Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

29 minutes ago, knutinh said:

Og i så fall kan man både stille spørsmål ved hvordan man har latt seg assosiere med en bevegelse som er så illiberal, og ved hvordan en bevegelse kan være så illiberal.

Det kan vel (med endel godvilje) sammenlignes med forskeren eller journalisten som støtter Jordan B Peterson eller JK Rowlings (rett til) ytringer, som så blir utstøtt og fratatt karriere-muligheter. Hvorfor har de søkt en karriere i en slik illiberal og herskesyk klikk? Og hvorfor er klikken så herskesyk?

Eller KKK-medlemmet som opplever at noe av kameratskapet og det sosiale forsvinner når han kommet ut av skapet og sier at han har en mørk venn og at han ikke er så innmari glad i å tenne på store kors i hagen til folk.

Det sier muligens noe om klan-mentaliteten som er (genetisk?) bakt inn i mennesket, og vrangviljen vi føler når «en av våre egne» forråder oss og våre «guder». Jeg kan tenke at jeg mangler slik bagasje siden jeg ikke holder meg med noen gud, men dypt inne i oss er vi ganske primitive.

-k

Fullstendig enig. Mennesker oppfører seg ofte irrasjonelt og arrogant. Man trenger ikke gå lenger enn å se hvordan eks. varslere blir behandlet i Norge (med mindre man er i #metoo hvor man får støtte av alle). For ikke lenge siden PST leder Øyvind Tenold som nærmest ble sendt i eksil.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zExEW/pst-leder-varslet-mot-politidirektoer-og-politimester-mistet-toppjobb

Dette er en skikkelig stygg sak om er meget avslørende ovenfor lederstrukturene i denne sektoren. Lignende saker har vi sett i forsvaret hvor toppsjefen utviser samme oppførsel.

Men likevel forundrer denne oppførselen meg inntil man begynner å se på narsissime og psykopati. Andre mennesker har gjerne ikke det handlingsmønsteret som disse 2 gruppene ofte utviser. Når narsissister og psykopater får så stor makt over store folkegrupper og tildels styrer de med intellektuell presisjon blandet med elementer som tvang (man blir beordret) og frykt (man frykter for sin tilhørighet, karriere eller inntektskilde som livnærer deg og familien) så får man slike resultater.

Dette ser man godt utbredt i bedriftskulturer også i Norge (bevitnet gjennom 30+ år). Man skal følge strømmen, si ja og følge ordre uten å stille spørsmål. Når man begynner å stille kritiske spørsmål mot ledere blir man ofte "notert" som vanskelig. 

Innenfor vitenskap, forskning og enkelte medisinske områder er denne kulturen helt ekstrem og ser ut til å bli bare mer ekstrem. Det har vært mange tragiske skjebner for individer som senere hylles etter sin død for viktige oppdagelser. Som ble offer for denne kulturen/mentaliteten mens de levde.

Altså, denne type oppførsel og reaksjonsmønster faller ikke like naturilig for alle.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (1 minutt siden):

F.eks. hver gang noen fornærmer islam ved å billedgjøre en profet eller planlegger å fornærme islam ved å brenne personlig eiendom (koranen). Sjekk google.

Du skrev dette:

"Derimot er det jevnlig demonstrasjoner for å innskrenke ytringsfriheten i Norge for å tilpasse seg sharia lover."

Jeg spurte hvilke. Det over er ikke et svar på det spørsmålet. Hvilke jevnlige demonstrasjoner for å innskrenke ytringsfriheten og for sharia-lover i Norge sikter du til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, knutinh said:

Bekymringen er vel at politi og påtalemyndighet skal la dette renne ut i sanden fordi de har berøringsangst mot minoriteter, fordi de tenker at folket ikke tåler å bli eksponert for negative handlinger utført av minoriteter, og fordi de tenker at det ikke er så viktig med ytringsfrihet for samfunnets utskudd.

Og at mediene unngår å stille dem til veggs av mange av de samme årsakene. Så man sitter igjen med noen smale medier som tør å snakke ut men som kan mistenkes for selv å ha en dårlig fordekt agenda.

Ja, jeg fikk meg endelig forklart at det dreier seg om denne fantasien eller frykten.
Jeg kan ikke se for meg at noen som kjører ruset og forsøker å dytte en annen bil av veien i fart skal få gå fri, det høres ut som paranoia for meg, og i hvilket univers ungår minoriteter straff for å være minoriteter? Og alt dette kokes sammen bare fordi saksbehandlingen tar lenger tid enn folk så for seg? Og hvordan skal mediene stille dem til veggs, det er vel en ganske opplagt sak, de kjørte noen av veien, hva blir medias oppgave? Si at det var dumt? Det er tydelig at noe ønskes annerledes med denne saken, men jeg forstår ikke helt hva det skal være, all tid den bare venter på behandling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Jeg kan ikke se for meg at noen som kjører ruset og forsøker å dytte en annen bil av veien i fart skal få gå fri

SIAN som var offer for handlingene har uttalt seg om hva som faktisk skjedde
1. Fysisk angrep med kniv
2. Verbale trussler om å skyte
3. Gjenntatt påkjøring (video) som viser forsett

Det var fem Sian-medlemmer i bilen. Anna Bråten fikk brudd i ryggen som resulterte i flere måneder med smerter og mobilitetsproblemer. De øvrige fikk lettere skader.

SIAN hevder politiet har begrenset seg til "grov kroppskade" så lang. Drapsforsøk og terror har politiet ikke nevnt iht SIAN.

https://www.document.no/2023/01/02/et-halvt-ar-etter-enna-ingen-tiltale-etter-attentatet-mot-sian-leder-thorsen/

Så det er ikke snakk om la "minoriter gå fri" her. Det er er snakk om berettighet bekymring for
1. At det tar evigheter å ta ut tiltale for hendelse i Juli 2022. I seg selv en grunn for å få strafferabatt.
2. At tiltalen blir utvannet til noe mindre alvorlig enn det som fakta tilsier. Noe som sender et signal om at denne type angrep ikke "er så farlig".

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ekspertkommentator said:

*snip*

Det var knut som mente bekymringen dreide seg om å la minoriteter gå fri, eller få redusert straff på bakgrunn av sin minoritets-status, document sin frykt ligner, men har ikke samme ordlyd, toppers! Takk for presisering.
Finnes det noe belegg for denne paranoia-en, eller er alt frykt for scenarier man selv har konstruert? Hvorfor er bekymringen berettiget?
Når var sist man fikk gå etter å ha påført andre grov skade?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Atib Azzad said:

Det var knut som mente bekymringen dreide seg om å la minoriteter gå fri, eller få redusert straff på bakgrunn av sin minoritets-status, document sin frykt ligner, men har ikke samme ordlyd, toppers! Takk for presisering.
Finnes det noe belegg for denne paranoia-en, eller er alt frykt for scenarier man selv har konstruert? Hvorfor er bekymringen berettiget?
Når var sist man fikk gå etter å ha påført andre grov skade?

I lenken (forrige post) er lesere bekymret for at politiadvokaten kan ha bindinger til de som var involvert. Politiadvokanten heter Asia Akther (eller Akthar), og bor angivelig i nabolaget til de som er forventet å bli tiltalt. Hvis det er sant er det ikke sikkert det er en fordel for SIAN.
 
Forøvrig så holder Document seg til saken og inkluderer sitat fra politiet og SIAN. Mange er mistenksome fordi Document dekker saken bredt, men det er en annen diskusjon.


 

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, Ekspertkommentator said:

I lenken (forrige post) er lesere bekymret for at politiadvokaten kan ha bindinger til de som var involvert. Politiadvokanten heter Asia Akther (eller Akthar), og bor angivelig i nabolaget til de som er forventet å bli tiltalt. Hvis det er sant er det ikke sikkert det er en fordel for SIAN.

Uff da! Akther eller Akthar, og samme nabolag!?
Dette kan umulig gå bra for SIAN!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Atib Azzad said:

Uff da! Akther eller Akthar, og samme nabolag!?
Dette kan umulig gå bra for SIAN!

Det kan du si. Nå har jeg omfattende erfaring fra å jobbe og bo i land hvor nettopp navn og klantilhørlighet betyr alt, dvs alle saker er avgjort etter å ha identifisert hvem som er involvert. Jeg har sett video av SIAN påkjøringen, så det skal vel mye til for at tiltalen blir svakere enn "grov vold" pluss noe fra veitrafikkloven. Men det er ikke sikkert alle her synes det er tilstrekkelig avskrekkende hvor en ikke-voldelig SIAN ble kjørt av veien med risiko for liv og lemmer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (37 minutter siden):

Finnes det noe belegg for denne paranoia-en, eller er alt frykt for scenarier man selv har konstruert? Hvorfor er bekymringen berettiget?

Politiet prøver å føre almenheten bak lyset ved å beskrive 4 voldtektsmenn med «lokal tilhørighet»:

«Mennene er i 20-årene og har tilhørighet i Nordland,«

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQyK9o/fire-menn-siktet-for-overgrep-i-busskur-i-vesteraalen

Politidirektøren prøvde seg meg en hemmelig ordre om å «avverge «skjending av koranen». «ytringsfrihetsadvokat Jon Wessel-Aas, som mener politidirektoratet bryter grunnloven.»:

https://www.nettavisen.no/nyheter/raser-mot-politiets-hemmelige-koran-ordre-egne-sarregler-for-islam/s/12-95-3423882186

Bjørnland måtte senere gjøre en retrett på dette.


Det er grunn til å være bekymret for at politiet ser sin rolle som ikke bare å etterforske lovbrudd og fakke lovbrytere, men også å «oppdra» folket til å ha «sunne meninger». Det burde bekymre folket, for politiets oppgave er ikke å røkte folkemeningen, sminke virkeligheten eller gjøre det mer behagelig å være politiker.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ekspertkommentator said:

Det kan du si. Nå har jeg omfattende erfaring fra å jobbe og bo i land hvor nettopp navn og klantilhørlighet betyr alt, dvs alle saker er avgjort etter å ha identifisert hvem som er involvert. Jeg har sett video av SIAN påkjøringen, så det skal vel mye til for at tiltalen blir svakere enn "grov vold" pluss noe fra veitrafikkloven. Men det er ikke sikkert alle her synes det er tilstrekkelig avskrekkende hvor en ikke-voldelig SIAN ble kjørt av veien med risiko for liv og lemmer.

Hva sier du? Har du erfaring med å bo i slike land? Hvorfor forteller du ikke det oftere?
Jeg begynner å mistenke at dommen ikke kan bli grov nok, når man ser djevelen allerede er oppmalt på veggen før saken i det hele tatt er oppe til behandling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Hva sier du? Har du erfaring med å bo i slike land? Hvorfor forteller du ikke det oftere?

Hadde ikke noe saklig å bidra med?

Sitat

Jeg begynner å mistenke at dommen ikke kan bli grov nok, når man ser djevelen allerede er oppmalt på veggen før saken i det hele tatt er oppe til behandling.

Det å prøve å drepe et annet menneske med bil på vei med andre biler rundt seg burde vel straffes omtrent som andre drapsforsøk?

En mann som prøvde å drepe kona ved å kjøre inn i en annen bil fikk 10 års fengsel. Han hadde langt høyere fart men bare to uskyldige var direkte involvert ikke fem.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krasjet-i-180-kmt-domt-for-drapsforsok/76298663

En fyr blir dømt til 5 år og 9 mnd fengsel for å skyte en annen i foten.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/06/01/kortere-straff-for-drapsforsok-pa-holmlia/

Hvis hun er tilregnelig så tenker jeg at 5-10 år høres rimelig ut. Hvis dette var planlagt og det var en klar hensikt om terror, eller man kan snnsynliggjøre at andre bilister også var i umiddelbar fare kanskje noe mer.

Jeg vet ikke hva som er rimelig straff for bilens eier som satt i passasjersetet og heiet på føreren.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Politiet prøver å føre almenheten bak lyset ved å beskrive 4 voldtektsmenn med «lokal tilhørighet»:

Bjørnland måtte senere gjøre en retrett på dette.


Det er grunn til å være bekymret for at politiet ser sin rolle som ikke bare å etterforske lovbrudd og fakke lovbrytere, men også å «oppdra» folket til å ha «sunne meninger». Det burde bekymre folket.

Ja, kanskje er det ikke opp til politiet å hindre narrativer om at alle ikke-hvite er sånn-eller-sånn. Kanskje bør alltid hudfarge inkluderes når politiet vidreformidler saker til media, det fordrer likevel ingen motsetning mellom politiets arbeid, og at de er bevisste vær varsom plakaten når de uttaler seg i media, man gjør ikke en dårligere jobb bare fordi man vekter sine ord når man snakker med pressen.
Politiet gis en indirekte oppdragersk rolle der hvor de skal beskytte en generell ro og orden, med en så vag ordlyd er det ikke rart at folk er uenige om deres rolle i slike saker, det er likevel langt å dra det derifra til å bekymre seg om rettsikkerheten er komprimert fordi ikke-hvite visstnok behandles så sinnsykt bra eller mildt av maktapperatet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Hadde ikke noe saklig å bidra med?

Eksperten klarer jo ikke skrive et innlegg uten å opplyse om dette.
Hen blir sikkert glad for beskyttelsen, veldig nobelt knut.

Quote

Det å prøve å drepe et annet menneske med bil på vei med andre biler rundt seg burde vel straffes omtrent som andre drapsforsøk?

Ja?
Det er etablert at man forventer seg en eller annen urimelig lav rettslig reaksjon, jeg har ikke tenkt til å spekulere mer i hvor silke-hanskete de kommer til å bli behandlet, man har i alle fall laget godt til rette for stor indignasjon over alt som ikke er dødstraff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (28 minutter siden):

Politiadvokanten heter Asia Akther (eller Akthar), og bor angivelig i nabolaget til de som er forventet å bli tiltalt. Hvis det er sant er det ikke sikkert det er en fordel for SIAN.

Hvorfor mener du det har betydning at politiadvokaten bor i nærheten av der hendelsen skjedde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

det er likevel langt å dra det derifra til å bekymre seg om rettsikkerheten er komprimert fordi ikke-hvite visstnok behandles så sinnsykt bra eller mildt av maktapperatet.

Det er ingenting i veien for at systemet både kan være undertrykkende og ettergivende mot etniske minoriteter.

Hvis politiet er urimelig streng mot personer med mørk hud som har litt hasj på innerlommen ved Akerselva så hjelper det _ingen_ at andre deler av politiet er urimelig ettergivende mot to personer med mørk hud som begår drapsforsøk over krenket æresfølelse. Hvis noen begår urett mot meg personlig så rettes ikke det opp ved at noen av «min identitet» får lov til å kjøre i fylla en annen gang.

Berøringsangst kan gjøre at små jenter blir ofret 

https://www.forbes.com/sites/rogerscruton/2014/08/30/why-did-british-police-ignore-pakistani-gangs-raping-rotherham-children-political-correctness/amp/

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Atib Azzad said:

Hva sier du? Har du erfaring med å bo i slike land? Hvorfor forteller du ikke det oftere?
Jeg begynner å mistenke at dommen ikke kan bli grov nok, når man ser djevelen allerede er oppmalt på veggen før saken i det hele tatt er oppe til behandling.

Denne saken er ikke basert på maleriske beskrivelser fra SIAN. Alle har vel sett videoen hvor SIAN med vilje blir kjørt av veien og ender på taket! Det er vel derfor endel folk forventer at det blir statuert et eksempel med tilstrekkelig hard straff når en forsettelig handling risikerer liv og helse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Eksperten klarer jo ikke skrive et innlegg uten å opplyse om dette.
Hen blir sikkert glad for beskyttelsen, veldig nobelt knut.

Jeg påpeker at denne delen av innlegget ditt er av lav standard. Om du ønsker å fortsette å skrive med lav standard er helt opp til deg, jeg har ingen maktmidler.

-k

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Det er ingenting i veien for at systemet både kan være undertrykkende og ettergivende mot etniske minoriteter.

Hvis politiet er urimelig streng mot personer med mørk hud som har litt hasj på innerlommen ved Akerselva så hjelper det _ingen_ at andre deler av politiet er urimelig ettergivende mot to personer med mørk hud som begår drapsforsøk over krenket æresfølelse. Hvis noen begår urett mot meg personlig så rettes ikke det opp ved at noen av «min identitet» får lov til å kjøre i fylla en annen gang.

Berøringsangst kan gjøre at små jenter blir ofret

Ja, altså dersom det ikke blir noen rimelig straffereaksjon for disse som kjørte disse av veien, skal jeg være like indignert som den neste.
Men det virker bekymrings-aktig å lage et slikt narrativ i forkant av noen dom, hvorfor spekulere så kraftig i dette før man har noe å basere seg på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...