Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (5 minutter siden):

Ganske unge barn kan føle at de er født i feil kropp.

I et interjuv jeg så med en transperson (Blair White) sa hun at hun tidlig følte at noe var galt, det var først i puberteten at hun følte at det var feil kjønn (ikke feil kropp). Det er et par mentale lidelser som kan lede til kjønnsdysfori, blandt annet OCD og autisme (blandt jenter). Dette er hva man må søke terapi for, fordi hvis man ikke får korrekt diagnose kan dette lede til depresjon og senere selvmord. Ikke hvordan dagens transaktivster farer frem hvor selvmordet er omgivelsenes feil.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (12 timer siden):

Jeg mener, det finnes også folk som påstår at homofili egentlig ikke eksisterer. Men dette endrer ikke det at mange er tiltrukket av eget kjønn. Det nytter liksom ikke å benekte andres opplevelser.

Klart man kan benekte andres opplevelser. Eller, man kan benekte grunnen for dem. Drar man det litt lengre så kan man jo si at fordi en person opplever at han har ti andre personer i hodet sitt så trenger vi ikke godta det.  Eller, mankan godta at det oppleves slik, men medisinsk vil man si at det ikke er tilfellet og at opplevelsen er på grunn av noe annet.

Markiii skrev (12 timer siden):

Hvordan gjør man det i andre tilfeller? Jeg ser ikke at dette skal være noe argument for å ikke ta barns følelser og tanker på alvor.

Jeg forstår ikke denne dualiteten. Det er jo ikke snakk om å ikke ta de på alvor. Det er snakk om å ikke ta deres selvdiagnose som gospel. Men slik det er i dag så skal man holde enhver persons mening i hevd på linje med en medisinsk profesjonell, og jeg sliter med å se at det er verken forsvarlig eller sågar at det har noe med virkeligheten å gjøre.

Det er jo ikke slik at man ikke vet om andre ting og situasjoner som uttrykkes foruroligende likt med kroppsdysfori. Akkurat som at korona og influensa kan se veldig likt ut, men de som ligger på sykehuset og ikke klarer ta okygen ut av lufta de puster vil nok etterhvert si at det kanskje ikke er så likt som det ser ut. Men med trans må vi altså ta pasientens selvdiagnose som den ultimate sannhet.

For dersom dysforien de opplever kommer fra noe annet enn at de er trans så er det å følge en trans behandling ren mishandling.

Markiii skrev (12 timer siden):

Jeg snakker om det som skjer fysisk med kroppen. Det er kvinnens kropp som blir endevendt og potensielt ødelagt av å bære frem et barn.

Men det var altså ikke det du svarte på, så da bytter du i så fall tema.

Markiii skrev (12 timer siden):

Diskusjonen om menn som ønsker eller ikke ønsker barn er ikke relevant her. I det meste av menneskets historie har jo menn som ikke ønsker barn sluppet lett unna ved at de bare har kunnet stikke av.

Som sagt, det er ikke det som ble snakket om.

Temaet var at kvinner har all makt og menn har ingen når det gjelder valg av å få barn eller ikke. Så sier jeg at i ren likhetstankegang må menn også få velge å ikke ha barn. Så eksploderer svarene forutsigbart nok med at menn kan ikke tvinge frem abort og slikt fordi det bryter med kvinnen autonomi. Helt enig der. Men like fullt har kvinnen makten ved at selv om mannen ikke vil så kommer lønnen hans til å bli trukket de neste 18 årene.

Så sier jeg at mannen burde få muligheten til å ta juridisk abort ved å si ifra seg alt ansvar og alle plikter helt uavhengig av hva kvinnen vil. Tross alt har hun den retten når han vil ha barn. Så dblir det blir for ham som om han ikke hadde barn og kvinnen får det barnet hun ønsker seg. Dette virker uhyre vanskelig for folk å akseptere, av en eller annen grunn.

Det var temaet.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (13 timer siden):

Så barn vet tidlig hvilket kjønn de føler seg som. Og det er reelt. I følge din link.

Det er hva det ser ut som ute i felten, og nettopp derfor har eksplosjonen av 12-13 år gamle jenter vekket oppsikt fordi de passer ingen medisinsk mal for denne spesifikke tilstanden. Symptomene passer andre maler som tilhører den gruppen, men det er jo nærmest forbudt å si høyt i dag.

Markiii skrev (13 timer siden):

Når det gjelder medisinske årsaker så går verden hele tiden fremover. Homofili var også en diagnose tidligere, men dette har man gått bort fra. Vi ser at den samme utviklingen skjer med hvordan man ser på transpersoner. Ny kunnskap gir nye konklusjoner.

Som jo egentlig bringer oss tilbake til om man skal ta enhver persons selvdiagnose som gospel eller ikke. Tross alt, ser man på det i form av dagens sosiale medier, så sitter alle med et medisinsk leksikon og tror at de er leger. Før internet var dette fenomenet så godt kjent at man typisk sa at man ikke skulle kjøpe seg medisinske leksikon rett og slett fordi det gjorde at man konstant løp til legen med innbilte sykdommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 timer siden):

Hvilke politiske parti snakker du om på venstre side som er autoritære i dag..?

Det er et samlet storting som ser på hvordan vi kan bekjempe misinformasjon i dag, og landets konservative partier er dem som har mest å tape: De kan miste sine egne medlemmer til totalt idiotisk propaganda som gjør at partiet mister stemmer til alternative partier, og FrP er nær å bli splittet mellom høyrepoulister -- standard FrP -- og høyreradikale.

Et pågående lovforslag for å bekjempe disinformasjon ble fremmet fra Høyre, men fikk bare støtte fra Høyre og KrF i stortinget:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=88488

Det er da ingen ekstreme partier i Norge. De er alle sammen en sjattering av grå fra midten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Så sier jeg at mannen burde få muligheten til å ta juridisk abort ved å si ifra seg alt ansvar og alle plikter helt uavhengig av hva kvinnen vil. Tross alt har hun den retten når han vil ha barn. Så dblir det blir for ham som om han ikke hadde barn og kvinnen får det barnet hun ønsker seg. Dette virker uhyre vanskelig for folk å akseptere, av en eller annen grunn.

Det var temaet.

Trolig for at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp. Hun skal få velge om hun vil ta abort eller beholde barnet, det er hennes valg uansett hvordan barnet vil få det.

For mannen sin del så er valget etter at kvinnen har tatt sitt valg. Og om hun velger å beholde barnet så går alt over til å handle om barnets beste, og barnet vil i de aller fleste tilfeller ha det bedre om husholdet har en inntekt annet enn støtten fra staten som går til den aleneforsørgende moren.

Kvinner og barn først. Så mannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Trolig for at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp. Hun skal få velge om hun vil ta abort eller beholde barnet, det er hennes valg uansett hvordan barnet vil få det.

For mannen sin del så er valget etter at kvinnen har tatt sitt valg. Og om hun velger å beholde barnet så går alt over til å handle om barnets beste, og barnet vil i de aller fleste tilfeller ha det bedre om husholdet har en inntekt annet enn støtten fra staten som går til den aleneforsørgende moren.

Joda. Hensikten er åpenbar. Jeg bare påpeker at denne likheten man etterstreber bare gjelder frem til menn også vil ha likhet. Da er det plutselig ikke så viktig lengre.

Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Kvinner og barn først. Så mannen.

Som sagt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (21 timer siden):

I et interjuv jeg så med en transperson (Blair White) sa hun at hun tidlig følte at noe var galt, det var først i puberteten at hun følte at det var feil kjønn (ikke feil kropp). Det er et par mentale lidelser som kan lede til kjønnsdysfori, blandt annet OCD og autisme (blandt jenter). Dette er hva man må søke terapi for, fordi hvis man ikke får korrekt diagnose kan dette lede til depresjon og senere selvmord. Ikke hvordan dagens transaktivster farer frem hvor selvmordet er omgivelsenes feil.

Blair White var voksen da hun endret kjønnsidentitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 timer siden):

Klart man kan benekte andres opplevelser. Eller, man kan benekte grunnen for dem. Drar man det litt lengre så kan man jo si at fordi en person opplever at han har ti andre personer i hodet sitt så trenger vi ikke godta det.  Eller, mankan godta at det oppleves slik, men medisinsk vil man si at det ikke er tilfellet og at opplevelsen er på grunn av noe annet.

Altså, hvem som helst kan benekte hva som helst. Man kan benekte at opp er opp og ned er ned. Men det endrer ikke på hvordan folk føler seg.

Sitat

Men det var altså ikke det du svarte på, så da bytter du i så fall tema.

Det var det jeg skrev om, så jeg holder meg til det temaet jeg diskuterte.

Sitat

Temaet var at kvinner har all makt og menn har ingen når det gjelder valg av å få barn eller ikke. Så sier jeg at i ren likhetstankegang må menn også få velge å ikke ha barn. Så eksploderer svarene forutsigbart nok med at menn kan ikke tvinge frem abort og slikt fordi det bryter med kvinnen autonomi. Helt enig der. Men like fullt har kvinnen makten ved at selv om mannen ikke vil så kommer lønnen hans til å bli trukket de neste 18 årene.

Og poenget mitt er at det ikke er mannen som må bære den fysiske byrden, som må potensielt ødelegge kroppen sin for å bære frem et barn.  

fokkeslasken skrev (8 timer siden):

Det er hva det ser ut som ute i felten, og nettopp derfor har eksplosjonen av 12-13 år gamle jenter vekket oppsikt fordi de passer ingen medisinsk mal for denne spesifikke tilstanden. Symptomene passer andre maler som tilhører den gruppen, men det er jo nærmest forbudt å si høyt i dag.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Ser ut som ute i felten?

At flere våger å komme ut som trans i dag fordi det er mindre hets og hat mot dem er ikke så rart.

Sitat

Som jo egentlig bringer oss tilbake til om man skal ta enhver persons selvdiagnose som gospel eller ikke. Tross alt, ser man på det i form av dagens sosiale medier, så sitter alle med et medisinsk leksikon og tror at de er leger. Før internet var dette fenomenet så godt kjent at man typisk sa at man ikke skulle kjøpe seg medisinske leksikon rett og slett fordi det gjorde at man konstant løp til legen med innbilte sykdommer.

Det er ikke snakk om selvdiagnose, men hva personens egne opplevelser er.

Det er heller ikke selvdiagnose å være tiltrukket av samme kjønn, for eksempel. Man er det man er.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 16.4.2023 den 5.41):

mens hjernen utvikles de siste månedene av svangerskapet, måneder etter utviklingen av ytre kjønnsorganer.
Legning fastsettes før kjønnsidentitet. Et fravær av endring på områder relatert til seksuell tiltrekning skaper en heterofil kvinne, eller homofil mann; det er samme ting, for hjernen. Tiltrekning er ikke relatert til eget kjønn.

[...]
I fravær av en forståelse av hvor godt du forstår menneskelig seksualitet er det mest effektive er om du leser deg opp på området, i stedet for å stille meg spørsmål om hvordan dette fungerer.

Jeg trodde vi snakket om «gender», ikke hjernens utvikling i fosterstadiet. Hvis du skal preke en ny og omstridt lære om kjønn, så må du bare være forberedt på å bli stilt kritiske spørsmål, samt bli spurt om klargjøring. Du har påstått at «hjernekjønn»/«gender» oppfyller flere biologiske funksjoner, deriblant seksualitet. Men din bruk av «gender» avviker fra den tilsynelatende mer vanlige oppfatningen, om at «gender» er en sosial konstruksjon:

Sitat

Gender refers to the characteristics of women, men, girls and boys that are socially constructed.  [...] As a social construct, gender varies from society to society and can change over time.

Så «gender» er hva? En sosial konstruksjon som varierer mellom ulike samfunn og tidsepoker, men som også er med på å styre fosterutviklingen? Det er ikke akkurat så veldig mange kulturelle normer du kan utsettes for mens du ennå er et foster i mors mage.

Som sagt; ikke så mye «kontroversielt» som «forvirrende».

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (15 timer siden):

Altså, hvem som helst kan benekte hva som helst. Man kan benekte at opp er opp og ned er ned. Men det endrer ikke på hvordan folk føler seg.

Sant det, men hvordan folk føler seg sier ikke nødvendigvis noe om virkeligheten. Det finnes folk som føler seg som katter, det finnes folk som føler at de eier andre mennesker, det finnes folk som føler at alle følger etter dem, og en hel rekke med rare ting. Om du ikke klarer si hvorfor den ene følelsen er noe mer riktig enn den andre så må man ettergå det litt i sømmene for å se på riktigheten av det før man bare tar en følelse som sannhet.

Og når det gjelder slik dysfori hos unge personer finnes det en haug av andre grunner til at det kan oppleves slik. Eller om du vil - en haug av andre grunnet til at det kan føles slik. Bare fordi pasienten sier at det er fordi de har feil kropp gjør det ikke til sannhet, og om det ikke er sannhet, da vil all behandling av dette som om det var feil kropp være feilbehandling - noe man gjerne setter folk i fengsel for dersom ikke alle andre muligheter har blitt undersøkt før konklusjon.

Man gjør det for alt annet enn med kroppsdysfori hvertfall.

Markiii skrev (15 timer siden):

Det var det jeg skrev om, så jeg holder meg til det temaet jeg diskuterte.

Men det var ikke det du svarte på. Om du husker så spurte jeg et spørsmål i tråden som du svarte på. Det spørsmålet hadde ingenting med det du nå presser frem som tema å gjøre, og ditt svar ble naturlig nok lest i kontekst av det spørsmålet du svarte på. Noe annet ville jo vært litt rart.

Markiii skrev (15 timer siden):

Og poenget mitt er at det ikke er mannen som må bære den fysiske byrden, som må potensielt ødelegge kroppen sin for å bære frem et barn.

Som jo ikke vedrører det du svarte på, men om du bare kommenterte ut en tekst som ikke hadde noe med det du selv skrev å gjøre så er det hvertfall litt mer forståelig da.

EDIT: Grunnen til at jeg henger meg opp i det er at det var meg du svarte til og når du skriver slikt til meg føler jeg at jeg må understreke at jeg ikke taler for at mannen skal ha noen vetorett over kvinnens kropp, for det er hva du får det til å høres ut som når du bråskifter tema uten å fortelle at du har gjort det.

Markiii skrev (15 timer siden):

Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Ser ut som ute i felten?

"Ute i felten" er et idiom på linje med "ta beina på nakken" og slike. Faktuelt er "felten" det området hvor militære operasjoner utføres, og idiomet viser til noe alt av militære vet, at en plan er bare holdbar til den blir satt ut i livet for da kommer det eventualiteter man ikke har tenkt på og så endrer alt seg.

"Fin plan, men hvordan så det ut ute i felten".

Markiii skrev (15 timer siden):

At flere våger å komme ut som trans i dag fordi det er mindre hets og hat mot dem er ikke så rart.

To tanker i hodet samtidig. Klart at det du sier der er riktig, men tallene er for høye til at det kan rettferdiggjøres medisinsk.

Markiii skrev (15 timer siden):

Det er ikke snakk om selvdiagnose, men hva personens egne opplevelser er.

Selvfølgelig er det snakk om selvdiagnose. Alle i dag som fremstår som trans har diagnostisert seg selv via internett over noe tid og fått så mye informasjon helt løsrevet fra kontekst at det er ufattelig. Å tro noe annet er rimelig blåøyd. Og da å tro at disse vanlige ungdommene klarer å skille mellom trans og alle andre ting som for dem ser helt likt ut, det virker mer som en oppskrift på katastrofe enn noe annet.

Markiii skrev (15 timer siden):

Det er heller ikke selvdiagnose å være tiltrukket av samme kjønn, for eksempel.

Det er ikke det samme. Det å være tiltrukket av samme kjønn er et symptom. Det å ha dysfori er et symptom. Ingen sier at de ikke har dysfori. Det jeg sier er at man kan ha dysfori for andre grunner enn at man er trans. Og i så fall vil transbehandling være mishandling som burde sette noen i fengsel.

Så om du ikke kan vise til at man kan være tiltrukket av samme kjønn uten å være homofil så holder ikke sammenligningen.

Dette betyr at selvdiagnosen er at de sier de er trans fordi de har dysfori. Ikke at de har dysfori. Ingen sier at du ikke hoster dersom du hoster. Men legen kan være uenig i hvorfor du hoster, og den behandlingen du selv ber om kan være at bare gjør vondt verre fordi din selvdiagnose var feil.

Og dette er nettopp der hvor sosial overeksponering for trans gjør ting verre for de som har dysfori uten å være trans, noe som, tro det eller ei, gjelder nesten alle jenter i tiden hvor puberteten starter. Og, lo and behold, hvilken gruppe var det som skyter i været med overrepresentasjon nå?

Markiii skrev (15 timer siden):

Man er det man er.

Det er mange som mener de er katter. Hvor går grensen for hvem som tror korrekt om virkeligheten og hvem som ikke gjør det? Og om det er tvil om denne grensen for blind tro, hva foreslår du som et middel for å være mest mulig sikker på at vi finner den så godt som det er mulig i hvert enkelt tilfelle for pasientens beste?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

Denne synes jeg var verdt å dele. Håper ikke det blir like sinnsykt her i landet, men frykter det verste.
 

 

Det kommer til å gå til et punkt hvor det blir for vanskelig å avskrive alt det negative lengre. Vi er ikke helt kommet dit som samfunn enda dessverre, men det kommer. Man får bare håpe ikke for mange har fått sine liv ødelagt før den tid. Sverige og Finland økte jo aldersgrensen fra 16 til 18 nettopp på grunn av all feilbehandling så det er jo noe i emninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (14 timer siden):

Så «gender» er hva? En sosial konstruksjon som varierer mellom ulike samfunn og tidsepoker, men som også er med på å styre fosterutviklingen? Det er ikke akkurat så veldig mange kulturelle normer du kan utsettes for mens du ennå er et foster i mors mage.

Nå siterer du en sosiologisk teori, urelatert til opplevelsen av kjønnsidentitet, som forklarer et gender sine opplevelser i samfunnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_construction_of_gender

De kultuelle idealene for et gender er sosiale konstrukter -- idealene for mote, normer for sosial interaksjon i en kultur -- men identifiseringen med av gruppene man tilhører er ikke et sosial konstrukt, det er et produkt av hjernen, akkurat som seksuell tiltrekning er et annet produkt av hjernen.

Det sosial konstruktet er nettopp hvordan identitetene 'skal' se ut og oppføre seg i samfunnet, ikke hva man identifiserer som; det forteller deg hvordan du, med din kjønnsidentitet, skal oppføre deg og se ut for å konformere.

Det er ingenting kontroversielt med det.

Grunnen til at det å være trans er fjernet fra diagnoseringsmanualet for mentale lidelser er nettopp oppdagelsen av at vi ikke identifiserer som et kjønn fundert på verken vår biologisk kjønn eller vårt utseende, men at hjernen til dem med 'mannlig', maskulin, kjønnsidentitet og ikke-binære bokstavelig talt har en utvikling i hjernen som gir dem disse opplevelsene -- som altså er samme opplevelse for en biologisk kvinne som for en transkvinne, en biologisk mann som en transmann, like virkelig.

Akkurat som at legning heller ikke er fundert på å gjenkjenne hvorvidt vi selv er mann eller kvinne, og gå etter motsatt kjønn: Maskulin legning er som maskulin kjønnsidentitet, en alternativ utvikling av hjernen, som påvirker hvilke gruppe sine idealer vi foretrekker, som i tur blir påvirket av kultur gjennom at idealene for gruppene er kulturelle.
Uten endringer på utviklingen, så blir resultatet alltid feminin identitet og legning.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (13 timer siden):

Denne synes jeg var verdt å dele. Håper ikke det blir like sinnsykt her i landet, men frykter det verste.
 

 

Nå har jeg sett mer enn bare begynnelsen og nå er jeg spent på hvordan denne personen skal ha blitt influert fra Russland og kristenkonservative som, om man skal tro denne tråden, er roten til absolutt alt slikt. For noe medisinsk eller annet reelt kan det hvertfall ikke være, virker det som.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (40 minutter siden):

Nå har jeg sett mer enn bare begynnelsen og nå er jeg spent på hvordan denne personen skal ha blitt influert fra Russland og kristenkonservative som, om man skal tro denne tråden, er roten til absolutt alt slikt. For noe medisinsk eller annet reelt kan det hvertfall ikke være, virker det som.

Hjernevaskingen skjer allerede i barnehagen der barn får woke propaganda matet med teskje. Derfor er det så viktig at foreldrene har kontroll over hva barna lærer i barnehage og skole for at ikke de skal ende opp med samme skjebne.

Lenke til kommentar
hocanee skrev (40 minutter siden):

Det er alle disse stereotypene som forvirrer barna.

Det at du liker rosa og liker å leke med barbie dukker gjør deg ikke til jente.

Er helt greit å like alle disse tingene, men du er fortsatt gutt.

Jeg vet ikke om det er _hele_ problemet, men det later til å være "politisk ukontroversielt" og common sense at barn skal og bør få lov til å utforske roller og interesser uten at vi voksne skal putte dem i båser (eller insistere på at de er utenfor båsen "sin").

Å akseptere en kamerat eller bekjent som har noen feminine sider, uten å gjøre det til en greie eller å forvente at han skal komme ut av noe skap eller modifisere seg på noen annen måte enn han føler for selv er en fornuftig indre målsetting for oss alle.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

Det er ingenting kontroversielt med det.

Jeg skrev ikke at det var kontroversielt. Det jeg skrev var:

O3K skrev (På 15.4.2023 den 23.07):

Det er ikke så mye «kontroversielt» som det er «forvirrende».

La meg oppsummere:

I en annen tråd diskuterte du og jeg blant annet begrep knyttet til transskjønnethet, norske motstykker til engelske begrep, etc. Og da klargjorde du din begrepsbruk således:

Red Frostraven skrev (På 2.4.2023 den 11.36):

For å dekke hvordan mennesker fungerer og slippe å oppdatere oss i fremtiden:


Hjerne-kjønn (gender)
Seksuelt kjønn (legning)
Kjønnsidentitet (hvordan vi ønsker å fremstå blant idealene for kjønnene)
Kropps-kjønn (ytre kjønnsorganer)
Genetisk kjønn (kjønnskromosomer)
Og biologisk kjønn (indre kjønnsorganer)

Og her erklærte du at du med «hjerne-kjønn» snakker om «gender».

I denne tråden skrev du ved et visst tidspunkt følgende:

Red Frostraven skrev (På 13.4.2023 den 23.00):

Hjernens kjønn er et produkt av biologi på samme måte som ytre kjønnsorganer.

Hvorpå jeg kommenterte, og spurte:

O3K skrev (På 14.4.2023 den 20.46):

Forskjellen er at kjønnsorganene oppfyller en biologisk funksjon. Eller hvilken biologisk funksjon oppfyller «Hjernens kjønn»?

Ved dette tidspunktet var jeg av den oppfatning at du med «hjernens kjønn» mente «hjerne-kjønn», som ifølge deg selv er det samme som «gender». Ditt svar til mitt spørsmål lød:

Red Frostraven skrev (På 15.4.2023 den 8.04):

...seksuell utvelgelse, å lukte og føle tiltrekning til hormoner for individer som er genetisk kompatible*, seksualitet, seksuell strategi, å forstå skjønnhetsidealene for vår art, sosialt kjønn, å forstå de sosiale idealene, kjønnsuttrykk, å gjennomføre seksuelle handlinger.

Hvorpå jeg spør:

O3K skrev (På 15.4.2023 den 19.23):

Betyr det at folk med samme «hjernekjønn»/«gender» deler disse egenskapene?

For ja, hvis «gender» er med på å forme seksualitet, burde ikke samme «gender» resultere i like seksualiteter?

Og svaret jeg fikk var delvis følgende:

Red Frostraven skrev (På 15.4.2023 den 20.13):

Forskjellige deler av hjernen kjønnsdifferensieres -- som det biologiske organet den er.
Det finnes ikke noe kontroversielt ved verken påstanden, eller ved at hjernen er et organ som produserer forskjeller mellom kvinner og menn, blant annet når det kommer til seksualitet. Legning er en av dem.

Så etterhvert glir du lengre og lengre vekk ifra «gender», idet samtalen begynner å dreie mot hormoner og hjernens utvikling i fosterstadie. Ting som ikke er sosiale konstruksjoner, i motsetning «gender» som visstnok skal være en sosial konstruksjon. Så det later til at du med «hjerne-kjønn» faktisk egentlig mener noe helt annet enn «gender».

Og derfor sier jeg med rette: Det er ikke så mye «kontroversielt» som det er «forvirrende». Ulike mennesker preker læren ulikt, og terminologien som følger med denne nye lærdommen kan være et uoversiktelig rot uten like.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (53 minutter siden):

For ja, hvis «gender» er med på å forme seksualitet, burde ikke samme «gender» resultere i like seksualiteter?

Hvem vi selv identifiserer som er en del av vår seksualitet;
Transpersoner tiltrukket av samme biologiske kjønn regner seg ikke som homofile, fordi de ikke regner seg selv som sitt biologiske kjønn.

Mellom kjønnsidentitet, gender, hjernens kjønn, og legning, hjernens seksuelle orientering, så har man seksuell identitet.

En transperson tiltrukket av et ideal er forskjellig fra en homofil tiltrukket av samme ideal, nettopp fordi transpersonen selv ikke er en del av samme kjønnsidealet, mens den homofile er...

Kjønnet vi identifiserer som er en del av vår seksualitet, men påvirker ikke vår legning;
Delene av hjernen som behandler jeg-et -- og søker å bli begjært -- er separat fra delene som bestemmer hva vi begjærer, og endres på forskjellige tidspunkter i utviklingen.

Jeg kunne sverget på at dette var beskrevet i en av kildene.

O3K skrev (53 minutter siden):

Ting som ikke er sosiale konstruksjoner, i motsetning «gender» som visstnok skal være en sosial konstruksjon.

Idealet for en kjønnsidentitet -- hva mennesker i gruppen uttrykker og gjør for å konformere til et ideal -- er sosialt konstrukter, kultur.

Man kan være trans uten å føle et behov for konformere til idealet for kjønnet man identifiserer som -- noen er trans uten å føle dysfori.


Identifiseringen er instinktiv, på samme måte som legning:
Man vet at man tilhører og søker å konformere til, på en lignende måte som at man vet hva man finner attraktivt.
Hva man konformerer til består av er kulturelt betinget;
Folk i kulturer hvor menn bruker mye sminke synes ikke at det er rart eller feminint, det regnes som maskulint, fordi gjennomsnittet av de maskuline gjør det.

Ideal er ikke det samme som identitet -- de som har en identitet søker å identifisere med et ideal, hvor idealet for mennesker stort sett er gjennomsnittet av en gruppe, enten det er samfunnsnormen eller en gruppe avvikere man identifiserer med.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...