Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, TheKims said:

7800X3D blir nok noe bedre enn 7900X3D i spill fordi den har 8 kjerner med 3D Cache mot 6 på 7900X3D.

Ja, og det er dette som er litt ironisk, og som jeg blant annet IKKE tenkte på til å begynne med...

Er fare for at AMD kommer til å få noen grinete kunder når 7800X3D kommer ut, som måneden før kjøpte 7900X3D...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er 7800X3D som er bra gir det ikke mening å slippe de modellene over. Poenget med produktet er gaming og creator i en chip. Det er ikke så vanskelig å skrive "spilltittel blind playthrough" og få betalt for å spille. Da trenger du de ekstra kjernene. Det er ikke alle som kan leve av det, men hvis du spiller 5 timer og får i snitt 2 subs i timen så kommer det inn noen hundrelapper per økt i stedet for at timene renner ut i ingen ting. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har sett noen spekulasjoner på at 7900x3D er 4 + 8 kjerner der de 8 er 3D, siden 7800x3D og 7950x3D har en v-cache chiplet med 8 kjerner. Det gir jo litt menig at de samkjører produksjon av denne. 

Jeg går for 7950x3D og håper det blir litt det beste av begge verdener med både 3D-cache og fart, men er innstilt på at det kan ta et år før det fungerer skikkelig i Windows.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nizzen said:

7xxx3d blir nok XMP kongen igjen sånn som 5800x3d. Tror faktisk ikkje ytelsen blir BEST. Bra blir den nok ja.

Alt etter hva du skal bruke den til så er jeg rimelig sikker på den blir best på en del i standard konfigurasjon. Men så har den lite eller ingenting å gå på i overklokking, mot intel som kan gå langt høyere for de som liker å tukle litt :) 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (7 timer siden):

Men så har den lite eller ingenting å gå på i overklokking, mot intel som kan gå langt høyere for de som liker å tukle litt :) 

Mener det heller er motsatt, man kan hente endel på core-clocks med PBO CO på Zen4 (typ 200-300mhz allcore)

..Kontra på Raptor Lake og da spesielt 13900KS hvor det såogsi ikke noe å hente på core, kun minne/uncore.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/2/2023 at 1:51 PM, CavemaNz said:

Jepp, spørsmålet er om det er noe poeng å kjøpe 7950x3D til 9000 kr når 7800x3D mest sannsynlig vil gi 98% av samme ytelse for ca 5500. Er jo snakk om 4-5 uker å vente, man overlever vel :D

Om man driver med produktivitet i tillegg så ser jeg helt klart poenget med 7950x3D dog. Spørs bare hvor bra Windows 11 klarer å fordele spill på rett CCD basert på om spillet liker ekstra cache eller frekvens..

Godt at du poengterte det siste her.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Ola Norman said:

Mener det heller er motsatt, man kan hente endel på core-clocks med PBO CO på Zen4 (typ 200-300mhz allcore)

..Kontra på Raptor Lake og da spesielt 13900KS hvor det såogsi ikke noe å hente på core, kun minne/uncore.

5.6ghz all core på stock 13900ks. 6-6.1ghz all core kjører jo noen. "Ikke noe"

 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 14.2.2023 den 0.24):

7xxx3d blir nok XMP kongen igjen sånn som 5800x3d. Tror faktisk ikkje ytelsen blir BEST. Bra blir den nok ja.

Tipper den blir best i enkelte spill, mens 13900K blir best i andre. Kommer an på hvor viktig cachen er, samt at minnehastigheta på Zen 4 er begredelig vs Raptor lake. Selv om megacachen gjør minnehastighet mindre viktig får selv en 5800X3D et solid løft i enkelte spill ved å gå fra 3600cl16 xmp til 3800cl14 tweaka. Enn så lenge ser det ut som 6400 er max vi kan forvente, mens Raptor mainstream stort sett kjører 7000+ uten problemer, og entusiastene som deg med 2dimm hk kjører 8000+ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...