Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Myriad skrev (20 timer siden):

Stillingstittel: Seniorkonsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 5 år
Alder: 30
Utdanning: Bachelor IT
Sted: Innlandet
Goder: Mobil/bredbånd
Lønn: 740 000 fast lønn, vakt 80k, 120k-150k i bonus (faktureringsgrad)


2020: 565 000 fast lønn, 60k-120k i bonus (faktureringsgrad)
2019: 515 000 fast lønn, 30k-50k i bonus (faktureringsgrad)

Er nysgjerrig på den lønnsutviklingen din. Tolker det som om du har samme jobb, så hvordan stiger du først 10% og deretter 30%?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Myriad skrev (21 timer siden):

Stillingstittel: Seniorkonsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 5 år
Alder: 30
Utdanning: Bachelor IT
Sted: Innlandet
Goder: Mobil/bredbånd
Lønn: 740 000 fast lønn, vakt 80k, 120k-150k i bonus (faktureringsgrad)


2020: 565 000 fast lønn, 60k-120k i bonus (faktureringsgrad)
2019: 515 000 fast lønn, 30k-50k i bonus (faktureringsgrad)

Hva gjør du på jobben?

Lenke til kommentar

Tja.. Hva gjør jeg ikke 😀 Det meste innen Microsoft. I det siste mye Azure.

Grunnen til første økning var at det var en del bak snittet (tall fra fagforening). Andre økning fordi jeg fikk et godt tilbud fra et annet firma og var klar til å bytte. Bedriften min ville beholde meg og jeg fikk et nytt tilbud.

Lenke til kommentar
Myriad skrev (30 minutter siden):

Tja.. Hva gjør jeg ikke 😀 Det meste innen Microsoft. I det siste mye Azure.

Grunnen til første økning var at det var en del bak snittet (tall fra fagforening). Andre økning fordi jeg fikk et godt tilbud fra et annet firma og var klar til å bytte. Bedriften min ville beholde meg og jeg fikk et nytt tilbud.

takk for svar og gratulerer! Med 3-4 års erfaring i privat sektor så var hvertfall første økningen på sin plass. NITO?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
omBratteng skrev (På 31.5.2019 den 11.33):

 

Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Offentlig
Arbeidsoppgaver: Utvikling
Erfaring: 2.5år
Alder: 22
Utdanning: Ingen relevant
Årsinntekt: 504 700 (lønnstrinn 57)
Sted: Trøndelag
 
Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Offentlig
Arbeidsoppgaver: Utvikling
Erfaring: 3.5år
Alder: 23
Utdanning: Ingen relevant
Årsinntekt: 523 200 (lønnstrinn 59)
Sted: Trøndelag
Lenke til kommentar
On 10/2/2020 at 12:39 AM, Drunkenvalley said:

Eg vil påstå det sannsynleg mykje kjem frå alternativ 3: Faktorer utenfor kvinners kontroll. For eksempel er det ikkje å stikke under stolen at kvinner gjerne har vesentlig meir ansvar heima og med barn, som gjere at ein ofte treng jobb med fleksible arbeidstider. Eit trivelig arbeidsmiljø som ein oppleve som personleg trygt er og nødvendig, og der kan det vera Russian rulett for kvinner i mannsdominerte yrker.

F.eks er nok menn flest heilt trivelige. Eg prøve ikkje påstå noko planlagt systematisk hat mot kvinner her eller noko. Men du trenge egentlig berre ein kar som virkelig ikkje skjønner grenser for å gjera jobben vanskelig, men kor oppførselen ikkje blir fanga opp som problematisk nok av andre til å tre inn eller yte hjelp.

Det er mange, mange grunner som kan medføre denne forskjellen vel og merke. Men eg vil konsekvent påstå at det ikkje er enkle svar i denne samtala. Eksemplene eg gjer utgjer sannsynleg berre ein eller anna arbitrær prosentandel også. 🤷‍♂️

...men kanskje dette burde flyttes til ein eigen tråd om me fortsetter? Idk.

Jeg tror den viktigste årsaken er at gjennomsnittlig antall år erfaring for kvinner i IT-bransjen er lavere enn for menn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (På 1.10.2020 den 23.05):

Hvordan er det med kvinner i IT bransjen? Er det mye lavere lønn her? Hadde vært interessant å få kjønn inn i diskusjonen (om det ikke alt er gjort det)

Det ene stedet jeg jobbet så gjorde man en del undersøkelser på dette. Der lagde man statistikk på lønn til kvinner og menn i ulike stillinger, med ulik lengde erfaring, etc og konklusjonen var ganske klar: Kvinner tjente en god del mindre enn menn, også når man tok høyde for ulike faktorer. Der innførte man et eget kvinnetillegg i lønnsoppgjøret, slik at man over noen år utjevnet denne statistiske forskjellen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2020 at 1:16 PM, Garfeel said:

Har fått tilbud om jobb i Oslo hos et av de store konsulentselskapene. 530 000 plus alle vanlige goder. Synes dere at dette er passe? Er nyutdannet med bachelorgrad og 0 erfaring.

Synes det høres veldig bra ut. Sa de noe, eller spurte du, om faktureringsgrad og forventet antall arbeidstimer? Hørte rykter om et konsulentselskaper som tilbyr kjempegod lønn, men med faktureringsgrad på 100% (du er utleid 37.5 timer i uken hos kunde) og hvor du må ta all læring og organisastorisk arbeid på egenhånd. Hadde vært interessant å vite om det er et slikt sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, XL40AXBZ said:

Synes det høres veldig bra ut. Sa de noe, eller spurte du, om faktureringsgrad og forventet antall arbeidstimer? Hørte rykter om et konsulentselskaper som tilbyr kjempegod lønn, men med faktureringsgrad på 100% (du er utleid 37.5 timer i uken hos kunde) og hvor du må ta all læring og organisastorisk arbeid på egenhånd. Hadde vært interessant å vite om det er et slikt sted.

Godt spørsmål, jeg skal diskutere det med dem før jeg aksepterer tilbudet. Det er et traineeprogram, så jeg håper at læringen er en del av arbeidstiden.

Lenke til kommentar
XL40AXBZ skrev (14 timer siden):

Synes det høres veldig bra ut. Sa de noe, eller spurte du, om faktureringsgrad og forventet antall arbeidstimer? Hørte rykter om et konsulentselskaper som tilbyr kjempegod lønn, men med faktureringsgrad på 100% (du er utleid 37.5 timer i uken hos kunde) og hvor du må ta all læring og organisastorisk arbeid på egenhånd. Hadde vært interessant å vite om det er et slikt sted.

Det er mer vanlig for konsulentbedrifter med seniorer at man er ansvarlig for egen fakturering. Som junior har man omtrent 0% innvirkning på om man er solgt ut til kunde eller ikke, det er konsulentbedriftens selgere sitt ansvar. Og feks i min bedrift begynner det noen titalls nyutdannede hver høst, det er ikke slik at alle prosjekter kan ta imot så mange i august, så noen blir tilfeldigvis sittende på benken noen uker mens man venter på nye prosjekter begynner. Det har jo ingenting med egenskapene til de som sitter på benken å gjøre, det er bare en realitet når det kommer så mange samtidig. Da er det dumt om ens lønn blir påvirket av faktorer man selv ikke kontrollerer.

Jeg ville også synes det var kjipt som nyutdannet å skulle jobbe for en bedrift som verdsetter faktureringsgrad så hardt. Man ønsker jo å bruke tid på kompetansebygging, mentoring osv. Ser for meg det blir lite slikt om det er noe folk må stille opp utenfor arbeidstid for å gjennomføre for de nye.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (3 timer siden):

Det er mer vanlig for konsulentbedrifter med seniorer at man er ansvarlig for egen fakturering. Som junior har man omtrent 0% innvirkning på om man er solgt ut til kunde eller ikke, det er konsulentbedriftens selgere sitt ansvar. Og feks i min bedrift begynner det noen titalls nyutdannede hver høst, det er ikke slik at alle prosjekter kan ta imot så mange i august, så noen blir tilfeldigvis sittende på benken noen uker mens man venter på nye prosjekter begynner. Det har jo ingenting med egenskapene til de som sitter på benken å gjøre, det er bare en realitet når det kommer så mange samtidig. Da er det dumt om ens lønn blir påvirket av faktorer man selv ikke kontrollerer.

Jeg ville også synes det var kjipt som nyutdannet å skulle jobbe for en bedrift som verdsetter faktureringsgrad så hardt. Man ønsker jo å bruke tid på kompetansebygging, mentoring osv. Ser for meg det blir lite slikt om det er noe folk må stille opp utenfor arbeidstid for å gjennomføre for de nye.

Helt enig i det du skriver, men det er noen konsulentfirmaer som opererer slik - også med nyutdannede.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Matsemann said:

Det er mer vanlig for konsulentbedrifter med seniorer at man er ansvarlig for egen fakturering. Som junior har man omtrent 0% innvirkning på om man er solgt ut til kunde eller ikke, det er konsulentbedriftens selgere sitt ansvar. Og feks i min bedrift begynner det noen titalls nyutdannede hver høst, det er ikke slik at alle prosjekter kan ta imot så mange i august, så noen blir tilfeldigvis sittende på benken noen uker mens man venter på nye prosjekter begynner. Det har jo ingenting med egenskapene til de som sitter på benken å gjøre, det er bare en realitet når det kommer så mange samtidig. Da er det dumt om ens lønn blir påvirket av faktorer man selv ikke kontrollerer.

Jeg ville også synes det var kjipt som nyutdannet å skulle jobbe for en bedrift som verdsetter faktureringsgrad så hardt. Man ønsker jo å bruke tid på kompetansebygging, mentoring osv. Ser for meg det blir lite slikt om det er noe folk må stille opp utenfor arbeidstid for å gjennomføre for de nye.

Husker ikke nøyaktig hva jeg hørte, mener det gjaldt nyutdannede. Tror det i praksis betydde at de forventer at du jobber (ubetalt) overtid for å hente deg inn på de 37.5 timene, gitt at du er på oppdrag (som kan vare ganske lenge) såklart. Blir samme greia med steder som aktivt forventer at du jobber mer enn 37.5 timer hver uke.

Synes også det er veldig kjipt med steder som fokuserer for mye på slikt. Synes det blir viktig å bevisstgjøre nyutdannede som kun ser på årslønnen som faktor for hvor konkurransedyktig lønnen er. Jobber man f.eks. 55 timer i uken og tjener 600k har man samme timelønn som en som jobber 37.5 timer med lønn på 410k. Hørt generelt mye bra om overtidsordninegne til de store konsulentskapene da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Garfeel skrev (På 11.10.2020 den 13.16):

Har fått tilbud om jobb i Oslo hos et av de store konsulentselskapene. 530 000 plus alle vanlige goder. Synes dere at dette er passe? Er nyutdannet med bachelorgrad og 0 erfaring.

Er dette kun fastlønn eller inkludert bonus/provisjon?

Har selv som nyutdannet med bachelor fått tilbud på 525k fastlønn + ca 100k i bonus (faktureringsgrad) i Oslo.

Lenke til kommentar
14 hours ago, snakecase said:

Er dette kun fastlønn eller inkludert bonus/provisjon?

Har selv som nyutdannet med bachelor fått tilbud på 525k fastlønn + ca 100k i bonus (faktureringsgrad) i Oslo.

Gratulerer! Nei, jeg får kun fastlønn. Hva er det for type stilling du har fått tilbud for?

Edit: Og har du noen erfaring fra tidligere jobber?

Endret av Garfeel
Fler spørsmål
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...