Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

46 minutes ago, siDDis said:

Når de har skrevet på CVen at de kan programmere og ikke en gang greier å skrive en for loop så vet du at her er det ingen poeng å bruke mer tid. For loop'en er normalt oppvarming til de mer krevende tester. Det er altfor mange som får total hjernestopp om de begynner rett på vanskelige oppgaver, men stegvis oppvarming hjelper.

Vil faktisk nyansere her: ofte kommer slike programmeringspppgaver ut av det blå i første intervju hvor man må skrive på en tavle. Det er en situasjon skapt for å feile og reflekterer ikke kandidatenes kunnskapsnivå. Er ikke uten grunn at grunnleggeren av et programmeringsspråk (husker ikke navnet i farten) sa at dette var irrelevante tester, da han selv måtte slå opp enkle print setninger.

 

Er det avtalt i forkant at man får en oppgave som krever at man skriver pseudokode på tavlen tror jeg mange har en større sjanse.

 

Jeg f.eks fikk beskjed om at DET IKKE blir programmeringspppgaver på første intervjuet (merket for nyutdannede), for så å plutselig få beskjed under intervjuet om å benytte % (modulo) logikk til å printe ut alle oddetallene i et annet peogrammeringsspråk enn det nevnt i stillingsutlysningen på tavlen. Nå, hadde jeg vært foran en datamaskin hadde det vært løst på noen sekunder, men, når man er i en slik setning så ble alt bare drit. I tillegg var leder for intervjuet veldig opptatt av å pirke på syntaxfeil i en kode som åpenbart var pseudokode.

Så vi kan ikke bare legge skyld på kandidatene her. Og bare så det er sagt, er ikke imot tester, men måten disse gjøres på og kommuniseres :)

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siDDis skrev (1 time siden):

Når de har skrevet på CVen at de kan programmere og ikke en gang greier å skrive en for loop så vet du at her er det ingen poeng å bruke mer tid. For loop'en er normalt oppvarming til de mer krevende tester. Det er altfor mange som får total hjernestopp om de begynner rett på vanskelige oppgaver, men stegvis oppvarming hjelper.

I min verden er det helt idiotisk, de aller fleste utviklere gjør det dårligere utenfor sin foretrukne IDE og googling. Det sier ingenting om kunnskapene de har når alt det vesentlige sitter på plass. Å teste folk hvordan de klarer å utvikle uten verktøy når de kommer til å ha tilgang til de ser jeg ingen vits i. 

 

Litt som når vi skrev kode på papir på universitetet, kronglete å rette samt utrolig vanskelig for de som er vandt til å jobbe med god IDE og ha muligheten til å google. Jeg ser virkelig ikke poenget. Som å ta bort stavene i ett skirenn. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det har ingenting med om kandidaten trenger IDE eller Google. Det holder at kandidaten vet hvordan man kan angripe problemer uten å måtte google det. Eller fortelle oss hva som trengs å bli Googlet etter. Hele greia er en faglig diskusjon som også tester personens samarbeidsevner og kommunikasjonsferdigheter.

Greier du ikke skrive en for loop uten måtte Google, så er du ikke utvikler og kan heller søke på ny plass til skolebenken.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Vil faktisk nyansere her: ofte kommer slike programmeringspppgaver ut av det blå i første intervju hvor man må skrive på en tavle. Det er en situasjon skapt for å feile og reflekterer ikke kandidatenes kunnskapsnivå. Er ikke uten grunn at grunnleggeren av et programmeringsspråk (husker ikke navnet i farten) sa at dette var irrelevante tester, da han selv måtte slå opp enkle print setninger.

 

Er det avtalt i forkant at man får en oppgave som krever at man skriver pseudokode på tavlen tror jeg mange har en større sjanse.

 

Jeg f.eks fikk beskjed om at DET IKKE blir programmeringspppgaver på første intervjuet (merket for nyutdannede), for så å plutselig få beskjed under intervjuet om å benytte % (modulo) logikk til å printe ut alle oddetallene i et annet peogrammeringsspråk enn det nevnt i stillingsutlysningen på tavlen. Nå, hadde jeg vært foran en datamaskin hadde det vært løst på noen sekunder, men, når man er i en slik setning så ble alt bare drit. I tillegg var leder for intervjuet veldig opptatt av å pirke på syntaxfeil i en kode som åpenbart var pseudokode.

Så vi kan ikke bare legge skyld på kandidatene her. Og bare så det er sagt, er ikke imot tester, men måten disse gjøres på og kommuniseres :)

Dette er jeg helt enig med! Og har selv opplevd dette på begge sider, forbered kanditaten. Så stiller han også mentalt forberedt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
siDDis skrev (22 minutter siden):

Det har ingenting med om kandidaten trenger IDE eller Google. Det holder at kandidaten vet hvordan man kan angripe problemer uten å måtte google det. Eller fortelle oss hva som trengs å bli Googlet etter. Hele greia er en faglig diskusjon som også tester personens samarbeidsevner og kommunikasjonsferdigheter.

Greier du ikke skrive en for loop uten måtte Google, så er du ikke utvikler og kan heller søke på ny plass til skolebenken.

Rar holdning, men for all del om det fungerer for deg:) Folk er stort sett usikker i en slik posisjon,  og uten normale hjelpemidler blir det verre. Så å bomme på en for loop i en sånn setting ser jeg ikke på som ett stort problem. Så lenge kandidaten kan forklare hva han ønsker å oppnå osv. For den feilen hadde bare gitt feil i IDE uansett og blitt løst med ett klikk.

Men men, vi er alle forskjellige:)

Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 timer siden):

Viktig å ikke se seg helt blind på årstall og beløpet bak. Hvis du ser nedover tabellen på 2013, så er det bare 2K opp til 2012, mens det videre til 2011 er 38K. Går man til 2014 er det 37K. Det viser at det antagelig er noe som drar enkelte av årene i litt tilfeldige retninger. Men hvis man glatter ut tallene slik at man får en relativt jevn kurve, så vil de kunne gi en god indikasjon.

Det er sant.

En annen artig trend i IKT grafene er at 2014 kullet ligger jevnt med 2015 kullet, og 2012 kullet jevnt med 2013 kullet. Det er en knekk på grafen, der 2014 kullet omtrent ikke økte og ble hentet igjen av 2015 kullet.

Og de som gikk ut i 2010 tjener i snitt 30k mer enn de som gikk ut ett år tidligere i 2009.

 

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
1 hour ago, siDDis said:

Det har ingenting med om kandidaten trenger IDE eller Google. Det holder at kandidaten vet hvordan man kan angripe problemer uten å måtte google det. Eller fortelle oss hva som trengs å bli Googlet etter. Hele greia er en faglig diskusjon som også tester personens samarbeidsevner og kommunikasjonsferdigheter.

Greier du ikke skrive en for loop uten måtte Google, så er du ikke utvikler og kan heller søke på ny plass til skolebenken.

Tja. Kan man flere språk så kan man gå i surr på intervjuet og ende med at for loopen ikke blir riktig i språket du spurte om. Jeg har vanskelig for å tro at man klarer å få en bachelor i IT uten å kunne skrive for loop. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211 skrev (4 minutter siden):

Tja. Kan man flere språk så kan man gå i surr på intervjuet og ende med at for loopen ikke blir riktig i språket du spurte om. Jeg har vanskelig for å tro at man klarer å få en bachelor i IT uten å kunne skrive for loop. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Om du virkelig tror noen bryr seg om syntax feil så tar du feil. Pseduo konto er mer enn godt nok.

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
45 minutes ago, siDDis said:

Om du virkelig tror noen bryr seg om syntax feil så tar du feil. Pseduo konto er mer enn godt nok.

Om man ikke klarer for loop i pseudo kode så er jeg enig at det er noe som skurrer. Rart man klarer å komme seg gjennom bachelorgraden uten å kunne for loop.

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar

Skjønner at det er høy temperatur i jobbmarkedet for IT folk. Har blitt kontakta av Sopra Steria og hatt en liten prat med sjef for avdelingen. Skal ha et intervju igjen snart med  teknisk leder også. Dette er en jobb som utleid konsulent. Jeg har bare erfaring fra drift og fakturerbare endringer i en managed services setting. Massevis av kunder med ymse dokumentasjon og sine egne unike løsninger, der jeg hopper fra ene sak og kunde til den andre sammen med faste kollegaer.


Hvordan er det egentlig å være utleid konsulent ? Tenker at det er fint å kunne konsentrere seg om en kunde av gangen og bli skikkelig god på en kundes infrastruktur. Jeg liker også veldig godt prosjekter der jeg får testa meg. Har heller ikke noe i mot at det koker litt rundt ørene på meg av og til. Men, samtidig lurer jeg på hvor mye stress og mas en slik type jobb er. Er vel avhengig av kunden og prosjektet så klart. Men, nå som jeg har unge i barnehagen kan jeg ikke sitte kl 16:15 og få vite at en kritisk del av infrastrukturen ikke fungerer og at det er forventet at jeg fikser det så fort som mulig.

Jeg jobber med nettverk bare så det er sagt, men har fingrene inn i litt forskjellig.

Endret av Gyro_
Lenke til kommentar
On 12/6/2021 at 4:11 PM, siDDis said:

Det handler om å få på plass grunnmuren før du hiver deg ut på dagens hype. Merk at f.eks fra UiS, så er det flere med bachelor som ikke greier en for loop på tavla, mens det er ingen problem for noen av master studentene.

Noen med bachelor fra UiS her og som kan forklare hvordan det er mulig å ikke kunne for loop etter avlagt bachelor? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gustav 1 said:

Noen med bachelor fra UiS her og som kan forklare hvordan det er mulig å ikke kunne for loop etter avlagt bachelor? 

Gruppearbeid...

Våren 2020 hadde vi 3 kandidater fra samme kull fra UIB til interjuv, som hadde levert samme bacheloroppgaven og fått A på den. Kun èn av dem kunne noe som helst.

Endret av MailMan13
  • Liker 5
Lenke til kommentar
39 minutes ago, MailMan13 said:

Gruppearbeid...

Våren 2020 hadde vi 3 kandidater fra samme kull fra UIB til interjuv, som hadde levert samme bacheloroppgaven og fått A på den. Kun èn av dem kunne noe som helst.

Dette forteller vel mer om holdningene dine / deres. Hvis for loop / "koding fra hofta" er det som måler kunnskapsnivået knyttet til de 1001 tingene som inngår under paraplyen "IT" så tror jeg dere selv burde sette dere på skolebenken. Man kommer ikke ut som noe ekspert fra skolen, men man er presentert en rekke emner og er satt i et mindset som er klar til å ta til seg ny lærdom - om man gis sjansen.

Makan til arroganse.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, The Very End said:

Dette forteller vel mer om holdningene dine / deres. Hvis for loop / "koding fra hofta" er det som måler kunnskapsnivået knyttet til de 1001 tingene som inngår under paraplyen "IT" så tror jeg dere selv burde sette dere å skolebenken.

Makan til arroganse.

Vi er ganske tolmidige, og vant til å interjuve nyutdannede. (i snitt 15-25 kandidater i året, hvorav vi ansetter 4-5).

Vi har 2 interjuvrunder, og den mest tekniske foregår på datamaskin i et ferdig utviklingsmiljø på kjørende, men uferdig, applikasjon på ca 50 kodelinjer i C# eller JS. Kandidaten blir fortalt ca en uke på forhånd hva vi skal bruke og snakke om. Tavleinterjuv var det noen andre som tok opp, synes det er bedre å ha et IDE.

Kandidaten får google, og sparre med interjuver. F..eks om man vet hvordan man gjør noe i Python eller Kotlin, og spør oss ut om hvordan man gjør det i C# eller JS så blir vi glad, da får vi en diskusjon. Om kandidaten sitter fast, oppfordrer vi gjerne til å forklare hvordan man hadde gjort dette på en annen platform man har oppgitt å kunne på CV, klarer man det blir vi glad og gir plusspoeng, og forklarer hvordan vil gjør tilsvarende her. Har man listet en haug av greier på CV som man egentlig ikke kan blir det avslørt, men det er jo litt av meningen, ikke sant?

Nivået som må demonstreres er at man kan lese grunnleggende flytkontroll i språk og verktøy som man selv har listet på CV, eller som er spesifisert i annonse man har søkt på, og man må kunne bidra til å løse en enkle oppgave , og kunne delta i veldig grunnleggende diskusjon om systemutvikling, programmering og programmeringspråk.

Synes ikke dette er spesielt streng, og synes ikke vi har noe holdingsproblem utover å si at vi er komfortable med å ansette topp 20% av nyutdannede.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
10 minutes ago, MailMan13 said:

Vi er ganske tolmidige, og vant til å interjuve nyutdannede. (i snitt 15-25 kandidater i året, hvorav vi ansetter 4-5).

Vi har 2 interjuvrunder, og den mest tekniske foregår på datamaskin i et ferdig utviklingsmiljø på kjørende, men uferdig, applikasjon på ca 50 kodelinjer i C# eller JS. Kandidaten blir fortalt ca en uke på forhånd hva vi skal bruke og snakke om. Tavleinterjuv var det noen andre som tok opp, synes det er bedre å ha et IDE.

Kandidaten får google, og sparre med interjuver. F..eks om man vet hvordan man gjør noe i Python eller Kotlin, og spør oss ut om hvordan man gjør det i C# eller JS så blir vi glad, da får vi en diskusjon. Om kandidaten sitter fast, oppfordrer vi gjerne til å forklare hvordan man hadde gjort dette på en annen platform man har oppgitt å kunne på CV, klarer man det blir vi glad og gir plusspoeng, og forklarer hvordan vil gjør tilsvarende her. Har man listet en haug av greier på CV som man egentlig ikke kan blir det avslørt, men det er jo litt av meningen, ikke sant?

Nivået som må demonstreres er at man kan lese grunnleggende flytkontroll i språk og verktøy som man selv har listet på CV, eller som er spesifisert i annonse man har søkt på, og man må kunne bidra til å løse en enkle oppgave , og kunne delta i veldig grunnleggende diskusjon om systemutvikling, programmering og programmeringspråk.

Synes ikke dette er spesielt streng, og synes ikke vi har noe holdingsproblem utover å si at vi er komfortable med å ansette topp 20% av nyutdannede.

Sier ikke at måten dere gjør det på er dårlig (virker fornuftig når du legger det frem som her), men det er i mine øyner arrogant å stemple nyutdannede som ubrukelige. De fleste studenter i dag har ofte studie som deltid da de må jobbe en del i tillegg, samt at de fleste studier har begrenset antall emner med programmering. Avhengig av studiested er det fort gjort at man har et par-tre-håndfull kode emner (blandet språk), og så er resten organisatorisk og systemutvikling overordnet.

I så tilfelle at kun 20% av studentene innehar nødvendige kompetanse bør kritikken rettes til studiene, ikke studentene.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
6 minutes ago, The Very End said:

I så tilfelle at kun 20% av studentene innehar nødvendige kompetanse bør kritikken rettes til studiene, ikke studentene.

Det er egentlig ikke mer kritikk i det enn at om vi får de 20% beste kvalifiserte søkerene til å bite på, så har vi nok folk.

Om noen har prioritert jobb foran studier er greit nok, men da blir det desverre vanskelig å dokumentere hva man kan i neste runde...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, nirolo said:

Det går sikkert rundt for dem 😛

LOL

1 hour ago, MailMan13 said:

Gruppearbeid...

Våren 2020 hadde vi 3 kandidater fra samme kull fra UIB til interjuv, som hadde levert samme bacheloroppgaven og fått A på den. Kun èn av dem kunne noe som helst.

Takk. Gruppearbeid gir mening. Er så lenge siden jeg studerte at jeg ikke husker hvordan det var. Men stemmer kanskje at selve programmeringen som oftest var innleveringer og ikke skoleeksamen slik at man kanskje kunne komme gjennom graden uten å ha programmert på egenhånd. 

7 minutes ago, The Very End said:

Sier ikke at måten dere gjør det på er dårlig (virker fornuftig når du legger det frem som her), men det er i mine øyner arrogant å stemple nyutdannede som ubrukelige. De fleste studenter i dag har ofte studie som deltid da de må jobbe en del i tillegg, samt at de fleste studier har begrenset antall emner med programmering. Avhengig av studiested er det fort gjort at man har et par-tre kode emner, og så er resten organisatorisk og systemutvikling overordnet.

I så tilfelle at kun 20% av studentene innehar nødvendige kompetanse bør kritikken rettes til studiene, ikke studentene.

Ja, kritikken kan sikkert rettes mot studiene også. Selv om det er få programmeringsemner så mener jeg å huske at det var mange innleveringer med programmering. . Jeg hadde mistenkt at de som ikke kan for loop hadde droppet å gjøre innleveringene, f.eks ved å kun kopiere innleveringer fra andre eller lignende. 

Mulig jeg er både arrogant og blåst. Det er som sagt lenge siden jeg studerte.

Endret av Gustav 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, The Very End said:

De fleste studenter i dag har ofte studie som deltid da de må jobbe en del i tillegg,

Skjønner at slikt kan være tøft. Men om man har fått bachelor uten å kunne programmere så har man jo mulighet til å programmere litt på fritiden mens man venter på å få relevant jobb. Om man skal vise at man er i stand til å lære og ønsker å lære å programmere så bør man vise et minimum av programmeringsferdigheter. 

HELDIGVIS for nyutdannede er arbeidsmarkedet såpass godt nå at man ikke trenger å være blant de 20 prosent beste for å få relevant jobb. Det ordner seg  jobbmessig jo også for de som kan minimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7e98b...8f1
MailMan13 skrev (1 time siden):

Gruppearbeid...

Våren 2020 hadde vi 3 kandidater fra samme kull fra UIB til interjuv, som hadde levert samme bacheloroppgaven og fått A på den. Kun èn av dem kunne noe som helst.

Det er jo kun bacheloroppgaven? Du har ikke sjangs å komme deg gjennom noen som helst IT-utdanning på NTNU uten å kunne programmere. 

Anonymous poster hash: 7e98b...8f1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...