Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (1 time siden):

Virker som den ga litt mer fornuftige tall. Max boost 5.5Ghz med eco mode satt til 65W. Ganske imponerende at man får slike hastigheter med stock kjøler.

Det er vel en 65w chip?  har den instillinger for 45w ecomode?

Imponerende boost med 5,5Ghz boost. hvordan er temps= savner du større kjøler?

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheKims said:

Virker som den ga litt mer fornuftige tall. Max boost 5.5Ghz med eco mode satt til 65W. Ganske imponerende at man får slike hastigheter med stock kjøler.

Spørsmålet er om den booster til 5.5gz med "ingen" load eller om den kjører konstant på 5.5ghz i f.eks spill.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (22 minutter siden):

Det er vel en 65w chip?  har den instillinger for 45w ecomode?

Imponerende boost med 5,5Ghz boost. hvordan er temps= savner du større kjøler?

Skal være 65W ja, men måtte sette eco mode på for å få ned temperatur. Lå konstant på 95 grader og bråkte som et uvær. Jeg har vannkjøling liggende, men AM4 braketten ligger i uteboden en plass å følte ikke helt for å endevende den nå midtvinters.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 timer siden):

Skal være 65W ja, men måtte sette eco mode på for å få ned temperatur. Lå konstant på 95 grader og bråkte som et uvær. Jeg har vannkjøling liggende, men AM4 braketten ligger i uteboden en plass å følte ikke helt for å endevende den nå midtvinters.

På unlimited blir frekvens/voltkurva håpløs, på Zen 3 var det lite hensiktsmessig å overstige 1.20v allcore mtp støy, temp, forbruk. På min 5600X med -30CO ligger den stabilt på 4.65GHz i CB23 på 65C og 72W. Med pbo+200 ligger den på 4.75GHz med 76C og 85W. 20% økning i forbruk for 3% ytelse. Skaleringa for Zen 4 og alt Intel har å by på er lignende når du passerer en viss voltterskel allcore.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, TheKims said:

Skal være 65W ja, men måtte sette eco mode på for å få ned temperatur. Lå konstant på 95 grader og bråkte som et uvær. Jeg har vannkjøling liggende, men AM4 braketten ligger i uteboden en plass å følte ikke helt for å endevende den nå midtvinters.

I hvilken situasjon er den på 95C, under CPU benchmarks? Og det var med stock kjøler? Kan ikke huske 7700X hadde noen stock kjøler, mener jeg fikk den bare i en brun liten eske...

PS! Asus hovedkort til AMD 7000 serien har en BIOS bug, som jeg ikke vet om er fikset i siste BIOS som kom for noen dager siden. Det som skjer er at inne i Windows er det mange programmer som ikke klarer lese av temp på CPU og CPU package riktig. Dette skjer også med feks om du har satt fan speed control i BIOS. Det som da skjer er at inne i Windows blir temp på CPU og CPU package LÅST til noen verdier, og endrer seg ikke. Så BIOS fan speed vil da se den feil verdien, og sette fans basert på den. Man kan midlertidig løse problemet med å sette maskina i Sleep, og vekke den opp igjen. Men neste gang man tar boot så blir tempene låst igjen, og man må sette den i Sleep igjen for å få temp lesing riktig igjen. Jeg vet ikke omfanget av denne feilen, men det er flere som melder om dette, feks på Aida64 forumet. Det er og MEGET trolig at mange ikke vet dette, og har derfor veldig variert temps, varme og støy fra PCen alt ettersom hva temp som blir feilaktig lest av inne i Windows med hver enkelt boot. Synes det er veldig rart jeg er den eneste her inne som melder om dette.

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (2 timer siden):

Blir spennende å se hvor bra denne løsningen blir å fungere.. lett å teste single ccd vs dual ccd med 7950x3d

AMD-RYZEN-7000X3D-GAME-OPTIMIZATIONS-2.jpg

AMD-RYZEN-7000X3D-GAME-OPTIMIZATIONS.jpg

https://videocardz.com/newz/amd-chipset-drivers-feature-special-game-optimizations-for-ryzen-9-7000x3d-cpus

Spennende, jeg håper dog man kan gjøre dette manuelt uten å gå i bios og. 

Nettopp bestilt GIGABYTE X670 AORUS ELITE AX i dag fra proshop,  flaks jeg ikke bestilte i helgen da tilbud kom i dag. Masse tilbud der nå for de som trenger nytt hovedkort.  Så da er jeg klar.

Så blir det bare å vente på reviews for å se om jeg venter til april eller ikke.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (1 minutt siden):

I hvilken situasjon er den på 95C, under CPU benchmarks? Og det var med stock kjøler? Kan ikke huske 7700X hadde noen stock kjøler, mener jeg fikk den bare i en brun liten eske...

PS! Asus hovedkort til AMD 7000 serien har en BIOS bug, som jeg ikke vet om er fikset i siste BIOS som kom for noen dager siden. Det som skjer er at inne i Windows er det mange programmer som ikke klarer lese av temp på CPU og CPU package riktig. Dette skjer også med feks om du har satt fan speed control i BIOS. Det som da skjer er at inne i Windows blir temp på CPU og CPU package LÅST til noen verdier, og endrer seg ikke. Så BIOS fan speed vil da se den feil verdien, og sette fans basert på den. Man kan midlertidig løse problemet med å sette maskina i Sleep, og vekke den opp igjen. Men neste gang man tar boot så blir tempene låst igjen, og man må sette den i Sleep igjen for å få temp lesing riktig igjen. Jeg vet ikke omfanget av denne feilen, men det er flere som melder om dette, feks på Aida64 forumet. Det er og MEGET trolig at mange ikke vet dette, og har derfor veldig variert temps, varme og støy fra PCen alt ettersom hva temp som blir feilaktig lest av inne i Windows med hver enkelt boot. Synes det er veldig rart jeg er den eneste her inne som melder om dette.

Den lå på 95 grader under spilling, men har fått gjort noen endringer i BIOS så har fått temp ned 10-15 grader. Fant ut her i dag at det fortsatt var noe overklokkings greier som sto på (Asus enhancment), så det har jeg nå fått deaktivert. 7700X kommer ikke med kjøler nei. Derfor jeg gikk for non X sånn at jeg har noe midlertidig jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, TheKims said:

Den lå på 95 grader under spilling, men har fått gjort noen endringer i BIOS så har fått temp ned 10-15 grader. Fant ut her i dag at det fortsatt var noe overklokkings greier som sto på (Asus enhancment), så det har jeg nå fått deaktivert. 7700X kommer ikke med kjøler nei. Derfor jeg gikk for non X sånn at jeg har noe midlertidig jeg kan bruke.

Min 7700x med AIO kjøler ligger på normalt sett under 70C i spilling. Og det er med rimelig stille vifter. De eneste gangene jeg ser 80+ grader er ved spill som plutselig spiker på nærmere 100% CPU forbruk, som feks start/load av spill/område/match, og det er da bare i noen få sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...