Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (4 timer siden):

Såvidt jeg vet har de ikke delt eksempler på disse meldingene. "Rasisme" kan vel bortimot være alt fra "noen kultur-approprierer flettene som bare min rase har lov til å ha" til stygt, nedverdigende og menneskefiendtlig hat.

Det er veldig enkelt å finne, det kryr på Facebook. Noen eksempler på rasisme rettet mot Durek jeg fant:

«Han vil ødelegge blodlinja med sine negergener»

«Der var det en Apekopp der med 🦧»

«Og nå har den tåpelige engleprinsessen forlovet seg med en falsk ufyselig neger»

«Får håpe Durek bruker Durex, så slipper vi å risikere en liten neger-konge»

Orker ikke skjermbilder nå som jeg er på mobil, men kan sikkert ordne senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvilken facebook side er dette? Jeg regner med at han ikke har åpnet sin egen side for at hvem som helst kan skrive innlegg?

EDIT:
Tror jeg fant ut at det er dagbladet sin facebook side under artikkelen "Jeg har brakt skam over henne" fra januar 2020. Ufyslig.
https://m.facebook.com/dagbladet/posts/10158023215768118?locale=zh_CN
https://www.dagbladet.no/kjendis/jeg-har-brakt-skam-over-henne/

Ingen tvil om at vi har mange troll i dette landet og det er utrulig hva de klarer å få ut av seg. De holder ikke bare på mot sjamaner men er giftige mot alle hvor de ser en mulighet byr seg. Jeg har bodd i nok kriker og kroker til å oppleve det verste av trollene selv. Av egen erfaring vet jeg at noen av disse også er sviktet av psykiatrien i verdens rikeste land.

Men brorparten er nok det vi kunne kalt "dårlig utdannede rednecks" (ikke at det å bruke kallenavn på slike er noe bedre - men for å illustrere) som også domineres av den eldre garde i kommentarene. Man får litt følelsen av mange gamle, bitre mennesker. Sivilisasjonen har ikke nådd alle skogholt.

Det er viktig at slike bli motsagt ved enhver anledning. Tar selv troll (nedlatende kommentarer i alle former) ute i offentligheten når jeg hører slikt.

Senest i går en gammel dame som ropte noe stygt etter ei lita jente på sykkel. Det er viktig at barn får oppleve at andre voksne ikke lar slikt passere.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 18.6.2022 den 23.08):

«Durek Verrett og Märtha Louise forteller at de har fått både hat og dødstrusler»

Jeg pleier ikke å hate mennesker, og jeg tar selvsagt avstand fra dødstrusler. Men jeg har enda ikke sett eksempler på disse meldingene.

Jeg har heller ikke sett noen dødstrusler. Utagerende hatefulle ytringer mot muligens Norges mest kjente sjarlatan finner vi dog i sleng.. ganske så forutsigbart.
 

Sitat

Det finnes rasister i Norge, og det synes rimelig å anta at noen av disse har engasjert seg i sjamanen. Men er det representativt for responsen Durek har fått?

Yes. Det finnes rasister i Norge så helt riktig antatt. @Snikpellik fant til og med frem noen eksempler.
Hvor representative disse er er et godt spørsmål. Om det kun er et fåtall på den ytre høyre, altså samme folka som brenner koraner og generelt driver med faenskap med sitt stygge menneskesyn, eller om det er hva mannen i gata tenker tror jeg er ganske så åpenlyst. Men mulig jeg er blåøyd og naiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Durek fremstår som en stadig mer plagsom type. Er det mulig å dømme mørkhudede for andre ting enn hudfargen uten å bli stemplet som rasist? Eller gir hudfargen en slags joker mot all kritikk - rasismekortet?

Jeg er over hodet ikke rasist - men innrømmer å dømme folk etter deres oppførsel. Er det tillatt?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/21/2022 at 12:50 PM, Noxhaven said:

Jeg har heller ikke sett noen dødstrusler. Utagerende hatefulle ytringer mot muligens Norges mest kjente sjarlatan finner vi dog i sleng.. ganske så forutsigbart.
 

Yes. Det finnes rasister i Norge så helt riktig antatt. @Snikpellik fant til og med frem noen eksempler.
Hvor representative disse er er et godt spørsmål. Om det kun er et fåtall på den ytre høyre, altså samme folka som brenner koraner og generelt driver med faenskap med sitt stygge menneskesyn, eller om det er hva mannen i gata tenker tror jeg er ganske så åpenlyst. Men mulig jeg er blåøyd og naiv.

Som en person som har mottatt mange høyst detaljerte personlige dødstrusler på telefonen helt fra jeg gikk i barneskolen, pga noen i familien jobbet i et yrke som er konfliktfylt; Durek og ML får garantert ganske ekte dødstrusler. Det var mindre konfliktfylt det familiemedlemmet mitt holdt på med, så hvis jeg som en utenforstående liten kid fikk det, så får garantert de det også.

De fleste alvorlige dødstrusler kommer ikke offentlig, noe som gjør at andre folk ikke ser dem.

  

15 minutes ago, Simen1 said:

Durek fremstår som en stadig mer plagsom type. Er det mulig å dømme mørkhudede for andre ting enn hudfargen uten å bli stemplet som rasist? Eller gir hudfargen en slags joker mot all kritikk - rasismekortet?

Jeg er over hodet ikke rasist - men innrømmer å dømme folk etter deres oppførsel. Er det tillatt?

Ja døm i vei, det gjør iaf jeg, på akkurat samme måte som jeg gjør mot andre grifters som prøver å selge 'alternativ' medisin / spiritualitet.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En god gammeldags sytepave. 

Kanskje bidrar krenkekulturen i USA til at han ikke håndterer kritikken her hjemme i Norge så godt. Det er ikke uvanlig å ha et symbolsk forhold til monarkiet. Så det er absolutt ikke rart at folk liker dårlig når det kommer en tryllemann og sier masse rare ting som for den helt vanlige realitetsorienterte nordmann fremstår som alt annet enn normalt. 

Når det er sagt må folk få lov til til å gifte seg med absolutt hvem de vil - Inkludert Martha. Så kanskje hadde det beste vært å bare minimere medieomtalen av Durek. Han har fått litt for stor plass i nyhetsbildet vårt syns jeg. Det er ikke SÅ oppsiktsvekkende - med tanke på at Martha allerede (stort sett) har tredd ut fra monarkiet slik at hun kan snakke med engler og lese eventyr på danskebåten.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at det kan finnes ustabile mennesker der ute som kommer med drapstrusler. Men å gjøre en stor sak av det er krisemaksimering for å fremstille seg selv som offer. Norge er et land med 5,5 millioner mennesker. Har han fått 5,5 millioner rasistiske meldinger og drapstrusler? Eller er det snakk om én? Et par? Noen få? En håndfull? Hundre? Tusen? En million?

Han fremstår som en grundig ulikbar person. I min oppfatning blir han dømt ikke på bakgrunn av hudfarge, men innholdet av sin karakter. Han er nok vant til å kunne dra diverse offerkort i Hollywood. Det funker heldigvis ikke like godt i Norge.

Jeg er så lei av amerikanere som tror at det å fremstille seg selv som offer betyr at man automatisk har rett. Det er en hersketeknikk.

Det burde tas ut påtale mot mennesker som lyver om å være utsatt for kriminelle forhold. Ikke bare når de leverer falske anmeldelser.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, .,. said:

Det er ordleggelse og generell opptreden som avslører hva det er som egentlig er oppfattet som problem hos folk. Og det er sjeldent den sukkersøte rasjonaliseringen de gir seg selv og andre. 


Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Sier du at folk *egentlig* er rasister, de bare gir ikke uttrykk for rasisme direkte, eller misforstod jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 minutter siden):


Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Sier du at folk *egentlig* er rasister, de bare gir ikke uttrykk for rasisme direkte, eller misforstod jeg?

 

Ledende spørsmål.

Rasisme er mer komplisert enn sådan, og man ser eksplisitte tilfeller, og implisitte tilfeller. Sistnevnte avsløres med god bruk av statistikk og dataanalyse med hjelp av redskap fra akademia. En forhastet generalisering som du gjør gjør jeg faktisk ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bare spurte om det var det du mente.

Hvis folk som er rasister ikke oppfører seg rasistisk eller sier noe rasistisk, så er det vel mer nærliggende å tro at de ikke er rasister, enn at det er en diger og hemmelig konspirasjon, som alle i hele Norge, inkludert de mindre begavede som ofte er de verste rasistene, klarer å holde kjeft om ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Durek blir av noen diskriminert og mottar hets for sin hudfarge. Det er dessverre helt utvilsomt. Vi har et rasismeproblem i Norge, det er ikke noe vits i å forsøke å late som noe annet.

Durek får også helt rettmessig kritikk for sin meget tvilsomme, og etter min mening moralsk forkastelige virksomhet og utsagn.

Begge disse er sant på samme tid. Kun den ene er noe samfunnet kan akseptere. Jeg har veldig lite til overs for Durek, men jeg har absolutt null problemer med hverken å se eller fordømme rasismen han utsettes for. Vi kan ikke bare lukke øynene for det selv om vi ikke liker fyren, selv ikke når han utnytter det til å kamuflere kritikk mot sin virksomhet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Engleskolen tror jeg kan ha vært inspirert av Aris mor som jobber i den alternative bransjen med krystaller.

Uavhengig av kontroversielle meninger og feilaktige/skadelige påstander fra alternativbransjen, tror jeg at forholdet til Martha og Durek har mye å si for andre blandingspar mellom mørk og lys. Egentlig gjør de en innsats mot rasismen, selv om det ikke var hensikten med kjærlighetsforholdet. Sikkert uvant for Martha, og kjent stoff for Durek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (28 minutter siden):

Ledende spørsmål.

Rasisme er mer komplisert enn sådan, og man ser eksplisitte tilfeller, og implisitte tilfeller. Sistnevnte avsløres med god bruk av statistikk og dataanalyse med hjelp av redskap fra akademia. En forhastet generalisering som du gjør gjør jeg faktisk ikke. 

Nå har vi vel ikke så veldig stort datasett når det kommer til kjente Norske personer som har/ikke har sjarlatan-tendenser, og har/ikke har mørk hud.

Både Ari og Mette Marit var omstridt. Snåsamannen var omstridt. Jeg vil tro at endel reagerer på Sand-brødrenes offentlige framtoning. Hvis du ikke er redd for å være annerledes, hvis du gifter deg inn i kongehuset så vil mange ha meninger om deg og ikke alle de meningene er koselige.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det også kan være kjent stoff for Durek å forsøke å kapitalisere på det.

Sikkert. Han er selvstendig næringsdrivende, så han er vant til å markedsføre seg selv for å få kunder.

Ellers synes jeg litt synd på Martha, fordi hun blir rammet av rasisme ved å ha kjærlighetsforhold til en mørk. Det er på en måte prisen hun må betale.

Martha har fått mye pepper med engelskolen, så hun er nok også vant til motstand, men her blir det "dobbelt opp". Både bedriften og i privatlivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ML er såpass vant til å være offentlig person og blitt så voksen at hun har utviklet evnen til å ikke la seg affisere av hva andre mener og tenker om hva hun driver med. Hun stråler og det vitner om at hun mestrer dette godt. Det virker også som at hun alltid har lagt vekt på å finne en partner som vil takle det like godt som henne og der er nok Durek rett mann. Jeg tror faktisk Durek lever av å være kontroversiell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...