Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Villfaren said:

Når det er sagt så håper eg også at sian skjerper seg, og slutter å fyre oppunder 

Uten SIAN ville de fleste Nordmenn ikke være klar over det bor endel potensielt voldelige innvandrere i Norge. Det er greit å få klarlagt hvor lite som skal til for at trussler og vold kommer til overflaten når lovlig ytringsfrihet overlapper med sharia lover. Når vi vet at veldig mye er forbudt iht sharia lover er det potensiale for konflikter på mange områder i fremtiden!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snikpellik said:

Uten SIAN ville Norge og verden vært et bedre sted. Vi trenger ikke voldelige rasister og nazister. Til noen ting som helst.

Verden ville vært bedre uten SIAN? Hvis du ikke allerede har rikelig erfaring så anbefaler å bo/jobbe i noen av hjemlandene til våre nye landsmenn før du deler ut rasist og nazi kortene.

Jeg har selv sett de mest utrolige ting som trigger muslimer fra land hvor jeg har bodd og jobbet,
1. Gatesteiner ble byttet da noen i 10 etasje mente mønstret minnet om et kors i fugleperspektiv.
2. Det ble bråk da lysene i et høyhus minnet om et kors.
3. Ei ikke-muslim jente med akutte smerter nektet legebehandling av muslimsk staff fordi hun ankom i kortbukse.
4. Flere buddist templer ble brent til grunnen da ei kinesisk dame klaget på høyt volum fra en moske. Selv fikk hun 2 år i fengsel.
5. Flere prester som folk mente drev å konverterte muslimer til kristendom ble kidnappet av team som ankom i svarte biler. Disse prestene er fortsatt savnet etter flere år.
6. And on and on
 
Det som bekymrer meg at statsborgere fra disse landene nå befinner seg i Norge uten synlig å ta avstand fra all galskapen i hjemlandene!

 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 minutter siden):

før du deler ut rasist og nazi kortene.

Synes ikke akkurat det er noe kontroversielt å dele ut rasist og nazist-kortene til SIAN. Deres leder og flere medlemmer er dømt for rasisme. Når man viser Hitler-hilsener på torg i Oslo fortjener man også å bli kalt nazi. De er rasister, så enkelt er det vel egentlig.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Jeg forstår ikke helt denne fantasien det snakkes om. Hvor fikk du den forklart? Mener du mediadekningen av lørenskog kvinnen som drepte barna sine var uhørt siden den fikk så mye oppmerksomhet?  Vi leste stadig vekk om det i avisene og hørte ofte om det i nyhetene. Hvorfor er denne saken annerledes? Ble hun stilt til veggs av mediene fordi saken hennes fikk mye dekning i media?

Jeg fulgte ikke saken, så jeg kan ikke gi noen god analyse av dekningen.
Jeg får generellt litt dårlig smak i munnen når slike tragedier gjøres tabloide, jeg kan ikke ungå å se et slags morbid underholdningsbehov som rettferdiggjøres av benevnelsen nyheter.
Jeg mener ikke dermed at man ikke skal opplyse om sakene, men jeg kan ikke se at det tilfører noe som helst at alle involverte plages av et enormt mediasirkus (altså gitt at man ikke etterlyser vitner og slikt.)
Jeg kjenner bare saken overfladisk, moren drepte sine barn, forsøkte å legge skylden på faren, og ble erklært ikke-psyk?
Hvorvidt hun ble stilt til veggs av media vet jeg ikke, og kan ikke helt se poenget hvis hun ble det.
Hvis pressen beveget seg utenfor denne såkalte vær varsom plakaten her, så er vel ikke det noe godt argument for at de skal gjøre det annensteds?

Quote

Dette fremstår som ett desillusjonert oppkok eller vrangforestillinger rundt andres oppkonstruerte og påståtte paranoia.

Synes du? Jeg spurte hva som var grunnlaget for denne bekymringen, oppfølgingsspørsmål kan være desillusjonerte?
Jeg blir kansje litt paranoid å se hvor indignerte folk har blitt, bare av lang/vanlig saksbehandling.

Quote

Jeg vet ikke om fornektelse av ubehagelige sannheter også er noe som bør nevnes her. Hvorfor er google så vanskelig? 2 sekunders søk

Det er vitterlig en ubehagelig sannhet at voldsmenn går fri, jeg har sett det skje selv, men det dreier seg jo ofte om flere forhold, at noe ikke kan bevises, formildende omstendigheter, psykdom, fravær av hjelp, ja, jeg bare ramser opp eksempler, det er ikke min intensjon å si at det er bra at voldspersoner slipper straff, men jeg er glad vi har et rettssystem som klarer å se omstendigheter, vekte flere forhold, og vegrer seg fra å dømme på dårlig grunnlag (selv om det selvsagt også forekommer).

Jeg synes likevel ikke det virker som noen berettighet frykt all den tid den aktuelle hendelsen er fotodokumentert, personene er rustestet, identifisert og siktet, men ja, tiden vil vel bare vise.

Quote

Jeg vet ikke om fornektelse av ubehagelige sannheter også er noe som bør nevnes her. Hvorfor er google så vanskelig? 2 sekunders søk https://www.vg.no/spesial/2018/gjengen/straff/. Så kan du sikkert finne hopetalls flere.

Spørsmålet mitt var jo likevel om man slapp straff etter å ha påført andre grov skade, denne saken dekker en ganske spesiell praksis rundt disse som allerede ventet på straffereaksjon og fikk påtaleunlatelse for saker som ikke ville hatt noen konsekvens for straffeutmålingen (ikke grov vold), og som krever ytterligere etterforskning, hvis jeg forstår politiets utsagn riktig, de nevner jo også at denne praksisen ble forlatt etter 2016.

Quote

Denne krever innlogging, så jeg får ikke sett den.

Quote

Ja, denne er nok ganske relevant, her har mannen fått straffereduksjon fordi barna ble tatt fra ham, noe som innebærer stress, personlig tenker jeg kanskje at det er en litt vel gróv reduksjon, samtidig som jeg er glad for at retten tar hensyn til slike ting, da det kan være vanskelig å reagere på noen rimelig måte når du får beskjed om at staten tar barna dine.

Quote

Disse er også bak en mur, men det er nærliggende å tro at det er deres status som ungdom som gjør at retten behandler dem som mindreårige?

Quote

Vi har en også en kar i nær familie på 18 som ble omringet i et parkeringshus på  lørenskog og utsatt for det samme. Han var ute av skole og jobb i 6 måneder etter hendelsen. Der unngikk også ungdomsgjengen straff. Gjerningsmennene var alt fra 15 til 20. Det samme skjedde med sønnen til en kollega når han var 20 i Lillestrøm hvorpå han fikk flere varige mén.

Og disse fikk gå uten straff etter gjennomført rettsak? Det høres ikke bra ut, du har min medfølelse.

Quote

Jeg undres over hvilket samfunn du bor i når du ikke får med deg disse og flere andre hendelser. Men det virker som du er preget av frykten om at slike saker skal omtales.

Hvis jeg var redd for at saken skulle få omtale, så ville jeg vel ikke involvert meg i denne tråden, og gitt den oppmerksomhet.
Det eneste jeg reagerte på var pessimismen når det kom til hvilken straffereaksjon visse forventet.

Jeg leser nok litt for lite sensjasjonsstoff om hvilke straffer hvem får og denslags, tv bruker jeg ikke, men har intrykk av at blant annet åsted norge mfl. har et fokus og narrativ som innebærer noe slikt.
Uten sammenligning har jeg snakket med Debattklovn, og han omtaler rettsvesenet som et rent synseri, jeg vet ikke hvor den idéen kommer fra, men hvis man generelt ønsker seg strengere straffer, så infrir vel den norske modellen oftere ikke- enn den gjør, altså at man med rehabiliteringsmålet oftere kan fremstår silke-hanskete enn jernhåndet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Atib Azzad said:

Det eneste jeg reagerte på var pessimismen når det kom til hvilken straffereaksjon visse forventet.

Jeg ser denne delen som avsluttet.

Quote

Hvorvidt hun ble stilt til veggs av media vet jeg ikke, og kan ikke helt se poenget hvis hun ble det.

Her svarte jeg kun på din bruk av retorikk hvor du antydet et mer mediadekning ville stille de til veggs.

Quote

Og disse fikk gå uten straff etter gjennomført rettsak? Det høres ikke bra ut, du har min medfølelse.

Ja, i likhet med mange andre lignende saker - dessverre. Det var ingen direkte tragedie for oss men vi har stor medfølelse med de som ble utsatt for det.

Quote

Jeg får generellt litt dårlig smak i munnen når slike tragedier gjøres tabloide, jeg kan ikke ungå å se et slags morbid underholdningsbehov som rettferdiggjøres av benevnelsen nyheter.

Her er jeg helt enig. Med unntak av når det er saker av særdeles stor allmenn interesse som er avgjørende for såpass viktige demokratiske rettigheter som ytringsfrihet og bruk av vold for å kneble dette.

Quote

Jeg mener ikke dermed at man ikke skal opplyse om sakene, men jeg kan ikke se at det tilfører noe som helst at alle involverte plages av et enormt mediasirkus (altså gitt at man ikke etterlyser vitner og slikt.)

Personlig synes jeg saken rundt lørenskog kvinnen fikk for mye mediadekning. Jeg synes ikke almennheten hadde så mye med den tragedien som utspilte seg der. Både faren og moren burde fått sitt privatliv respektert.

I stor kontrast mot SIAN saken. Det betyr likevel ikke at disse 2 kvinnene skal forfølges av media og journalister men at man gir borgerne noen drypp av hvor forløpet står i dette. Denne saken angår oss alle, ikke bare de involverte.

Quote

Disse er også bak en mur, men det er nærliggende å tro at det er deres status som ungdom som gjør at retten behandler dem som mindreårige?

Ungdomsbegrepet blir i enkelte saker brukt ganske liberalt. Det kan være alt fra 12 til 20 år når det er flere gjerningsmenn. Men man omtaler da gjengen gjerne som "ungdom" - har jeg merket meg.

Quote

 

Det er vitterlig en ubehagelig sannhet at voldsmenn går fri, jeg har sett det skje selv, men det dreier seg jo ofte om flere forhold, at noe ikke kan bevises, formildende omstendigheter, psykdom, fravær av hjelp, ja, jeg bare ramser opp eksempler, det er ikke min intensjon å si at det er bra at voldspersoner slipper straff, men jeg er glad vi har et rettssystem som klarer å se omstendigheter, vekte flere forhold, og vegrer seg fra å dømme på dårlig grunnlag (selv om det selvsagt også forekommer).

 

Her er vi helt enige. Men vi er uenige på et område. Det er mange tilfeller hvor man ikke har et dårlig grunnlag men likevel enten ikke fører til en straffereaksjon eller får et altfor mildt utfall.

Quote

Jeg synes likevel ikke det virker som noen berettighet frykt

Som sagt er ikke dette basert på frykt. Men den delen ser jeg som avsluttet. Den har gått i ringdans lenge nå.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg tror vi er i mål nå Theo.

Se hva jeg skrev. Jeg editerte det 5 sekunder før du postet :)

Jeg legger forøvrig til flere ting i samme innlegg etterhvert for å begrense antall poster, når jeg svarer på lange innlegg. Selv om det er en arbeidsmetode jeg vet få liker.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Se hva jeg skrev. Jeg editerte det 5 sekunder før du postet :)

Ok.

7 minutes ago, Theo343 said:

Ja, i likhet med mange andre lignende saker - dessverre. Det var ingen direkte tragedie for oss men vi har stor medfølelse med de som ble utsatt for det.

Men hvis det var oppe til sak, vet du på hvilket grunnlag det ble henlagt? Hvis ikke engang alle var mindreårige?
Det er en kollektiv tragedie dersom rettsstaten mislykkes i å straffe voldspersoner.

Endret av Atib Azzad
grammatikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Atib Azzad said:

Ok.

Men hvis det var oppe til sak, vet du på hvilket grunnlag det ble henlagt? Hvis ikke engang alle var mindreårige?
Det er en kollekiv tragedie dersom rettsstaten mislykkes i å straffe de som påfører voldspersoner.

Det ble aldri noen sak av det. Politiet ble kontaktet med anmeldelse og saken ble henlagt. Foreldrene forsøkte å forhøre seg om hvorfor, da de til og med hadde video av hendelsen (ble gjort opptak av en av overgriperne i gjengen). Men de fikk beskjed om at "Saken var henlagt pga. bevisets stilling".

Denne tragedien oppstår oftere enn mange nok er klar over - før de selv rammes.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Mener du mediadekningen av lørenskog kvinnen som drepte barna sine var uhørt siden den fikk så mye oppmerksomhet?  Vi leste stadig vekk om det i avisene og hørte ofte om det i nyhetene. Hvorfor er denne saken annerledes?

Synes du virkelig at de to sakene har noe som helst til felles?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, frohmage said:

Synes du virkelig at de to sakene har noe som helst til felles?

Du forstår kanskje ikke hvilket aspekt vi diskuterte? Hvor mye mediadekning en sak bør få eller ikke få når evt. rus eller psykiatri er involvert. Samt når hensyn til privatliv er et overstyrende hensyn eller ikke.

Det forundrer meg at du gikk glipp av hele konteksten, med mindre det var intensjonen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Det ble aldri noen sak av det. Politiet ble kontaktet med anmeldelse og saken ble henlagt. Foreldrene forsøkte å forhøre seg om hvorfor da de til og med hadde video av hendelsen (ble gjort opptak av en av overgriperne i gjengen). Men de fikk beskjed om at "Saken var henlagt pga. bevisets stilling".

Denne tragedien oppstår oftere enn mange nok er klar over - før de selv rammes.

Ja-okei, det er fristende å klandre politiet for å være overarbeidet eller misplassere sin innsats, slike saker kan være krevende å etterforske, og særlig å bevise, da det lett blir ord-mot-ord, samtidig som man anatagelig ville kunne finne dna-spor på overgriperne, men da blir det nok et spørsmål om ressurser igjen.
Blind vold er nok noe av det man kommer seg lettest unna med dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, frohmage said:

Det er jo flere ting enn rus og psykiatri som er involvert. Den ene saken du nevner er en dobbeltdrapssak og familietragedie. SIAN-saken er jo _ingenting_ i forhold.

Jeg tenker det er fullstendig feil vurdering av forholdene.

Det er ikke alvorlighetsgraden av en sak som bør bestemme hvilken media dekning det skal få. Men hvilke momenter som ligger i saken og hvordan evt. utfallet av saken kan ramme samfunnet. En sak med viktige samfunnsmessige og demokratiske grunnprinsipper ser jeg som helt naturlig at man gir mer mediaoppmerksomhet enn en personlig tragedie som utspiller seg på lørenskog. I sistnevnte er det den morbide nysjerrigheten man vil tjene penger på og i SIAN saken er det en vesentlig større samfunnsmessig interesse. Jeg er ikke tilhenger av at man skal være publikum til personlige tragedier.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, frohmage said:

Det synes jeg det burde være. At en Mercedes dulter borti en annen Mercedes på motorveien kan umulig fortjene allmenn interresse.

Jeg forstår at du hovedsaklig er ute etter å kverulere, som jeg mistenkte når du utelot konteksten i ditt første innlegg her i dag. Lykke til videre med det. Ellers ser jeg ingen relevans i argumentet ditt.

Jeg har forklart grundig hvorfor jeg mener Lørenskog drapet burde fått mindre dekning og SIAN hendelsen mer oppfølging av media.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Jeg leser nok litt for lite sensjasjonsstoff om hvilke straffer hvem får og denslags, tv bruker jeg ikke, men har intrykk av at blant annet åsted norge mfl. har et fokus og narrativ som innebærer noe slikt.

Jeg har heller ikke noe fokus på sensasjolisme da det er såpass utbredt i dag at man overser det med enkelhet. Men noen saker vil likevel stikke seg ut, hvor man gir det noe mer oppmerksomhet. Som SIAN saken.

Quote

Uten sammenligning har jeg snakket med Debattklovn, og han omtaler rettsvesenet som et rent synseri, jeg vet ikke hvor den idéen kommer fra, men hvis man generelt ønsker seg strengere straffer, så infrir vel den norske modellen oftere ikke- enn den gjør, altså at man med rehabiliteringsmålet oftere kan fremstår silke-hanskete enn jernhåndet.

Jeg er helt sikker på at det forekommer tragedier i rettsvesenet som vi ikke hører om. Men jeg vil ikke gå så langt som å si at det er ett rent synseri. De som opplever stor urimelighet og urettferdighet i en rettsak vil nok ha den følelsen. Men det er likevel feil å generalisere.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den reaksjonen mange muslimer reagerer med er langt mer avskyelig enn det meste SIAN driver med. Det er flott vi har noen som tør å får oss til å se dette, for det burde være langt mer uaktseptabelt enn å være veldig respektløs mot en religion. 
Kristendommen har vel vært harselert mye med og, men i dag gidd man ikke lenger, for kristne har lært seg å vende det andre kinn. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...