Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor beskymret bør man være for Covid nå, sånn egentlig?


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Akkurat dette var det mange av oss påpekte da vi stilte veldig beskjedne spørsmål om ikke tiltakene gikk alt for langt og om de ikke gjorde mer skade enn nytte; spesielt for de unge som aldri var i noen reell fare for dette viruset til å begynne med. Men det ble overdøvd med beskyldninger om "du vil bare på pubben igjen du og skyver andre foran deg" og slike beskyldninger. Nå ser vi at det så mange advarte om skjer og frafallet i skolene er bare en av de samt økningen i psykiske lidelser.

Jeg leser at noen av ungdommene som hopper av synes det er for flaut å begynne på igjen for "sent" og ligge noen år bak jevnaldrende. Men det finnes en løsning der og det er å ta opp fagene som privatist, noe de bør gjøre om de ikke vil dele klasserom med yngre ungdommer. Det er veldig viktig at man ikke faller av det som er grunnleggende skolegang i Norge selv om videregående er frivilliig. Hopper man av videregående eksamen hopper man også av fremtiden i dagens samfunn.

Samtidig så holdt skolene oppe mens samfunnet ellers var stengt, så de var klar over problemet. Bortsett i fra den første perioden av pandemien da alt ble stengt over natten i noen måneder. Noen barn og unge hadde det også bedre når de kunne være hjemme, hvis de ikke mestret det sosiale eller ble mobbet. Men de var antagelig faglig sterke/pliktoppfyllende og hadde et godt hjemmemiljø.

Jeg er opptatt av at ting skal frem i lyset, slik at man følger opp sårbare uavhengig om det gjelder fysisk eller psykisk helse så lenge det trengs. Det er ikke lenge siden pandemien. De fleste har blitt helt bra igjen (?) av longcovid som kan minne om ME.

Det var mange som fikk dårlige vaner med hjemmekontor og kort vei til kjøleskapet. Sosial angst ble forverret da man for å få bukt med den, må oppsøke sosiale situasjoner og utfordre seg selv. Når det ble greit å være hjemme fordi alle var det, fikk en del uvaner som ikke var så lett å bli kvitt. Og folk som ofte var sykemeldt fra jobb, fikk seg en ekstra knekk.

 

"Før i tiden ", var det jo ikke snakk om å ikke møte opp på skolen, uavhengig om man trivdes der eller ikke. Og ME fantes ikke. Istedenfor fantes det alternativer i arbeidslivet.  Feks. å jobbe i kassa på superen, med muligheter for å avansere. Nå betaler man varene selv med mobilen.

Ennå før det igjen, å dra til sjøs.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (7 timer siden):

Derfor var det fullstendig latterlig med de som gikk rett bort til personer uten munnbind og var direkte konfronterende slik at man dermed utsatte seg selv for mer fare for smitte fra det viruset de var så redde for. Men det viser igjen hvordan store deler av befolkningene verden over ikke skjønte hva som var meningen med munnbind og at det i likhet med antibacen var noe som ga falsk trygghetsfølelse.

Det sviktet litt i informasjonen ut til befolkningen her. Det ble ikke opplyst godt nok om at effekten av munnbind hovedsaklig var for å beskytte andre. Eller kanskje de tenkte at flere vil bruke det om de tror det beskytter en selv i stedet?

Morromann skrev (7 timer siden):

Men stopper virkelig et billig papirmunnbind partiklene før de slenges ut i lufta? Og det var jo billige papirmunnbind 80-90% av befolkningen gikk rundt med. Tviler på at effekten på dette nivået er 100%.

Denne videoen viser det ganske klart at disse papirmunnbindene hjelper godt, og de er mer effektive enn tøymunnbind. Spesielt "sneezing" på slutten av videoen. "Surgical mask" er en type engangsmunnbind i papir som det ble solgt mye av (mest?) under pandemien.

100% er nok optimistisk, men disse skal visstnok ha en filtreringsgrad på minst 98%. Og de må testes før de blir godkjent

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 30.9.2023 den 5:05 PM):

Det sviktet litt i informasjonen ut til befolkningen her. Det ble ikke opplyst godt nok om at effekten av munnbind hovedsaklig var for å beskytte andre. Eller kanskje de tenkte at flere vil bruke det om de tror det beskytter en selv i stedet?

 

Om de hadde sagt rett ut at "mubbindet beskytter ikke deg selv i det hele tatt men det beskytter andre mot å bli smittet av deg" kan det jo hende at veldig få hadde giddet å ha det på seg. Jeg har ikke inntrykk av at nevneverdig mange i samfunnet prøver å unngå å smitte andre med luftveisviruser, uansett om det er covid, influensa eller forkjølelse, som jeg ser og registrerer på butikker og fulle tog med folk som kjedehoster, har raspete stemmer og snyter seg konstant men like fullt kliner seg rett inni deg. Jeg merket jo at man tydde til noen små hvite løgner i USA om at man beskyttet seg selv med munnbindet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå virker det mer som man bør være bekymret for longcovid.

– Vaksinen kan beskytte mot «long covid»

Sitat

Flere bør vurdere å ta vaksinen i høst, mener en av Norges fremste forskere på «long covid».

Sitat

Det har snart gått to år siden mange i Norge fikk sin siste vaksinedose. Siden den gang har viruset mutert gjentatte ganger, og blitt langt flinkere til å omgå immunforsvaret vårt.

Vaksinen som tilbys i høst er oppdatert til å virke mot den såkalte XBB 1.5-varianten. Den anbefales likevel kun til de over 65 år, og til risikogrupper.

Søraas mener flere burde vurdere å ta nok en dose, selv om de er yngre enn 65 år.

– Vaksinen gir også noe beskyttelse mot å bli smittet en periode. Blir du ikke smittet får du heller ikke senvirkninger. Den vil også gi mildere sykdomsforløp. Jeg har selv tatt den nå i høst, selv om jeg er en vanlig 50-åring, sier Søraas.

Rekordmange sjukmelde: – Vi er bekymra

Sitat

Aldri før har så mange vorte sjukmelde på grunn av utmatting etter koronasjukdom. – Det kan sjå ut som om risikoen aukar viss ein blir smitta fleire gonger, seier assisterande helsedirektør Espen Nakstad.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Å forhindre at man dusjer andre i spyttpartikler når man nyser eller hoster er i min oppfatning vanlig folkeskikk. Dessverre virker det ikke som om alle er enige i det. Ser fremdeles folk som hoster og nyser rett ut i felles inneluft på offentlig transport, eller nyser og hoster seg selv i hendene og så gnikker det utover.

Vi hadde nok kommet veldig langt med litt folkeskikk og vanlig fornuft. Personlig har jeg alltid nyst ned i egen tskjorte eller skjorte, så lenge jeg kan huske. Fra barndommen av. Og jeg forsøker ikke å ta overalt offentlig med hendene. Eventuelt vasker jeg dem, eller bruker hansker. Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig for så mange.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som forundrer meg er hvor mange det er som ikke skjønner når det er på tide å pusse nesen.

Det å sitte og snufse det samme snørret opp i nesen hvert femtende sekund må jo være like ubehagelig for snufseren som det er irriterende for omgivelsene.

Husker lesesalene på UiO i tiden før eksamen på høstsemesteret, da gikk det i ett med snufs snufs snufs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (35 minutter siden):

Å forhindre at man dusjer andre i spyttpartikler når man nyser eller hoster er i min oppfatning vanlig folkeskikk. Dessverre virker det ikke som om alle er enige i det. Ser fremdeles folk som hoster og nyser rett ut i felles inneluft på offentlig transport, eller nyser og hoster seg selv i hendene og så gnikker det utover.

Vi hadde nok kommet veldig langt med litt folkeskikk og vanlig fornuft. Personlig har jeg alltid nyst ned i egen tskjorte eller skjorte, så lenge jeg kan huske. Fra barndommen av. Og jeg forsøker ikke å ta overalt offentlig med hendene. Eventuelt vasker jeg dem, eller bruker hansker. Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig for så mange.

Helt enig. Jeg brukte selv munnbind ved to butikkbesøk mens jeg var forkjøla tidligere i oktober, delvis for å unngå kald luft opp i nesehulen og ubehag av det og delvis fordi jeg ikke vil smitte andre.
Forkjølelse er ikke det verste man kan få, men det er såpass irriterende med hosting, nysing og vekselvis tett/rennende nese mens det står på at jeg ikke gidder å påføre andre smitte.

Skulle noen syns at jeg ser teit ut med munnbind (type flerlags stoffmaske med ventil) mens det står på, så får jeg heller se teit ut, jeg slipper i hvertfall å smitte andre med elendigheten.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Aldri før har så mange vorte sjukmelde på grunn av utmatting etter koronasjukdom. – Det kan sjå ut som om risikoen aukar viss ein blir smitta fleire gonger, seier assisterande helsedirektør Espen Nakstad.

Oi oi oi... Da må vi snakke om vaksiner dagen lang. Vaksiner vaksiner vaksiner lobbyister av spesielle int... nei jeg mener vaksiner vaksiner!...

Quote

Forsker Arne Søraas mener Staten har plikt til sørge for at alle som vil ta vaksinen skal kunne få den.

Arne Søraas glemte å si at det er veldig viktig å ikke vurdere å ta mer vitamin D nå om vinteren, eller sørge for at alle som vil ha Ivermectin skal kunne få det. Kjempeviktig å si ifra at man ikke må vurdere noe slikt. Skjønner ikke at han glemte å nevne det(?) Også veldig bra at Arne ikke viser frem noe data fra tran-studien sin til allmenheten. Han var jo så sikker på at det ikke hjalp at vi andre trenger jo ikke å vite noe om detaljene. Mange studier i verden har funnet andre resultater om D vitamin, men Arne har det svaret som trengs. Takk og pris! /s

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (20 minutter siden):

Arne Søraas glemte å si at det er veldig viktig å ikke vurdere å ta mer vitamin D nå om vinteren, eller sørge for at alle som vil ha Ivermectin skal kunne få det. Kjempeviktig å si ifra at man ikke må vurdere noe slikt. Skjønner ikke at han glemte å nevne det(?) Også veldig bra at Arne ikke viser frem noe data fra tran-studien sin til allmenheten. Han var jo så sikker på at det ikke hjalp at vi andre trenger jo ikke å vite noe om detaljene. Mange studier i verden har funnet andre resultater om D vitamin, men Arne har det svaret som trengs. Takk og pris! /s

Jeg leste det, at D-vitaminene ikke hadde noen effekt på korona. Men de er fortsatt bra for muskel og skjelett. Jeg hadde D-vitaminmangel etter å ha sjekket hos fastlegen, selv om jeg tar D-vitamintilskudd 20 ug i alle årets måneder som ender på r.

Det har jo blitt mindre fisk på middagsbordene etter at kiloprisen på laks steg i været.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Folk i Øst-Asia har skjønt det for lenge siden. Der har det vært vanlig å gå med maske siden før SARS og lignende brøt ut også. I flere tiår. Fordi man har forståelse for at man er del av et kollektiv og at folk lever tett oppå hverandre. Det ser ikke ut til å ha gått opp for de fleste i det individualistiske Vesten.

Det er først og fremst ett velfungerende kloakksystem, rent vann, bra mat og god hygiene som reduserer sykdomsspredning og konsekvenser av å bli smittet. Når det gjelder munnbind, vil jeg gjerne sitere meg selv fra før i tråden, selv om det er litt kvalmt:

Quote

Jeg vil nevne at det er bakteriene i og rundt munn som drar nytte av munnbind. Jeg kaller det bakterietelt fordi det er gunstig for bakterier. Under spanskesyken ble det også brukt bakterietelt i stor skala. Der døde veldig mange av sekundære infeksjoner. Det vil si, ikke hovedsaklig av influensaviruset, men mer pågrunn av bakterier.

Både statlige ansatte eksperter i USA og Norge nevnte raskt i begynnelsen av 2020 at bakterietelt ikke var effektive eller nødvendig. Jeg husker ett innslag fra en eller annen person i FHI eller Helsedirektoratet, som sa at bakterietelt ikke var nødvendig. Men som vi vet så holdt ikke slike meninger lenge.

Å bruke bakterietelt øker unødvendig frykt, og har store sosiale konsekvenser for barn. (1,2)

Man kan også få i seg forhøyede verdier av Co2. Som blandt annet kanskje kan ha fatale konsekvenser for ufødte barn når gravide kvinner bruker dem.

Forsøpplingen etter bakterietelt er også helt enorm (1,2,3). Inkludert giftige metaller. Dette trenger vi definitivt ikke enda mer av i naturen.

Derfor er det i mitt syn ingen grunn til at folk skal ha på seg dette.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 timer siden):

Nå virker det mer som man bør være bekymret for longcovid.

– Vaksinen kan beskytte mot «long covid»

Rekordmange sjukmelde: – Vi er bekymra

Her påstås det, av dr. Søraas at vaksinen "gir noe beskyttelse en periode". Ja gjør den det? Nesten alle som tok vaksinen fikk covid likevel. Tror jeg velger å tro på Aavistland her. Jo oftere man får det, jo bedre takler man det. Jeg velger å stole på immunforsvaret mitt. Men folk må gjerne ta vaksinen om de tror det er en bedre ide.

Brother Ursus skrev (13 timer siden):

Å forhindre at man dusjer andre i spyttpartikler når man nyser eller hoster er i min oppfatning vanlig folkeskikk. Dessverre virker det ikke som om alle er enige i det. Ser fremdeles folk som hoster og nyser rett ut i felles inneluft på offentlig transport, eller nyser og hoster seg selv i hendene og så gnikker det utover.

Vi hadde nok kommet veldig langt med litt folkeskikk og vanlig fornuft. Personlig har jeg alltid nyst ned i egen tskjorte eller skjorte, så lenge jeg kan huske. Fra barndommen av. Og jeg forsøker ikke å ta overalt offentlig med hendene. Eventuelt vasker jeg dem, eller bruker hansker. Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig for så mange.

Enig i det. Det er noe som heter grunnleggende folkeskilkk som mange ser ut til å mangle helt i dette landet; samt sosiale antenner. Dersom man er sjuk bør man så langt det er mulig unngå nærkontakt med andre mennesker. Jeg selv nekter folk som "bare er forkjølet" å komme på sosialt besøk hos meg. Har de forkjølelse er de "spedalske" for meg til de er friske igjen. Så enkelt er det. Fordi jeg har ikke lyst å ødelegge nattesøvnen og livskvaliteten for de neste 2 ukene.

N-4K0 skrev (12 timer siden):

Helt enig. Jeg brukte selv munnbind ved to butikkbesøk mens jeg var forkjøla tidligere i oktober, delvis for å unngå kald luft opp i nesehulen og ubehag av det og delvis fordi jeg ikke vil smitte andre.
Forkjølelse er ikke det verste man kan få, men det er såpass irriterende med hosting, nysing og vekselvis tett/rennende nese mens det står på at jeg ikke gidder å påføre andre smitte.

Skulle noen syns at jeg ser teit ut med munnbind (type flerlags stoffmaske med ventil) mens det står på, så får jeg heller se teit ut, jeg slipper i hvertfall å smitte andre med elendigheten.

Det er bra og det er også hensyn og god folkeskikk. Jeg leser enkelte steder at noen har håndlige kommentarer fordi de ser en person nå i 2023 som hadde munnbind og det synes jeg man skal holde seg for god til. Man vet ikke hvorfor den personen hadde på seg munnbind og sjansen er jo at vedkommende gjorde fordi h*n var syk og ikke ønsker å påføre andre smitte og det er jo positivt og hensynsfullt. Jeg selv kan ha på munnbind dersom jeg ER syk kog må et nødvendig ærende på områder hvor det er andre folk. Det er ikke noe stort offer. På legekontorene ber de folk som har luftveissymptomer å ha på munnbind når de er der. Og det gir mening. Men jeg er selvfølgelig helt imot de som kommer med ideer om et generelt munnbindpåbud nå i 2023.

 

Brother Ursus skrev (12 timer siden):

Folk i Øst-Asia har skjønt det for lenge siden. Der har det vært vanlig å gå med maske siden før SARS og lignende brøt ut også. I flere tiår. Fordi man har forståelse for at man er del av et kollektiv og at folk lever tett oppå hverandre. Det ser ikke ut til å ha gått opp for de fleste i det individualistiske Vesten.

Nå ja, i Østen og da spesielt Japan har det vært en motegreie de senere årene; som unge kvinner som vil skjule makeupen. Men etter 2020 tok det av og i noen land, som Japan og Thailand går fortsatt mesteparten av befolkningen rundt med munnbind ENNÅ - i 2023, lenge etter at pandemien er over. Det var ikke slik før. At man så HELE befolkningen sprade rundt med munnbind overalt, ute og inne, i enhver setting. Man så gatefeiere og politimmen som patruljerte trafikk med det, men man så menneskeansikter. Det var normen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 timer siden):

Jeg leste det, at D-vitaminene ikke hadde noen effekt på korona. Men de er fortsatt bra for muskel og skjelett. Jeg hadde D-vitaminmangel etter å ha sjekket hos fastlegen, selv om jeg tar D-vitamintilskudd 20 ug i alle årets måneder som ender på r.

Det har jo blitt mindre fisk på middagsbordene etter at kiloprisen på laks steg i været.

Jeg tror D-vitamin uansett er bra for det naturlige immunforsvaret; ikke at det forhindrer overføring av luftveisviruser; det er det vel ingen som har påstått; men bra for det generelle immunforsvaret absolutt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ble aldri frisk etter korona: – Uten henne hadde det vært kroken på døren

Sitat

Christophe O. Samijn har vært sengeliggende og sykemeldt etter korona. Nå skal en norsk studie finne årsaken til long covid.

Sitat

Ifølge en ny stor internasjonal studie (ekstern lenke) rammer long covid 10 prosent av alle som har hatt korona globalt i ulik grad. I tillegg kommer mørketall.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
a_aa skrev (14 timer siden):

Takk og lov og det var ikke en dag for tidlig, men det forblir jo selvfølgelig en notis fordi vi heldigvis for lengst har gått tilbake til normalen til tross for tilbakevendende skremmeartikler i tabloidene om at "en ny bølge truer". Nå burde vel denne erklæringen bli gjort for minst et halvtannet år siden; mener at Danmark gjorde det i fjor en gang om jeg ikke tar helt feil. Så nå kan vi som ikke tar boostervaksiner få slippe å høre at vi er "ansvarsløse" og "dårlige personer". Vil media droppe å fra tid til annet slå opp nye skremmeartikler med "pandemien er langt fra over" og "skremmende utsikter til ny bølge" og lignende? Vi får se, men jeg tviler selv om heldigvis færre og færre bryr seg. Har ikke sett hva gjengen på "kunnskapsbasert pandemirespons" har skrevet men regner med at de er rasende nå og er klar til å brette ut sine konspirasjonsteorier om at "norske myndigheter har latt anti-vaxxere, Trump og Putin få sette agendaen for smittevernet"; jepp, de skriver faktisk slik. Litt underholdende den siden egentlig.

Men det står at retten til gratis testing og behandling går ut. Betyr det nå at det innføres egenandeler på coronavaksiner heretter? Det har jeg ment lenge at man bør innføre fordi det er ingen grunn til at det skal være gratis mens influensavaksiner koster penger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...