Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Guest 7e98b...8f1 said:

Det er jo kun bacheloroppgaven? Du har ikke sjangs å komme deg gjennom noen som helst IT-utdanning på NTNU uten å kunne programmere. 

Anonymous poster hash: 7e98b...8f1

Brukte bacheloroppgaven som eksempel siden den var spesielt mistenkelig her. Men de samme  kandidatene hadde nok stort sett B og kanskje litt C i de andre fagene også. Husker ikke akkurat, men hvis det er D eller lavere i nøkkelfag hadde de ikke fått interjuv, så det kan ikke vært verre enn det.

Har generelt bedre erfaring med kandidater med master/siv.ing i tradisjonell informatikk og datateknikk enn diverse mindre definerte informasjonsteknologi- og informasjonsvitenskap-studiuer ja. Kan absolutt skrive under på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, MailMan13 said:

Brukte bacheloroppgaven som eksempel siden den var spesielt mistenkelig her. Men de samme  kandidatene hadde nok stort sett B og kanskje litt C i de andre fagene også. Husker ikke akkurat, men hvis det er D eller lavere i nøkkelfag hadde de ikke fått interjuv, så det kan ikke vært verre enn det.

Har generelt bedre erfaring med kandidater med master/siv.ing i tradisjonell informatikk og datateknikk enn diverse mindre definerte informasjonsteknologi- og informasjonsvitenskap-studiuer ja. Kan absolutt skrive under på det.

Ja, er kanskje forskjell på de ulike skolene. Kanskje også som @The Very End sier at deler av begrunnelsen er studenter som studerer deltid mens de jobber. Siving er nok vanligere å ta fulltid. De som er fulltidsstudenter får mer tid til å programmere.  Selv om det ikke er alle som bruker denne tiden til programmering. 

 

Endret av Gustav 1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/6/2021 at 4:11 PM, siDDis said:

Det handler om å få på plass grunnmuren før du hiver deg ut på dagens hype. Merk at f.eks fra UiS, så er det flere med bachelor som ikke greier en for loop på tavla, mens det er ingen problem for noen av master studentene.

Google sitt jobbintervju er designet til å plukke opp de som flinke som vil gi alt for Google uansett arbeidsoppgaver. Men mange vet og at den dealen er dårlig, for det er et vanvittig bra fagmiljø her i Norge og du får garantert mye mer spennende arbeidsoppgaver her og. For å ikke nevne godene og arbeidstilsynet vi har. Lønna er kanskje bedre, men det spørs jo hvordan du vil bo der borte og. Lønna er likt som andre jobber her i Norge når du ser på f.eks hva de får i Google kontoret i Sveits eller Irland.

Jeg er enig med at med noen års arbeidserfaring så blir forskjellen mellom master og bachelor lite relevant.

Det er jo superbra å ha på CVen. Virker som om du ser CVen fra arbeidstakers perspektiv. Men CVen er der for  å få jobb fra arbeidsgiver. 

Dessuten det som gjør FAANG bedre på CVen enn master er nok primært at det er mye vanskeligere å få jobb hos FAANG. Så man har blitt selektert etter mye strengere kriterier enn de som kommer inn på master. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
5 hours ago, The Very End said:

Dette forteller vel mer om holdningene dine / deres. Hvis for loop / "koding fra hofta" er det som måler kunnskapsnivået knyttet til de 1001 tingene som inngår under paraplyen "IT" så tror jeg dere selv burde sette dere på skolebenken. Man kommer ikke ut som noe ekspert fra skolen, men man er presentert en rekke emner og er satt i et mindset som er klar til å ta til seg ny lærdom - om man gis sjansen.

Makan til arroganse.

Hva ville du testet på intervju og hva synes du man bør forvente av en nyutdannet utvikler? 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
9 hours ago, Guest 8fce0...211 said:

Hva ville du testet på intervju og hva synes du man bør forvente av en nyutdannet utvikler? 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Tenker at første intervjuet er et bli kjent intervju og se om man har riktige holdninger, og så har man en case til intervju 2. Stort spillerom til å løse saken som man selv vil, men man må fortelle litt om hvordan på hvorfor man har gjort noe. Gi kandidat 4-7 dager i forkant av intervjuet til å løse casen.

Jeg f.eks har hatt oppgaver som gikk ut på å sette opp en database på server (mysql + Python) som godtar spørringer fra forskjellige kodespråk (Python, Golang og et siste jeg har glemt) til å manipulere denne, presentasjoner rundt organisasjon som skal gå over til nytt operativsystem (hardware, software, organisasjon), samt personvern og sikkerhetsoppgaver på tvers av organisasjon som helhet. Alle (3) var veldig gode oppgaver, og det føltes som en reel mulighet til vise og kunne snakke om sin kunnskap. Samtlige oppgaver var flere dagers arbeid og ikke noe kandidaten kan "bullshitte" seg gjennom.

Edit: ser nok litt mye gjennom konsulent briller her. Men første oppgave anser jeg som bra da denne testet et par-tre kodespråk, relasjondatabaser, noe html, overordnet forståelse av struktur og sikkert en del andre relevante ting som er greit å ha en liten forståelse for som nyutdannet.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Matsemann skrev (På 7.12.2021 den 8.53):

Teknas lønnsstatistikk ble forøvrig publisert i dag. Da den ble svart på tidligere i år, tjente folk med master i "privat sektor, bransje IKT, år siden eksamen" i gjennomsnitt:


Eksamensår -> Snittlønn 2021
2021 -> 576k
2020 -> 624k
2019 -> 671k
2018 -> 712k
2017 -> 751k
2016 -> 799k
2015 -> 837k
2014 -> 842k
2013 -> 881k
2012 -> 883k
2011 -> 921k
2010 -> 952k

Så feks om man fullførte masteren i 2018, hadde de med samme erfaring i snitt lønn på 712k tidligere i høst.

Bare å melde seg inn om man vil se mer granulert, kvartiler osv ;)
Forøvrig, av alle bransjer i Tekna, ligger IKT desidert høyest for mitt kull. Typ 60-80k høyere enn Petroleum feks.

Denne er spennende, for jeg er i den situasjonen at jeg har jobbet i 1.5 år nå og jeg har fått beskjed av min personalleder om at jeg skal bli senior neste år (vanligvis tar det 3-4 år fra man begynner som nyutdanna). Jeg jobber med ServiceNow som utvikler og det begynner å bli et hett marked og jeg vet at nå er tiden for å få et hopp, jeg er på 570k i året nå med vanlig overtidsmodell. Jeg har fått vite at jeg har gjort en veldig god jobb og har fått andre tilbud på LinkedIn som jeg har takket nei til, basert på de tilbudene jeg har fått er jeg av den oppfatning at jeg burde få 650-700k. Er dette urimelig, eller helt innafor?

Lenke til kommentar
Killamano skrev (14 minutter siden):

Denne er spennende, for jeg er i den situasjonen at jeg har jobbet i 1.5 år nå og jeg har fått beskjed av min personalleder om at jeg skal bli senior neste år (vanligvis tar det 3-4 år fra man begynner som nyutdanna). Jeg jobber med ServiceNow som utvikler og det begynner å bli et hett marked og jeg vet at nå er tiden for å få et hopp, jeg er på 570k i året nå med vanlig overtidsmodell. Jeg har fått vite at jeg har gjort en veldig god jobb og har fått andre tilbud på LinkedIn som jeg har takket nei til, basert på de tilbudene jeg har fått er jeg av den oppfatning at jeg burde få 650-700k. Er dette urimelig, eller helt innafor?

Utdannelse, sektor, inhouse/konsulent, sted i landet? 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Killamano skrev (1 time siden):

Denne er spennende, for jeg er i den situasjonen at jeg har jobbet i 1.5 år nå og jeg har fått beskjed av min personalleder om at jeg skal bli senior neste år (vanligvis tar det 3-4 år fra man begynner som nyutdanna). Jeg jobber med ServiceNow som utvikler og det begynner å bli et hett marked og jeg vet at nå er tiden for å få et hopp, jeg er på 570k i året nå med vanlig overtidsmodell. Jeg har fått vite at jeg har gjort en veldig god jobb og har fått andre tilbud på LinkedIn som jeg har takket nei til, basert på de tilbudene jeg har fått er jeg av den oppfatning at jeg burde få 650-700k. Er dette urimelig, eller helt innafor?

Vel om man ser på tallene jeg postet:

2021 -> 576k
2020 -> 624k
2019 -> 671k

Siden du har jobbet 1,5 år, antar jeg du gikk ut i 2020. I så fall burde du neste sommer ligge ca der 2019 kullet lå i år, pluss litt inflasjon. Gitt du får "masterlønn" som du sier. (Og nå da egentlig rundt 620k) Merk at spørreundersøkelsen er på høsten i året.

Ref det å bli senior, så er slike titler (som diskutert noen sider tilbake) litt meningsløse. Alle bedrifter har egne definisjoner. Og som konsulent har det heller ingen ting å si at du er "senior" mtp hva bedriften din kan ta i pris, da kunden har sine egne definisjoner. Men om du blir fasttracket vs andre i ditt begynner-kull lover jo det bra, og bør absolutt brukes i forhandlinger. :)

 

 

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Gjest 89502...487
Blåbær skrev (52 minutter siden):

Var virkelig ett stort økning i lønnsnivå for oss innen IT men det bør jo gi ett ekstra godt argument ved neste lønnsforhandling (eventuelt bare bytte jobb om du ikke er fornøyd)

https://www.digi.no/artikler/rapport-viser-lonnshopp-for-it-konsulenter-br/515847

Merket dette selv. Fikk jobbtilbud fra konkurerende firma gjennom LinkedIn hvor lønnstilbudet lå mer enn200 000 over nåværende lønn. Spillte med åpne kort med arbeidsgiver og fikk opp lønna med 240 000, så fra 670 000 til 910 000 uten å ha gjort noe som helst egentlig. Valgte å bli så slipper jeg dette med prøvetid og usikkerheten rundt det å bytte jobb. Gode tider i IT-bransjen ja:-) Lå nok litt lavt fra før, men for en uten fullført bachelour så må vel dette være greit:-)

Anonymous poster hash: 89502...487

Lenke til kommentar
On 8/3/2019 at 9:31 PM, V8Climber said:

Stillingstittel: Utvikler

Sted: Oslo

Erfaring: 0 år

Alder: 23 år

Sertifisering: Ingen.

Utdanning: Bachelor informatikk

Arbeidsoppgaver: Webutvikling 

Goder: De vanlige 

Årsinntekt: 520k fast + ~50k årlig bonus

På tide med en oppdatering her (samme sted)

Stillingstittel: Seniorutvikler (inhouse)

Sted: Oslo

Erfaring: 2.5 år

Alder: 25 år

Sertifisering: Ingen.

Utdanning: Bachelor informatikk

Arbeidsoppgaver: Frontend i React og noe AngularJS, tar unna enkle Java-saker. Teknisk ansvarlig for frontend i flere av våre største løsninger.

Goder: Telefon, bredbånd, hjemme-PC, kompetanseutvikling i arbeidstid, veldig god fleksitid

Årsinntekt: 610k + ~50k årlig bonus (ser ut som at den kan falle bort)

 

Snart lønnsforhandlinger og lurer på om jeg kan klare å bikke 700k, da grunnet økt ansvar, frafall av bonus, og generell lønnsutvikling blant IT-folk.

Endret av V8Climber
Lenke til kommentar

Har 2 tilbud (Oslo). Jobber innenfor Azure / Microsoft 365. 

 

#1 675k grunnlønn, med 50k bonus på 100% måloppnåelse (veldig realistisk slik jeg skjønte det). En av de store konsulenthusene. Blir fort en av "mange". Trygt.

#2 640k grunnlønn, noe kompetansebonus (maks 40k i året), og en mer performance based bonus modell (70 / 30) - inntil 30% av grunnlønn. Mindre selskap.

 

Noen som har noe erfaring med modell #2 og kan si litt pitfalls?

Lenke til kommentar
Telboyoz1 skrev (1 time siden):

Har 2 tilbud (Oslo). Jobber innenfor Azure / Microsoft 365. 

 

#1 675k grunnlønn, med 50k bonus på 100% måloppnåelse (veldig realistisk slik jeg skjønte det). En av de store konsulenthusene. Blir fort en av "mange". Trygt.

#2 640k grunnlønn, noe kompetansebonus (maks 40k i året), og en mer performance based bonus modell (70 / 30) - inntil 30% av grunnlønn. Mindre selskap.

 

Noen som har noe erfaring med modell #2 og kan si litt pitfalls?

For #2, kommer performance-bonusen i tillegg til alt det andre? I så fall er det muligens et bedre lønnstilbud. Det som er mer interessant enn maks bonus er bonus ved forventet performance. Typisk vil de fleste lande midt på treet i den årlige performance reviewen.

En pitfall med sånne selskaper er at det fort kan bli en kultur for at "performance" er det samme som å jobbe langt mer enn 37,5 timer uken. Typisk vil de lure inn "særskilt uavhengig stilling" i kontrakten og kreve at du jobber overtid gratis.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Stvgr said:

For #2, kommer performance-bonusen i tillegg til alt det andre? I så fall er det muligens et bedre lønnstilbud. Det som er mer interessant enn maks bonus er bonus ved forventet performance. Typisk vil de fleste lande midt på treet i den årlige performance reviewen.

En pitfall med sånne selskaper er at det fort kan bli en kultur for at "performance" er det samme som å jobbe langt mer enn 37,5 timer uken. Typisk vil de lure inn "særskilt uavhengig stilling" i kontrakten og kreve at du jobber overtid gratis.

Yep, kommer i tillegg til alt det andre. Og du har rett, det er særskilt uavhengig stilling. Blir avspasering hvis overtid.

 

Selskap #1 har betalt overtid.

Lenke til kommentar
Telboyoz1 skrev (8 timer siden):

Yep, kommer i tillegg til alt det andre. Og du har rett, det er særskilt uavhengig stilling. Blir avspasering hvis overtid.

Er den faktisk uavhengig, eller bare bullshit bedriften kommer med for å lure ansatte? Ville fått en fagforening til å se på en slik kontrakt før jeg signerte. Gir de deg daglige oppgaver?

70/30 modellen, er det konsulent det er snakk om? Vil ikke påstå man kan være særlig uavhengig da, da møter du jo hos kunde og jobber med hva enn som er blitt bestemt der.

Lenke til kommentar

Får en fornemmelse av at #1 er Atea. De har flere modeller, så om du ikke liker nevnte, så kan du bytte. Eksempelvis kan du få lavere grunnlønn, men høyere bonus. 

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har, hvilken rolle / ansvar eller lignende du har (og skal besitte), men det bør ikke være vanskelig å få tak i noen flere tilbud i Oslo.

Lenke til kommentar

Avhengig av størrelse og økonomi på #2 kan det også være frustrerende med mindre selskap hvor du forventes å lage gull av gråstein - altså få ressurser.

Er målet å bli kjøpt opp og du ikke har vesentlig aksjepost og risikovillighet, vær forsiktig. 

Det kan dog være belønning i erfaring, ansvar, eierskap og kultur :)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Matsemann said:

Er den faktisk uavhengig, eller bare bullshit bedriften kommer med for å lure ansatte? Ville fått en fagforening til å se på en slik kontrakt før jeg signerte. Gir de deg daglige oppgaver?

70/30 modellen, er det konsulent det er snakk om? Vil ikke påstå man kan være særlig uavhengig da, da møter du jo hos kunde og jobber med hva enn som er blitt bestemt der.

Konsulent og ute hos kunder ja. Er det uvanlig med særlig uavhengig i konsulentselskap? Hadde forøvrig et tilbud nr #3 som jeg takka nei til som også hadde særlig uavhengig (bonus modell på 80/20, men da mer basert på team resultater slik jeg skjønte det). 

En annen ting som er litt weird for meg (jeg kommer fra inhouse stiling) er at selskap #1 gir meg senior tittel med en gang mens #2 gjør ikke. Det er nok muligens for å lokke med tilbud, men med en som knapt har fullført VGS kan det vel være noen oppsider å velge mtp fremtidig CV  bygging?

Min største frykt er nok uansett at jeg blir en av mange, og sitter fort lenge ute hos en kunde med en bestemt oppgave, uavhengig av hvor bra jeg leverer eller prestasjoner. De var ganske klare på at det er mange muligheter under intervjuet, men hva man sier og hva som faktisk skjer stemmer ikke alltid. Numbero uno grunn for å bytte er utviklingsmuligheter.

1 hour ago, Badeball1234 said:

Får en fornemmelse av at #1 er Atea. De har flere modeller, så om du ikke liker nevnte, så kan du bytte. Eksempelvis kan du få lavere grunnlønn, men høyere bonus. 

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har, hvilken rolle / ansvar eller lignende du har (og skal besitte), men det bør ikke være vanskelig å få tak i noen flere tilbud i Oslo.

Nesten, større enn de. 

Kan nevne at jeg hadde flere tilbud, men takket nei grunnet div årsaker.

Endret av Telboyoz1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...