Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Gjest 7d397...421 skrev (22 timer siden):

Et rent teoretisk spørsmål (for en venn):

La oss si at jeg har en venn som heter Ole. Ole er 20 år og tar bachelor innenfor IT, men han kan å hustle, så han tjener et par hundre tusen ved siden av studiene i diverse IT jobber. Dette har fått oppmerksomheten til de store selskapene, og Ole har nå fått jobbtilbud som SWE i et FAANG selskap, og han har vil tjene godt over gjennomsnittet når han er ferdig med bacheloren.

Samtidig vurderer Ole å ta en master i IT, fordi han har hørt at dette er et lurt karrierevalg, men er egt ikke noe han "brenner" for.

Vil det å ha FAANG på CVen gjøre opp for det å ta en master mtp. lønn, karriereprospekter, osv? Hva burde jeg si til Ole???

Anonymous poster hash: 7d397...421

Å ha FAANG på CV-en er betydelig mer verdt enn en mastergrad karrieremessig. Det er også mer verdt i form av penger siden disse knuser de fleste andre arbeidsgivere på lønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er uenig i det som skrives om at en med bachelor+2års mer erfaring tjener mere enn en med master. Det er bare å se på lønnsstatistikk som publiseres. En med master ligger i snitt noen titusener over, og i snitt flater det ut mye høyere med master, der en bachelor når et lønnstak mye tidligere. (Dette er så klart biased i at det er forskjellige typer mennesker som tar bachelor vs master evt NITO/TEKNA)

Men ja, med 2 fulle årslønner før masterpersonen har begynt å jobbe og mindre lån, så kommer man nok uansett best ut med bachelor økonomisk i en del år før masterfolkene klarer catche up. Selv synes jeg master var verdt det, bare for å kunne være student og ha det gøy i 2 år til.

FAANG betaler derimot ikke tilsvarende norske bedrifter, så da blir egentlig hele sammenligningen på bachelor/master meningsløs. Om man ønsker å jobbe for FAANG og har muligheten, gjør det. Ikke vits i å tenke på hva som ser best ut på CVen i fremtiden.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

 

Matsemann skrev (3 minutter siden):

Om man ønsker å jobbe for FAANG og har muligheten, gjør det. Ikke vits i å tenke på hva som ser best ut på CVen i fremtiden.

Det som er verdt å tenke på er om man faktisk klarer komme inn i USA. Man må igjennom div VISA-prosesser skal man få lov til å jobbe der, feks H1B. Selv om man har fått jobbtilbud fra FAANG er det ikke garantert at man faktisk får visa (skjedd folk jeg kjenner).

Jeg tror FAANG ser bedre ut på en CV enn en master i Norge. Jeg synes egentlig FAANG-alumni verdsettes litt vel høyt. Nå er det såpass mange som har jobbet disse plassene og de er såpass store, at det ikke henger like høyt, og man ikke nødvendigvis kommer med noe sinnsyk unik erfaring. En kamerat lager feks frontend for et internt verktøy for å administrere visse annonsetyper, tjener gode penger men ikke noe særlig spesiell jobb.

Så kan man også spørre seg om man faktisk ønsker å jobbe for F og G, og kanskje også den ene A'en basert på hvordan de ansatte har det. Selv tenker jeg mitt om det. 🙃

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421
2 hours ago, Matsemann said:

En med master ligger i snitt noen titusener over, og i snitt flater det ut mye høyere med master, der en bachelor når et lønnstak mye tidligere

Dette jeg bekymret meg for. Veldig mange stillingsutlysninger har soft krav om master -- vil prøve å holde så mange dører åpne som mulig.

Spørsmålet mitt blir altså hvor vidt en FAANG åpner flere / færre dører enn en master i det norske arbeidsmarkedet.

 

2 hours ago, NoTrace said:

Det er jo ikke gitt at han skal jobbe i USA. Selv arbeider jeg i et tilsvarende selskap, men fra hjemmekontor i Norge.

🤷‍♂️

 

1 hour ago, Matsemann said:

det som frister for mange er selve opplevelsen? Henge på campus, bo i SF og alt det

Jeg frister for kunnskapen, smarte kollegaer, dritkul teknologi, gode arbeidsvilkår, karrierevekst og personlig vekst.

Anonymous poster hash: 7d397...421

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
1 hour ago, Matsemann said:

Det er sant. Men jeg vil tro det som frister for mange er selve opplevelsen? Henge på campus, bo i SF og alt det. Så klart, om man klarer få SF lønn i Norge er ikke det så dumt heller.

Kan være at vedkommende skal jobbe på campus i en europisk by. Sikkert kult det også. En venn av meg jobbet for Goosle i Zurich Sveits. Han tjente svært godt, men ikke Silicon Valley-penger. Lønningene i Silicon Valley er i stor grad kompensasjon for eiendomsprisene. Så tror ikke man kan få lønningene uten å bo steder hvor det er astronomisk dyrt å bo. 

 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
1 minute ago, Guest 7d397...421 said:

Dette jeg bekymret meg for. Veldig mange stillingsutlysninger har soft krav om master -- vil prøve å holde så mange dører åpne som mulig.

Anonymous poster hash: 7d397...421

Ikke bare kan kravet om master erstattes av erfaring. Men om det hadde vært krav om master så er det ikke verre enn at man skriver masteren mens man er i jobb. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
2 minutes ago, Guest 8fce0...211 said:

Ikke bare kan kravet om master erstattes av erfaring. Men om det hadde vært krav om master så er det ikke verre enn at man skriver masteren mens man er i jobb. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Edit: altså før man får den aktuelle jobben, men etter man har jobbet for FANG og mens man er i arbeidslivet. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
11 minutes ago, Guest 8fce0...211 said:

Kan være at vedkommende skal jobbe på campus i en europisk by. Sikkert kult det også. En venn av meg jobbet for Google Goosle i Zurich Sveits. Han tjente svært godt, men ikke Silicon Valley-penger. Lønningene i Silicon Valley er i stor grad kompensasjon for eiendomsprisene. Så tror ikke man kan få lønningene uten å bo steder hvor det er astronomisk dyrt å bo. 

 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar

Master er bedre enn å ha jobba hos FAANG/MANGA
F.eks Google er kjent for å ansette folk med PhD i filsystemer til å bytte harddisker i datasenteret.

CV'en din skal fortelle hva du kan, om du har jobbet hos Apple og røyka hasj samtidig som du har trykka deg igjennom bugliste framfor å gått dypere inn i computer science faget på universitet/høyskolen teller ikke positivt.
Men det skal sies, at noen arbeidsgivere vil bli tent av å se en CV med MANGA referanse.

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421
3 minutes ago, siDDis said:

Apple og røyka hasj samtidig som du har trykka deg igjennom bugliste framfor å gått dypere inn i computer science faget på universitet/høyskolen teller ikke positivt

Hmm.. Man skulle jo tro at man får sparken ganske raskt med den holdningen. De sjekker jo profilen din ganske grundig før man får jobben også; jeg ble intervjuet av 5 forskjellige dudes som testet mine algdat ferdigheter, personlige trekk, arkitekturspørsmål, osv., pluss ytterligere 2 timer med leetcode oppgaver. 

Anonymous poster hash: 7d397...421

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421
31 minutes ago, Guest 8fce0...211 said:

Ikke bare kan kravet om master erstattes av erfaring. Men om det hadde vært krav om master så er det ikke verre enn at man skriver masteren mens man er i jobb. 

Veldig godt forslag! Har også hørt om en del folk som har fått arbeidsgiver til å betale for master, men er da ofte innenfor litt andre fagområder.

Anonymous poster hash: 7d397...421

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421
26 minutes ago, siDDis said:

CV'en din skal fortelle hva du kan

Jeg er ikke 100% enig. CVen skal vise hva du har prestert så langt i livet. Føler sertifiseringer / vitnemål er et bedre mål på hva du kan enn en CV, og min erfaring tilsier at de fleste er mer interresert i din evne til å lære enn hva du kan.

Anonymous poster hash: 7d397...421

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421 skrev (1 time siden):

(...)

Dette jeg bekymret meg for. Veldig mange stillingsutlysninger har soft krav om master -- vil prøve å holde så mange dører åpne som mulig.

(...)

Spørsmålet mitt blir altså hvor vidt en FAANG åpner flere / færre dører enn en master i det norske arbeidsmarkedet.

Men som jeg skrev, det gjelder en gjennomsnittlig person med bachelor vs en gjennomsnittlig person med master. Og i snitt er det nok flere flinke folk som tar master, derav klatrer de høyere. Men om du er aktuell for en FAANG jobb med bachelor, er du nok over snittet. Etter å ha jobbet noen år spiller ikke lenger bachelor/master så mye inn, da går det mer på det personlige/erfaring. Så ikke vær redd for det. Vil du prøve deg på FAANG, så synes jeg du skal gjøre det. Om mulig åpner det andre dører enn en master ville gjort, også, og skulle det bli et problem (noe jeg ikke tror det blir) så kan du som andre nevner alltids spe på med ekstra utdanning senere.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
1 hour ago, Guest 7d397...421 said:

Jeg frister for kunnskapen, smarte kollegaer, dritkul teknologi, gode arbeidsvilkår, karrierevekst og personlig vekst.

Anonymous poster hash: 7d397...421

Dette. Å jobbe i FAANG blir jo nærmest som å dra på utveksling til et godt universitet, men med svært god lønn. 

Det er jo en fin erfaring. Er ikke sikkert du får så spennende arbeidsoppgaver, sier seg selv at også kjedelige arbeidsoppgaver må gjør

1 hour ago, Guest 7d397...421 said:

Hmm.. Man skulle jo tro at man får sparken ganske raskt med den holdningen. De sjekker jo profilen din ganske grundig før man får jobben også; jeg ble intervjuet av 5 forskjellige dudes som testet mine algdat ferdigheter, personlige trekk, arkitekturspørsmål, osv., pluss ytterligere 2 timer med leetcode oppgaver. 

Anonymous poster hash: 7d397...421

Nettopp derfor vil senere arbeidsgivere like at du har FAANG på CVen. Da vet de jo at du var god nok for FAANG. Selv om du ikke skulle lære noen under FAANG-jobben så har du fortsatt på CVen at du faktisk var smart og ambisiøs nok til å få FAANG-jobben. Det er jo noe senere arbeidsgivere bryr seg om. Det er jo ikke kun hva man kan som teller, men også ens evner og de har du jo. 

 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421
17 minutes ago, Matsemann said:

Etter å ha jobbet noen år spiller ikke lenger bachelor/master så mye inn, da går det mer på det personlige/erfaring

Veldig betryggende å høre 😁

 

6 minutes ago, Guest 8fce0...211 said:

Det er jo en fin erfaring. Er ikke sikkert du får så spennende arbeidsoppgaver, sier seg selv at også kjedelige arbeidsoppgaver må gjør

Enig. Viktig å ha forventningene i orden.

 

Takk for gode tips og perspektiv!

Anonymous poster hash: 7d397...421

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
1 hour ago, siDDis said:

Master er bedre enn å ha jobba hos FAANG/MANGA
F.eks Google er kjent for å ansette folk med PhD i filsystemer til å bytte harddisker i datasenteret.

CV'en din skal fortelle hva du kan, om du har jobbet hos Apple og røyka hasj samtidig som du har trykka deg igjennom bugliste framfor å gått dypere inn i computer science faget på universitet/høyskolen teller ikke positivt.
Men det skal sies, at noen arbeidsgivere vil bli tent av å se en CV med MANGA referanse.

Mange som får jobbtilbud allerede før masteren og bare slenger sammen en mastergrad for å bli ferdig med den. Da lærer man jo mindre enn ved å være i jobb selv om arbeidsoppgavene skulle være monotone. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
  • aklla endret tittelen til Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...