Gå til innhold

Kontantløst samfunn?


Anbefalte innlegg

Hvordan synes dere som ønsker et kontantløst samfunn det fungerer i dag hvor tilsynelatende alle bankterminaler er nede? Jeg har vært på intet mindre enn fem matbutikker for å prøve å få kjøpt meg noe mat, men har måtte forlate lokalet tomhendt hver gang. Blir dårlig med middag i dag dessverre. Får satse på at det fungerer i morgen, på selveste 17. mai. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Høres rart ut. De fleste butikker bruker reserveløsning med signatur.

Det var visst ikke mulig. Fikk mulighet til å betale svart på Rema direkte til den ansattes Vipps. Men ønsker ikke å støtte oppunder svart omsetning, så da dropper jeg heller middagen i dag. Lukrativt for de ansatte i denne Remabutikken, da de fleste andre i køen var desperate nok til å gå med på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Høres bare enda mer mistenkelig ut. Har aldri noensinne opplevd at de ikke godtar reserveløsning. Selv ikke på Rema.

Har du lest noen nettaviser i det siste eller?

ITtraktor skrev (34 minutter siden):

Hvordan synes dere som ønsker et kontantløst samfunn det fungerer i dag hvor tilsynelatende alle bankterminaler er nede? Jeg har vært på intet mindre enn fem matbutikker for å prøve å få kjøpt meg noe mat, men har måtte forlate lokalet tomhendt hver gang. Blir dårlig med middag i dag dessverre. Får satse på at det fungerer i morgen, på selveste 17. mai. 

Syns det fungerer veldig greit med kontantløst samfunn jeg. Det burde, og skal jo, selvfølgelig ikke skje at "alle" bankterminaler er nede, men dette er svært sjeldent og skjer vel aldri over lang tid. Hvis man må sulte fordi du ikke får handlet på noen timer så har man kritisk dårlig egenberedskap. Nå ser ting ut til å være på vei opp igjen, med andre ord 2 timer nedetid. Adm.dir. i Verifone som lager betalignsterminaler sier dette er første gang han har opplevd noe lignende på sine 15 år. Det kan jeg leve med. Det er dog alltid en tankevekker hvor avhengige vi er av noen vi ikke har kontroll over selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, sedsberg said:

Høres bare enda mer mistenkelig ut. Har aldri noensinne opplevd at de ikke godtar reserveløsning. Selv ikke på Rema.

Handlet akkurat på en meny butikk. De var på reserveløsning med fysisk signatur, men utover det gikk det greit.

Bruk av reserveløsning var jo alminnelig før, men påliteligheten her jo blitt bedre siste tiår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
ITtraktor skrev (48 minutter siden):

Det var visst ikke mulig. Fikk mulighet til å betale svart på Rema direkte til den ansattes Vipps. Men ønsker ikke å støtte oppunder svart omsetning, så da dropper jeg heller middagen i dag. Lukrativt for de ansatte i denne Remabutikken, da de fleste andre i køen var desperate nok til å gå med på dette. 

Det hørtes veldig spesielt ut. Du kan jo eventuelt ta kontakt med butikken det gjelder og melde ifra.. 

ITtraktor skrev (1 time siden):

Hvordan synes dere som ønsker et kontantløst samfunn det fungerer i dag hvor tilsynelatende alle bankterminaler er nede? Jeg har vært på intet mindre enn fem matbutikker for å prøve å få kjøpt meg noe mat, men har måtte forlate lokalet tomhendt hver gang. Blir dårlig med middag i dag dessverre. Får satse på at det fungerer i morgen, på selveste 17. mai. 

Slik er det med alt som er digitalt.. Skal vi gå tilbake til å betale regninger manuelt og nå? Jeg har ikke brukt fysiske penger i butikk på minst 10 år nå og jeg er veldig fornøyd med det. Slipper å knote med penger i lommene og det går mye kjappere. 

Det vil alltid være problemer med digitale tjenester og det er utrolig kjedelig når det skjer men det er ikke verdens undergang. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Som nevnt i flere aviser så er det mange butikker i dag som ikke kan bruke reserveløsning, da ikke alle har avtaler om å benytte det.

Er spent på Vipps 17.Mai, dem har slitt de siste årene på den dagen (Korona i fjor).

Lurt med noe kontanter den dagen. Da Vipps scorer dårlig på stabilitet den dagen.

Noen her latterliggjør å kunne betale med penger, men det bør man ikke. Penger har 100% oppetid 24/7.

Man lider ingen nød over å ikke få kjøpt kake og pølse til barna på 17. Mai (når Vipps er nede) eller ikke få handlet inn til den ene middagen (når terminaler er nede) . Bare kjedelig. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kontantløst samfunn er ikke noe man vil ha eller ikke vil ha, det kommer og det er "umulig" å stoppe. Kontanter er for tungvint, for farlig og for dyrt. Det er nødt til å tape uansett hva enkelte skulle mene om det.. 

Fokuset bør derfor være på hvordan man skaper en trygg, praktisk og billig fremtid, ikke hvordan man kan bremse utviklingen som uansett kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Kontantløst samfunn er ikke noe man vil ha eller ikke vil ha, det kommer og det er "umulig" å stoppe. Kontanter er for tungvint, for farlig og for dyrt. Det er nødt til å tape uansett hva enkelte skulle mene om det.. 

Fokuset bør derfor være på hvordan man skaper en trygg, praktisk og billig fremtid, ikke hvordan man kan bremse utviklingen som uansett kommer.

Saken er vel at vi fortsatt har for mye nedetid totalt i året på digitale løsninger (da også Vipps) . Ofte på/rundt dager med markeringer og høyere trafikk. Vipps, terminaler, Bank ID osv har noe nedetid hver eneste måned. Det er fortsatt for mye.

Finnes det nettsted med oversikt over nedetidene?

Forøvrig syntes jeg Nets bør være forpliktet til å ikke hemmeligholde hva som har skjedd nå. Det har ikke sagt noe i pressemelding. Tross alt alle terminal i Norge nede, over litt tid. 

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (5 minutter siden):

Coop Pay fungerte fint. Coop er forøvrig milevis foran både rema og norgesgruppen på dette. Rart de ikke følger opp. 

I beg to differ. Coop Pay er ikke bare en dårlig løsning, men er kun laget så de skal kunne spore mest mulig av hva du kjøper pluss sikkert kunne ta noen av gebyrene i egen lomme. At Rema og Norgesgruppen holder seg borte fra betalingsløsninger er veldig bra. Det er banker og kredittkortselskap, sammen med eventuelt teknologiselskap som Apple, Vipps og Google, som skal tilby betalingsløsninger. Det hadde blitt et sammensurium av løsninger om hver enkelt butikk skulle ha sin egen betalingsapp. Fysj.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Hvordan synes dere som ønsker et kontantløst samfunn det fungerer i dag hvor tilsynelatende alle bankterminaler er nede? Jeg har vært på intet mindre enn fem matbutikker for å prøve å få kjøpt meg noe mat, men har måtte forlate lokalet tomhendt hver gang. Blir dårlig med middag i dag dessverre. Får satse på at det fungerer i morgen, på selveste 17. mai. 

Et kontantløst samfunn fungerer stort sett veldig bra, og jeg er glad for at jeg slipper styret med kontanter. 

https://www.nrk.no/nordland/betalingsproblemer-pa-flere-butikker-rett-for-17.-mai-1.15968957

Problemet ble rettet raskt, og du kan forsøke å handle mat igjen nå. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (45 minutter siden):

Noen her latterliggjør å kunne betale med penger, men det bør man ikke. Penger har 100% oppetid 24/7.

Og det er egentlig den eneste fordelen..? Bankkort har betraktelig større fordeler, både for meg personlig er det mye lettere og for samfunnet er det mye mer effektivt. Jeg har vel aldri i mitt liv opplevd at jeg ikke får betalt for meg med bankkort. Og dersom visa/bankaxept eller hva nå enn det var har en oppetid på 99,99% som de sikkert har så kan jeg helt fint klare meg med den ene gangen i livet jeg faktisk får et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Og det er egentlig den eneste fordelen..? Bankkort har betraktelig større fordeler, både for meg personlig er det mye lettere og for samfunnet er det mye mer effektivt. Jeg har vel aldri i mitt liv opplevd at jeg ikke får betalt for meg med bankkort. Og dersom visa/bankaxept eller hva nå enn det var har en oppetid på 99,99% som de sikkert har så kan jeg helt fint klare meg med den ene gangen i livet jeg faktisk får et problem.

At du aldri har opplevd nedetid på elektronisk betaling er jo utrolig flaks.

Jeg sier ikke det er krise, som nevnt. Men samtidig  kjipt når det rammer deg på vei til noe. Du får ikke tatt båten du skal ta, kommer deg ikke til flyet, eller maten til familien på biltur. Er du på feil sted til feil tidspunkt er det kjipt, men du lider ingen stor nød.

Med et par sedler liggende så redder man seg ut av slike settinger.

100% oppetid på sedler er faktisk ikke en bagatell. Jeg syntes hyppigheten av nedetid på betalløsninger er litt for stor, til at kontanter kan fjernes i dag. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

I beg to differ. Coop Pay er ikke bare en dårlig løsning, men er kun laget så de skal kunne spore mest mulig av hva du kjøper pluss sikkert kunne ta noen av gebyrene i egen lomme. At Rema og Norgesgruppen holder seg borte fra betalingsløsninger er veldig bra. Det er banker og kredittkortselskap, sammen med eventuelt teknologiselskap som Apple, Vipps og Google, som skal tilby betalingsløsninger. Det hadde blitt et sammensurium av løsninger om hver enkelt butikk skulle ha sin egen betalingsapp. Fysj.

Selvfølgelig skal de spore hva du kjøper (det er riktig nok en mulighet til å skru av dette).
Rent teknisk har jeg aldri hatt problemer med den.
Hvorfor det er bedre at Apple/Google sporer hva du handler, klarer jeg ikke helt å se.
I tillegg har disse, spesielt Apple høye gebyrer, som til syvende og sist må betales av oss forbrukere.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 minutter siden):

Jeg sier ikke det er krise, som nevnt. Men samtidig  kjipt når det rammer deg på vei til noe. Du får ikke tatt båten du skal ta, kommer deg ikke til flyet, eller maten til familien på biltur. Er du på feil sted til feil tidspunkt er det kjipt, men du lider ingen stor nød.

Med et par sedler liggende så redder man seg ut av slike settinger. 

Absolutt, men det er en kost/nytte-greie her da. Hvis det hypotetisk er større sjans for at man aldri opplever dette i løpet av livet enn at man opplever det en gang, så tenker jeg ikke det er verdt det. Med den oppetiden som kreves på kritisk infrastruktur så er det nok svært lite sannsynlig at man opplever dette. Og da skal man liksom gå med kontanter i lomma hele tiden?

Jeg ville heller forberedt meg på total "krisesituasjon", med et litt større pengebeløp "i madrassen", gjerne i et par valutaer. Det er betraktelig mindre sannsynlig at man får bruk for det, men skaden er jo enormt mye større dersom det eventuelt skulle skjedd.

sk0yern skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig skal de spore hva du kjøper (det er riktig nok en mulighet til å skru av dette).
Rent teknisk har jeg aldri hatt problemer med den.
Hvorfor det er bedre at Apple/Google sporer hva du handler, klarer jeg ikke helt å se.
I tillegg har disse, spesielt Apple høye gebyrer, som til syvende og sist må betales av oss forbrukere.

Det handler om flere ting. Coop ser nøyaktig hva du har kjøpt, Google, Apple og bankene ser bare butikk og beløp. Det er en vesensforskjell. For det andre, kanskje med unntak av Google, har Apple og bankene betraktelig lavere insentiv til å spore deg. Kan si mye om Apple, men er det et område hvor de ikke bare har det i kjeften så er det personvern. Nettopp derfor har Apple høyere gebyrer, Google satser mer på å tjene på å spore data og levere reklame til deg.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (39 minutter siden):

Det handler om flere ting. Coop ser nøyaktig hva du har kjøpt, Google, Apple og bankene ser bare butikk og beløp. Det er en vesensforskjell. For det andre, kanskje med unntak av Google, har Apple og bankene betraktelig lavere insentiv til å spore deg. Kan si mye om Apple, men er det et område hvor de ikke bare har det i kjeften så er det personvern. Nettopp derfor har Apple høyere gebyrer, Google satser mer på å tjene på å spore data og levere reklame til deg.

Det er jo slik hele bransjen er.
Hva tror du Trumf gjør? Eller Rema sin Æ?
Nevn en kjede som ikke har et "venneprogram", med unntak av vinmonopolet :)
Poenget mitt var at Coop har fått til en bra betalingsløsning inkludert i sin app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...