02/06/world/meast/shoe-throwing-significance/index.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 minutter siden):

Har du sett videoen selv? Virker sjåføren som en utdannet politijakt-sjåfør? Tror du noen i bilen har peiling på hva en pit-manøver er? Samma for meg, egentlig. Dere kan krangle dere ihjel om hvor mange livstidsstraffer de skal få for min del.

Hvor sier jeg det? Det var kun ord jeg brukte for å beskrive hva som skjedde...

Det jeg sier er at hvis du krasjer inn i en bil på veien med vilje, så må du kunne forestille deg konsekvensene av det. Sjansen for stor skade, både på de involverte, men også uskyldige er veldig stor. Da bør straffen være deretter.

Fra barndommen så husker jeg at broren til en bekjent slo ned en kar på byen. Han som ble slått falt mot en kantstein og døde, broren til min bekjente ble dømt for drap.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om man er utdannet til å gjøre en manøver. Faktum er at vedkommende gjorde det. 9/11 terroristene var ikke ferdig utdannede piloter heller.

Dette er et helt åpenbart tilfelle av 5 forsøk på drap. Ikke bare brudd på veitrafikkloven.

I min oppfatning kvalifiserer det også til terror da målet er å straffe og forhindre frie og lovlige ytringer.

Det er utrolig besynderlig at vi ikke hører noe mer fra media. Når jeg har tid og ork skal jeg kontakte dem og spørre.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, frohmage said:

Har du sett videoen selv? Virker sjåføren som en utdannet politijakt-sjåfør? Tror du noen i bilen har peiling på hva en pit-manøver er? Samma for meg, egentlig. Dere kan krangle dere ihjel om hvor mange livstidsstraffer de skal få for min del.

Ja, den jevne person i dag har god greie på hva en pitmanøver er. Man trenger ikke være mer enn en latsabb som ligger på sofaen med en xbox kontroller i hånda eller hjernedødt ser på tiktok hele dagen for å oppnå den forståelsen.

Men det var en underholdende antakelse av deg. Det er også helt irrelevant hvor hun har oppnådd denne forståelsen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la ikke merke til at du hadde svart ytterligere.

33 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har heller ikke noe fokus på sensasjolisme da det er såpass utbredt i dag at man overser det med enkelhet. Men noen saker vil likevel stikke seg ut, hvor man gir det noe mer oppmerksomhet. Som SIAN saken.

Det er vel de færreste som etterlyser sensasjonalisme, da det er negativt ladet og gir utrykk for at vinklingen i artikkelen er forhøyet slik at det går utover substansen.
Uten å skulle lage noen stor sak av det, synes jeg den første VG-saken bar sensasjonspreg, at påståtte Young Guns medlemmer ble gitt påtaleunlatelse for mer irrelevante saker mens de ventet på at grovere saker skulle opp til behandling, muligens en rar politipraksis, men det får vi egentlig ikke vite noe ytterligere om, da hele saken spises opp av hvordan disse voldelige gjengmedlemmene liksom går fri.
Jeg synes ikke det er feil at det får omtale, men jeg synes definitivt den har et sensjasjonspreg, men det er vel også noe av VGs profil.
Mer enn nok om det antar jeg.
Jeg kan ikke si jeg forstår formuleringen din, noen saker vil stikke seg ut, tross sensasjons-preg? Ja? Det er jo konstruert for å fange ens interesse. Som SIAN-saken? Ja, den vil sikkert stikke seg ut for noen.. Beviselig gjør den jo det.

Quote

Jeg er helt sikker på at det forekommer tragedier i rettsvesenet som vi ikke hører om. Men jeg vil ikke gå så langt som å si at det er ett rent synseri. De som opplever stor urimelighet og urettferdighet i en rettsak vil nok ha den følelsen. Men det er likevel feil å generalisere.

Det er godt, jeg synes det virket ganske ytterligggående å fullstendig avskrive rettsstatens legitimitet, samtidig som jeg tror det er sunt for demokratiet om folk er samfunns- og systemkritiske. Utfordringen er jo samtidig å holde seg objektiv.
Saken du delte med den voldelige barnefaren er et godt eksempel synes jeg, for det er jo godt å kunne ha et juridisk system som annerkjenner påkjennelsen det er å få sine barn røvet fra seg, særlig om man samtidig ikke behersker språket, var man mindre opphisset ville man se at vold mot systemet kun skader ens egen sak, men om man er forvirret og det er snakk om ens barn, så  er jeg glad retten annerkjenner at det kan være vanskelig å beherske seg, uten at jeg på noen måte forsøker å si at voldsbruk er greit, så er det også godt å annerkjenne at man til slutt bare ville endt opp med å røve alt fra mannen, dersom straffen fører til en reaksjon som fører til tileggstraffer.
Det er kanskje litt for mye om ingenting, men det var vel den saken som har flest fellestrekk med SIAN-saken, der hvor det dreier seg om en provokasjon, med uforholdsmessig sterk motreaksjon, samtidig som saken også er helt annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

Jeg la ikke merke til at du hadde svart ytterligere.Det er vel de færreste som etterlyser sensasjonalisme, da det er negativt ladet og gir utrykk for at vinklingen i artikkelen er forhøyet slik at det går utover substansen.
Uten å skulle lage noen stor sak av det, synes jeg den første VG-saken bar sensasjonspreg, at påståtte Young Guns medlemmer ble gitt påtaleunlatelse for mer irrelevante saker mens de ventet på at grovere saker skulle opp til behandling, muligens en rar politipraksis, men det får vi egentlig ikke vite noe ytterligere om, da hele saken spises opp av hvordan disse voldelige gjengmedlemmene liksom går fri.
Jeg synes ikke det er feil at det får omtale, men jeg synes definitivt den har et sensjasjonspreg, men det er vel også noe av VGs profil.

Som jeg skrev når jeg ga deg linker så var det søk utført på noen sekunder. Det virket opplagt at jeg ikke gikk i dybden på hver sak. Jeg poengterte at det er lett å finne saker hvor overgripere unnlater straffereaksjoner. Det var hele poenget. Sensasjolisme eller ei var ikke fokuset i det søket. Man kan sikkert sitte i timesvis og gå i dybden på ulike søkeresultater. Den tiden brukte ikke jeg for å vise deg at saker er mulig å finne for alle.

Quote

Jeg kan ikke si jeg forstår formuleringen din, noen saker vil stikke seg ut, tross sensasjons-preg? Ja? Det er jo konstruert for å fange ens interesse. Som SIAN-saken? Ja, den vil sikkert stikke seg ut for noen.. Beviselig gjør den jo det.

At noen blir voldelig angrepet på bakgrunn av praktisering av ytringfrihet trenger ingen spesifik vinkling eller sensasjonspreg for å stikke seg ut. Jeg håper alle oppgående da legger merke til den saken uavhengig av hvor konstruert du måtte mene det er.

Quote

Saken du delte med den voldelige barnefaren er et godt eksempel synes jeg, for det er jo godt å kunne ha et juridisk system som annerkjenner påkjennelsen det er å få sine barn røvet fra seg, særlig om man samtidig ikke behersker språket, var man mindre opphisset ville man se at vold mot systemet kun skader ens egen sak, men om man er forvirret og det er snakk om ens barn, så  er jeg glad retten annerkjenner at det kan være vanskelig å beherske seg, uten at jeg på noen måte forsøker å si at voldsbruk er greit, så er det også godt å annerkjenne at man til slutt bare ville endt opp med å røve alt fra mannen, dersom straffen fører til en reaksjon som fører til tileggstraffer.

Flott men igjen kun et tilfeldig knippe av google søk. Jeg leset ikke hver sak inngående da det ikke var poenget i hvordan det er mulig å finne saker man kan titte nøyere på.

Ellers vet jeg ikke om det hadde vært en mer passende straff at han fikk sitte i fengsel selv om han ikke har forsørgerett ovenfor barnet sitt. Jeg tror de fleste som får barn tatt fra seg risikerer å bli sterkt preget av det og kunne utvikle et samfunnsrettet hat. Hvorvidt det blir sterkere av å sitte i fengsel blir ren spekulasjon. Jeg synes det er grunnlag for å tro at det kan prege individet like mye uansett.

 

Quote

Det er kanskje litt for mye om ingenting, men det var vel den saken som har flest fellestrekk med SIAN-saken, der hvor det dreier seg om en provokasjon, med uforholdsmessig sterk motreaksjon, samtidig som saken også er helt annerledes.

Spørsmålet ditt ift. dette var veldig enkelt. "Vis meg saker hvor man ikke har blitt straffet". Dette kan man lett søke seg frem til selv på tross av at man vil få noen falske positiver på upresise overskrifter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Som jeg skrev når jeg ga deg linker så var det søk utført på noen sekunder. Det virket opplagt at jeg ikke gikk i dybden på hver sak. Jeg poengterte at det er lett å finne saker hvor overgripere unnlater straffereaksjoner. Det var hele poenget. Sensasjolisme eller ei var ikke fokuset i det søket. Man kan sikkert sitte i timesvis og gå i dybden på ulike søkeresultater. Den tiden brukte ikke jeg for å vise deg at saker er mulig å finne for alle.

Ja, altså i konteksten mente jeg å etterlyse hvilket belegg man hadde for å være så pessimistisk når det kom til denne forestående dommen, det var fremmed for meg, da min egen forventning er en ganske streng straff, både som følge av mordforsøk og rusbruk bak rattet. Jeg synes det fremstod bemerkelsesverdig hvordan folk spekulerte í at deres hudfarge skulle sette dem fri.

Quote

At noen blir voldelig angrepet på bakgrunn av praktisering av ytringfrihet trenger ingen spesifik vinkling eller sensasjonspreg for å stikke seg ut. Jeg håper alle oppgående da legger merke til den saken uavhengig av hvor konstruert du måtte mene det er.

Jeg mente ikke at denne SIAN-saken er ovedrevet sensasjonspreget, det er vi vel enige om, der pressedekningen har vært relativt lav, som du nevner. Saken er ikke konstruert, den er da ganske etablert og dokumentert.

Quote

Ellers vet jeg ikke om det hadde vært en mer passende straff at han fikk sitte i fengsel selv om han ikke har forsørgerett ovenfor barnet sitt. Jeg tror de fleste som får barn tatt fra seg risikerer å bli sterkt preget av det og kunne utvikle et samfunnsrettet hat. Hvorvidt det blir sterkere av å sitte i fengsel blir ren spekulasjon. Jeg synes det er grunnlag for å tro at det kan prege individet like mye uansett.

Jeg synes det er vanskelig å mene alt for mye om hva som egentlig er rett straff for gitt handling, og er glad jeg slipper å jobbe med det. Jeg kan ikke si noe om det er en riktig vurdering sånn-eller-sånn når endelig dom er avsagt, jeg bare synes det er positivt at man vekter mannens situasjon også, samtidig som man kanskje vektet den for mye (eller for lite).

Quote

.Spørsmålet ditt ift. dette var veldig enkelt. "Vis meg saker hvor man ikke har blitt straffet". Dette kan man lett søke seg frem til selv på tross av at man vil få noen falske positiver på upresise overskrifter.

Okei, og ja, det leverte du, jeg er ikke ute etter å relativisere bort disse sakene for deretter å erklære at de ikke finnes, men i sakene hvor noen får redusert eller ingen straff finnes det jo gjerne forhold som har fordret dette, årsaker som vektes for å gi vedkommende tilmålt riktig straff som definert utifra et gitt rettssystem.
Du sier jo selv at man skal vokte seg for å generalisere, og det er jo det man ender opp med å gjøre hvis man tar en drøss ulike saker (inkludert de som dreier seg om politiarbeid fremfor domsavsigelse) for så å forhåndserklære hele rettsaken illegitim.
Uten at jeg mener å klandre deg for dette, du svarte meg jo riktignok på et generelt spørsmål, om ustraffede gjerningspersoner, så takk, men det gir meg ingen større grunn til pessimisme eller desillusjonisme når det kommer til hvorvidt disse bilførerne vil få en straffeutmåling som i en eller annen grad står i stil med situasjonens innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, altså i konteksten mente jeg å etterlyse hvilket belegg man hadde for å være så pessimistisk når det kom til denne forestående dommen, det var fremmed for meg, da min egen forventning er en ganske streng straff, både som følge av mordforsøk og rusbruk bak rattet. Jeg synes det fremstod bemerkelsesverdig hvordan folk spekulerte í at deres hudfarge skulle sette dem fri.

Det er umulig å ta høyde for alt dette når du kun skriver 

Quote

Når var sist man fikk gå etter å ha påført andre grov skade?

Som mine raske google søk (også presisert) var svar på.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 hours ago, Atib Azzad said:

Innvandrerne holder sammen, de prøver å ta over norge skjønner du vel!

Javel?  

23 hours ago, Ekspertkommentator said:

Det er ikke vår ide. I august 2022 sa politiadvokat Maria Hauglund Johnsen til Dagbladet at det snart skulle tas ut tiltale i saken.

Ellers greit å minne om dette.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Ville det være drapsforsøk å kaste en sko også, siden det i ytterste konsekvens kan ta liv?

Kjører du bil selv? Hva tenker du når du møter en bil i feil fil ved bakketopp, at «det går nok bra» eller «dæven!»?

Hvorfor denne iveren etter å bortforklare og unnskylde kvinnens handlinger?

En bedre sammenligning ville være det å gi noen en på trynet. Folk dør ganske ofte av en på tygga - å falle med bakhodet først i asfalten er farlig. Så burde det å slå andre med en viss makt kvalifisere som drapsforsøk? Jeg mistenker objektivt «ja», men at vi har en «kulturell akseptans» for at folk slår hverandre - spesielt berusede unge menn som går inn i det frivillig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (46 minutter siden):

Det er utrolig besynderlig at vi ikke hører noe mer fra media. Når jeg har tid og ork skal jeg kontakte dem og spørre.

Jeg skjønner ikke helt hva media skulle skrevet om nå mens man venter på tiltalebeslutning? Hva vil du høre fra media? Mediene kommer nok til å dekke både eventuelle tiltaler og rettssak på vanlig måte når den tid kommer.

Denne saken tar som andre saker med flere involverte og straffbare forhold noe tid. Det er som mange har vært inne på helt vanlig, og det har bare gått litt over et halvt år siden hendelsen. Denne utålmodigheten og det som nærmest er konspirasjonsteorier rettet mot politiet i denne tråden er ikke like normalt. Slapp av er mitt tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Kjører du bil selv? Hvorfor denne iveren etter å bortforklare og unnskylde kvinnens handlinger?

-k

Jeg kjørte i en periode mer enn 100k km pr. år. Har ingen iver etter å bortforklare noe som helst, men _for meg_ ser ikke dette ut som et drapsforsøk.

 

knutinh skrev (2 minutter siden):

Mens du skal stikke innom hver 10. side og vise oss at du har dårlig vurderingsevne?

Tydeligvis..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Det er umulig å ta høyde for alt dette når du kun skriver 

Som mine raske google søk (også presisert) var svar på.

Ja, det er helt greit, som sagt ikke noe jeg klandrer deg for, nå har jeg i etterkant fått anledning til å opplyse om forholdene for hvis jeg spurte, så da er vel alt etablert og redegjort for.

12 minutes ago, Theo343 said:

Ellers greit å minne om dette.

Hvis man med snart antok at denne saken skulle behandles ekstremt mye raskere enn tilsvarende saker, så forstår jeg at man føler seg forledet av denne Politiadvokaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, RookieNO said:

Det jeg sier er at hvis du krasjer inn i en bil på veien med vilje, så må du kunne forestille deg konsekvensene av det. Sjansen for stor skade, både på de involverte, men også uskyldige er veldig stor. Da bør straffen være deretter.

Fra barndommen så husker jeg at broren til en bekjent slo ned en kar på byen. Han som ble slått falt mot en kantstein og døde, broren til min bekjente ble dømt for drap.

Det er andre tider nå. Fersk sak her fra VG. 

"Den 11. mai i 2021 kastet mannen en kniv i magen på den daværende ektefellen. Deretter påførte han henne ifølge dommen stikk i magen med en annen kniv. Knivstikket gikk 11 centimeter inn i kvinnens mage, ifølge leger ved behandlende sykehus. Knivstikkene påførte kvinnen to skader på tynntarmen, en blodansamling i bukhulen, samt skade i bukspyttkjertelen. 

Retten kom likevel til at knivstikkene mannen påførte eks-kona ikke ga grunnlag for en dom for drapsforsøk. Blant annet la retten vekt på at mannen kontaktet ambulanse!

I den detaljerte dommen beskrives det også hvordan mannen blant annet har kuttet kona med kniv, brukket armen hennes og tvunget henne inn i en striesekk som han teipet igjen. Etter dette skal han ha slått henne med en metallstang." En skikkelig råtten drittsekk m.a.o.

Vi har fått en dommerstand her i landet som har mistet gangsynet og derfor bruker grotesk logikk. Fordi kvinnen i dette tilfellet overlevde drapsforsøket blir altså ikke mannen dømt for drapsforsøk og slapp unna med 6 år og 7 mnd! 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ab3JnA/oslo-tingrett-knivstakk-og-kastet-kniv-paa-kona-frikjent-for-drapsforsoek

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...