Gå til innhold

En seier for forbrukeren som vil ha godt utvalg i dagligvaren


Anbefalte innlegg

Stortinget varsler endringer i dagligvarebransjen

Jeg tror ikke folk flest fatter hvor viktig denne endringen i dagligvarebransjen er. Jeg har vært dritt lei av alle de dårlige produktene som kjedene selv eier. Nå kommer kvalitetsmerkene forhåpentligvis inn igjen, og blir gitt like vilkår i hylleplassering. Jeg hater de fleste EMV-produktene som pesten, for å være ærlig. Elendige substitutter for ordentlige varer. Kjedene ønsket all profitt selv, så det er bra at de får en smekk med de nye retningslinjene.

Endret av iMarius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iMarius skrev (14 minutter siden):

Stortinget varsler endringer i dagligvarebransjen

Jeg tror ikke folk flest fatter hvor viktig denne endringen i dagligvarebransjen er. Jeg har vært dritt lei av alle de dårlige produktene som kjedene selv eier. Nå kommer kvalitetsmerkene forhåpentligvis inn igjen, og blir gitt like vilkår i hylleplassering. Jeg hater de fleste EMV-produktene som pesten, for å være ærlig. Elendige substitutter for ordentlige varer. Kjedene ønsket all profitt selv, så det er bra at de får en smekk med de nye retningslinjene.

Jeg synes mye av EMV er bra til sitt bruk. Ikke alt, men mye.

Ingen vits i å betale overpris for noe "merkevare" som er marginalt bedre. Til mange ting fungerer EMV helt utmerket.

Og hvis man ikke liker EMV er det bare å kjøpe noe annet. Det er mye å spare på å kjøpe EMV, og alt annet blir neppe SÅ mye billigere om EMV forsvinner.

Dette kan fort bli dyrt for de som ikke har så god råd. Veldig mange av de som roper høyest om dette er de som har god råd, og som ikke trenger å snu på krona i butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvalitet over kvantitet. Jeg spise heller mindre og godt. Den norske innstillingen om alt skal være så billig er ekstrem destruktiv. 

Jeg vil betale mer for dyr som har hatt det bra. 

Jeg vil betale mer sånn at bonden får levedyktig lønn. 

Jeg vil kjøpe norske poteter og ikke de importert fra Israel. 

Jeg vil ha bra mat, ikke torturert kylling til 19.90 kr. 

Endret av Princessmonoke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, KalleKanin said:

Jeg synes mye av EMV er bra til sitt bruk. Ikke alt, men mye.

Ingen vits i å betale overpris for noe "merkevare" som er marginalt bedre. Til mange ting fungerer EMV helt utmerket.

Og hvis man ikke liker EMV er det bare å kjøpe noe annet. Det er mye å spare på å kjøpe EMV, og alt annet blir neppe SÅ mye billigere om EMV forsvinner.

Dette kan fort bli dyrt for de som ikke har så god råd. Veldig mange av de som roper høyest om dette er de som har god råd, og som ikke trenger å snu på krona i butikken.

Problemet er at de billige varene stjeler hylleplassen til varer med mer kvalitet. 
 

En annen ting som irriterer, er at EMV sin emballasje er skremmende lik emballasjen til en dyrere og ofte bedre vare. Sjekk for eksempel ut Gilde sine svenske kjøttboller i blå emballasje. Coop sin er nesten helt identisk. Samme med EMV-merket «folkets».

Endret av iMarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe det hjelper, men jeg er redd man forsøker å fikse et system som ikke kan fikses. Det er i bunn og grunn norsk korporatisme som har skapt dette problemet med dårlig utvalg og høye priser, og jeg forstår egentlig ikke hva diskusjonen rundt EMV skal bety i det store bildet, for å være ærlig. Eneste løsning er nok til syvende og sist å overlate jordbruket og næringsmiddelbransjen til det frie markedet på lik linje med andre næringer, dvs kutte fastpriseordninger, høye tollmurer og subsidier. Gjerne implementere EUs regelverk på feltet. Vi ser jo at EU-land har mer konkurranse på markedet, og som følge av det større utvalg og lavere priser enn det Norge har. En av grunnene til at kjøpekraften er lavere i Norge enn i disse landene, er nettopp høye matpriser, for mat og drikke er basisvarer. Men ja, enten det er snakk om planøkonomi eller kapitalisme, så må man sikre seg mot monopolsituasjoner og oligipoler. Nå kommer selvfølgelig ingenting av dette til å skje, alt blir som før, så derfor tenker jeg det blir med dette ene innlegget for min del i denne tråden. Et av problemene med norsk dagligvarebransje er det forresten mulig å gjøre noe med her og nå, og det er prissamarbeid mellom de store aktørene. Det kan staten slå hardere ned på. 

Målet er altså mer konkurranse, større utvalg og lavere priser i dagligvarebransjen. Da må flere aktører slippe til på markedet, ikke færre. Men hverken matprodusentene, de store aktørene i varehandelen eller interesseorganisasjonene og politikerne ønsker å gi slipp på makten og pengene som strømmer inn, og da blir alt som før og norske forbrukere blir imponert når de reiser på ferie og tenker "jøsses, her var det mye å velge mellom, og så billig som det er".

Det er også mange forbrukere som bevisst går på de dyrere kjedene fordi de tenker at det gir mer status å handle der, så da er det vel begrenset hvor mange som egentlig bryr seg om situasjonen i norsk dagligvarehandel. Det er ikke noe stort press fra forbrukerne mot systemet, har jeg inntrykk av.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Princessmonoke skrev (6 timer siden):

Kvalitet over kvantitet. Jeg spise heller mindre og godt. Den norske innstillingen om alt skal være så billig er ekstrem destruktiv. 

Jeg vil betale mer for dyr som har hatt det bra. 

Jeg vil betale mer sånn at bonden får levedyktig lønn. 

Jeg vil kjøpe norske poteter og ikke de importert fra Israel. 

Jeg vil ha bra mat, ikke torturert kylling til 19.90 kr. 

Det er ganske trasig at me i eit av verdas rikaste land har eit så stort fokus på at mat skal koste så lite som mogleg, når me i tillegg produserer mykje kvalitetsvare sjølve som blir nedprioritert over billig og smaklause greier frå utlandet eller dei store kjedene.

Me hadde besøk av ei frå Sveits som nesten vart litt sjokkert over tilstanden her oppe. Nedover i Europa har dei eit heilt anna forhold til mat, måltider og matglede. Her oppe verkar det som at det viktigaste er at det er billig og enkelt, så ein har tid til 2x100% jobb i heimen.

Eg har handla mykje på Coop opp gjennom åra, men no har det stoppa ganske godt opp. Det er så mykje billig, importert Xtra og Coop-varer at det er reint deprimerande. For ikkje å snakke om dårleg frukt og grønt. Coop er vel samtidig ein av dei, om ikkje den einaste, som ikkje vil vise korleis produksjon av kyllingen deira ser ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og ironisk nok så går dette ut over nettopp dem som trenger billig mat.


Arbeiderklassefolk med barn og høye utgifter i vedlikehold av hus i en økende rente, studenter.
Dette rammer de som stemte på regjeringen hardest, og tjener opposisjonen.

...

Samtidig så burde alt kjøtt merkes med dyrvelferdsmerker med en skala fra 0 til 3 stjerner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 5/31/2022 at 4:36 PM, Princessmonoke said:

Kvalitet over kvantitet. Jeg spise heller mindre og godt. Den norske innstillingen om alt skal være så billig er ekstrem destruktiv. 

Jeg vil betale mer for dyr som har hatt det bra. 

Jeg vil betale mer sånn at bonden får levedyktig lønn. 

Jeg vil kjøpe norske poteter og ikke de importert fra Israel. 

Jeg vil ha bra mat, ikke torturert kylling til 19.90 kr. 

Det er flott, men hva er problemet med det i dag? Såvidt meg bekjent, så er det fullt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 31.5.2022 den 23.35):

Me hadde besøk av ei frå Sveits som nesten vart litt sjokkert over tilstanden her oppe. Nedover i Europa har dei eit heilt anna forhold til mat, måltider og matglede. Her oppe verkar det som at det viktigaste er at det er billig og enkelt, så ein har tid til 2x100% jobb i heimen.

En viktig grunn er nok at både mor og far jobber, og at vi bruker mye tid på å følge opp unger med lekse, idrett etc på kveldstid.

Men mye har forandret seg. Jeg husker at vi handlet på Samvirkelaget med hylle opp og hylle ned med blå-hvite varer. Jeg husker at foreldrene mine kjøpte sur juice fordi den var billig, og grønnsaker var kinakål. Jeg husker første gang jeg så et granat-eple, da hadde tante vært i Hellas. Nå spiser vi granat-eple jevnlig.

Det er et helt annet utvalg i butikken nå enn det var for 40 år siden. Selv Rema har fått noen varer som kan inspirere, og du verden for en nitrist affære de pleide å være.

Det finnes gode Norske mattradisjoner. Men vi har knapt hatt en adel som de hadde f.eks i Sverige, så vi har ikke hatt noen med masse penger og tid til å starte raffinerte tradisjoner. Til en viss grad har det nok vært svelt ihjel og fokus på å få i seg nok energi når man jobbet hardt i skogen eller på havet. Mye flesk og sirup.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
iMarius skrev (På 31.5.2022 den 15.52):

Stortinget varsler endringer i dagligvarebransjen

Jeg tror ikke folk flest fatter hvor viktig denne endringen i dagligvarebransjen er. Jeg har vært dritt lei av alle de dårlige produktene som kjedene selv eier. Nå kommer kvalitetsmerkene forhåpentligvis inn igjen, og blir gitt like vilkår i hylleplassering. Jeg hater de fleste EMV-produktene som pesten, for å være ærlig. Elendige substitutter for ordentlige varer. Kjedene ønsket all profitt selv, så det er bra at de får en smekk med de nye retningslinjene.

I mange tilfeller så er EMV produktene nøyaktig de samme som merkeproduktene, bare med annen emballasje. Jeg snakka med noen som jobba på et meieri, og der gikk den samme produksjonslinja X antall timer om dagen med Tine-emballasje, og Y antall timer om dagen med EMV emballasje. 

Det er, i mange tilfeller, overhodet ingen forskjell på selve produktene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (22 timer siden):

...og ironisk nok så går dette ut over nettopp dem som trenger billig mat.

Jeg hører folk si at egne merkevarer fører til høyere priser. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på det.

Jeg har liten interesse av å betale for «branding» og reklame og pen innpakning. Hvis jeg kan kjøpe en «god nok» vare til en rimelig pris så gjør jeg gjerne det. Enten det er en «oem» brun pappeske med PC-deler, Corn Flakes med samvirkelagets blå-hvite innpakning eller Eldorado matolje.

I noen tilfeller så utmerker EMV seg med feil/billig innhold. Så som syltetøy med mye sukker og sitronsyre. Jeg er ikke interessert i å spise eller betale for ekstra sukker, derfor kjøper jeg heller andre typer syltetøy.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
iMarius skrev (På 31.5.2022 den 15.52):

Jeg hater de fleste EMV-produktene som pesten, for å være ærlig. Elendige substitutter for ordentlige varer.

Ofte er det nøyaktig samme vare som merkevarene. Jeg prøver meg gjerne frem og finner ut hvilke EMV som passer meg.

Princessmonoke skrev (På 31.5.2022 den 16.36):

Jeg vil betale mer for dyr som har hatt det bra. 

Jeg vil betale mer sånn at bonden får levedyktig lønn. 

Jeg vil kjøpe norske poteter og ikke de importert fra Israel. 

Jeg tror det er et uutnyttet marked for de som tenker sånn. Noen produkter velger jeg også fra "øverste hylle" fordi jeg ønsker det. Andre ganger trenger jeg bare noe som er godt nok, eller ennå verre, målet er bare å bli mett og få måltidet overstått, fordi jeg skal fokusere på andre ting.

iMarius skrev (På 31.5.2022 den 17.19):

En annen ting som irriterer, er at EMV sin emballasje er skremmende lik emballasjen til en dyrere og ofte bedre vare. Sjekk for eksempel ut Gilde sine svenske kjøttboller i blå emballasje. Coop sin er nesten helt identisk. Samme med EMV-merket «folkets».

Akkurat folkets har jeg vært svært lite imponert over. Pizzaene, kjøttbollene og leverposteien er ikke noe for meg. Men jeg kjøpte en god mørbrad fra de en gang. Den kan jeg kjøpe flere ganger.

knutinh skrev (På 2.6.2022 den 8.28):

I noen tilfeller så utmerker EMV seg med feil/billig innhold. Så som syltetøy med mye sukker og sitronsyre. Jeg er ikke interessert i å spise eller betale for ekstra sukker, derfor kjøper jeg heller andre typer syltetøy.

Når EMV koster 19 kr/kg og Nora 89 kr/kg så kan jeg fint godta den kjipere plastemballasjen og høyere innhold sukker og stivelse. EMV ligger ikke langt under på innhold av bær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg tror det er et uutnyttet marked for de som tenker sånn. Noen produkter velger jeg også fra "øverste hylle" fordi jeg ønsker det. Andre ganger trenger jeg bare noe som er godt nok, eller ennå verre, målet er bare å bli mett og få måltidet overstått, fordi jeg skal fokusere på andre ting.

I min region får man f.eks kjøpt svin fra Grøstadgris som har mulighet til å være ute og har mer plass. Hvor mye bedre de _egentlig_ har det kan sikkert diskuteres, men det framstår i alle fall fornuftig.

https://grostadgris.no

Hva gjelder å spare penger så kjøper jeg gjerne rødt kjøtt og pålegg som går ut på dato. Jeg har også god erfaring med å redusere porsjonsstørrelse (100g indrefilet er egentlig nok, så kan man heller ha mer tilbehør, evt fikse en annen rett om folk er mer sultne)

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...