Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

6 hours ago, JarleGutt said:

Min 7700x med AIO kjøler ligger på normalt sett under 70C i spilling. Og det er med rimelig stille vifter. De eneste gangene jeg ser 80+ grader er ved spill som plutselig spiker på nærmere 100% CPU forbruk, som feks start/load av spill/område/match, og det er da bare i noen få sekunder.

Sjekket her nå, i et varmt lite kott;

Idle etter en spill økt ligger CPU package på 49C, CPU på 40C

Ved spilling (Grounded) ligger CPU package på 65C, CPU på 55C, men kan spike på 75C/65C noen plasser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annen interessant observasjon, ser ut som om 7950x3d scacler bedre med ram ytelse i motsetning til 5800x3d.

Stock 7950x3d på 100% i grafen under kjører 5200MT/s. Økningen til 6000MT/s med bedre timings resulterer i +7% ytelse.

image.thumb.png.18e7031a28acbb2790f584a2f0357c8f.png

I samme spill går 13900ks kun ifra 100% til 103% med en økning ifra 5600MT/s til 7200MT/s

Sitat

 

The Ryzen 9 7950X already benefits from DDR5-6200 memory in the test course and thus the highest possible clock rate that the memory controller of Zen 4 allows with a 1:1 divider, with slightly worse timings compared to DDR5-5200 with an average of only 2 percent higher FPS . The Ryzen 9 7950X3D does the same. Even less or no advantage at all would not have been a surprise, since the 3D V-Cache ensures that the main memory is consulted less often.

In individual cases, the increase in performance is also somewhat larger. Forspoken, for example, reacts with a significantly larger increase of 6 percent, the CPU in Uncharted has the same value.

 

Furthermore, the individual games show that the X3D and X models do not fly parallel. In Spider-Man Remastered, for example, the Ryzen 9 7950X3D only increases by 2 percent, while the normal Ryzen 9 7950X increases by 8 percent. Intel's Core i9-13900KS doesn't react differently to more memory bandwidth either. Even DDR5-7200 accelerates the Core i9-13900KS by only 3 percent. The significantly higher clock brings a little more, but that's basically just a drop in the bucket.

There was slightly more performance with the Ryzen 9 7950X3D through manual tuning of the timings including sub-timings. With DDR5-6000, in contrast to DDR5-6200, the timings can still be tightened properly with the memory, so that this combination does not bring 2, but 3 percent more FPS and is therefore more sensible than stubbornly increasing the clock. The percentile FPS then even increase by 4 percent. Spider-Man Remastered thus increases by 5 and not just 2 percent, Forspoken by 11 instead of 6 percent.

 

 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (29 minutter siden):

Annen interessant observasjon, ser ut som om 7950x3d scacler bedre med ram ytelse i motsetning til 5800x3d.

Stock 7950x3d på 100% i grafen under kjører 5200MT/s. Økningen til 6000MT/s med bedre timings resulterer i +7% ytelse.

image.thumb.png.18e7031a28acbb2790f584a2f0357c8f.png

I samme spill går 13900ks kun ifra 100% til 103% med en økning ifra 5600MT/s til 7200MT/s

 

Det er bra! Får håpe diverse agesaer etc tillater 7000+ på sikt slik vi så med Zen1 som starta på ca 3200 max, men etter diverse agesaer takla 3600+ med bra hk.

Lenke til kommentar
3 hours ago, BadCat said:

Testerne glemmer å teste noe vesentlig. Gaming + Streaming performance. Det er det som er relevant for en slik prosessor egentlig, ikke kun spilling. men spilling med samtidig strømming eller opptak. Man må vel bare kjøpe selv og teste.Altså, hva blir framerate når man kjører OBS samtidig.

Veldig enig! Spesielt interessant med tanke på både påvirkning av record og streaming samtidig. Er redd Intel ligger ganske langt forran her, spesielt i kombinasjon med et Intel Arc 750/70 skjermkort. Da kan nemlig Intel kjøre Deep Link og bruke både dGPU og iGPU i sync for encoding.

MEN når det er sagt så er det nok slik at en AMD CPU, feks 7700X vs samme pris Intel CPU gir uannsett så mye mer fps at vinninga går opp i spinninga. Men ja, Intel CPU og eller GPU vil trolig gi bedre encoding enn AMD CPU+GPU, muligens ikke i AV1.

Lenke til kommentar
2 hours ago, JarleGutt said:

Ja absolutt, men hvorfor nevner du dette her? Noe Asus relatert her? Henger ikke med...

Shamino boost curve:

Shamino jobber hos Asus og lager bioser, og Skatterbencher (Massman) er ofte med Asus på OC events. 

Massman er legende innen OC miljøet og styrer Hwbot :)
Hele testen var gjort med Asus hovedkort.

 

Screenshot_20230227_212819_Chrome.thumb.jpg.fb2bbc22c409a73a7c3c58dc53ea2b38.jpg

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet for meg er om 8 kjerner er helt parkert eller om jeg får for eksempel lov til å putte OBS på de 8 kjernene og at de kjernene kun brukes til det og alt annet på den CCD med cache. Det virker meningsløst at man skal være avhengig av å parkere halve CPU. Da gir det mer mening å kjøre to maskiner hvorav den ene er 7800X3D og den andre er 16 core eller mer.

For meg gir det mening å gjøre game + create samtidig på ei maskin fordi man slipper å forholde seg til NDI eller capture, samt offset på timing osv, men hvis det skal være avskrudd halve kraften så gir det ikke mening. Jeg gjør ikke enten game eller create, jeg gjør create eller game + create.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, BadCat said:

Spørsmålet for meg er om 8 kjerner er helt parkert eller om jeg får for eksempel lov til å putte OBS på de 8 kjernene og at de kjernene kun brukes til det og alt annet på den CCD med cache. Det virker meningsløst at man skal være avhengig av å parkere halve CPU. Da gir det mer mening å kjøre to maskiner hvorav den ene er 7800X3D og den andre er 16 core eller mer.

For meg gir det mening å gjøre game + create samtidig på ei maskin fordi man slipper å forholde seg til NDI eller capture, samt offset på timing osv, men hvis det skal være avskrudd halve kraften så gir det ikke mening. Jeg gjør ikke enten game eller create, jeg gjør create eller game + create.

 

Ikkje gjør det så vanskelig for AMD da :p

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Spørsmålet for meg er om 8 kjerner er helt parkert eller om jeg får for eksempel lov til å putte OBS på de 8 kjernene og at de kjernene kun brukes til det og alt annet på den CCD med cache. Det virker meningsløst at man skal være avhengig av å parkere halve CPU. Da gir det mer mening å kjøre to maskiner hvorav den ene er 7800X3D og den andre er 16 core eller mer.

For meg gir det mening å gjøre game + create samtidig på ei maskin fordi man slipper å forholde seg til NDI eller capture, samt offset på timing osv, men hvis det skal være avskrudd halve kraften så gir det ikke mening. Jeg gjør ikke enten game eller create, jeg gjør create eller game + create.

 

Du kan gjøre hva du vil med process lasso.. Lås spill til første 8 kjernene og tvangskjør OBS på siste 8 kjernene.

Dette vil nok outperforme alt annet, og på det toppen av det hele, bruke mye mindre strøm.

image.png.1196fce5cd2823a4bfdba7a8c86bdc09.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ola Norman said:

Du kan gjøre hva du vil med process lasso.. Lås spill til første 8 kjernene og tvangskjør OBS på siste 8 kjernene.

Dette vil nok outperforme alt annet, og på det toppen av det hele, bruke mye mindre strøm.

image.png.1196fce5cd2823a4bfdba7a8c86bdc09.png

Finnes det reviews som bruker dette programmet for benchmark testing? De som har testet med emulert 7800x3d har vel disablet en del i BIOS, eller?

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (54 minutter siden):

Og spørsmålet er; er det noe review ute som bruker chipset nyeste driverne til AMD ++ som skal fikse valg av kjerne-grupper automatisk?..

Alle benchmarks som er ute har forhåpentligvis konfigurert alt rett for optimal ytelse selv om det kanskje ser ut som om hardwareunboxed har faila på et eller flere punkt.

Tomshardwareguide skriver om akkurat dette i klartekst:

Sitat

AMD’s new thread management technique requires Windows 10 (1903) or 11 (21H2) and four components — a new chipset driver, updated BIOS, Windows Game Mode, and an updated version of the Xbox Game Bar (you can update through the Microsoft Apps store).

Dette er deres gaming resultater:

image.thumb.png.e606b48be2f0430a9c307a2f0bbb5469.png

 

JarleGutt skrev (41 minutter siden):

Nå er jeg litt forvirret her, skulle de nye CPUene vært i butikken i går eller i dag, er vel egentlig i dag det er butikk salg?..

Som vanlig med AMD lanseringer kommer disse nok ut for salg klokken 15.00 idag

JarleGutt skrev (40 minutter siden):

Finnes det reviews som bruker dette programmet for benchmark testing? De som har testet med emulert 7800x3d har vel disablet en del i BIOS, eller?

Har ikke sett noen reviews med process lasso, men ja, det skal gi akkurat samme ytelse som med simulert 7800x3d (disabla CCD1)

Det finnes et par forskjellige måter å kontrollere hvordan kjerner workload'en ender opp på:

  • Automatisk. Såfremst man har konfigurert alt rett så skal dette gå av seg selv. (Agesa 1.0.0.5 PatchC+5.xxx brikkesett driver+Windows Game Bar+ balansed powerplan)
  • "Preferanse for cache CCD" i bios fyller opp cores i CCD0 før CCD1 tas i bruk
  •  "Preference for frequency CCD" i bios fyller opp cores i CCD1 før CCD0 tas i bruk
  • Om man disabler CCD1 så har man jo kun v-cache kjerner på CCD0 tilgjengelig
  • Med Asus enkelte hovedkort har man mulighet til å sette opp custom regler i bios for hvor workload'en skal sendes under bestemte forutsetninger.  
  • Med process lasso kan man bestemme selv hvilken kjerner programmene får lov til å bruke/kjøre på
Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 timer siden):

5800X3D er for god for å sammenliknes med 7950x i gaming 🤣

 

3800-3900kr for 5800x3d med billig hovedkort og billig ddr4. Dette gjør 7 serie cpuer meningsløse i forhold :p

Det er vell ingen kombo som slår 5800X3D på bang for bucks ;) Tror vi kan si at 5800X3D er som 1080ti, et produkt forut for sin tid som vil leve lengre enn mye annet :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Prisene så langt: 9k for 7950X3D og 7.7k for 7900X3D er ca 30% over usd. Det var en over snittet avanse. 25% over bruker å stemme, håper vi ser butikker tilby dem til rundt 7.2k og 8.5k snart. 7800X3D ligger an til å koste ca 6k med disse prisene, drygt når du må ut med:

7800X3D 6k

B650 1.9k

2x16 6000 1.7k

9600,-

VS

13600KF 3.7k

z690 D5 2.4k

2x16 6000 1.7k

7800,-

VS

5800X3D 4k

B550 1k

2x16 3600 1k

6000,-

 

7800X3D gir ikke så mye for pengene da akkurat. Selv med bra tuning slår den nok 13600KF og ihvertfall 5800X3D, men så var det prisen da. Får håpe curve optimizer blir tilgjengelig på A620, da kan man få ned prisen med minst 6-700,-.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (26 minutter siden):

7800X3D gir ikke så mye for pengene da akkurat. Selv med bra tuning slår den nok 13600KF og ihvertfall 5800X3D, men så var det prisen da. Får håpe curve optimizer blir tilgjengelig på A620, da kan man få ned prisen med minst 6-700,-.

Spørs på øyet som ser selvfølgelig, men i mine øyne så er ikke 13600K(F) med aldri så mye tuning i nærheten av Z4 x3d engang.. Og som vi har snakket om tidligere flere ganger, man kan hente ut ganske mye extra med litt tweaking på x3d også :) 

image.thumb.png.ba35b4a4301fd6759b16d732bb65da38.png

2 vesentlige forskjellige ytelse-nivåer i spill ^^

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...