Gå til innhold

Kontantløst samfunn?


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (52 minutter siden):

Og det er egentlig den eneste fordelen..? Bankkort har betraktelig større fordeler, både for meg personlig er det mye lettere og for samfunnet er det mye mer effektivt. Jeg har vel aldri i mitt liv opplevd at jeg ikke får betalt for meg med bankkort. Og dersom visa/bankaxept eller hva nå enn det var har en oppetid på 99,99% som de sikkert har så kan jeg helt fint klare meg med den ene gangen i livet jeg faktisk får et problem.

Jeg har opplevd det minst 5 ganger, alt for mye etter mitt syn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Absolutt, men det er en kost/nytte-greie her da. Hvis det hypotetisk er større sjans for at man aldri opplever dette i løpet av livet enn at man opplever det en gang, så tenker jeg ikke det er verdt det. Med den oppetiden som kreves på kritisk infrastruktur så er det nok svært lite sannsynlig at man opplever dette. Og da skal man liksom gå med kontanter i lomma hele tiden?

Du forstår nok ikke hvor stor flaks du har hatt. Det du nevner er ikke virkeligheten for folk flest. Se bare hvor ofte det er notis i aviser (På nett!) om at ulike betalløsninger er nede (Nets, Bankid,  Vipps...). Du får slenge inn noen Lottokuponger 😊

Jeg opplever små og kjedelige konsekvenser av ulik nedetid flere ganger i året.

Har penger i backup i morgen også. Håper Vipps er mer stabil i år en de forrige års 17. Mai. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (12 minutter siden):

Det er jo slik hele bransjen er.
Hva tror du Trumf gjør? Eller Rema sin Æ?
Nevn en kjede som ikke har et "venneprogram", med unntak av vinmonopolet :)
Poenget mitt var at Coop har fått til en bra betalingsløsning inkludert i sin app.

Selvfølgelig, men de er uavhengige av betalingsmåte. Nå drar dette langt ut på viddene, men i mine øyne har Coop alltid ligget bak. At man fortsatt må inn i en separat app for å skanne et kort er helt unødvendig. Dersom man ønsker å selge informasjon om seg selv mot rabatter så er det mye smidigere at man bare legger inn kontonummer og tapper kortet på terminalen som alle andre steder man skal bruke kort.

Hovedpoenget mitt er egentlig at betalingsløsning i egne apper per butikk er en dårlig ide. Vi har allerede felles standarder i Visa, MasterCard, Vipps og BankAxept. Hvis hver bidige butikkjede skulle hatt sin egen app hadde det jo blitt et sammensurium. Du kan se på elbillademarkedet hvordan det blir om alle skal lage egen app.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

u forstår nok ikke hvor stor flaks du har hatt. Det du nevner er ikke virkeligheten for folk flest. Se bare hvor ofte det er notis i aviser (På nett!) om at ulike betalløsninger er nede (Nets, Bankid,  Vipps...). Du får slenge inn noen Lottokuponger 😊

Jeg opplever små og kjedelige konsekvenser av ulik nedetid flere ganger i året.

Jeg har visst hatt flaks hvis så mange opplever det. Jeg har sett mye nedetid på BankID, men akkurat betaling i betalingsterminaler har jeg aldri opplevd. Kan ikke huske sist jeg var på reserveløsning heller, men det har jeg en følelse av at var mer vanlig før? Skulle gjerne hatt et tall på nedetid, men det er vel ikke offentlig informasjon.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Den beredskapssida nemner faktisk som eit av punkta

 

Jepp, det er mer det å konstant gå rundt med kontanter for en ting som knapt nok skjer en gang i skuddåret jeg syns blir noe unødvendig.

ITtraktor skrev (27 minutter siden):

Jeg har opplevd det minst 5 ganger, alt for mye etter mitt syn. 

5 ganger at du bare må legge tilbake varer og snu? Ja, det er litt drøyt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg har visst hatt flaks hvis så mange opplever det. Jeg har sett mye nedetid på BankID, men akkurat betaling i betalingsterminaler har jeg aldri opplevd. Kan ikke huske sist jeg var på reserveløsning heller, men det har jeg en følelse av at var mer vanlig før? Skulle gjerne hatt et tall på nedetid, men det er vel ikke offentlig informasjon.

Merk at jeg også tar med Vipps sin nedetid på betaling til organisasjoner og lignende. Bl.a. når ingen får kjøpt mat og annet på 17. Mai. Alle arrangementer, organisasjoner og lag som baserer seg på Vipps. Da å ha kortterminal er lite økonomisk for  alle slike mindre arrangement.

Når så få steder tillater reserveløsning når Nets og lignende er nede, blir det vanskelig. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (13 minutter siden):

Når så få steder tillater reserveløsning når Nets og lignende er nede, blir det vanskelig. 

Men hvor ofte skjer egentlig det? Det virker på dere som om det skjer hver bidige 17.mai og at det er et stort problem? Hvorfor skrives det ikke mer om det? Det ble jo enorm ståhei «bare» med to timer nedetid nå, og lignende situasjon har hvertfall ikke jeg hørt om.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Hvorfor var terminalene nede i dag? Overbelastning på systemet fordi for mange kunder sendte transaksjoner samtidig?

Og hvorfor er det "svart" å bruke Vipps? Jeg har brukt det flere ganger på butikken de gangene jeg har glemt lommeboka. Momsen er jo allerede lagt inn i prisen.

Uten at jeg vet virker det som at feilen har skjedd på et annet sted i verdikjeden slik at de fleste betalingsløsninger feilet

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Uten at jeg vet virker det som at feilen har skjedd på et annet sted i verdikjeden slik at de fleste betalingsløsninger feilet

NRK:

– Feilen gjaldt kunder med fast linje, og ikke de over internett. Derfor har noen butikker ikke hatt problemer i det hele tatt, sier hun.

Det var en intern it-feil ved Nets Norge som var årsaken til at bankterminaler over hele landet sluttet å virke mandag. Nets har oppdatert sine nettsider: Problemet er løst og systemene fungerer som forventet (oversatt fra engelsk).

Jeg regner med at det en server en plass som gikk litt varm siden det skjedde på dagen før dagen og mange skulle kjøpe samtidig. Man skulle jo tro at de har lagt inn ekstra gode marginer for at slikt ikke skal skje.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (20 minutter siden):

NRK:

– Feilen gjaldt kunder med fast linje, og ikke de over internett. Derfor har noen butikker ikke hatt problemer i det hele tatt, sier hun.

Det var en intern it-feil ved Nets Norge som var årsaken til at bankterminaler over hele landet sluttet å virke mandag. Nets har oppdatert sine nettsider: Problemet er løst og systemene fungerer som forventet (oversatt fra engelsk).

Jeg regner med at det en server en plass som gikk litt varm siden det skjedde på dagen før dagen og mange skulle kjøpe samtidig. Man skulle jo tro at de har lagt inn ekstra gode marginer for at slikt ikke skal skje.

Tja, at den gikk så fryktelig varm kl 12 den 16. mai vet jeg ikke om jeg tror helt på. Kan jo være, men jeg vil jo tippe at dager som black friday og andre rundt jul har minst like mye trafikk.

Ikke sikkert vi får noen fasit, men det blir helt sikkert en oppvask internt hos Nets Norge. Som de sier selv, så ønsker de å holde seg borte fra forsideoppslag.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Hvorfor var terminalene nede i dag? Overbelastning på systemet fordi for mange kunder sendte transaksjoner samtidig?

Og hvorfor er det "svart" å bruke Vipps? Jeg har brukt det flere ganger på butikken de gangene jeg har glemt lommeboka. Momsen er jo allerede lagt inn i prisen.

Fordi det i dette tilfellet skulle gå rett til den ansattes Vipps. Ikke noe mindre svart når man tar momsen i egen lomme. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg skannet QR koden for å betale med Vipps og fikk opp den ansattes navn og private nummer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Det handler om flere ting. Coop ser nøyaktig hva du har kjøpt

Har vanskelig for å se hvordan det er verre enn Æ, trumf osv. Teknisk er det meget bra, og kjapt. Men jeg antar at enktelte har noe imot "Litt ditt" og heller foretrekker "Alt Reitans".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (28 minutter siden):

Fordi det i dette tilfellet skulle gå rett til den ansattes Vipps. Ikke noe mindre svart når man tar momsen i egen lomme. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg skannet QR koden for å betale med Vipps og fikk opp den ansattes navn og private nummer. 

Tror du virkelig ikke butikken rydder opp i dette i ettertid? Desperate tider krever desperate tiltak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Humrer litt inni meg hver gang jeg ser noen bruke mobilen sin til å betale i butikken. Her er faktisk et bankkort mer praktisk enn en stor tung mobil men så er det vel de som på død og liv skal hevde sin rett og stole blindt på at dagens teknologi hamler opp med hva det nå måtte være av utfordringer. En krone vil aldri svikte deg, den tjener sin herre i hverdag og fest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (50 minutter siden):

Fordi det i dette tilfellet skulle gå rett til den ansattes Vipps. Ikke noe mindre svart når man tar momsen i egen lomme. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg skannet QR koden for å betale med Vipps og fikk opp den ansattes navn og private nummer. 

Dette er helt vanlig blant butikker som Europris eller NorgesGruppens butikker som Kiwi, fordi de ikke har innlagt Vipps i sine kortterminaler slik Rema har, og dermed trener opp sine ansatte til å ta imot beløpet fra kundene på sine private Vipps kontoer for så å senere overføre til butikkens konto. Om de ansatte tar pengene i egen lomme er det ikke svart, det er underslag og kan veldig lett bevises.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Har vanskelig for å se hvordan det er verre enn Æ, trumf osv. Teknisk er det meget bra, og kjapt. Men jeg antar at enktelte har noe imot "Litt ditt" og heller foretrekker "Alt Reitans".

Coop-medlemsskap er ikke verre på datainnsamling enn trumf og Æ så vidt meg bekjent nei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (18 timer siden):

Kontantløst samfunn er ikke noe man vil ha eller ikke vil ha, det kommer og det er "umulig" å stoppe. Kontanter er for tungvint, for farlig og for dyrt. Det er nødt til å tape uansett hva enkelte skulle mene om det.. 

Fokuset bør derfor være på hvordan man skaper en trygg, praktisk og billig fremtid, ikke hvordan man kan bremse utviklingen som uansett kommer.

Alle digitale løsninger er utsatt på sin måte. Nedetid pga strømmangel, brikkemangel, EMP setter de ut, feilprosent på terminaler, kort, nettlinjer, servere etc. Kontanter er oppe 24/7 - alltid.

Kontanter er også viktig for den svarte økonomien. Den man aldri får fjernet 100%. Så selv om kontantløst er praktisk og vil dominere i markedet så er det ikke sånn at dominans vil utkonkurrere kontantenes styrker.

Hvis man tror bitcoin vil ta over den sorte økonomien, så husk at det er spesielt utsatt for tyverier, politisk forfølgelse og EMP. Kontanter har bare bunnsolid driftssikkerhet i forhold. Det kommer til å bestå, til tross for at det har andre typer svakheter som mindre praktisk og mer utsatt for tyveri enn kort og vipps. Men antagelig mindre utsatt for tyveri enn krypto. Krypto er derimot mindre sporbart enn sedler med serienummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...