Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Så utover spekulasjon er det ingen dokumentasjon på direkte voldsoppfordringer altså.

Bare 100% bevis at han elsket hva de gjorde og de som gjorde det.  
 

En trenger også ikke å si direkte voldsoppfordringer til å få folk til å utføre vold.  Hvis jeg lyver til en far at noen voldtok hans datter har jeg ingen ansvar når faren angriper mannen jeg sa var voldtektsmannen?

Endret av jjkoggan
  • Liker 8
Lenke til kommentar
23 minutes ago, debattklovn said:

Å si ingenting = oppfordring til vold? 

“Fight like hell” / “they are stealing (…)” / “take back” er ting han nevnte i forkant. Man må være bra kverulant for å ikke se sammenhengen med at folk tolket dette som noe de måtte handle på. Trump er allikevel ikke skyldig i at folk gjorde det er gjorde, men han er skyldig å ha hauset opp situasjonen og ikke forsøke å deeskalere den når den oppstod.

Endret av The Very End
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, The Very End said:

“Fight like hell” / “they are stealing (…)” / “take back” er ting han nevnte i forkant. Man må være bra kverulant for å ikke se sammenhengen med at folk tolket dette som noe de måtte handle på. 

De kunne f.eks protestere fredelig som mange gjorde og som han oppfordret til? Man skal være bra kverulant hvis man hevder offentlige personer er ansvarlige for hva loons som følger dem velger å gjøre. 

Quote

Trump er allikevel ikke skyldig i at folk gjorde det er gjorde, men han er skyldig å ha hauset opp situasjonen og ikke forsøke å deeskalere den når den oppstod.

Deeskalering: 

Grace Meng on Twitter: "Peaceful? How dare he? He told them to come to the  Capitol. He invited violence and put our colleagues, staff, Capitol police  in harm's way. There is no

image.png

Endret av debattklovn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Twitter fortsetter jobben med å gjøre seg mindre transparent, og har nå også blokkert for tredjepartsapper. De sluttet bare å funke for ca. en uke siden uten forvarsel, før Twitter etterhvert offisielt bekreftet at det er intensjonelt.

https://www.theverge.com/2023/1/19/23562947/twitter-third-party-client-tweetbot-twitterific-ban-rules

Sitat

Twitter has updated its developer rules to ban third-party clients, almost a week after it unceremoniously blocked the apps’ access to its platform, offering almost no explanation to what was going on (via Engadget). The new rulesstate that you can’t use Twitter’s API or content to “create or attempt to create a substitute or similar service or product to the Twitter Applications.”

The rules, updated on Thursday, make it clear what that means: “Twitter Applications” refers to the company’s “consumer facing products, services, applications, websites, web pages, platforms, and other offerings, including without limitation, those offered via https://twitter.com and Twitter’s mobile applications.” The clause banning alternative services was added to the rules with the most recent update, according to the Wayback Machine.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (38 minutter siden):

Hvordan kan du tro på slikt selv?

Det er vel den mest gjengse oppfatningen. Selv MAGA-republikanere stod i kongressen kvelden etter angrepet og sa nettopp det @jjkoggan sier, og at Trump er ansvarlig for volden. (Før noen av dem et par uker senere plutselig snudde 180 grader og kappa etter vinden).

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man foreslår at hele systemet er en illegitimt, og produserer fiktive valgresultater, hva forventer man skal være reaksjonen fra disse menneskene som tror de ikke representeres, hva kan man egentlig gjøre stilt ovenfor en slik sannhet, utover å forsøke å rive systemet ned?
Det er i beste fall fullstendig uansvarlig å perpetuere slike forslag som president, i verste fall er det oppfordring til statskupp, man kan etterlyse en twitter-melding som helt eksplisivt staver frem en oppfordring til kupp, men det er en urimelig etterlysning all den tid man har fått illustrert hvordan Trump lefler med hundefløyter og vage utrykk for å kunne ivareta en plausibel fornektelse å gjemme seg bak hvis noe skulle skje.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

En trenger også ikke å si direkte voldsoppfordringer til å få folk til å utføre vold.  Hvis jeg lyver til en far at noen voldtok hans datter har jeg ingen ansvar når faren angriper mannen jeg sa var voldtektsmannen?

Det er et vanskelig spørsmål.

I utgangspunktet så er det sånn at den som begår vold er ansvarlig for sine handlinger. Hvis noen voldtar barnet mitt så har jeg uansett ikke lov til å banke den antatte overgriperen. Hvis jeg banker opp en person for å ha voldtatt barnet mitt så må jeg antagelig sone en straff, uansett om vedkommende var skyldig eller ei.

Dette er en spesiell situasjon hvor den sittende Presidenten hevder at valget var et slags statskupp. Hvis det hadde vært sant så hadde det vært rettferdiggjort å møte opp mannssterk og om så var bruke vold for å kjempe mot statskuppet. Dvs at opprør er en naturlig handling om man legger til grunn at Trump snakket sant. Har en maktperson som lyver og berettiger vold et annet ansvar enn en nabo som lyver om en voldtekt som ikke berettiger vold? Jeg tror kanskje det.

Det hører også med til historien at dette var et overraskende lite voldelig kuppforsøk. Man kunne se for seg ut fra bildene at massedød og politifolk hengende fra lyktestolper ville være resultatet. Klok innsats fra lokalt politi, og opprørere som (tross alt) var mindre blodtørstig enn hva de kunne gi inntrykk av later til å være forklaringen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (16 timer siden):

Ikke noe poeng i å diskutere med de på venstresiden, vi som er konservative har tapt kampen her i Norge.

Det er nærmest alltid et poeng å diskutere med dem man er uenig med. Om de mest innbitte ikke endrer mening så kan dine argumenter nå ut til andre og bety noe. Om du ikke greier å nå fram til en innbitt person i dag eller i morgen så kan hun endre syn neste år eller om 30 år.

Å være høflig, saklig, å anerkjenne motparten, å være åpen for at man selv kan ta feil er krevende for oss alle. Det er mye enklere å kaste ut brannfakler som gir oss «likes» fra de som allerede er enige med oss, som ikke trenger overbevisning.

I noen enkelt-spørsmål synes det som om meninger jeg ikke setter pris på har fått «feste seg» i mange personer på relativt kort tid. Dvs et  syn som ville ha vært ansett som sprøtt for 10 eller 20 år siden har nå (i alle fall utad) blitt akseptert langt inn i eliten som skriver aviser, lyser ut jobber og skriver lærebøker. Uten at jeg har opplevd at vi har hatt en god debatt om det, og uten at jeg synes at de har hatt særlig gode argumenter. I veldig mange andre spørsmål så kan jeg sette pris på evt uenighet og anerkjenne motpartens argumenter.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Twitter fungerer fremdeles bra når man følger folk og har en heftig blokk-liste. Men nå er default ved åpning av nettleseren "For deg"-fanen slik at luringen Elon Musk kan snike inn litt anti-woke til folk som ikke vil høre på.

Jaja. en trøst er det blir stadig flere av de her i blokk-listen. Tror jeg er oppe i 12 000 nå.

image.png.c2879e265b8d4037c2a66d689def3e63.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Hvis man foreslår at hele systemet er en illegitimt, og produserer fiktive valgresultater, hva forventer man skal være reaksjonen fra disse menneskene som tror de ikke representeres, hva kan man egentlig gjøre stilt ovenfor en slik sannhet, utover å forsøke å rive systemet ned?

Det er mange måter å rive ned systemet på. Man kan for eksempel protestere lovlig og fredelig. Som det ble oppfordret til. 
Vi kan sammenligne dette med BLM-situasjonen der svarte menn blir fortalt at de godt kan komme til å bli drept av politiet, at myndighetene diskriminerer dem osv. Som fører til at noen loons tyr til drastiske og fatale handlinger. 
Jeg ser ikke de samme som snakker om at Trump oppfordret til vold også mene at BLM er ansvarlige for slike hendelser. 

Quote

Det er i beste fall fullstendig uansvarlig å perpetuere slike forslag som president, i verste fall er det oppfordring til statskupp, man kan etterlyse en twitter-melding som helt eksplisivt staver frem en oppfordring til kupp, men det er en urimelig etterlysning all den tid man har fått illustrert hvordan Trump lefler med hundefløyter og vage utrykk for å kunne ivareta en plausibel fornektelse å gjemme seg bak hvis noe skulle skje.

Jeg ser ikke hvordan det kan være en oppfordring til statskupp all den tid han ikke oppfordret til statskupp men oppfordret til fredelige protester. Trump er også en person og må få lov til å ha alle de rare meningene han har. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 minutter siden):

Jaja. en trøst er det blir stadig flere av de her i blokk-listen. Tror jeg er oppe i 12 000 nå.

Hvorfor er du på twitter i det hele tatt? Dette vitner om hvor svake argumentene dine er hvis du må blokkere alle som du er uenig i, fordi sterkere argumenter du har jo bredere publikum ønsker du at du hadde.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...